handdator

Visa fullständig version : JCW till R56 Cooper S



Emely&Robert
2008-11-16, 17:56
Hej, då har redan tankarna på modifieringar tagit fart.

Givetvis skulle det kännas bäst att hålla sig till Worksgrejer även om det kostar lite mer. JCW-kittet, vad innehåller det mer än cat back (ens det?), luftfilter och mappning? Vad kan det gå lös på?

Har även sett lite andra trådar där man diskuterat alternativ, står sig Milltech fortfarande? Vem fixar med mjukvaran?

MartinGBG
2008-11-16, 18:01
Det innehåller avgassystem (dock inte cat-back), luftfilter, nytt grenrör, ny programvara och lite emblem.

Tror du kan hamna på runt 20.000 inkl. montering..

Jag kör detta själv och är jättenöjd.
I början märkte jag inte så mycket skillnad men när man kört med det ett tag så är det underbart och klart värt pengarna :) Låter mycket goare efter 100-200 mil än första gången man startar, så man behöver inte bli rädd för att det inte ska låta annorlunda heller :P

Emely&Robert
2008-11-16, 19:32
Långt ifrån gratis men det lär ju självklart vara värt de extra kronorna att få ha kvar sin garanti. Att det sedan verkar vara ett av de bättre kitten på marknaden är ju också bra ;-)

Hur mycket är delar och hur mycket är arbete i de 20 000 kronorna?

MartinGBG
2008-11-16, 20:22
Större delen är delar.
Tror paketet kostar runt 17.000:- för bara delar, och rekommenderat är 3h har jag läst i amerikanska forum. Det skall tydligen även stå i det bladet med installationsanvisningar som mekanikerna får, men när jag lämnade in min för montering så tog det mycket längre tid.. konstigt :)
Kan ha att göra med att dom inte får med grenrör i USA (Det som är med i kittet sitter på från början i USA)

Emely&Robert
2008-11-16, 20:46
Ja, det borde ju göra en del skillnad om man får med grenrör - även i effekt. Siktar nog in mig på ett sådant. Var fick du ingreppet gjort?

MartinGBG
2008-11-16, 21:56
Hör av dig om du har svängarna förbi Göteborg så kan du få åka med så vet du ju ungefär vad du kan förvänta dig :)
Eller om någon i Sthlm kanske har kittet?

BMW Group Göteborg fick jag det monterat på :)

Emely&Robert
2008-11-17, 07:55
Kommer nog tyvärr inte vara i GBG innan sommaren men tack för erbjudandet!

Om det nu blir så att man skaffar ett JCW-kit (eller liknande) så blir det nog lagom till att sommardäcken skall på.

Björn P
2008-11-17, 09:21
Hej,

Kan bara tillägga att jag inledningsvis var intresserad av en MCS med JCW steg 1, dvs ett s k JCW-trimkit. Jag fick då en offert på 25.000 kronor, monterat och klart, av BMW Stockholm. Delarna kostade då 16.900 kronor och resten var monteringskostnad inklusive besiktning.

Välkommen hit, btw.

/Björn P

Emely&Robert
2008-11-17, 09:25
Tack för svaret!

Betyder besiktningen att det blir en reg. bes. på den?

Nåväl, ibland är det synd att man bor i Sverige; kollade upp priset för kittet på ett par ställen i England. Mellan 15 000 och 18 000 installerat och klart...

Björn P
2008-11-17, 09:36
Vet dessvärre inte vad för typ av besiktning som ska göras. Ring BMW/MINI och kolla.

Priset är säkert förhandlingsbart i dessa tider. Pruta på bara! Till att börja med borde du ju få 10% rabatt såsom medlem av NMCS.

/Björn P

Emely&Robert
2008-11-17, 10:06
Tack,

Ja, 25 000 lär de få backa en del på. Finns ingen möjlighet att det skall behöva vara nästan 10 000 dyrare för exakt samma sak här i Sverige. Om så är fallet skulle jag nog överväga att få jobbet gjort utomlands, man får ju resan betald och en upplevelse på köpet!

Eller skiter sig garantierna då?

Björn P
2008-11-17, 10:17
Ha, ha. Ingen aning. Men jag gillar ditt kreativa tänkande!

/Björn P

MartinGBG
2008-11-17, 12:01
Frågan är om dom har grenröret monterat på bilarna i england ifrån början, och därför har kortare monteringstid på dom bilarna jämfört med oss svenskar som har det "mindre" grenröret.

Men precis som Björn P säger, ring och deala lite :) Tror inte dom är helt omöjliga..

Emely&Robert
2008-11-17, 12:05
En av de engelska handlarna listade vad som ingick i uppgraderingen:
JCW AIR FILTER SYSTEM
JCW STAINLESS STEEL SPORTS EXHAUST
JCW EXHAUST MANIFOLD
JCW FILTER AIR GUIDE
MODIFIED ENGINE ELECTRONICS SYSTEM
JCW ACTIVATION CODE FOR ENGINE CONTROL UNIT (CHASSIS SPECIFIC)
JCW EMBLEMS FOR FRONT GRILLE AND TAILGATE
JCW ENGINE BADGE WITH SERIAL KIT NUMBER
JCW CERTIFICATE OF AUTHENTICITY

Just den här handlaren tog 16 500 för hela kalaset.

frutte
2008-11-17, 14:02
Existerar det något motsvarande för R53?

/F

Hobbe
2008-11-17, 14:43
Existerar det något motsvarande för R53?

/F

Självklart.

Emely&Robert
2008-11-17, 14:48
Vad jag vet skall det finnas ett JCW kit även till R53 men det är tydligen bra mycket dyrare då det innehåller ny kompressor och topp utöver det som ingår i R56-kittet.

Emely&Robert
2008-11-18, 21:11
...ok, nu har jag räknat lite på vad det skulle kosta att sätta ihop ett kitt motsvarande ett JCW stage 1 alldeles själv med hjälp av andra leverantörer (från Helix13).

Jag kommer fram till att delarna skulle kosta strax över 2 000 dollar. Kanske inte är så farligt med ett fabrikskitt ändå...

Emely&Robert
2008-11-30, 17:47
Kort uppdatering.

Momsen sänks i England i morgon. Man går från 17,5% till 15%. I och med den sänkningen går nu ett JCW Tuning kit på ännu några hundringar mindre. Inga problem att få det installerat och klart för 16 500 kr - något att tänka på för den som ändå skall till MINI United?

Emely&Robert
2008-11-30, 21:06
Ännu en liten uppdatering.

Den officiella BMW-handlaren www.wollastonbmw.co.uk säljer hela kittet installerat och klart för 13 600 kr.

Undras när våra kära svenska handlare skall börja med den här typen av prisdumpningar? ;)

Ace
2008-11-30, 22:48
Det är ju sjukt att det skall kosta 25 papp i Sverige. Jag tycker ni skall fixa det när vi åker till MINI United! För ni skall väl med? ;)

Ace
2008-11-30, 22:50
Existerar det något motsvarande för R53?

/F

Kostar väl 65000:- monterat och klart om jag inte minns fel?
Då får du 200-210hk beroende på om du har facelift eller ej.

frutte
2008-12-01, 06:26
Kostar väl 65000:- monterat och klart om jag inte minns fel?
Då får du 200-210hk beroende på om du har facelift eller ej.

känns ganska omotiverat med den prislappen, kostar väll inte ens en tiondel att få liknande prestanda om man går andra vägar.

fast 65000 kanske innefattar mer är bara motortrimm? får man fälgar och aerokit med på köpet?

Emely&Robert
2008-12-01, 06:28
Det är ju sjukt att det skall kosta 25 papp i Sverige. Jag tycker ni skall fixa det när vi åker till MINI United! För ni skall väl med? ;)

Det är ganska frestande! Om det blir så att man åker över så kommer vi nog passa på att få något gjort med bilen eftersom man verkar tillämpa halva prisets princip i England. :D

Ace
2008-12-01, 11:58
känns ganska omotiverat med den prislappen, kostar väll inte ens en tiondel att få liknande prestanda om man går andra vägar.

fast 65000 kanske innefattar mer är bara motortrimm? får man fälgar och aerokit med på köpet?

Bara trim. Aerokittet kostar c:a 20000:- monterat och klart. Fälgar vet man ju vad dom kostar. mucho mucho.....18" JCW ligger på 2900:-st plus däck!

Här kan man hitta priser i England.
http://www.cooper-mini-parts.co.uk/

och här kan man finna artikelnummer
http://www.realoem.com/bmw/select.do

Emely&Robert
2008-12-07, 22:49
Lite efterforskningar visar att delarna till JCW Engine paketet kostar strax under £ 1 100 eller 13 600 kr från BMW i England (ungefär samma pengar i Tyskland). En hel del handlare som installerar det för motsvarande 4 500 kr på kampanj.

Långt ifrån gratis men efter vad man läst och hört skall det nästan kunna vara värt pengarna. Hur otroligt det än låter.

Emely&Robert
2009-02-09, 08:07
Tänkte rassla tag i den här tråden igen.

Vilka här är det som själva har fått det här kittet installerat, är det bara du azka?

Cullin
2009-02-09, 09:49
Går i samma tankar som du Robert.

Jag kikade på genuinemini.co.uk och dom har JCW-kittet för ca 1000 pund.

Om man själv skulle ta hem det så är det kanske inte så lätt att få det monterat. Har för mig att det skall monteras av BMW själva för att garantier ska gälla?

MartinGBG
2009-02-09, 10:19
Tänk på att det är viss leveranstid så ni beställer i god tid.
Dom måste nämnligen beställa en specialskiva med trimmjukvaran som är just för din bils serienummer ifrån tyskland / england.

Emely&Robert
2009-02-09, 12:17
Jag beställde vårt JCW-chassie från en BMW-handlare i England och lät BMW Solna (på vinst och förlust) montera det. Det var tydligen inga problem att komma med delarna själv även om de inte direkt var vana vid det.

Det skulle verkligen vara bra att få veta vad folk har fått betala för motorkittet från JCW här i Sverige. Misstänker att det kan vara väldigt stor variation på pris även om BMW själva säger att de har väldigt knappa marginaler på delar från JCW. Det tror jag vad jag vill på men faktum kvarstår att motorkittet kostar runt 10 500 utan moms i England och då kan BMW Sverige också köpa för det priset.

Då är vi framme vid installation och det kan ju bli dyrt. Det finns anvisningar från MINI angående hur lång tid verkstäderna kan räkna med att det skall ta att göra jobbet. Det finns det till allt. Givetvis. Problemet är att verkstäderna inte på minsta sätt är bundna till de här tidsangivelserna. Vi kan återgå till exemplet med vårt JCW-chassie. Angivelsen där är 4 timmar för installation. Det tog BMW Solna 8,5 timmar att installera. 4 timmar är även den tid som beräknas för att installera motorkittet från JCW men med facit i hand kan det ta i det närmaste hur långt tid som helst för verkstaden.

Jag har kollat runt lite och enligt en av de större MINI-handlarna i England har de gjort så gott som alla installationer på de där 4 timmarna och att det vid något enstaka tillfälle tagit nästan 5 timmar på grund av problem med uppdateringen av mjukvaran.

Emely&Robert
2009-02-10, 07:27
10 800 inklusive moms, exklusive frakt är bästa pris nu.

Nu börjar vi snacka ganska bra pris för vad man får:
Avgassystem
Grenrör
Luftfilter
Chip

dvorak
2009-02-10, 08:20
Oj, det är inte dumt alls. Jag har tittat runt lite på chiptrim i Sverige, och det är ju vad man normal får betala bara för det.

Wazp
2009-02-10, 10:49
har ju gått i tankarna att ta hem ett milltek catback från lohen detta är mycket mera prisvärt kanske det går att köpa till fler och få ner frakten

Cullin
2009-02-10, 14:06
Enligt återförsäljare i England så går det bra att själv installera / ta hjälp av andra verkstäder när det gäller installation av JCW-kittet. Dock måste man ta bilen till BMW för uppdatering av mjukvaran.

Emely&Robert
2009-02-10, 14:58
Det kommer garanterat BMW Sverige ha en helt annan uppfattning om den dagen du hade tänkt nyttja din garanti.

Cullin
2009-02-10, 15:12
Det var Martin på genuinemini.co.uk som berättade detta och även försäkrade mig om att garantin gäller oavsett vem som installerar det du köper. Garantin kommer ju med grejorna.

Emely&Robert
2009-02-10, 15:20
Det är jag helt med på men om jag hade satt mig i BMW:s position så hade jag reflexmässigt sagt att felet beror på att grejerna är felinstallerade.

Cullin
2009-02-10, 15:25
Det är jag helt med på men om jag hade satt mig i BMW:s position så hade jag reflexmässigt sagt att felet beror på att grejerna är felinstallerade.

Om det nu uppstår ett problem...

Emely&Robert
2009-02-10, 15:37
Det finns väl ingen reservdelsman eller servicehandläggare registrerad här på forumet, eller hur?

Rasmus
2009-02-10, 17:07
Det finns väl ingen reservdelsman eller servicehandläggare registrerad här på forumet, eller hur?

Jo, en kille från Danmark! Men det var några veckor sen han var aktiv senast.

JohanH
2009-02-10, 17:28
Enligt nya EG-regler så finns det ju numera oberoende auktoriserade verkstäder. Finns det några sådana för MINI?

Emely&Robert
2009-02-10, 19:40
Det där är lite intressant. Då gäller det bara att hitta en vettig verkstad som kan MINI ordentligt.

Emely&Robert
2009-02-10, 20:03
Läste igenom 1400/2002/EG (och en del kommentarer kring den) och till viss del kvarstår problemet som jag beskrev det. Det är inga problem för tillverkaren att skylla på dåliga reparationer i samband med ett garantiärende. Detta under förutsättning att garantiärendet gäller något som kan anses ha samband med reparationen. Vill verkligen inte hamna i den sitsen...

För den som är nördigt intresserad av konkurrensrätt:
http://ec.europa.eu/competition/sectors/motor_vehicles/legislation/explanatory_brochure_sv.pdf

Rasmus
2009-02-10, 21:14
Jag kan bara utgå från mig själv - och kanske är det här helt fel - men en bil som alltid varit servad hos aukt.verkstad är i mina ögon mer värd på begagnatmarknaden än en bil som är servad hos "Nisses Bil & Plåt".

Installerar man JCW hos den där "Nisse" så lovar jag att det kommer kosta mer än det smakade när det väl är dags att göra sig av med bilen och den potentiella köparen har en JCW från aukt. verkstad att välja på till samma pris som den du vill sälja.

Emely&Robert
2009-02-10, 21:42
Japp, hade varit en lite annan historia om vi hade haft välrenommerade och stora fristående MINI-handlare/reparatörer. Lite som den marknaden som finns för Porsche.

Nä, det blir nog till att låta arbetet utföras hos någon BMW/MINI-verkstad. Vi får väl kolla vad dansken skall ha för jobbet. En road trip till Köpenhamn kan man leva med om priset är det rätta och i vart fall en back med bira skall det väl få plats i bagaget?

JohanH
2009-02-11, 08:27
Är inte så säker på att han är kvar på forumet...

Emely&Robert
2009-02-11, 08:51
Synd.

Jag kommer dock ihåg att det var lite känsligt på gamla BMWPower (numera Autopower) när någon servicetekniker reggade sig där och gav gratisråd.

Wazp
2009-02-11, 14:51
är detta kit det på 192 hk elr på 211 hk elr kan man inte eftermontera det på 211 hk och om det går hur mycket dyrare är det någon som vet

MartinGBG
2009-02-11, 14:56
är detta kit det på 192 hk elr på 211 hk elr kan man inte eftermontera det på 211 hk och om det går hur mycket dyrare är det någon som vet

Kittet är på 192HK.

Det går inte att köpa det på 211HK, utan det monteras från fabrik på JCW-bilarna. Det är annan växellåda, turbo och liknande i dom om jag minns rätt.

Fredrik
2009-02-11, 15:22
Jag har för mig att det även är andra kolvar och en hel del pryttlar till.
Det blir garanterat dyrare att bygga om sin standard S till en 211hk JCW än att beställa en ny, misstänker jag.

Wazp
2009-02-12, 07:31
då har jag satt 211hk på listan över utrusting på nästa Mini :)

Christian
2009-02-12, 08:32
Så köp min på 210hk då ??
Garanterat billigare än att beställa en med 211....

Wazp
2009-02-12, 09:41
trist att ja har blivit en sucker på R56 hade varit ett bra alternativ annars