handdator

Visa fullständig version : Camber funderingar



Scitz0
2008-10-31, 15:19
Hej!

Satt idag och fundera en del på camber och kom upp med en hel del frågor i ämnet då jag är ny i ämnet.

*) Ni som ändrar/ändrat camber inför banåkning, gör ni detta innan race eller är det något ni kör med hela tiden? För det måste väl slita något fruktansvärt med däck om man kör mer än på bana med ökad camber vinkel?
*) Ändrar man både fram och bak eller bara fram?
*) Ställer ni in vinkeln med fingertopskänsla eller är det något ni mäter fram?
*) Vilken vinkel brukar ni sätta vid banåkning?
*) Tjänar man mycket på en camber justering (räknat i tid runt banan tex)?

Ni får gärna komma med fler svar/synpunkter på det ovan.

Hobbe
2008-10-31, 15:57
Det går att justera när så önskas, men människan är i sin natur lat... :)
Det sliter inte så ofantligt mycket mer på däcken om cambervinklarna som används under bankörning även används under dagligt bruk.
Visst sliter det mer, men inte så ofantligt mycket mer att jag orkar bry mig.

Camber/caster/toe ställs oftast in genom att använda riktig utrustning hos tex din BMW/MINI-återförsäljare eller gummiverkstad.
Är man mer rutinerad kan man sedan hyfsat ställa in själv med hjälp av enklare verktyg som snöre/planka/lod etc.

Vilken camber/caster/toe man ska använda sig utav fram och bak är oftast personligt beroende på hur man vill/tycker/uppfattar att bilen beter sig.
Det finns dock alltid något som rekommenderas av flertalet som har provat sig fram.
Är man duktig så förekommer det även att höger/vänster ställs in olika, och att olika vinklar används för olika banor.
Detta är dock överkurs för 99,99% av alla bilägare.

En hjulinställning med "rätt" camber/caster/toe kan göra en stor skillnad på hur bilen beter sig.
Inte bara på bana utan även på allmänna vägar.

Scitz0
2008-10-31, 16:11
Tack för en mycket bra beskrivning som alltid Hobbe :)
Du nämner "Det finns dock alltid något som rekommenderas av flertalet som har provat sig fram.", har du något exempel på sådana värden för MCS?
Sen det där med olika för vänster/höger och olika banor är definitivt överkurs för min del, men att sätta en inte allt för grov camber och sedan köra det hela tiden kanske inte är helt fel. Så en rekommendation på inställningar för just MCS för en som mig som inte har så bra koll vore super, startvärden helt enkelt. Sen kan man ju justera detta sen om man inte skulle vara nöjd. Svårt att sätta från början när man har noll koll :P

Hobbe
2008-10-31, 16:15
Fritt från minnet och vad jag tycker har fungerat för mig:

-3 grader camber fram, toe-out.
-2 grader camber bak, toe -in.

Bilen ska ju kunna ta sig till och från banan också.

Fredrik Lestrup borde vara en bättre person att fråga gällande optimala MINI-vinklar för banan.

powernap
2008-10-31, 17:56
Intressant tråd det här....ser fram emot att delge mina vinklar när detta är färdigt...kommer köra på typiskt svenskt-lagom till att börja med.....
_____________________________________
klipper in från annan tråd:

"On 04 and earlier cars, there is no adjustment for camber/caster from the factory. in the rear, aftermarket camber links top and bottom will get the back fully adjustable, in the front it takes camber plates, whether on top of the stock struts or an aftermarket coilover set up."
______________________________________
så vi får allt samlat

Scitz0
2008-11-06, 11:09
Jag har en annan fundering när det gäller camber som eg. blomma upp i en annan tråd men som jag tänkte passa perfekt här.

BlueZ lyckades plocka fram följande:

"On 04 and earlier cars, there is no adjustment for camber/caster from the factory. in the rear, aftermarket camber links top and bottom will get the back fully adjustable, in the front it takes camber plates, whether on top of the stock struts or an aftermarket coilover set up."

Jag är dock intresserad av hur det är för r56, vad gäller för den?

powernap
2009-01-28, 07:41
har någon kommit någonstans i denna rejsiga fråga?

Nordquist
2009-01-28, 07:53
Jag satt och drömde lite igår över ett par Alta rear control arms. Då ja inte kan ställa cambern bak nu och känner att min kan bakvagn kan komma lite väl lätt ibland. Men ja ska nog utreda denna fråga på nästa "konbanekörning" innan ja bestämmer mig, tror ja. Vill inte slänga ut pengar i sjön över något som inte behövs.

powernap
2009-02-06, 07:55
hittade lite fjädrar.....

http://www.khmotorsport.se/shop/page796.htm kan det vara nåt kanske?