handdator

Visa fullständig version : iPhone eller inte?



Fredrik
2008-11-08, 19:40
Dags att byta ut min gamla mobil och vill ha en riktig användarvänlig sak - är som några av er vet inte i topp när det gäller tekniska pryttlar (inte så jätteintresserad) men vill som sagt ha bra användarvänlighet, främs för SMS men även lätthet/snabbhet att ringa - ett plus är om den har GPS (då jag inte skaffat någon att sätta i bilen).
Jag har tittat på Nokia E71 och hade så när bestämt mig under eftermiddagen när jag nyfiket började flukta på en iPhone (den mindre 8mb-varianten) :mrgreen:

Någon som har tips och kommentarer när det gäller dessa två mackapärer (alltså Nokia E71 versus iPhone 8mb)?

RobertH
2008-11-08, 20:20
Som jag sa i telefon förut, kör hårt, du blir inte missnöjd!

Rasmus
2008-11-08, 20:22
Inget svårt val, Fredrik. Kör på iPhone!

Fredrik
2008-11-08, 20:38
Tack Robban och Rasmus, ville bara lägga ut en extra check här men det lutar i nuläget mot en iPhone - inväntar även svärfars omdöme :roll: då han är väl insatt i mac (han är en mac-galning utan dess like) men ändå valde en HTC Diamond och jag bara vill veta hans svar också, annars är det: all systems go för en IPhone 8)

JohanH
2008-11-08, 20:44
Kör iPhone - du ångrar dig inte

Johan W
2008-11-08, 21:15
Har averkat grymt många telefoner (mestadels SE och HTC) Aldrig varit så nöjd som med Iphonen, farsan skaffade en han också och han är lika nöjd han :) Go for it

powernap
2008-11-09, 08:44
ett litet varningens finger fredrik....om du skaffar en modern mobil, så finns det oftast kamera den :woot: = inget mer att skylla på

fredrikr
2008-11-09, 14:07
jag har en iphone sen ett år tillbaka, har inte den nya 3g iphonen men jag är riktigt trött på min iphone på grund av att den är så himla klumpig och jobbig att hålla i! Den har även sämre mottagning en nokia. Men det är väl roligare första månaden för att den inte är som alla andra telefoner. Jag har bara kvar min iphone av en anledning och det är att jag har en ipod sladd i bilen!

Fredrik
2008-11-09, 15:07
Inhandlade en iPhone 3G 8GB idag, så nu sitter man och svettas över alla fantastiska inställningar, men vilket satans otroligt gränssnitt och vilka möjligheter - tittade för skojs skull på vädret och det ser man för fem dagar framåt, förutom aktuell dag 8)

testade för skojs skull GPS och det verkar funka utmärkt - får se om jag återkommer med frågor.

Kamera hade jag även på min gamla mobil Jonas, så där är det ingen förändring ;)

Rasmus
2008-11-09, 16:56
Kul Fredrik, hoppas du blir nöjd!

Fredrik
2008-11-09, 19:33
Kul Fredrik, hoppas du blir nöjd!

Ja, om inte annat så finns det ju ett par iPhone-proffs här i gänget, så ett PM kanske dyker upp om jag kör fast och inte lyckas lösa det ;)

MiniMi
2008-11-13, 00:18
Har både en IPhone och en SE Xperia och ska jag rekommendera något så är det Iphonen, grymt bra, men du behöver dra ner uppdateringarna så blir den betydligt bättre, bl a bättre mottagning och snabbare.

Fredrik
2008-11-13, 06:59
När ni skaffade era iPhones, följde det då med en manual eller får man söka funktionerna på iPhones site?

Rasmus
2008-11-13, 09:10
När ni skaffade era iPhones, följde det då med en manual eller får man söka funktionerna på iPhones site?

Jag köpte min från USA när den kom där och då var det enda man fick med en manual för touchfunktionerna. Resten hittar du på iPhone-avdelningen på www.apple.se.

Fredrik
2008-11-13, 09:56
Jag köpte min från USA när den kom där och då var det enda man fick med en manual för touchfunktionerna. Resten hittar du på iPhone-avdelningen på www.apple.se.

Tack Rasmus, då kanske jag hittar Å, Ä och Ö-knapparna om jag tittar där också :D

Rasmus
2008-11-13, 10:35
Tack Rasmus, då kanske jag hittar Å, Ä och Ö-knapparna om jag tittar där också :D

Håll inne A-knappen så ser du vad som dyker upp.
Gör samma sak på O-knappen för att få Ö. Har du stavningskontrollen aktiverad så behöver du sällan gå så långt, den stavar rätt med svenska tecken ändå.

Stavningskontrollen utökas i takt med att du skriver så det blir bättre hela tiden :)

Fredrik
2008-11-13, 11:12
Håll inne A-knappen så ser du vad som dyker upp.
Gör samma sak på O-knappen för att få Ö. Har du stavningskontrollen aktiverad så behöver du sällan gå så långt, den stavar rätt med svenska tecken ändå.

Stavningskontrollen utökas i takt med att du skriver så det blir bättre hela tiden :)

Tack Rasmus, prövade just med ett kort terrormail till Robban ;)

Rasmus
2009-08-27, 22:08
Nu är Spotify klart för iPhone! Nu får vi alltså tillgång till miljontals låtar utan att behöva lagra en enda megabyte musik på iPhonen. Fantastiskt!

Detta kommer revolutionera sättet vi använder musik "på fickan".
Fy fan vad nice!

Fredrik
2009-08-27, 22:19
Nu är Spotify klart för iPhone! Nu får vi alltså tillgång till miljontals låtar utan att behöva lagra en enda megabyte musik på iPhonen. Fantastiskt!

Detta kommer revolutionera sättet vi använder musik "på fickan".
Fy fan vad nice!

:metal:

Luc!fear
2009-08-27, 22:31
...
Fy fan vad nice!
Tur man inte har iphone, då hade man inte fått något gjort...
/Dan

Andersson
2009-08-28, 00:02
Jag köpte en HTC Hero igår. Stod mellan Iphone och den. Än så länge är jag sjukt nöjd med mitt köp. Hoppas Spotify kommer till Android Market också... :D

Rasmus
2009-08-28, 08:13
Jag köpte en HTC Hero igår. Stod mellan Iphone och den.

:eek: :eek:

arcamone
2009-08-28, 13:24
iPhone for the win!

fireon
2009-08-30, 09:03
jag har haft en nokia E71 i ett år snart och den är helt grym! bästa mobilen jag haft och då är jag lite av en mobil/prylbög får jag väl erkänna.. kör garmins nav i den i bilen kopplat till BT handsfreen och att skriva på den är en fröjd med det tangenbordet! å, ä och ö som enskilda knappar är underskattat! :) vi blev fem polare till slut som alla skaffade E71 och alla är lika nöjda!
men som idogen mobilanvändare så blir det väl byte så småningom, men jag ska försöka hålla mig då jag är så nöjd med E71an...så det dröjer nog ett tag, men sen blir det nog en iphone, måste testa!

Andersson
2009-08-31, 22:48
:eek: :eek:

:hihi: :soffa:

Gryglas
2009-09-02, 09:17
Jag har haft iPhone sen den kom ut i USA. Alltså 2G varianten (2300:- i USA). Jättenöjd och jag har tappat den i backen ganska många gånger och den funkar toppen. Har nu beställt hem den nya 3GS:en från USA. Får se när och om den kommer.
Och det är nu klart att SPOTIFY kommer till iPhonen också! Najs!

Rasmus
2009-09-02, 11:22
Jag har haft iPhone sen den kom ut i USA. Alltså 2G varianten (2300:- i USA). Jättenöjd och jag har tappat den i backen ganska många gånger och den funkar toppen. Har nu beställt hem den nya 3GS:en från USA. Får se när och om den kommer.
Och det är nu klart att SPOTIFY kommer till iPhonen också! Najs!

Precis som för mig. Jag kör fortfarande den första versionen som kom i USA men vill byta till 3Gs. Hur gjorde du för att slippa abonnemanget med din nya USA-telefon? Vad blev totalkostnaden?

Hobbe
2009-09-02, 12:02
Abbonemang???

Jag har aldrig betalt något :)
Dessutom får jag alltid en ny nalle gratis.
Den senaste telefonräkningen jag fick var runt 1997.

Min senaste nalle är ingen "bling-bling multipryl", men har det nödvändigaste (3G, kamera, radio, MP3, video, samt GPS med Google Maps) så det ska bli kul att använda GPS-funktionen kommande banträff.
Just nu är den inte riktigt inställd utan jag ska tydligen sitta i Vasastan as we speak... :eek::)

Gryglas
2009-09-02, 12:29
Har inte fått den ännu men jag berättar om allt går vägen.
Du kan däremot läsa det finstilta längst ner på APPLES (http://store.apple.com/us/browse/home/shop_iphone/family/iphone?mco=NzcwNjc0NQ) hemsida så ser du att man kan köpa den utan abonnemang om jag har fattat det rätt. Då kostar 16GB 600 dollar. Ca 4300:- Alltså för eget bruk eller om man vill köpa en som "gift".

Hobbe
2009-09-02, 13:49
Tänk på att vi inte har samma frekvensband, eller spänning i elnätet här som där.
Spänningen kan man alltid fixa med en adapter, men frekvensbandet går inte att pilla med.

Har iPhone 3G-multiband (MHz) som är anpassat både för USA och Europa?
USA kör med 850 och 1900 MHz för 3G (WCDMA/HSPA + äldre Qualcom CDMA-teknik), medan vi kör med 2100 MHz för 3G (WCDMA/HSPA).

Hobbe
2009-09-02, 13:58
Hittade svaret själv på Apples hemsida...

UMTS/HSDPA (850, 1900, 2100 MHz)
GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz)

...så det ska inte vara något problem ;)

Fredrik
2009-09-02, 14:04
Kan meddela att det blev lite felkörning på sommarträffen för några av oss vid något tillfälle, och då plockade otekniske Fredrik (det är jag) fram min iPhone och ledde oss rätt :D

Det var häftigt att se den blåa markeringens pulserande som markerade vart man var (och man såg att den förflyttade sig också längs vägen) och vart man skulle i form av en röd nål.

Jag hade satellitbilden framme och man såg allt exakt som det såg ut - när vi körde lite fortare rörde den sig följdaktligen lite fortare också.

Om nu jag bara lyckas få till e-posten samt ladda ner lite itunes (som jag inte "hunnit" göra ännu ;) ) så blir det lysande - jag är helnöjd med min iPhone, verkar vara en grym kvalitet 8)

Rasmus
2009-09-02, 14:10
Hittade svaret själv på Apples hemsida...

UMTS/HSDPA (850, 1900, 2100 MHz)
GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz)

...så det ska inte vara något problem ;)

Exakt, har som sagt var kört en iPhone från USA i 2 år nu. Funkar prima :)

Hobbe
2009-09-02, 14:13
Exakt, har som sagt var kört en iPhone från USA i 2 år nu. Funkar prima :)

Jo, men du har inte kört 3G (WCDMA) med den nallen.
3G har andra frekvensband än GSM ;)
Oavsett vad så ska det ju fungera även med iPhone 3G.

RobertH
2009-09-02, 14:34
Låter som du har koll Hobbe! Trodde bara du surfade på MINI-sidor och lyfte lön på jobbet :D

Hobbe
2009-09-02, 14:39
Lite har fastnat...
Jag har hållit på med 3G sedan 1998 ;)

Fredrik
2009-09-02, 15:06
Lite har fastnat...
Jag har hållit på med 3G sedan 1998 ;)

När kommer 4G :???:

Hobbe
2009-09-02, 15:44
Ute i butiken eller i "labben"?
Till att börja med så har ingen definierat vad som menas med "4G".
I "labben" rullar det för fullt oavsett vad det gäller LTE som kan anses tillhöra "4G".
Operatörer runt om i världen har börjat att beställa "testutrustning", dvs mindre nätverk.
Det finns ingen stress att få ut tex LTE till operatörernas kunder eftersom det inte finns LTE-nallar klara.
Redo för RE/RobbanH, dvs betalar gärna för att vara först, så skulle jag gissa tidigast 2011.
Redo för Fredrik, dvs billigt och enkelt :), så skulle jag gissa tidigast 2012.

RobertH
2009-09-02, 15:47
Redo för RE/RobbanH, dvs betalar gärna för att vara först, så skulle jag gissa tidigast 2011.


Early adaptors, yeah! :D

Rasmus
2009-09-02, 16:13
Jo, men du har inte kört 3G (WCDMA) med den nallen.
3G har andra frekvensband än GSM ;)
Oavsett vad så ska det ju fungera även med iPhone 3G.

Ah, tänkteintepåre :blush:

Fredrik
2009-09-03, 06:45
Redo för Fredrik, dvs billigt och enkelt :), så skulle jag gissa tidigast 2012.

:titanic:

Luc!fear
2009-09-03, 09:04
...
Den senaste telefonräkningen jag fick var runt 1997.
...
1997:- så mycket har jag aldrig betalt i telefonräkning...!:D
/Dan

Andersson
2009-09-08, 21:01
Nu har jag Spotify i min Hero, Underbart! :D :D :D

andreass
2009-09-11, 09:42
Vill också ha Iphone,

Vad skall man ha och tänka på? Jailbrake, nytt eller beggat - tipsen HIT! ;)

JohanH
2009-09-11, 13:34
Jag kör ojailbreakat, men det är ju i en corporatemiljö. Kan inte se varför man ska göra det. Klart bra telefon. Har du råd - satsa på en 3GS.

Gryglas
2009-09-11, 13:46
Jag kör jailbreakat eftersom jag har 2G-varianten. Finns massor med tweak-program och annat skoj som att ändra teman och fixa ljud osv. Och gratis är alltid gott :)

Green Meanie
2009-09-11, 23:37
Telia hålla på med 4G! Tjejerna på avdel som hålla på med den har redan T-Shirts med logga på.:D

super
2009-09-12, 09:34
Även jag kör ojailbreakat på min iphone. Det är lätt den bäste tel jag haft då jag använder den i jobbet och håller på att koppla ihop den till resterande av min stereo anläggning där hemma =) Rekomenderar den starkt... Ett stooooor minus är det där grymmt jobbiga och irriterande programmet itunes. Tar en evighet att komma in i mm. Men när det är avklarat så är den helt enkelt bara SUPER....

Gryglas
2009-09-13, 10:01
Det blev ingen iPhone 3GS från USA för mig. :( Tjejen som skulle fixa det fick inte köpa en utan abonnemang som binds i 2 år! Trist som "#¤.... Jaja, jag får leta vidare och köra vidare med min 2G sålänge.

stroy
2009-09-24, 04:27
Är det någon som har en bra hållare för era iPhones i Minin? Någon som vill rekommendera och gärna visa en bild?

Karina
2009-09-24, 09:57
Det blev ingen iPhone 3GS från USA för mig. :( Tjejen som skulle fixa det fick inte köpa en utan abonnemang som binds i 2 år! Trist som "#¤.... Jaja, jag får leta vidare och köra vidare med min 2G sålänge.

Men det e klart att man inte får det. Man måste låsa upp och jailbreaka amerikanska lurar (köper med abonemang dock utan pengar).
Blir det ett tillfälle igen - så kör på, sedan kan du höra av dig :D

Gryglas
2009-09-24, 10:58
Men det e klart att man inte får det. Man måste låsa upp och jailbreaka amerikanska lurar (köper med abonemang dock utan pengar).
Blir det ett tillfälle igen - så kör på, sedan kan du höra av dig :D

Jag hade inte haft något problem att låsa upp å jailbreaka. Har ju gjort massor med min lur 2G som funkar utmärkt. Men nu vill jag ha nytt!
Men att köpa med ett abonemang i USA lär ju vara omöjligt för en svensk. Tror man måste ha en amerikansk adress. Jaja. Det blir blocket eller nåt. :(

Karina
2009-09-24, 12:40
Hm, jag köpte min i Chicago med abonemang och amerikansk sim-kort utan problem fast det var ett tag sedan. Möjligtvis har de ändrat reglerna...

Här har du ett klipp (http://www.tradera.com/Akta-Apple-iPhone-3G-Helt-olast-jailbreak-kravs-ej--auktion_98768590)

Fredrik
2009-09-24, 17:14
Har man iPhone i USA kan man nyttja denna übersnygga tjänst:
http://www.autoblog.com/2009/08/21/mini-debuts-first-roadside-assistance-app-for-iphones-w-video/

Gryglas
2009-09-25, 18:05
Doh! Köpte en ny iPhone 3GS på blocket igår. 6 laxar i en pappask!
Men jag hade ju sparat sen 2 månader tillbaka såååå....
Vit, 16GB å najs! Har precis satt på Invisible SHIELD från ZAGG.com (http://www.zagg.com/invisibleshield/apple-iphone-3g-cases-screen-protectors-covers-skins-shields.php) så imorn kväll kan jag sätta igång den.
Måste ändå ta å synca upp min iPhone 2G så jag kan föra över allt skoj. :D
Så blev det i alla fall.

Luc!fear
2010-04-23, 13:47
Nu har jag köpt en Iphone utmanare...
(har i.o.f inte haft någon Iphone, men...)
Än så länge väldigt nöjd...
Någon mer som bytt upp sig nyligen?
/Dan

dvorak
2010-04-23, 15:44
Har haft en HTC Hero i ett halvår. Kanonnöjd, behöver inte datorn med mig när jag är ute och reser längre.

Wazp
2010-04-23, 17:43
Jag kör finskt!! Nokia N900 en smartphone med Operativ systemet Maemo utvecklat av Linux med öppen källkod ja killen från katshing får förklara mer

YouTube- Katshing testar Nokia N900 (http://www.youtube.com/watch?v=JKOWlgXN26s)

RobertH
2010-04-23, 18:13
Jag kör finskt!! Nokia N900 en smartphone med Operativ systemet Maemo utvecklat av Linux med öppen källkod ja killen från katshing får förklara mer

YouTube- Katshing testar Nokia N900 (http://www.youtube.com/watch?v=JKOWlgXN26s)

Synd att du typ är ensam om att köra Nokia. AKTIEJÄVEL :D (Som alltså gått ner 20% på en vecka och kostat mig och Rasmus i snitt en uppsättning R-däck ungefär)

MrCooper
2010-04-29, 08:10
Är det någon som har koll på var man kan köpa en icke operatörslåst iPhone för rimliga pengar? Vi har tele2 abbonemang på företaget och givetvis har inte tele2 iPhones... :mad:

gnutten
2010-04-29, 14:21
Är det någon som har koll på var man kan köpa en icke operatörslåst iPhone för rimliga pengar? Vi har tele2 abbonemang på företaget och givetvis har inte tele2 iPhones... :mad:

Det finns företag som säljer Iphone med tele2 abonnemang. Detta är dock enbart med företagsabonnemang.

Mobilgiganten verkar kunna erbjuda olåst Iphone med Tele2 privat-abonnemang.

Men jag skulle vänta, alla rykten och annat pekar på att Apple kommer att lansera en ny iPhone i sommar. Om allt nu går som det ska. Vilket skulle betyda att det blir nya förhandlingar om vilka som ska sälja iPhone. :D

Robsa
2010-05-06, 00:26
Yess iPhone 4G väntas komma nu i sommar, kommer blir rätt fet=), Å Apple som "råkade" glömma en prototyp av mobilen på ett café...