handdator

Visa fullständig version : Bra deal på vinterdäck?



W2k
2008-09-18, 16:02
Jag har i dagarna jagat vinterdäck till MINIn, vill ju kunna använda min älskling även på vintern, men helst inte glida av vägen på köpet. Mina krav var:

1. Kvalitetsdäck (ej asienskit)
2. Dubbat
3. Ej runflat
4. MINI original LM-fälgar
5. Billigt (=inte onödigt dyrt)

Jag har nu fått ett erbjudande med:

* 4 st Nokian Hakka5 dubbade 185/65/R15
* 4 st Fälgar 5-star Spooler 15" (http://www.mini2.com/forum/attachment121254.jpg)

Priset är 10 000 kr inkl moms, monterat och klart. Detta var det bästa jag hittade, uppfyller samtliga krav, och jag har faktiskt redan beställt, för leverans någon gång i oktober. Vad tror ni, är det vettigt, eller borde jag leta vidare?

Ashra
2008-09-18, 16:43
fälgar är jag kass på men skulle rekomendera 16" och däck finns det väldigt bra på www.dackonline.se

Där kan du spana lite =)

ola
2008-09-18, 16:48
Jag har i dagarna jagat vinterdäck till MINIn, vill ju kunna använda min älskling även på vintern, men helst inte glida av vägen på köpet. Mina krav var:

1. Kvalitetsdäck (ej asienskit)
2. Dubbat
3. Ej runflat
4. MINI original LM-fälgar
5. Billigt (=inte onödigt dyrt)

Jag har nu fått ett erbjudande med:

* 4 st Nokian Hakka5 dubbade 185/65/R15
* 4 st Fälgar 5-star Spooler 15" (http://www.mini2.com/forum/attachment121254.jpg)

Priset är 10 000 kr inkl moms, monterat och klart. Detta var det bästa jag hittade, uppfyller samtliga krav, och jag har faktiskt redan beställt, för leverans någon gång i oktober. Vad tror ni, är det vettigt, eller borde jag leta vidare?

om du kan frångå krav 4, utan nöja dig med en vanlig LM-fälg så har jag en mkt billigare uppsättning som gått 2 vintrar på min bil.

Rasmus
2008-09-18, 23:06
Skit i MINI-originalfälg! Det kommer se mkt bättre ut om du köper en annan fälg och då satsar på 16".

Hakka 5 med dubb är ett galet bra vinterdäck. Jag kör det som vinterpuckar sen förra vintern.

W2k
2008-09-19, 16:06
Skit i MINI-originalfälg! Det kommer se mkt bättre ut om du köper en annan fälg och då satsar på 16".
15" eller 16" var ett avsiktligt val och inget jag blev tvingad till pga MINI originalfälgarna. Däremot påstås det vara bättre med lite mer "stomme" på vinterdäcken, alltså mer gummi mellan fälg och mark. Därför blev det 15" (som bonus är det billigare). Sen tycker jag inte att utseendet är så viktigt på vintern, det brukar ju ständigt vara slaskigt och äckligt ändå.

Vet att många gillar eftermarknadsfälgar av olika slag men inte jag, det måste vara original. Allt annat ser fel ut på bilen i mina ögon.


fälgar är jag kass på men skulle rekomendera 16" och däck finns det väldigt bra på www.dackonline.se

Däckonline vill ha 1295 kr/st inkl frakt för Hakka5or, jag betalar ju 2500 kr per hjul. Kostar fälgarna mindre än 1200 kr/st tro? För om inte, så är ju däcken billigare där jag köper dem. Sen tillkommer ju monteringen, jag vet inte vad den kostar, men däremot att många verkstäder fnyser åt "internetdäck".

Ashra
2008-09-19, 17:17
Dackonline har en lista med verkstäder som sätter på deras däck finns otroligt många i stockholms området. I priserna hos dackonline ingår frakt till din dörr eller till verkstaden du väljer för montering.

W2k
2008-09-19, 17:48
Dackonline har en lista med verkstäder som sätter på deras däck finns otroligt många i stockholms området. I priserna hos dackonline ingår frakt till din dörr eller till verkstaden du väljer för montering.
Men hur mycket kan monteringen kosta? Även verkstaden vill ju ha betalt för sina tjänster, men den kostnaden ingår väl inte i priserna på Däckonline?

Förresten landade miljöbilspremien idag. Så nu har jag mina 10 lax att lägga på vinterhjul... tackar, staten!:woot: :woot: :woot:

Christian
2008-09-19, 17:55
Hos oss...hemma i byn:

Lägga på däcket på fälgen + balansering + (gratis montering). =125:-/ däck.

I stan: 350:-/däck.

Sen bor du ju i fjollträsk så där kostar det säkert 500:-/däck. !!!

W2k
2008-09-19, 18:39
Sen bor du ju i fjollträsk så där kostar det säkert 500:-/däck. !!!
Tack för uppmuntran :p

Rasmus
2008-09-19, 19:04
15" eller 16" var ett avsiktligt val och inget jag blev tvingad till pga MINI originalfälgarna. Däremot påstås det vara bättre med lite mer "stomme" på vinterdäcken, alltså mer gummi mellan fälg och mark. Därför blev det 15" (som bonus är det billigare). Sen tycker jag inte att utseendet är så viktigt på vintern, det brukar ju ständigt vara slaskigt och äckligt ändå.

Vet att många gillar eftermarknadsfälgar av olika slag men inte jag, det måste vara original. Allt annat ser fel ut på bilen i mina ögon.

Jag vet inte om man märker så mycket skillnad i komfort mellan 15" och 16". Det är mycket gummi på båda! Dock billigare med 15", vilket ju är en fördel. Men det ser lite snålt ut samtidigt ;)

På vinterfälgen tycker jag verkligen inte det spelar någon roll om man har MINI original eller inte. Personligen tycker jag att många "no name"-fälgar är snyggare än de MINI-fälgar som du länkade till. Kläm dit ett MINI-märke i centrumkåpan så blir du nöjd ;) Eller har MINI något unikt i sina fälgar som du gärna vill ha? :)


Däckonline vill ha 1295 kr/st inkl frakt för Hakka5or, jag betalar ju 2500 kr per hjul. Kostar fälgarna mindre än 1200 kr/st tro? För om inte, så är ju däcken billigare där jag köper dem. Sen tillkommer ju monteringen, jag vet inte vad den kostar, men däremot att många verkstäder fnyser åt "internetdäck".
Jag köpte Hakka5 195/55R16 inkl. fälg (OVM Storm) och betalade 10,500 kr inkl. frakt. hem till dörren. Frågar du mig så tycker jag det är "mer för pengarna" än 10.000 kr för 15-tummare.

W2k
2008-09-19, 19:48
Personligen tycker jag att många "no name"-fälgar är snyggare än de MINI-fälgar som du länkade till. Kläm dit ett MINI-märke i centrumkåpan så blir du nöjd ;) Eller har MINI något unikt i sina fälgar som du gärna vill ha? :)
Det är en ren smakfråga, inget mer. Originalfälgarna passar ihop med resten av bilen på ett sätt som eftermarknadsfälgar nästan aldrig gör (det finns lysande undantag, men inte som jag stött på till någon av mina bilar, däremot sett på andras). De där "OVM Storm" du nämnde t ex skulle jag aldrig kunna sätta på min bil. Inte för att jag tycker de är fula, de passar helt enkelt inte bilen. En smakfråga, som sagt :rolleyes:

Ashra
2008-09-19, 20:24
Hos oss...hemma i byn:

Lägga på däcket på fälgen + balansering + (gratis montering). =125:-/ däck.

I stan: 350:-/däck.

Sen bor du ju i fjollträsk så där kostar det säkert 500:-/däck. !!!

Även det står på dackonlines hemsida =P Står vilka verkstäder som gör det samt vad de tar =P Jag pröjsade 180kr per däck på audin tex. 18" inkl att de kastade gamla däcken tror jag fick pröjsa 30kr mer för att de var 18".

Rasmus
2008-09-19, 21:00
Det är en ren smakfråga, inget mer. Originalfälgarna passar ihop med resten av bilen på ett sätt som eftermarknadsfälgar nästan aldrig gör (det finns lysande undantag, men inte som jag stött på till någon av mina bilar, däremot sett på andras). De där "OVM Storm" du nämnde t ex skulle jag aldrig kunna sätta på min bil. Inte för att jag tycker de är fula, de passar helt enkelt inte bilen. En smakfråga, som sagt :rolleyes:

Du ska få en bild när dom sitter monterade, dom ser väldigt bra ut på en MCS iaf :) Faktum är att det nästan ser råare ut med dom än 17" original, pga högre ET än MINI-fälgen.

Men 15" ser för litet ut. Jag har det på Smarten som original. Det säger väl en del om den storleken... hehe! ;)

JohanH
2008-09-20, 10:29
Dackonline har en lista med verkstäder som sätter på deras däck finns otroligt många i stockholms området. I priserna hos dackonline ingår frakt till din dörr eller till verkstaden du väljer för montering.

Däckonline har en verkstad runt hörnet från mig på Surbrunnsgatan.

/Johan