handdator

Visa fullständig version : Lite dieselknatteraktigt ljud Cooper S R56



Johnken
2008-11-22, 12:58
Hej,

har en fråga ang motorljudet på en Cooper S R56. Det är så att den vid start och en stund efteråt låter lite diesleknatteraktigt. Inte alls lika kraftigt som Diesel coopern, men mer än vad jag är van vid. Är ju tjejen som kör bilen mestadels, så jag kan tyvär inte säga om den beter sig så hela tiden eller bara ibland, men tycker personligen att den låtit så de flesta gånger jag kört bilen när den varit kall.

Är detta ett normalt fenomen, det kan hålla i sig i ngn kilometer / 4-5 minuter, ibland kortare och ibland längre. Bör jag vara orolig, och i så fall för vad? Bilen har endast rullat 1350 mil och är ca 18 månader gammal. Går mestadels kortare streckor, men jag försöker strecka ut den på motorvägen ngn gång imellanåt så den får andas som den är värd att få :)

cabrio
2008-11-22, 14:52
Så är det med de flesta bilar med hydraliska ventillyftare, lite ventilknack innan oljan kommit runt till alla ställen, kanske kan prova med en annan olja.

/Lasse

Bronto
2008-11-22, 15:12
Har hänt mig några ggr med. Oftast när den stått utomhus i kylan som efter en lång skoldag nu på vintrarna. Antar att den är sådan, men kanske borde kolla med BMW eller Wölkes vad de säger om det. Kör ju på BMWs rekommenderade olja.

Rasmus
2008-11-22, 15:27
Det är samma sak på alla R56-or jag känner till. Jag kollade det på BMW förra vintern och dom förklarade det då just med ventilen som Lars beskriver här ovanför.

Det uppstår framför allt när man kört en kort sträcka utan att "gasa ur motorn" :D

Johnken
2008-11-22, 18:23
Det är samma sak på alla R56-or jag känner till. Jag kollade det på BMW förra vintern och dom förklarade det då just med ventilen som Lars beskriver här ovanför.

Det uppstår framför allt när man kört en kort sträcka utan att "gasa ur motorn" :D

Ok, stämmer ju tyvär bra in på min bil, dock ska det bli ändring på det. Oljebyte i januari, samt att vi flyttar ut från staden så därifrån blir det i alla fall närmare milen för tjejen att ta sig till jobbet... Skönt att jag inte behöver oroa mig i alla fall :D