handdator

Visa fullständig version : Vinterdäck?



andreass
2008-10-14, 14:52
Vilka vinterdäck kommer ni åka på och i vilka dimensioner?

Själv lutar det åt Continental WinterContact TS810 i 195/55-16

powernap
2008-10-14, 17:28
Vilka vinterdäck kommer ni åka på och i vilka dimensioner?

Själv lutar det åt Continental WinterContact TS810 i 195/55-16

*ställer av* :soffa:

Nick_H
2008-10-14, 17:43
För min del blir det Nokian Hakka 4 i 195/55x16. Dubbat följde med bilen så med dessa däck, diffbroms och antispinn så kommer man nog uppleva vintrar på ett helt nytt sätt :cool: Första gången jag nästan ser fram emot snöööö....

andreass
2008-10-14, 18:12
För min del blir det Nokian Hakka 4 i 195/55x16. Dubbat följde med bilen så med dessa däck, diffbroms och antispinn så kommer man nog uppleva vintrar på ett helt nytt sätt :cool: Första gången jag nästan ser fram emot snöööö....

Grymma däck, men Hakka5 som jag körde på tidigare var tyvärr riktigt högljudda.. :(

Nick_H
2008-10-14, 18:21
Kan tänka mig att de låter en del, dubben ser rätt långa ut. Har tidigare sladdat runt i bakhjulsdrivet med dåliga och gamla vinterdäck så ska blir spännande att se skillnaden i grepp när det är riktigt halt. Dock är det ju overkill i stockholmsområdet med dubbat, så när jag köper nytt blir det troligen odubbat.

/N

Rasmus
2008-10-14, 18:32
Jag kör Hakka5. Säkert skitbra om det är snö och is, vilket det sällan är på denna ö. Mest bara blask :(

Fredrik
2008-10-14, 19:30
Dubbfritt här, Michelin X-Ice 195/55 R16 på fälg Rial Flair: http://www.kloma.com/images/Rial%20Flair.jpg

Ingen racefälg precis, men passar bra till vinterdäck i alle fall :)

Chulle
2008-11-22, 08:02
Nokian Hakka 5 dubb, här nere i skåne är det ett måste när den svarta halkan slår till, har åkt av vägen med Michelin dubbfria - inte kul :-(. Alla ni med dubbfria, tänk på att det är vi med dubb som river upp isen så att det blir möjligt för er andra att köra ;-)

Nina
2008-11-22, 08:30
Jag kör runt på Nokian Hakka 4 i 195/55x16".

Kongo
2008-11-22, 16:24
Idag åkte hakka 5orna på :) Tycker det är mindre buller nu än med sommar run flat däcken :O

Rasmus
2008-11-22, 17:56
Jag tackar mina dubbade Hakka5 för att jag lyckades stanna innan trädet stoppade mig, som helt plötsligt dök upp framför min bil vid sidan av vägbanan.

andreass
2008-11-22, 21:05
Jag bytte i torsdags och är riktigt nöjd måste jag säga! =) Blev Conti som nämdes innan.

ola
2008-11-23, 14:26
idag har jag hjälpt upp två bilar som dragit i diket på friktionsdäck...

dubbdäck rules!

W2k
2008-11-24, 07:57
Även jag är otroligt glad att jag valde nordiska dubbdäck istället för något som sviker när det gäller... Snön låg rätt djup i morse, men förutom att DSC-lampan blinkade någon gång extra och att vägbullret kändes märkligt frånvarande märkte jag ingen skillnad.

Kör på Nokian Hakka5 185/65/R15 (http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=6247), nya för i år. För övrigt samma modell som jag hade på min gamla BMW 740iA '99, även där var de helt underbara.

Rasmus
2008-11-24, 18:20
Här har vinterväglaget varit helt galet de två senaste dygnen. Bilarna har stått i kö i backarna, utan möjlighet komma upp utan hjälp. Så man hjälper till lite här och var i tron att dom kör på sommardäck. Men icke sa nicke, det är odubbade vintersulor som sitter på!

Jag var en bra bit på väg av vägen med mina dubbade däck. Jag vågar inte tänka på hur det hade gått om jag hade kört odubbat.

Ärligt talat, vad tänker Vägverket med när dom propagerar för odubbade vinterdäck och framhåller de säkra dubbade däcken som farliga för miljön? Går det i linje med visionen om noll dödade i trafiken? Knappast…

ola
2008-11-24, 18:27
ytterligare tre bilar i diket här på vår väg och ALLA kör odubbat!!

Nina
2008-11-24, 19:09
Jag tror de kör på importerade odubbade skitdäck, tillverkade i länder utan kunskaper i vare sig snö eller halka.

Btw; schysst hojval, Ola. :buttrock:

ola
2008-11-24, 19:19
Btw; schysst hojval, Ola. :buttrock:

jo det är en schysst hoj , men är ute efter en thruxton istället.. den där går alldeles för fort.. :blink:

RobertH
2008-11-24, 22:43
Jag har kört dubbfritt i 8 år och aldrig tänkt tanken "Oj, nu skulle jag haft dubbat".

Bra märke på däcken och bra mönster, har alltid funkat för mig? Nu kör jag inte i Norrlands skogar så ofta heller, men det gör nog inte så många andra här heller?

Mr_Varre
2008-11-25, 00:27
Nu e det så att jag kör dubbfritt har gjort det 6 av 7 vintrar. Nu e denna vinter nog anorlunda än dom 2 tidigare. Då åkte ja med sommar hela tiden. Kan man köra bil och tar det lugnt och anpassar sig,så gör det utmärkt utan dubb..!

Ace
2008-11-25, 03:04
Nu e det så att jag kör dubbfritt har gjort det 6 av 7 vintrar. Nu e denna vinter nog anorlunda än dom 2 tidigare. Då åkte ja med sommar hela tiden. Kan man köra bil och tar det lugnt och anpassar sig,så gör det utmärkt utan dubb..!

Gör det verkligen det i snökaoset där uppe?

Luc!fear
2008-11-25, 05:59
Jag har inte haft tid att lägga på mina vintersulor ännu...för mycket arbete just nu...:blink:

Fredrik
2008-11-25, 08:03
Jag har kört dubbfritt i 8 år och aldrig tänkt tanken "Oj, nu skulle jag haft dubbat".

Bra märke på däcken och bra mönster, har alltid funkat för mig? Nu kör jag inte i Norrlands skogar så ofta heller, men det gör nog inte så många andra här heller?

Instämmer med Robban, jag hade dubbat till min f.d. Cooper men kände att på de vägar jag färdas på så är det inte så stort behov av dubb - lättare gas, försiktigt vrid på ratten och lite extra avstånd så går det bra.
Om jag bodde på vindpinade Gotland som Rasmus eller en bra bit ut som Ola hade jag nog iofs övervägt dubbdäck.

Skulle det vara superkaos med rena isgator precis överallt får man ta tåget eller taxi (med dubb ;) ).

Emely&Robert
2008-11-25, 08:41
Jaaa... vi valde dubbfritt på nya bilen, har kört flera vintrar i Strömstad, Uppsala och Stockholm utan dubb och det har funkat långt över förväntan. Kör man bara som om man hade sommardäck går det ju alltid bra (så tänkte jag även när jag körde med dubb).

Rasmus
2008-11-25, 09:18
Kan man köra bil och tar det lugnt och anpassar sig,så gör det utmärkt utan dubb..!
Ja, så länge du befinner dig i en stad där man saltar rejält och på så sätt undviker isgator och hårt packad snö.

Du kan inte applicera ovanstående uttalande på osaltade, osandade vägbanor med hårt, hårt packad snö som bildar en isgata som du bokstavligen talat kan åka skridskor på.

Ditt odubbade vinterdäck måste nämligen ha något att "krama om" för att få fäste, vilket du då inte har när det är iiiiis.

Mr_Varre
2008-11-25, 10:17
nä kanske inte, u have a point! Men just nu går det rätt bra! Men dom e dåliga här på att röja undan salta och sanda... Hoppas det blir bättre

Fredrik
2008-11-25, 10:43
Ja, så länge du befinner dig i en stad där man saltar rejält och på så sätt undviker isgator och hårt packad snö.

Du kan inte applicera ovanstående uttalande på osaltade, osandade vägbanor med hårt, hårt packad snö som bildar en isgata som du bokstavligen talat kan åka skridskor på.

Ditt odubbade vinterdäck måste nämligen ha något att "krama om" för att få fäste, vilket du då inte har när det är iiiiis.

Nej, jag håller helt med dig Rasmus, som sagt om jag bodde där jag inte gör skulle jag nog överväga dubbdäck!
Vi får hoppas att jag inte får anledning att återkomma i frågan med inlägget "Rackarns, jag åkte ner i diket" :(

ola
2008-11-25, 11:10
Med 205/50/17 Gislaved Nordfrost 5 med dubbar blev min bil till rena terängjeepen :-)

Men jag ska göra ett jämförande fälttest denna vecka , har lämnat in min bil för lite tillfixande och fått ut en MINI Automat med Friktionsdäck... får väl se om man hälsar på i diket på våra skitvägar ute i skärgården..