handdator

Visa fullständig version : Dubb eller friktion?



ola
2008-11-03, 15:32
Vad kör ni på Dubbdäck eller Friktionsdäck? Har j-igt svårt att besluta vad jag ska ha.. lutar dock åt dubbat då det är mer is än snö ute i skärgården...


köpte precis dubbade Hakka 5... så länge varade den tveksamheten..

Rasmus
2008-11-03, 15:37
Dubbdäck så länge du vill kunna åka säkert även utanför det översaltade Stockholm :D

powernap
2008-11-03, 15:42
ett alternativ i pollen skulle kunna vara:

jag ställer av bilen....

Hobbe
2008-11-03, 16:09
...fast behåller sommardäcken på.
Alternativ 3 för mig :)

Marcus
2008-11-03, 16:34
Dubbat med tanke på var och hur du bor :) Var inte helt kul att köra upp där med odubbade däck i vintras.

FEED ME
2008-11-03, 17:01
Jag ser ingen anledning att välja dubbdäck.

Jag har alltid kört på dubbfritt. Även när jag jobbade som resande säljare i Norrland. Fungerar hur bra som helst!

Själv så beställde jag i förra veckan Michelin X-ICE i 16" till Clabbe. De däcken har jag haft på många bilar tidigare och varit väldigt nöjd med. Enligt årets däckstester så ligger de fortfarande i topp...

Fredrik
2008-11-03, 17:47
Jag kör också på Michelin X-Ice, 195/55-16 (om jag inte missminner mig om dimensionen).

arcamone
2008-11-03, 17:56
Kör dubbbat men hade föredragit dubbfritt då det fungerar utmärkt i Göteborg. Har dessutom problem med att det skrapar i, har dimensionen 205/55-16" på ACE-fälg. Vad tror ni, för brett eller fel ET på fälgen?

Har köpt plåtfälgar i 15" så länge, också dubbat dessvärre...

David,

Darkfool
2008-11-03, 19:05
Kör dubbbat men hade föredragit dubbfritt då det fungerar utmärkt i Göteborg. Har dessutom problem med att det skrapar i, har dimensionen 205/55-16" på ACE-fälg. Vad tror ni, för brett eller fel ET på fälgen?

Har köpt plåtfälgar i 15" så länge, också dubbat dessvärre...

David,

Jag har samma problem att det skrapar i ibland...men jag har fel ET på fälgen...

Andersson
2008-11-03, 21:32
dubbfritt för mig tack, hatar dubbdäck.

Luc!fear
2008-11-03, 21:40
Kör dubbat, men antislir går i hela tiden när man kör...;)
Eller är det hur man kör kanske...
Tror mer på odubbade...
vet ej om jag skall köra på mina dubbade 16" eller jag skall köpa nya odubbade till mina andra orginalfälgar..
kommer att följa denna tråd nyfiket...

Limited Edition
2008-11-03, 21:42
Jag kör odubbade hakkapelitta från -07 på orginal 16tums fälgar.

JohanH
2008-11-04, 07:48
Jag kör också på Michelin X-Ice, 195/55-16 (om jag inte missminner mig om dimensionen).

Samma här. Samma dimension på AEZ-fälgar.

Mvh
Johan

Bergen
2008-11-04, 08:17
Jag kör dubbat, Bridgestone. Jag vågade inte välja odubbat, men ibland funderar man ju om man valde rätt. I morse när det var glashalt ute så kändes det dock helt rätt med dubb.

Ashra
2008-11-04, 08:17
Jag kör dubbat =)

JohanH
2008-11-04, 08:36
Jag kör dubbat, Bridgestone. Jag vågade inte välja odubbat, men ibland funderar man ju om man valde rätt. I morse när det var glashalt ute så kändes det dock helt rätt med dubb.

Där du bor är det motiverat med dubb. Där jag bor är det inte det. Om jag bodde i Boden skulle jag ha fetaste dubbdäcken som gjorts :).

I Stockholm har vi haft två vintrar som i princip varit snöfria och där temperaturen balanserat på 0-strecket under i princip hela vintern. Min dunjacka har hängt oanvänd och gymnastikskorna kunnat användas hela vintern. Detta gör att dubbfritt är motiverat i vissa landsändar och inte i andra.

Motargumentet kommer att vara att i Stockholm blir det isigt och då behövs dubb vilket förvisso är sant - men det handlar om max 1 vecka av fyra månader med vinterdäck.

/Johan

rogeraberg
2008-11-04, 08:43
Motargumentet kommer att vara att i Stockholm blir det isigt och då behövs dubb vilket förvisso är sant - men det handlar om max 1 vecka av fyra månader med vinterdäck.

Exakt, och då kan man köra försiktigt.

Jag vill köra odubbat men har dubbat. Någon som vill byta? :)
16" lättmetall, väldigt oanvända däck.

W2k
2008-11-04, 11:24
Dubbat för mig, kommer förmodligen aldrig välja något annat så länge jag bor i Sverige. Däcktesterna talar sitt tydliga språk, och den enda nackdelen jag har upptäckt är ökat buller (i en redan bullrig bil, så det stör mig inte). Visst, dubbat är sämre om man vill busköra på snöfri asfalt, men sånt ägnar jag mig ändå inte åt vintertid.

Har hjulen som jag skrev i den här tråden (http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=6247) att jag skulle köpa.

Zagato1
2008-11-04, 12:44
Dubbat är klart bäst på is vilket är det vi har mest problem med i södra Sverige. Odubbat funkar bra på snöbelagd vägbana vilket man har i norrland men där kör alla på dubbat ändå. Om alla körde odubbat skulle vi få stora problem i städerna vid korsningar mm. då dubbdäcken rispar upp vägbanan så de odubbade däcken får fäste. Tur alltså att fördelningen dubbat/odubbat är 70/30. Som verksam i däckbranschen är jag alltså varm förespråkare för dubbat (men själv kör jag odubbat för att vi inte hade något dubbat alternativ i den dimensionen jag behövde).

/Johan

Rasmus
2008-11-04, 12:52
Dubbat är klart bäst på is vilket är det vi har mest problem med i södra Sverige. Odubbat funkar bra på snöbelagd vägbana vilket man har i norrland men där kör alla på dubbat ändå. Om alla körde odubbat skulle vi få stora problem i städerna vid korsningar mm. då dubbdäcken rispar upp vägbanan så de odubbade däcken får fäste. Tur alltså att fördelningen dubbat/odubbat är 70/30. Som verksam i däckbranschen är jag alltså varm förespråkare för dubbat (men själv kör jag odubbat för att vi inte hade något dubbat alternativ i den dimensionen jag behövde).

/Johan

Bra inlägg!
Jag har kört både dubbat och odubbat och här på Gotland, där man inte använder salt på vägarna, är det bokstavligen talat livsfarligt med odubbade däck.

En vinter på odubbade däck räckte för mig. Aldrig mer!

För er som bor i städer med mycket salt och trafik kan jag däremot förstå valet av odubbade däck. Men ta det lugnt när ni kör ut från stadskärnan och på ishala vintervägar!

Vi med dubbdäck vill ogärna ha er i baken när vi bromsar ;)

Racer800
2008-11-14, 19:23
Fick med odubbat i köpet. Första gången utan dubb, faktiskt. Rapporterar när jag smäller i första lyktstolpen.

fireon
2008-11-15, 09:59
Beror helt och hållet på var man bor!
Men för min del så hatar jag dubbdäck, det värsta man kan åka på enligt min mening!! Dubbfria däck räcker gott och väl, även i Norrland, för där är det mest snö och då spelar inte dubb eller inte så stor roll. Det är framförallt på is som dubb är bättre, men så ofta är det inte is på vägarna och dubbfria har alltid fungerat bra för mig på is...

ola
2008-11-15, 10:34
Beror helt och hållet på var man bor!
Men för min del så hatar jag dubbdäck, det värsta man kan åka på enligt min mening!! Dubbfria däck räcker gott och väl, även i Norrland, för där är det mest snö och då spelar inte dubb eller inte så stor roll. Det är framförallt på is som dubb är bättre, men så ofta är det inte is på vägarna och dubbfria har alltid fungerat bra för mig på is...

som sagt beroende på var man bor , det är nog så att man kan ha friktionsdäck i största delen av sverige , men i kusttrakterna på ostkusten upp till halva sverige så är det svårt att "hata" dubbdäck då de är en förutsättning för att ta sig fram på isiga vintervägar..

Emely&Robert
2008-11-17, 16:33
Som boende i Stocholm har jag aldrig varit i behov av annat än dubbfria så det blev det till nya bilen med. Säker på att jag inte kommer ångra mig.

mehari75
2008-11-17, 19:50
Dubbat på västkusten för här är nästan aldrig snö , när det smäller till med halka så är det mest isigt och då funkar dubb bäst.Tråkiga är de andra 99% av vinterdagarna när det är halkfritt och dubbljudet är till besvär.

Nina
2008-11-22, 06:23
Jag kör dubbat. :)

Wazp
2008-11-22, 07:36
Jag kör för första gången på 5 år med dubbade däck men Gratis E gott så...

Johnken
2008-11-25, 13:54
Dubbfritt på Saaben som går mycket landsväg / motorväg. Dubbat på Mini:n som mest rullar i stan... (blir en del polerad blankis vissa dagar i sthlm city)

Christian
2008-12-03, 11:08
Själv har vi väl haft 3 timmar med halka än så länge.....

Odubbat fungerar alldeles utmärkt. Sliter mindre på vägarna/miljön =bättre för plånboken.

Är det isigt så får man väl köra långsammare om man tycker det är halt.

Luc!fear
2009-10-20, 19:56
Dax att väcka liv i denna tråd?
Själv kör jag med dubbat, men det var väl för det satt på dom vinterfälgarna som jag fick tag i...
Skulle nog helst köra odubbat...
/Dab

Mikael W
2009-10-20, 20:52
Friktionsdäck förståss! För miljöns skull (buller och partiklar) och för att det nästan alltid ger bäst väggrepp på vintermånaderna. Dom få gånger det är isigt kör jag lite försiktigare.

Haugthon
2009-10-21, 06:24
Man vill ju inte riskera att dubbarna lossnar vid inspireradkörning och repar lacken :shock:

Som alla vet så är det friktionen som räknas...

Johan W
2009-10-21, 07:41
Har kört dubbat i alla år, efter förra vintern ledsnade jag totalt, vi hade 1 eller två dagar med snö/och eller is förra året och att då smattra runt med en bakhjulsdriven diesel med massa vrid var lagom kul.
215/45 17" blir dimensionen i år skulle jag tro (bredare än sommardäcken, men om nån hittar 205 breda 17" vinterdäck till hyffsat pris säg till ;) )
Lutar också åt att testa Yokohama IG30 som har fått helt ok i testerna för dubbfritt iår.
Får utvärdera efter vintern om det var bra val eller inte ;)

Jonz
2009-10-21, 12:18
Kör med dubb, men det var bara för att jag fick dom billigt. Annars hade det blivit dubbfritt.

rajapruk
2009-10-21, 13:05
Dubbfria Michelin X-Ice. Första vintern med odubbat för mig, så det blir spännande.

Andersson
2009-10-21, 16:47
Beställde nya MICHELIN Primacy Alpin PA3 (dubbfria) idag då Continetaldäcken jag beställde från däckonline aldrig ville dyka upp. Dessa borde komma i början av nästa vecka. Sen är jag redo att möta vintern när den är redo att möta mig...:)

Snoken
2009-10-27, 10:49
Kör på dubbade Hakkapelitta, men tycker cooper är väldigt halkig.. Bakänden vill gärna vifta vid gasuppsläpp och det spinner och letar fäste vid omkörningar även uppåt hundra km/h. Underhållande:) men känns inte så säkert..
Har alltid kört dubbat förr men tvekar nu, är det för att däcken är breda och cooper lätt, kanske?

Någon annan som kör med såna däck? Erfarenheter av det?

Johan W
2009-10-27, 11:54
Kör på dubbade Hakkapelitta, men tycker cooper är väldigt halkig.. Bakänden vill gärna vifta vid gasuppsläpp och det spinner och letar fäste vid omkörningar även uppåt hundra km/h. Underhållande:) men känns inte så säkert..
Har alltid kört dubbat förr men tvekar nu, är det för att däcken är breda och cooper lätt, kanske?

Någon annan som kör med såna däck? Erfarenheter av det?

Liknande erfarenheter, både med Cooper S samt BMW 120d, blir som sagt att testa dubbfritt i år, blir Nokian Hakka R 215/45 17" för min del, för ser efter säsongen om det var ett bra val eller inte :)

Rasmus
2009-10-27, 15:19
Idag åkte dubbdäcken på. Rekordtidigt men skönt att ha det klart och så sparar man på R-däcken som jag rullat på lite för länge :o

Jonz
2009-10-27, 18:11
Kör på dubbade Hakkapelitta, men tycker cooper är väldigt halkig.. Bakänden vill gärna vifta vid gasuppsläpp och det spinner och letar fäste vid omkörningar även uppåt hundra km/h. Underhållande:) men känns inte så säkert..
Har alltid kört dubbat förr men tvekar nu, är det för att däcken är breda och cooper lätt, kanske?

Någon annan som kör med såna däck? Erfarenheter av det?

Känner också igen det där. Ska dock prova dubbfria Michelin i samma dimension som hakka däcken nu i helgen. Återkommer om jag märker nån skillnad.

JockeO
2009-10-27, 20:26
Idag åkte dubbdäcken på. Rekordtidigt men skönt att ha det klart och så sparar man på R-däcken som jag rullat på lite för länge :o

Jasså, däckbyte idag först för dig...

Min pappa rapporterade att han hade spot:at en Dark Silver med dubbdäck på parkeringen vid Kronholmens Golfklubb i helgen. (Oklart om det var R50/R53/R56)

Jag trodde att det nog var du.
Då finns alltså fler DS Minis på Öjn.... Ut och spana!

Till ämnet;
När jag köpte min Mini fick jag friktionsdäck monterade på original S-spokefälgarna med på köpet.
Min första erf. av friktionsdäck.
Jag blev mycket positivt överraskad av att de faktiskt överträffar alla de dubbdäck jag haft tidigare. Och detta gäller alltså Stockholms- och Gotlandsvägar.

En bonusfördel är ju att jag nu kan köra exakt samma fälg- och däckdimensioner året runt. 17 tum och 45 profil.

/M v h, JockeO

Rasmus
2009-10-27, 21:55
Jasså, däckbyte idag först för dig...

Min pappa rapporterade att han hade spot:at en Dark Silver med dubbdäck på parkeringen vid Kronholmens Golfklubb i helgen. (Oklart om det var R50/R53/R56)

Jag trodde att det nog var du.
Då finns alltså fler DS Minis på Öjn.... Ut och spana!
Mig och min bil kommer ingen någonsin se på en golfbana! :D
Har sett en till DS här på ön, en R53 S. Har snackat med mannen som äger den och rekommenderat klubben men utan framgång :(

JOBBARGUBBEN
2009-11-15, 07:34
jockeO.

Vilket märke och typ var det som du fick med till din bil?

nems
2009-11-15, 08:08
fick med nya dubbade men har alltid kört Odubbat! bilen känns väldigt halkig med dubb. kommer att bytta till nästa år så om någon vill bytta till dubbat :)

ztip
2009-11-15, 16:45
Kommer köra dubbat i vinter.

Är det förresten någon som vet skillnaden mellan run flat-fälg och "vanlig" fälg, om det ens är skillnad? Eller beror det bara på däcket som är hårdare? Sitter däcktrycksavkännaren då i fälgen eller däcket?

*Nybörjare på bilar*

mvh
/Tina

Johan W
2009-11-15, 21:26
Kommer köra dubbat i vinter.

Är det förresten någon som vet skillnaden mellan run flat-fälg och "vanlig" fälg, om det ens är skillnad? Eller beror det bara på däcket som är hårdare? Sitter däcktrycksavkännaren då i fälgen eller däcket?

*Nybörjare på bilar*

mvh
/Tina

När det gäller fälgarna så har jag fått berättat att runflat-fälg fungerar med både runflat däck och vanliga däck. Dock inte tvärt om (mao runflat-däck på vanlig fälg)
Runflätdäcken är mycket riktigt förstärkta för att klara att köras på utan luft (7-8 mil i 70km/h är det väl sagt?)

På Mini finns ingen direkt avkännare i den bemärkelsen, utan däckstrycksskillnaderna räknas ut med hjälp av ABS-givaren, dvs känns skillnad på däckstryck/vikt mellan hjulen. Därav behövs kalibrering när man ändrat hjul och eller däckstryck.

ztip
2009-11-21, 15:12
Tack Johan!
Har funderat en del på hur det låg till.

/Tina

JOBBARGUBBEN
2009-12-17, 19:17
om 3veckornär jag fått min bil kör jag på odubbade conti ts830, hoppas de funkar.

JOBBARGUBBEN
2010-01-26, 20:55
nu har jag kört ca 30 mil på riktiga vintervägar med min nya r56 på conti ts830P och de funkar jättebra med körkänsla som ett sommardäck.
Enda undantaget var när det var kallare än ca 15minus då blev de lite halkiga men hur ofta är det så kallt. rekommenderas starkt.

Tuben
2010-01-29, 10:01
Jag har alltid kört dubbat, men nu när jag bor i Tyskland så har jag ju naturligtvis börjat med odubbat. Till minin så ligger mina Nordfrost dubbade 205/50-16 kvar i Sverige. jag var väldigt nöjd med dem förutom det som sagts tidigare; På barmark så är oljudet från dubben jobbigt.

Nu har jag Conti odubbade som faktiskt funkar bra även om man får ta det lugnt på blankis som vi haft här nere ett par gånger under vintern. Jag är dock jättenöjd med däcken vid blött väglag och snömodd. vi har haft minusgrader i några veckor nu så det känns som i Sverige;) Sen vill jag slå hål på en myt..... det saltas något otroligt här i tyskland :mad:. Att Tyskimporterade bilar skulle vara besparade från salt är BS. Dessutom så kör ju alla med allt även på vintern.. Porschar, BMW z4, lotus, maserati osv.

summa summarum så kommer jag nog aldrig köpa dubbat igen.:p

Luc!fear
2010-01-29, 10:40
Har nu bytt till o-dubbade Nokia...mycket bättre...(fast nu när det är mycket snö & is skulle det varit bra med dom gamla dubbade däcken ;) )
/Dan

Fredrik
2010-01-29, 11:40
Har nu bytt till o-dubbade Nokia...mycket bättre...(fast nu när det är mycket snö & is skulle det varit bra med dom gamla dubbade däcken ;) )
/Dan

Kör med det berömda ägget under gaspedalen så går det nog bra, Dan ;)

Jag kör med Michelin X-Ice (odubbat) och denna "vargavinter" till trots funkar de ypperligt - jag är helnöjd 8)

Johan W
2010-01-29, 17:34
Har kört Yokohama IG30 och är också riktigt nöjd, var lite jobbigt nån natt när jag körde hem och det hade kommit underkylt regn men annars är det inga som helst problem

Luc!fear
2010-01-30, 10:11
Kör med det berömda ägget under gaspedalen så går det nog bra, Dan ;)
Jag har inga ägg i bilen...(oftast bara mig själv...;))
Dessutom är det omöjligt att köra en så rolig bil lugnt...
/Dan

Joh@nna
2010-02-03, 17:23
Kör odubbat och trots att det är ett rent skitväder med en massa snö, is och annat skit här i Götet så funkar det fint. Men jag har vett att köra försiktigt när vägarna ser ut som dom gör nu. ;)

Mikael W
2010-02-21, 21:18
Har nu kört 70 mil i snöovädret torsd kväll och idag fm. Bohuslän - Linköping t o r. Odubbat. Minin går hur säkert som helst. Tryggt! Nu väntar jag bara på två innovationer: bakljusdefroster eftersom dom försvinner under snö i baksuget och snöröksljus som ser genom snöröken bakom långtradare (alt borde långtradare som kör i 110 km/h i oplogad vänsterfil på motorväg skjutas på fläcken!!!)

Björn P
2010-10-02, 19:31
Spännande läsning! Dags att lyfta upp den här tråden inför vintern 2010/2011.

Själv står jag i valet och kvalet mellan dubb och friktion. Förra vintern körde jag friktionsdäck och var ute för en riktig läskig incident med centimeter från att köra in i framförvarande när det var halt. Lutar därför åt dubbat i år. Har hittat 17x7-fälgar och ska nu hitta bra däck. Har ni tips på bra dubbdäck och i vilka passande dimensioner finns det?

Hagatorpet
2010-10-02, 22:37
Kör med friktionsdäck i stället och håll avstånd

Dragon
2010-10-03, 01:26
Kolla på http://www.bythjul.com/ dom har ett ok utbud. Har alltid kört dubbat förutom en vinter och den gången skickade jag bilen tvärs över vägen och upp i gräset när första frosten kom men lyckades styra upp det utan skador bara för att 10min senare (när jag hade sansat mig och skulle åka till statoil för en kaffe) avsluta det hela genom att i 20-30km/h förlora allt fäste och glida in i en stolpe med sidan först. Kortfattat så kan man säga att dubbfritt går bort för min del. :p

Men har kört på både Hakkapelitta och Gislaved Nordfrost och dom har alltid funkat perfekt så det blir det nästa gång igen. ;)

MadeleineO
2010-10-04, 20:07
Jag fick med odubbade Michelin Alpin 175/65R15T till min bil som ser tämligen oanvända ut. Jag har ingen koll på vad som är bäst att köra med och vad jag föredrar, har ännu aldrig kört på vintern :(

(OT: Det halaste väglaget jag testat var spolad plastbana på Gillinge med en audi, det skulle vara kul att göra om, fast med min bil istället, instruktionen lät ungefär: "Madeleine, välkommen fram, så fort du vill..." :drive:)

jronnblom
2010-10-04, 21:10
Dubbat! Men jag är ju norrlänning så här är det aldrig barmark på vintern.

http://www.svd.se/naringsliv/motor/ett-svart-val-halsa-eller-sakerhet_5392263.svd


Nu vet vi. Trafikverket (som tidigare vurmade för dubbfritt) presenterade nyligen en undersökning som fullkomligt pulvriserade säkerhetsargumenten för de dubbfria däcken. Studien utgick från djupstudier av dödsolyckor och en jämförelse av polisrapporterade olyckor under 2000-talets vintrar. Slutsatsen blev av dubbdäck minskar risken för dödsolyckor med 42 procent. Har bilen antisladdsystem minskar olycksrisken med ytterligare 29 procent.

FEED ME
2010-10-04, 23:30
Jag fattar inte varför folk är så insnöade på dubbdäck eller dubbfritt. De verkar tro att alla dubbdäck är likadana och alla dubbfria däck är likadana.

Köp ett BRA däck istället. Oavsett om det sitter dubb eller inte på det! Just när det gäller vinterdäck så är det otroliga skillnader på olika däck. Både vad gäller tillverkare samt ålder på däcket. Läs årets däcktester i biltidningarna och bestäm dig baserat på vilka egenskaper som är viktiga för dig.

Själv kör jag med Michelin Maxi-Ice XI2 (dubbfritt) och är supernöjd! Fungerar utmärkt även på upplogade isbanor på sjön!

http://www.autolife.se/_Pages/1542/Image772x600.jpg

(När vi hade tävling på en upplogad isbana i Funäsdalen förra vintern med norska VW-Audi-klubben. Då var det ett flertal bilar med dubbfritt som körde snabbare än bilarna med dubb. Trots att vi var ute på isen...)