handdator

Visa fullständig version : tveksam antispinn...?



butcher
2008-11-05, 20:59
Efter en veckas ägande av en hysteriskt kul bil, MCS-05, så ställer jag mig lite frågande till funktionen hos DSC. I ett allt mer blött och kallt Sthlm så har DSC fått arbeta allt mer vid starter från rödljusen. Erfarenheten är att motorn stryps ner mycket bryskt under några sekunder, med resultatet att man kryper sakta framåt medan systemet funderar på vad det ska göra och släpper sedan på effekten med förnyat hjulspinn och strypning. Detta pågår medan farten och fästet byggs upp. Inte särskilt effektivt jämfört med min 1:a bil (2:a bil..!) en BMW 325i-06 där man kan hålla nere gasen max och bilen anpassar drivningen till underlaget mycket mjukt och det enda man märker är en blinkande DTC-lampa. Har någon samma erfarenhet? Kanske man helt enkelt får hålla igen och försöka anpassa gasen till underlaget som man gjorde på den gamla goda tiden. BMW:n har tydligen gjort mig till en bekväm, lat och usel bilförare..
Alltså. Fungerar mitt system som det ska..?

FEED ME
2008-11-05, 21:28
På min Mini Cooper D -08 fungerar det på samma vis som i din BMW, d.v.s. lampan blinkar men i övrigt så är ingreppet väldigt mjukt och knappt märkbart.

Jag skulle behöva en diffspärr, för i detta halkvädret (med R-däck på bilen fortfarande) så spinner det mest hela tiden på ettan, tvåan och trean...

Mr_Varre
2008-11-05, 22:16
har samma problem butcher :( men jag står på en då... fast jag hatar verkligen att kraften kommer, sen strys allt så hårt o blir ryckigt o skit men men.

Luc!fear
2008-11-05, 22:53
Jag upplever ett annat farligt bisak:
I vissa lägen kännar man "det här hinner jag" men då går antispin in & tar bort kraften...plöstligt närmar sig en bil med obehaglig fart ifrån sidan...
Ja, kopplar jag ur antisspin kännner jag att jag har en bättre känsla om vad jag skall göra...
Någon som instämmer..?

RobertH
2008-11-05, 23:01
Pratade med en kompis om precis det här fenomenet ikväll, och nämnde även "rondelldöden" som Dan beskriver.

Kan säga att det fungerar mycket bättre i R56:an än i min förra R53. Jag brukade alltid koppla ur antispinn innan jag körde ut i Brommaplansrondellen vid halt väglag, av ren självbevarelsedrift.

ola
2008-11-06, 05:53
jag har inte märkt av det problemet överhuvudtaget , ds/asc lampan blinkar till ibland , men inte så det stör körningen.. är det något som uppstår på bilar 2005 o äldre? ser på de som har problemet ovan att de har 2005:or allihopa..

Helan
2008-11-06, 06:11
I min så är det problemet så gott som bortblåst med den mjukvara jag har. Det är inte BMW:s mjukvara. det är från det tidigare trimmet som satt i vår bil. Det hanteras betydligt bättre med den programvaran.

Helan

frutte
2008-11-06, 06:53
I min så är det problemet så gott som bortblåst med den mjukvara jag har. Det är inte BMW:s mjukvara. det är från det tidigare trimmet som satt i vår bil. Det hanteras betydligt bättre med den programvaran.

Helan

och vilken programvara är det då om man får fråga? ;)

(ja även jag har problem med anti-spinnen, blir som en gammal hederlig fuelcut, med näsan i ratten som följd)

powernap
2008-11-06, 07:04
åker nästan alltid med antispin urkopplad...... :handen:

W2k
2008-11-06, 07:23
Men hur kör ni egentligen (om ni ursäktar den bryska frågan)? Jag tycker knappast att jag kör särskilt lugnt eller defensivt, men jag har ännu inte lyckats får antispinnen att gå in sedan jag satte på vinterdäck. Eller så har jag helt enkelt inte märkt den, fast man tycker ju att jag borde ha märkt av lampan isf.

RobertH
2008-11-06, 07:40
Ola: Min var ju en 06:a..

W2k: Problemet med "plötslig MINIdöd" eller "fuelcut" är ett R53-problem. På R56 så är det lika mjukt och fint som på vilken bil som helst. Jag tror man kan skilja det på att motorn "stryps" försiktigt ner tills den får bättre fäste, till skillnad mot R53 som i stort sett bara dör.

Men visst blinkar min R56:a varje morgon jag är ute och kör på kristallglänsande gryningsvägar. Det är bara inte lika dramatiskt.

Ashra
2008-11-06, 08:09
med sommarsulorna ser jag knappt min dsc lampa men på vinter puckarna är det rena discot när man kör=)

powernap
2008-11-06, 08:31
Ola: Min var ju en 06:a..

W2k: Problemet med "plötslig MINIdöd" eller "fuelcut" är ett R53-problem. På R56 så är det lika mjukt och fint som på vilken bil som helst. Jag tror man kan skilja det på att motorn "stryps" försiktigt ner tills den får bättre fäste, till skillnad mot R53 som i stort sett bara dör.

Men visst blinkar min R56:a varje morgon jag är ute och kör på kristallglänsande gryningsvägar. Det är bara inte lika dramatiskt.

ja det är ju mer eller mindre bevisat i otaliga trådar att R53 är betydligt mer hardcore än R56 :buttrock:

butcher
2008-11-06, 08:50
Men hur kör ni egentligen (om ni ursäktar den bryska frågan)? Jag tycker knappast att jag kör särskilt lugnt eller defensivt, men jag har ännu inte lyckats får antispinnen att gå in sedan jag satte på vinterdäck. Eller så har jag helt enkelt inte märkt den, fast man tycker ju att jag borde ha märkt av lampan isf.

Ja, i mitt fall är det full attack med sommardäck som resulterar i DSC-strypningen! Det är möjligt att ett inkopplat DSC system och ett någorlunda anpassat hanterande av gas/koppling i förhållande till underlaget fungerar lika bra, eller bättre..?, än ett helt urkopplat system. Jag får väl ut och testa ikväll! Skönt att konstatera att min bil åtminstone fungerar som det är tänkt på R53.

ola
2008-11-06, 08:55
[QUOTE=RobertH;75658]Ola: Min var ju en 06:a..

QUOTE]

ok , min levererades okt 06 och är ju en R50 , det kanske var ett R53 problem... men dsc som dsc.. eller?

Rasmus
2008-11-06, 09:16
Men hur kör ni egentligen (om ni ursäktar den bryska frågan)? Jag tycker knappast att jag kör särskilt lugnt eller defensivt, men jag har ännu inte lyckats får antispinnen att gå in sedan jag satte på vinterdäck. Eller så har jag helt enkelt inte märkt den, fast man tycker ju att jag borde ha märkt av lampan isf.

Får du inte antispinnlampan att börja blinka när du har dubbade vinterdäck så kan du inte köra hårt :)

Med dubbade vinterdäck kan man ju knappt trycka på gasen utan att det börjar blinka från antispinn-lampan på R56(S). Att gasa och svänga samtidigt är ännu värre.

Med bra sommardäck krävs det lite mer för att få antispinnen att jobba. Men som många säger så märks det knappt när den väl börjar arbeta, förutom att lampan blinkar som en iller i ögat :D

På sommaren gör jag som många andra och kör utan antispinn. Det blir bra mkt roligare då!

NickeNorrlänning
2008-11-06, 09:34
Enligt min mening är det bara Cooper S i R53 familjen som har ett bryskt uppförande. Sugmotorerna är inte alls lika abrupta i uppförandet när anti-spinnet jobbar. Gissar att det delvis beror på den snabba gasresponsen i kompressormotorn. Kör på ettan och trampa till på gasen eller ligg på jämn gas och släpp upp helt så fårtår ni vad jag menar... :) Personligen tycker jag MCS R53 har mycket kraftig motorbroms jämfört med andra bilar.

Maggy
2010-04-12, 11:09
Så har även jag märkt av detta.
Längtade tills man fått på sommarsulorna för att man skulle få lite bättre fäste men icke.
Antispinn går in brutalt och tar kål på det roliga!
Min bil har dessutom original diffbroms men den används knappast då antispinnen är på ... den lär ju inte hinna. Trodde att det skulle hjälpa till med diffbromsen men jag verkar ha fel där med.
Vet att det fanns en manick till äldre BMW som man kunde koppla in så antispinn/antisladd var urkopplat tills man ville annat istället för tvärt om. Kanske en sån pryl (om det nu finns) skulle vara lösningen sommartid?
Eller hur gör ni andra R53 förare?

Hobbe
2010-04-12, 11:58
Kopplar ur antispinn om du vill gasa iväg snabbt.
Koppla ur antisladd om du vill sladda.
Det är ju enkelt att göra på tex R53 genom vipparmen (toggel switch board).

MrPlow
2010-04-12, 21:14
Om det bara står ASC vid knappen har man inte antisladd va?