handdator

Visa fullständig version : Svd testar JCW



Björn P
2008-10-31, 08:30
Här kommer en länk till ett test av JCW i dagens Svenska Dagbladet (och på www.svd.se). Den innehåller, som vanligt, en hel del faktafel. Bl a toppar ju den som bekant 240 km/h och inget annat, men klart är att journalisten tycker att det är en riktigt rolig bil. Det står dock att det inte är någon familjebil, men där ska ju snart JohanH bevisa motsatsen.

/Björn P

http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_1969417.svd

powernap
2008-10-31, 08:34
:cool:

varför har man "alltid" måttstocken: FAMILJEBIL i alla testpaneler...det finns väl bilar som INTE är familjebilar oxo eller??

211 verkar vara ett tal som reportern gillade ;-)

någon här på forumet som tröttnat på avgasljudet hittills?

Fredrik
2008-10-31, 08:53
Blev så sur så jag skrev en kommentar!!!

powernap
2008-10-31, 08:55
Blev så sur så jag skrev en kommentar!!!

ska vi leka gissningsleken: vilken kommentar är fredriks? :cool:

Fredrik
2008-10-31, 12:25
Jag gissar på debattören "Fredrik" :mrgreen:

ola
2008-10-31, 12:50
Här kommer en länk till ett test av JCW i dagens Svenska Dagbladet (och på www.svd.se). Den innehåller, som vanligt, en hel del faktafel. Bl a toppar ju den som bekant 240 km/h och inget annat, men klart är att journalisten tycker att det är en riktigt rolig bil. Det står dock att det inte är någon familjebil, men där ska ju snart JohanH bevisa motsatsen.

/Björn P

http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_1969417.svd

Har JohanH beställt en?

Björn P
2008-10-31, 12:52
Har JohanH beställt en?

Nej, men han har beställt en barnvagn som ska få plats i hans Cooper S. Det är ju samma utrymmen (och i princip samma bil) vi pratar om.

/Björn P

ola
2008-10-31, 12:53
Nej, men han har beställt en barnvagn som ska få plats i hans Cooper S. Det är ju samma utrymmen (och i princip samma bil) vi pratar om.

/Björn P

aha !

ola
2008-10-31, 13:49
hur kan man påstå att det här ljudet är störande?
YouTube - Mini JCW John Cooper Works (http://www.youtube.com/watch?v=NKy0HLExPmE&feature=related)

Hobbe
2008-10-31, 15:41
Det var hemskt vad flertalet fokuserar på detaljerna, och till vilken grad dessa är rätt eller fel.
Bla så kan ett högt avgasljud var riktigt högt för någon, men nästan obefintligt för någon annan.
Åk i min GP så ska ni får höra på riktigt högt avgasljud.... :)
En bils omdöme är till syvende och sist alltid personligt, och om någon fakta blev fel raserar ju inte det slutömdömet om bilen.

Uppskatta i stället att SvD-journalisten har skrivit ett reportage om MINI:n, och på flera ställen skriver hur mycket han gillar den.

Jag har för övrigt inga höga krav på journalister då det oftast inte ställs några sådana krav för att få kalla sig "journalist" så mindre faktafel ignoreras av mig.
Värre om kirurgen inte kan skilja på vänster och höger...:D

Fredrik
2008-10-31, 16:00
Det uppskattas att journalister i andra tidningar än motorpress skriver, men du måste hålla med om att konstant jämföra MINI med en vanlig familjebil börjar bli lite tjatigt i längden, se istället MINI för vad det är - en MINI :D 8)

Hobbe
2008-10-31, 16:03
Vill du läsa riktiga bilreportage så läser du inte SvD ;)
SvD:s kundkrets består väl mest av ägare av "familjebilar" ?

Kongo
2008-10-31, 16:25
Det uppskattas att journalister i andra tidningar än motorpress skriver, men du måste hålla med om att konstant jämföra MINI med en vanlig familjebil börjar bli lite tjatigt i längden, se istället MINI för vad det är - en MINI :D 8)

Men du säger ju i princip att det är en familjebil i kommentaren ;)

FEED ME
2008-10-31, 16:53
Jag tycker det är positivt att det står att det inte är någon bra familjebil. Vem f*n vill ha en familjebil?!?

När det gäller ljudnivå, så tycker jag att ljudet hos en JCW är löjligt lågt.

Fredrik
2008-10-31, 20:14
Men du säger ju i princip att det är en familjebil i kommentaren ;)

Delvis rätt, men det är ju bara för att få tyst på alla som tjatar om familjebil (eller rättare sagt jämförelser med en "normal" familjebil) :)

Fredrik
2008-10-31, 20:15
Jag tycker det är positivt att det står att det inte är någon bra familjebil. Vem f*n vill ha en familjebil?!?

När det gäller ljudnivå, så tycker jag att ljudet hos en JCW är löjligt lågt.

Ja, har man kört omkring i en Lambo med DET ljudet så förstår jag att till och med en JAS 39 gripens EBK ter sig löjlig i jämförelse ;)

KPKalle
2008-10-31, 22:15
I'm most surprised they only published the review 3 months after the car was available, 3 months after everyone else! On-the-spot reporting :p

JohanH
2008-11-01, 10:32
Nej, men han har beställt en barnvagn som ska få plats i hans Cooper S. Det är ju samma utrymmen (och i princip samma bil) vi pratar om.

/Björn P

Barnvagnen är numera levererad och ja, den får plats i bilen. :-)

Barnet levereras under de närmaste 4 veckorna. Beräknat nedsläpp 17 nov med max försening 2 veckor.

Som Jonas och Björn säger, inget är som väntans tider :).

/Johan

Hobbe
2008-11-01, 13:33
http://www.e24.se/lifestyle/fart/artikel_831523.e24

FEED ME
2008-11-01, 13:44
http://www.e24.se/lifestyle/fart/artikel_831523.e24

Hmmm, jag glömde visst att skriva avsändarnamn i min kommentar... :(

powernap
2008-11-01, 14:32
Barnvagnen är numera levererad och ja, den får plats i bilen. :-)

Barnet levereras under de närmaste 4 veckorna. Beräknat nedsläpp 17 nov med max försening 2 veckor.

Som Jonas och Björn säger, inget är som väntans tider :).

/Johan

:blink:

vår beräkning är 19 dec......