handdator

Visa fullständig version : DIY: Ljuddämpning av dörrar



NickeNorrlänning
2008-10-05, 15:04
Då en av de främre högtalarna i min Mini lät misstänkt märkligt bestämde jag mig för byta ut denna samt passa på att ljuddämpa dörrarna. Att göra detta tar ca 30 min per dörr om jag gör det lugnt och fint. Efter ljuddämpningen har bullernivån sjunkit drastiskt, ljudet i stereon (boost) blev mycket tightare samt blir det ett skönt solitt "smock" när man stänger dörrarna.

OBS! Denna operation gör inte din bil snabbare på banan, men antagligen inte långsammare heller... :o

Förberedelser:
Inköp av ljudämpningsmattor. Finns på mekonomen, micro etc. Kostar ca 50kr/st. Torxnycklar behövs till skruvarna i dörrsidan. Fiskben eller plastbit ca 1,5x15cm.

Genomförande:
På 2005 och senare krävs att man tar bort armstödet för att komma åt en av skruvarna. Jag använde en ca 3mm tjock 1,5x15cm plastbit för att lossa på clipset som håller armstödet. OBS lacken på "balken" är mycket repkänslig, så använd inte föremål av metall här. Lossa reflexen som sitter i bakre övre hörnet på dörrsidan för att komma åt en av skruvarna. Använd en liten skruvmejsel för att snäppa loss reflexen. Skydda gärna dörrsidan mot repor med en bit tejp. Skruva sedan loss de fyra skruvarna. Sedan kan man dra loss clipsen som håller dörrsidan med handkraft. Börja i bakre/nedre hörnet och jobba dig runt hela dörrsidan tills alla clips har släppt. OBS! Du behöver inte lossa dörrsidan helt, den kan hänga kvar i övre listen. Jag använde 3st dämpmattor modell standard från mekonomen. Samtliga delade på hälften till sex halvor. Sedan gjorde jag ett diagonalt snitt på två bitar så dessa blev fyra snedskurna bitar som satte längs krockbalken. En halva delades till ytterligare två bitar som passar perfekt bakom högtalarna (en per sida). Två halvor snedskar jag hörnen på så de passar innanför dörrfickan. Sedan är det bara att montera tillbaka i omvändordning.

Lycka till!

(Med reservationer för skrivfel samt rena sakfel :woot: )

RobertH
2008-10-05, 15:28
Stiligt!

Bluejeans
2008-10-05, 23:08
Såna här instruktioner är kanon! Ser gärna mer sånt här!
PS.. Kopierade ner till min egen lilla handbok..