handdator

Visa fullständig version : kostnad för import av bil.



Freddo
2008-11-12, 09:48
Ja nu jag surfat runt lite och hittat på några Minis som är intressanta.

Frågan är bara vad kostar det i runda slängar att importera en bil själv kontra vad nån importfirma tar betalt?

Krångligt att göra själv? vad ska man tänka på?

Hobbe
2008-11-12, 11:03
Det finnns väldigt mycket info om detta på BMW-sajten www.autopower.se (http://www.autopower.se) .

Freddo
2008-11-12, 13:36
Tack..har surfat runt där lite nu.
Blir nog bäst att ta en tur själv.

Är det nån skillnad att importera från schweiz än tyskland? Förutom att det är längre att åka då :)

MiniMi
2008-11-13, 00:26
Köper du en begagnad bil i något annat EU-land och privatimporterar den till Sverige ska du betala moms i det land där du köper bilen. I Sverige är momsen på begagnade bilar 25 procent av inköpspriset inklusive tillbehör och extra utrustning. I de flesta andra länder är den lägre, vilket bidrar till att priserna på begagnade bilar kan vara lägre utomlands. För nya bilar gäller istället att du ska betala moms i Sverige när du privatimporterar från ett annat EU-land. En bil räknas som ny om den körts mindre än 600 mil eller varit i trafik i mindre än sex månader. Först om båda gränserna överskridits räknas alltså bilen som begagnad i skattehänseende. Bilar som är äldre än 30 år och i originalskick kan förtullas utan tullsats och med 12% moms. Det krävs då att en av Handelskammaren förordnad besiktningsman kontrollerar fordonet och utfärdar ett intyg som använd vid förtullningen.

MiniMi
2008-11-13, 00:26
Momssatser

Land Nedsatt moms (%) Normal moms (%)
Österrike 10 20
Belgien 6 21
Cypern 5 15
Tjeckien 5 19
Tyskland 7 16
Danmark - 25
Spanien 7 16
Estland 5 18
Frankrike 5.5 19.6
Finland 8/17 22
Storbritannien och Nordirland 5 17.5
Grekland 8 18
Ungern 5/15 25
Italien 10 20
Irland 13.5 21
Luxemburg 6 15
Litauen 5/9 18
Lettland 5 18
Malta 5 18
Nederländerna 6 19
Portugal 5/12 19
Polen 7 22
Sverige 6/12 25
Slovakien - 19
Slovenien 8.5 20

MiniMi
2008-11-13, 00:28
Importera från USA - inköpspriset *1.37 (tull+moms)+inreggning+avgasintyg+containerfrakt

benke_berguv
2008-11-13, 15:08
Schweiz är väl inte med i EU.
Kanske ställer till det något...?

Premiärinlägg i detta forum :)
Får se hur det går på bilfronten... :)

Ashra
2008-11-13, 16:34
Har också för mig att om det är ett icke eu land så blir det mycket dyrare.

Freddo
2008-11-13, 19:06
Misstänkte att det var så. Får nog bli tyskland då :)
Kommer ju iofs inte spara nå pengar alls på det, bara det att utbudet är ju lite annorlunda på en R50 där mot här..

Emely&Robert
2008-11-13, 19:42
Jag satte ihop en excel för ett par år sedan där man på ett ganska översiktligt sätt kan se vad ett importkalas går på.

Freddo
2008-11-13, 19:49
Aha.. men du har räknat med import från usa där va?

Ashra
2008-11-13, 19:50
Misstänkte att det var så. Får nog bli tyskland då :)
Kommer ju iofs inte spara nå pengar alls på det, bara det att utbudet är ju lite annorlunda på en R50 där mot här..


utbudet i tyskland e ju helt sjukt. måste ju vara begagnad marknadens mecca för bilar.

Emely&Robert
2008-11-13, 20:09
Aha.. men du har räknat med import från usa där va?

Ja, det är för Japan och USA. När det handlar om att ta en bil från ett europeiskt land blir det ju mycket enklare att räkna.

Ryde
2008-11-19, 18:05
Jag importerade min mini i sommras från Tyskland. (Juni)
Sen får du lägga på 10 papp i omkostnad, Flyg,Käk,Hyrbil,Försäkring,Bensin,Färja,Broavgift utöver Ursprungskontroll och plåtar.

Absolut en grej jag kommer göra igen!

MiKE
2008-11-21, 22:25
Vad är det som gör de Tyska cooper/s modellerna så mycket mer än en svensksåld? Har tittat på mobile.de, och inte funnit något speciellt med dem, mot de jag hittar på blocket..... Eller är jag :blink: ??

//MiKE

Freddo
2008-11-22, 12:13
Vad är det som gör de Tyska cooper/s modellerna så mycket mer än en svensksåld? Har tittat på mobile.de, och inte funnit något speciellt med dem, mot de jag hittar på blocket..... Eller är jag :blink: ??

//MiKE

Ska man ha en S så finns det många fina välutrustade i sverige, håller jag med om.
Men ska man ha en Cooper med schysst utrustning så går det inte att hitta här.

Vi ska ju köpa en extrabil och har då som krav att det ska vara minst 03:a, acc, taklucka, gärna sportstolar, skinn och navigation också så då blir det lite begränsat.

Freddo
2008-11-22, 12:14
Jag importerade min mini i sommras från Tyskland. (Juni)
Sen får du lägga på 10 papp i omkostnad, Flyg,Käk,Hyrbil,Försäkring,Bensin,Färja,Broavgift utöver Ursprungskontroll och plåtar.

Absolut en grej jag kommer göra igen!

Hur gjorde du med betalning? kontant eller överföring?

MiKE
2008-11-23, 09:37
Ska man ha en S så finns det många fina välutrustade i sverige, håller jag med om.
Men ska man ha en Cooper med schysst utrustning så går det inte att hitta här.

Vi ska ju köpa en extrabil och har då som krav att det ska vara minst 03:a, acc, taklucka, gärna sportstolar, skinn och navigation också så då blir det lite begränsat.

Ok........ :rolleyes:

har Harman/Kardon, 228 sportfjädring, vinge, helskinn, pedalstället i stål, S-ratten, farthållare...... m.m -04:a glömde jag

Navi skiter jag i. har hjärnan och papperskartor att gå efter ;)

Allt från nybilsköpet av första ägaren.

MYCKET "vanlig" Cooper :woot:

Frugan och jag hade en jäkla Tur som hittade en så rikligt utrustad "vanlig" cooper. Då de inte växer på träd direkt. :D



//MiKE

Freddo
2008-11-23, 11:15
Då hade ni en skaplig tur som hittade på den.. Fin inredning.

Multiratten glömde jag, den är ju ett krav också på R50.. i R55:an använder jag den nästan aldrig, händer väl att man använder farthållaren nån gång men nästan aldrig stereoknapparna.
Men som sagt i R50/R53 så var den grymt bra, speciellt den första 2ekrade versionen.

Navi skiter jag väl också eg i, bara schysst att få hastighetsmätaren bredvid varvräknaren. Plus att kunna koppla ipod:en till navin :)

Luc!fear
2008-11-23, 13:34
Plus att kunna koppla ipod:en till navin :)
Vad menar du?
Jag har Ipod uttag & stora navin, (dock ingen Ipod).
vad är det för fördel att ha navigator?
Ser man låtnamn eller filmer eller...
/Dan

Freddo
2008-11-23, 15:10
Vad menar du?
Jag har Ipod uttag & stora navin, (dock ingen Ipod).
vad är det för fördel att ha navigator?
Ser man låtnamn eller filmer eller...
/Dan

Så man ser låtnamn och spellistor..
eller funkar inte det? Måste man kanske ha nån annan anslutning då?