handdator

Visa fullständig version : Brand i motorn



HammerCooper
2008-11-19, 06:40
Min morgon började jävligt bra idag..
Satte mig i bilen och starta, kör på till jobb.. Halvvägs fick jag en golf fram-
för mig och den lukta för jävligt (tyckte jag) så jag veva ner rutan och doften försvann. Fortsatte min tur och efter en stund kom doften tillbaka (typ bränd elektronik).
Då började jag ana ugglor i mossen att det var min bil som lukta, kom fram till jobb och såg att det rök lite från motorn:blink: Öppna huven och såg att det brann nere vid grenröret.
Fick panik så sprang och hämta vattten och öste på.. Elden släcktes men nu vågar jag inte starta..
Har detta hänt någon? Vad kan ha hänt..

tacksam för svar

Fredrik
2008-11-19, 07:10
Jag tror det enda raka är att bärga bilen till en verkstad, Hampus.
OM det skulle vara något generalfel och det går att reparera är det bättre att låta bli och provstarta så du inte riskerar något och en ny motor måste inskaffas.
Jag är inte så teknisk, men det är nog så jag gjort, hade inte testat själv (kan bli hemskt dyrt).

Hoppas även någon mer teknisk MINIst svarar snart så du får några inputs.

RobertH
2008-11-19, 07:38
Jäkligt tråkigt att höra. Här får du lite info att läsa på:

YouTube - Mini Cooper S on fire (http://www.youtube.com/watch?v=JARsD2Cvdik)

http://www.mini2.com/forum/faults-fixes/127196-engine-bay-fire.html

12 sidor lång tråd om fenomenet
MINI COOPER :: North American Motoring - Spontaneous engine bay fires! (http://www.northamericanmotoring.com/forums/showthread.php?t=73527)

HammerCooper
2008-11-19, 07:49
Då har jag lite att göra då:) men tar kontakt men försäkringsbolaget i vilket fall som helst.

Hobbe
2008-11-19, 09:30
Om det ryker vid grenröret kan det bero på något läckage som har droppat ned på grenröret, eller något värmekänsligt som ligger emot.
Det lär inte ta lång tid att kolla.
Annars tycker jag Robbans NAM tråd gav bra information.

HammerCooper
2008-11-19, 14:13
Ja det har jag kolla, har även kollat runt lite och det har hänt att min servo har spökat och fick ett tips om att dom kan göra det eftersom det kan hamna kondensvatten i en kopplingsbox som styr just servon och den sitter där nere sa dom.

Ryde
2008-11-19, 18:28
Shit va läskigt, :S hoppas att det ordnar sig!

Klas Rombäck
2008-11-20, 09:55
Min morgon började jävligt bra idag..
Satte mig i bilen och starta, kör på till jobb.. Halvvägs fick jag en golf fram-
för mig och den lukta för jävligt (tyckte jag) så jag veva ner rutan och doften försvann. Fortsatte min tur och efter en stund kom doften tillbaka (typ bränd elektronik).
Då började jag ana ugglor i mossen att det var min bil som lukta, kom fram till jobb och såg att det rök lite från motorn:blink: Öppna huven och såg att det brann nere vid grenröret.
Fick panik så sprang och hämta vattten och öste på.. Elden släcktes men nu vågar jag inte starta..
Har detta hänt någon? Vad kan ha hänt..

tacksam för svar

Såg du lågorna :mad: eller rök det bara? På min bil så började det att ryka för fullt när jag stannade vid ett trafikljus, hoppade ut och öppnade huven, det bollmade för fullt, när det lugnade ner sig lite så kunde jag se att locket på kyl vätske behållaren inte satt fast "jätte" hårt så den hade tryckt ur sig kylvatten som sedan rann ner på grenröret, drog fast locket hårdare och efter det så var allt frid och fröjd.

// Klas

HammerCooper
2008-11-20, 13:03
Såg du lågorna :mad: eller rök det bara? På min bil så började det att ryka för fullt när jag stannade vid ett trafikljus, hoppade ut och öppnade huven, det bollmade för fullt, när det lugnade ner sig lite så kunde jag se att locket på kyl vätske behållaren inte satt fast "jätte" hårt så den hade tryckt ur sig kylvatten som sedan rann ner på grenröret, drog fast locket hårdare och efter det så var allt frid och fröjd.

// Klas



Nej jag har undersökt det lite närmare nu och det har visat sig att det var servon=/ så nu e det jävligt tungstyrt.. men det var en bra tanke synd att fallet inte var så:(