handdator

Visa fullständig version : Ni som rattar diesel, va har ni för rekord på en tank?



Freddo
2008-09-03, 09:28
Ja som sagt.. Min clubman har rullat 1250 mil nu sen juni.. och förbrukningen har väl kommit till den nivån man ville nu.

Kör rätt mycke stadskörning. Men rekordet på en tank är hittills 81 mil..

Va har ni andra för siffror.

powernap
2008-09-03, 13:47
http://www.blocket.se/vi/17931250.htm?ca=20_s

128 mil skulle det bli om den matematiken stämmer......

tillåt mig tvivla

Freddo
2008-09-03, 14:08
Jag tvivlar med dig! :)
ska man köra på 0,39 ska man ju ligga i ständiga 85km/h hela tiden ju.. men som sagt mitt rekord har vart 0,47 blandad.. så då vart det 81mil på 40liter.

rogeraberg
2008-09-03, 20:59
Någon här som har nya versionen med start/stop?

FEED ME
2008-09-03, 21:57
Bränsleförbrukningen är extremt beroende av hastigheten. För att man ska komma ner i de 0,41 l/mil som min bil (Clubman) ska dra enligt fabriken, så får man inte köra snabbare än 80 km/h. Höjer man hastigheten till motorvägstempo (=140 km/h) så stiger genast förbrukningen till runt 0,6 l/mil. (Vilket ju procentuellt sett är väldigt mycket...)

När jag kör hemifrån mig på Ekerö till kontoret inne på Söder, så har jag enligt färddatorn varit nere i 0,42 l/mil som bäst. Då har jag först 10 km 70-väg och sedan 8 km stadskörning.

En normal blandad körning för min del med mestadels motorväg blandat med lite stadskörning brukar landa på runt 0,55 l/mil enligt färddatorn.

Men värt att notera att om man kontrollerar mängd tankat bränsle och körd vägsträcka, så brukar färddatorn visa unger fär 1 dl/mil mindre än vad den verkliga förbrukningen är...

Bredvid mig på skrivbordet just nu ligger kvittona från de 12 tankningar som jag gjorde på min semester i Österrike och Tyskland. Bland dessa så varierar den körda sträckan mellan 40-50 mil. Vilket innebär en verklig förbrukning på runt 0,7 l/mil. Men då är det å andra sidan mycket autobahnkörning då jag legat konstant mellan 150-200 km/h.

Värt att notera är att bränsleförbrukningen enligt färddatorn låg på 1,2 l/mil när jag körde på Nürburgring. (Vilket får anses väldigt snålt eftersom mina andra bilar där brukar dra mellan 4-6 l/mil... Fast de går å andra sidan lite snabbare också...)

Bergen
2008-09-04, 08:05
Ja, jag har det. Start och stop funktionen alltså. Men det blir inte så stor skillnad eftersom den bara fungerar mellan vissa temperaturer. Det får inte vara varmare än typ +25 grader och inte kallare än +5 grader. Jag är inte säker på graderna exakt. Jag får återkomma till det. Sedan kör jag ju mycket landsvägskörning så man använder den inte så mycket. Jag tror att vi har varit ner i 0.43 som lägst under en tank, men mestadels ligger den på runt 0.47 enligt färddatorn men jag skall räkna ut det mer exakt nästa gång jag tankar. Erik hur drar den efter trimningen då? Jag har för mig att du skrev att den drog mindre efter trimningen, men visar den lika mycket fel på färddatorn efter det som före? Varför jag undrar, är för att jag har läst att en del chiptrim även ställer om färddatorn så att det skall se ut som att den drar mindre än vad den egentligen gör. Jag undrar om det verkligen kan stämma? Är det någon fler än jag som har läst det?

HF-Björn
2008-09-04, 08:21
Har skrivit upp några tankningar på trippmätaren och tankat fullt och blandad körning ligger jag på mellan 0,58-0,62 har den med start stopp.
Trodde att den skall dra mindre innan jag köpte den. Men kör inte mer än 100 mil i månaden så det blir inte så mycket bränslepengar ändå :)

Bergen
2008-09-04, 09:08
Ja, jag trodde också att den skulle dra mindre än vad den gör.

andreass
2008-09-04, 10:19
Min har rullat runt 700 mil nu, och som folk här säger beror förbrukningen väldigt mycket på hur man kör. Snittet nu är väl omkring 0.47 på färddatorn. Sparar alla kvitton så jag skall se vad verklig förbrukning är. Hoppas förbrukningen går ner ytterligare. äsch, spelar ingen roll - det är ju så jäkla kul i alla fall. Får se om min drar samma som erik, en resa till Ringen planeras om ett par veckor! :D

Freddo
2008-09-04, 10:19
Jag är faktiskt helnöjd.. Trode nästan den skulle dra mer än den gör ja. Efter att ha haft en R56 vanlig cooper som lågt högt över dom angivna förbrukningssiffrorna så att dieseln ligger mer ganska nära angivna siffror tog jag som en bonus.

Och som sagt 0,5l milen tycker jag är helt ok ändå.. jag kör trots allt ca 200-300 mil i månaden.

FEED ME
2008-09-04, 10:43
Ja, jag har det. Start och stop funktionen alltså. Men det blir inte så stor skillnad eftersom den bara fungerar mellan vissa temperaturer. Det får inte vara varmare än typ +25 grader och inte kallare än +5 grader. Jag är inte säker på graderna exakt. Jag får återkomma till det. Sedan kör jag ju mycket landsvägskörning så man använder den inte så mycket. Jag tror att vi har varit ner i 0.43 som lägst under en tank, men mestadels ligger den på runt 0.47 enligt färddatorn men jag skall räkna ut det mer exakt nästa gång jag tankar. Erik hur drar den efter trimningen då? Jag har för mig att du skrev att den drog mindre efter trimningen, men visar den lika mycket fel på färddatorn efter det som före? Varför jag undrar, är för att jag har läst att en del chiptrim även ställer om färddatorn så att det skall se ut som att den drar mindre än vad den egentligen gör. Jag undrar om det verkligen kan stämma? Är det någon fler än jag som har läst det?

Jag har för övrigt också auto-start-stopp på min bil. Men den har man ju bara nytta av när man kör i sta'n...

Felvisningen på färddatorn jämfört med verklig förbrukning är på min bil ungefär densamma före och efter jag chippade den.
Om man chippar bilen genom att programmera om styrboxen, så ökar man effekten genom att höja laddtrycket bl.a. Då har bilen fortfarande koll på hur mycket bränsle som används och därför kan färddatorn fortfarande visa rätt värden.
Om man däremot trimmar bilen genom att sätta dit en "powerbox" (t.ex. KCR) så ökar den effekten genom att öka mängden bränsle som sprutas in i motorn. Den lurar motorn att ge mer bränsle än vad styrboxen tror att den får. Av den anledningen visar även färddatorn mindre bränsleförbrukning än verkligheten.

Freddo
2008-09-08, 09:18
ok.. nu kom jag ganska precis 83mil på en tank.. 0,48 enligt färddatorn.

Bayerleiner
2008-09-14, 00:08
Mitt bästa är 77,23 mil på 36,24 liter. 0,47 l/milen eller 0,44 enligt färddatorn. Är det någon som har ett bra svar på varför den inte stämmer?

Totalt ligger jag nu på 0,5 i snitt efter 1000 mils körning. Rekordet är 0,36 enligt färddatorn hem från Örebro helt enligt hastighetsgränserna.

Mikael W
2008-09-15, 16:23
Har skrivit det i annan tråd, men enligt färddatorn snittar jag ca 0,41 vilket ger ca 97 mil på en tank. Har inte start/stopp och geeratorladdning med broms mm. Kör ca 14 mil om dan t o r jobbet Skaftö-Trollhättan. Lite blandat 70/90/110-väg och lite stadskörning på slutet. Kräver dock att jag kör väldigt lagligt och mjukt.

taskmört
2008-09-22, 19:38
+ lite utsvävningar, sisådör en 90 mil.
Fulllastat och airconditionen på för fullt hela vägen. (Det var de där varma dagarna som råkade passera i somras.)
Helt OK, men den där färddatorn tror jag vad jag vill på. Den tycks vara inprogrammerad på att ge 0,47l/mil.
Spelar ingen kvitt om jag kör som värsta gubben, eller som värsta biltjuven, den säger 0,47 i allafall.

Vad är det för förbrukning den skall visa, sista milen, sista 10 milen eller vad?:???:

Christian
2008-09-22, 22:28
Nollställer Ni färddatorn när ni tankar då??????

Freddo
2008-09-22, 22:46
Nollställer Ni färddatorn när ni tankar då??????

Ja absolut.. eller ja iaf jag. :)

Freddo
2008-09-22, 22:47
Har skrivit det i annan tråd, men enligt färddatorn snittar jag ca 0,41 vilket ger ca 97 mil på en tank. Har inte start/stopp och geeratorladdning med broms mm. Kör ca 14 mil om dan t o r jobbet Skaftö-Trollhättan. Lite blandat 70/90/110-väg och lite stadskörning på slutet. Kräver dock att jag kör väldigt lagligt och mjukt.

Jo enligt färddatorn, men har du verkligen kommit 97mil på en tank?
Låter sjukt bra..

Bergen
2008-09-23, 08:13
Jag har för övrigt också auto-start-stopp på min bil. Men den har man ju bara nytta av när man kör i sta'n...

Felvisningen på färddatorn jämfört med verklig förbrukning är på min bil ungefär densamma före och efter jag chippade den.
Om man chippar bilen genom att programmera om styrboxen, så ökar man effekten genom att höja laddtrycket bl.a. Då har bilen fortfarande koll på hur mycket bränsle som används och därför kan färddatorn fortfarande visa rätt värden.
Om man däremot trimmar bilen genom att sätta dit en "powerbox" (t.ex. KCR) så ökar den effekten genom att öka mängden bränsle som sprutas in i motorn. Den lurar motorn att ge mer bränsle än vad styrboxen tror att den får. Av den anledningen visar även färddatorn mindre bränsleförbrukning än verkligheten.

Aha, så det är därför. Det har jag undrat över länge. Mycket intressant. Nu lutar det åt verkligen åt chiptrimning från Motor Nord för mig också.:D

Mikael W
2008-09-23, 16:46
Jo enligt färddatorn, men har du verkligen kommit 97mil på en tank?
Låter sjukt bra.. Vågar inte det, så jobbigt att få bränslestopp med en diesel.. Men jag kan ju testa och bedöma hur mycket som är kvar till jag tankar nästa gång.

Testade idag att köra samma sträcka med tung gasfot och maxhastighet men kunna behålla körkortet. Blev 0,53!

Mikael W
2009-01-24, 20:21
Sen återkoppling här. Blev väl ca 92 mil med sommardäck.

Men när jag bytte till vinterdäck, friktion, så sänktes förbrukningen väsentligt även när jag kompenserat för 2% mindre omkrets. Kör med GoodYear Ice Navi 185/60 R15. Då snittade jag 0,39 på samma sträcka. Kom ned i 0,36 en gång i frisk slör, (ca 15m/s)!

Charles
2009-01-25, 08:16
Vågar inte det, så jobbigt att få bränslestopp med en diesel.. Men jag kan ju testa och bedöma hur mycket som är kvar till jag tankar nästa gång.

Testade idag att köra samma sträcka med tung gasfot och maxhastighet men kunna behålla körkortet. Blev 0,53!

Jag kör enbart stadskörning, men väldigt lugnt och är besviken på förbrukningen. Senaste tankning visade datorn på 0,73 l/mil, vilket är väl högt tycker jag. Då var snitthastigheten ca 26km/h. Körde en tur på 13 mil med 50/70/90 och då var momentanförbr ca 0,38l. Få se om det blir någon skillnad när bilen gått mer mil, har precis passerat 200 mil.

Charles
2009-01-26, 21:14
Tankade idag, 0.65 enligt dator, 0.74 enligt körda mil och tankade liter. Snitthastighet 29km/h! Det är lite väl mycket, eller?
Har en 75 hästars 1,9 sugdiesel Berlingo skåp också, den drar 0.8 lit i stadstrafik utan finkörning...

Tror ni att min Mini Clubman kommer att bättra sig, bränslemässigt alltså? Chippa? Tips är välkomna!

Christian
2009-01-26, 21:41
Tips:


Ut och gasa på riktigt!! ;)

Charles
2009-01-26, 22:44
Tips:


Ut och gasa på riktigt!! ;)

Ha ha ha!

Jag förstår vad du menar, ska den dra mer diesel än nödvändigt så kan det lika gärna få vara kul också!!

Har original dubbfria vinterdäck så bilen glider, slirar och följer alla de andras spår...jag är på jakt efter nya bra dubbdäck med alufälgar. Då kanske man kan busa lite mer. I och för sig är det stora snövallar som dämpar nu....

Bergen
2009-01-27, 08:21
Ja, hur många av er kör på dessa förbenade run-flat däck då? Det verkar vara en väsentligt högre förbrukning med dessa däck, för att jag har betydligt mindre förbrukning med mina dubbade bridgestone som har det högsta rullmotståndet av vinterdäcken i förra årets test och ändå drar bilen mycket mindre med dessa än med sommardäcken. Med samma dimension dessutom.(värt att poängtera)Det suger rejält tycker jag. Jag kan inte fatta att man får ha dessa däck på en miljöbil som ju är tänkt att dra lite bränsle.Den pendlar mellan 0.36 och 0.42 nu under vintern i momentan förbrukning och i somras låg den på mellan 0.45 och 0.53 typ hela tiden. Den blandade körningen låg på konstant 0.47 nästan hela tiden. Jag skall kolla vad den drar mer exakt vid nästa tankning. Man skall ju betänka att det är en hel del kallstarter i dessa körningar också, så det är liksom inget snack om saken att den drar mindre. Det blir absolut till att byta sommardäck i år. Man tjänar ju in dem på rekordtid, med den förbrukningen.

Emely&Robert
2009-01-27, 08:28
Intressant tråd det här. Mina kära föräldrar kollar efter något att eventuellt ersätta en Polo TDi Eco med och den har nog aldrig riktigt kommit ner i de här siffrorna...

Freddo
2009-01-27, 08:52
Tankade idag, 0.65 enligt dator, 0.74 enligt körda mil och tankade liter. Snitthastighet 29km/h! Det är lite väl mycket, eller?
Har en 75 hästars 1,9 sugdiesel Berlingo skåp också, den drar 0.8 lit i stadstrafik utan finkörning...

Tror ni att min Mini Clubman kommer att bättra sig, bränslemässigt alltså? Chippa? Tips är välkomna!

Låter ju lite för högt även om det är bara stadskörning. men det är klart den kommer kanske repa sig lite, men tyckte inte det var så stor skillnad från att den var ny till nu när den gått 2800mil.

Chippa kan hjälpa lite. Dock tror jag vanlig trimbox inte gör nåt för förbrukningen, iaf inte åt rätt håll :)

Freddo
2009-01-27, 08:57
Ja, hur många av er kör på dessa förbenade run-flat däck då? Det verkar vara en väsentligt högre förbrukning med dessa däck, för att jag har betydligt mindre förbrukning med mina dubbade bridgestone som har det högsta rullmotståndet av vinterdäcken i förra årets test och ändå drar bilen mycket mindre med dessa än med sommardäcken.

Run-Flat är ju ett hån.
Valde 15" när jag specade min bil bara för att slippa dom.

Dock vart jag ändå förvånad att den drar mer nu när jag kör med vinterdäck, 195or. Än när jag kör 215/35-18 på sommaren.

fast det kanske beror på värmen iofs.

Bergen
2009-01-27, 11:00
Ja, jag ville inte heller ha dem , men man hade liksom inget val där. Hade jag vetat det hade jag också valt 15- tummarna och sluppit skiten.

taskmört
2009-01-27, 11:42
:mad: Även jag har iakttagit en lägre bränsleförbrukning med vinterdäck. OCH tystare i kupe´n !

Jag AVSKYR verkligen de där Run-flat däcken (som ihärdigt försvaras av säljaren)
De låter som f*n
De drar mer soppa
De spårar som ett helt ålagille
Man kan inte byta bort dem, för ingen vill ha dem

SUCK-
Off topic, jag vet men jag kunde inte hålla mig när saken ändå kom på tal...

Freddo
2009-01-27, 16:04
Ja, jag ville inte heller ha dem , men man hade liksom inget val där. Hade jag vetat det hade jag också valt 15- tummarna och sluppit skiten.

15" går endast att få om man väljer pepper paketet, med chili blir det automatiskt 16"

Bergen
2009-01-27, 18:18
15" går endast att få om man väljer pepper paketet, med chili blir det automatiskt 16"

Jaha, ja där ser man. Ja då hade man ju inget val hur som helst.

Freddo
2009-01-27, 21:44
Jaha, ja där ser man. Ja då hade man ju inget val hur som helst.

varför då?
Chilipaketet blir ju nästan dyrare än att ta pepper och kompletera upp..