handdator

Visa fullständig version : Gummilist lossnar



Nina
2008-11-22, 06:29
Nån fler som haft problem med att gummilisten uppe på bakrutan precis under takspoilern lossnat? Jag hade in bilen på Mr Cap för två veckor sen för lackförsegling och i går när jag äntligen fick tvätta pärlan som ju hade blivit skitig upptäcker jag att gummillisten har lossnat på höger sida. Jag försökte förstås trycka dit den igen, funderade om det var en slags trycklist man bara fäster med ett enkelt tryck men icke. Kanske den är limmad då, funderade jag. Det visar sig att dessa är tejpade!! :woot:
Jag ska få en ny gummilist fastsatt nästa vecka men är det nån fler som haft detta ”fenomen”?

RobertH
2008-11-24, 08:23
Jag har märkt att kromlisten som sitter i själva gummilisten är av sjukt dålig kvalitet. På bakluckan sitter den liksom lite löst, och vid motorhuven har den släppt helt.

Det blir garantijobb på BMW ihop med lite annat så fort man orkar åka till Solna och prata med deras trevliga, snabba och kompetenta serviceavdelning, fixa lånebil eller hyrbil, vänta 8 veckor medan de listar ut hur man gör jobbet. Jag är så lycklig att de lagt ner Borgs Bil som ÅF som ligger 3 min från mitt jobb. NOT! Gurgelgurgelgurgel.....måndag

Nina
2008-11-24, 08:30
Jag tycker nog den förra hundkojan var av bättre i kvalitet, då var det plastlist uppe vid takspoilern men den satt kvar. Den bilen hade jag inga problem med alls, den bara fungerade helt enkelt. Den här fungerar också bra men man vill ju att grejerna ska sitta fast på bilen. Och tejp?? Hur kan man bara komma på tanken och dessutom genomföra den? Rengöringsmedel och vinterns salt mm lär ju lösa upp vidhäftningen och vips är listen loss. Man kanske skulle kräva att de limmar fast allt som är tejpat på bilen.

RobertH
2008-11-24, 08:40
Hmm det kanske inte var samma list som du skrev om, men ändå!

Nina
2008-11-24, 08:49
Det är listen som sitter på bakluckan, högst upp på bakrutan och precis under takspoilern. Jag fick veta att de är tejpade med dubbelsidig tejp. Men hallå? Tejp?

Menar du att även de kromade detaljerna är bara fasttejpade som bakluckehandtaget och listen runt grillen etc? :blink:

RobertH
2008-11-24, 08:58
Jo jag förstod det sen!

Den nedre listen är fastklämd tror jag, om den sitter på samma sätt som den runt huven. Det funkar väl i och för sig rätt bra, men själva kromlistan separeras från gummilisten som ligger under, och det resulterar i att man måste byta hela grejen när det väl börjar gå sönder.

Hobbe
2008-11-24, 13:17
Dubbelhäftad tejp brukar hålla bra.
Själv var jag kritisk till detta när jag fick reda på att bakvingen på min gamla Z4 tejpades fast, men den satt kvar även efter 250 km/h på Autobahn och 3000 mil.

Är ni missnöjda med att R56:an tappar delar så går det ju alltid att handla en R53:a :D

Johan W
2008-11-24, 13:21
Jag har märkt att kromlisten som sitter i själva gummilisten är av sjukt dålig kvalitet. På bakluckan sitter den liksom lite löst, och vid motorhuven har den släppt helt.

Det blir garantijobb på BMW ihop med lite annat så fort man orkar åka till Solna och prata med deras trevliga, snabba och kompetenta serviceavdelning, fixa lånebil eller hyrbil, vänta 8 veckor medan de listar ut hur man gör jobbet. Jag är så lycklig att de lagt ner Borgs Bil som ÅF som ligger 3 min från mitt jobb. NOT! Gurgelgurgelgurgel.....måndag

Borgs har forfarande BMW-service (vet inte om dom släppt Minin helt men farsan lämna in sin BMW i förra veckan på garantijobb utan problem)

Bluejeans
2008-11-25, 23:01
Om igen.. gillar min Mini.. men.. tyvärr verkar många ha likartade problem.. skulle vara intressant att sammanställa..

http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=6272

RobertH
2008-11-25, 23:16
Borgs har forfarande BMW-service (vet inte om dom släppt Minin helt men farsan lämna in sin BMW i förra veckan på garantijobb utan problem)

Enligt Linus på verkstan så kommer de fortsätta att serva, men inte ta garantijobb. Ska dubbelkolla det dock, vore smidigt att få lämna in där även i fortsättningen!