handdator

Visa fullständig version : JCW Stage 2 provkörd



ola
2008-09-02, 09:28
:D :D :D :D :D :D :D :D

Vilket ös!

Vilket ljud!

Vilka bromsar!

Jag blev helt salig efter att ha kört BMW solnas vita demo JCW stage 2 HB... varenda rondell blev det 2 varv i och jag har för första gången insett det roliga i att bromsa!! Vilket nyp!!
Med både Sport och DTC knappen intryckt gav jag järnet i varje kurva- fruktansvärt roligt!

JCW stage 2 är en bil som helt klart uppmuntrar till aktiv körning utan några
j-a "ägg" under pedalerna.. :handen:

Exteriört syntes det inte mycket skillnad mot en vanlig MCS- såg faktiskt nästan lite tråkig ut vid en första anblick utan aerokit osv - vid närmare koll så står några saker ut - bromsoken och de ofantligt stora avgasutblåsen som för övrigt bara lät mycket och bra vid ordentligt gaspådrag.

Till och med min hoj med 0,68 hk/kilo kändes ganska tråkig i jämförelse- å jag körde den direkt innan och direkt efter - för att inte tala om hur egna Coopern skulle känts om jag satt mig i den direkt efteråt. Det lockade när jag kom hem att ta en runda i den- för att se skillnaden - men insåg att det bara skulle vara elakt mot min kära Cooper- så den fick stå där helt ovetandes om att jag varit otrogen och gått och blivit kär i en annan ;)

Sammanfattningsvis kan jag bara säga att det här är en bil som tänder "Jag vill ha" -lampan innanför ögonlocken.
Det enda problemet är att körkortet kommer att hänga betydligt lösare om man skulle få för sig att köra en sån bil mer frekvent..

FEED ME
2008-09-02, 09:41
Vad innebär "JCW stage 2" i praktiken? Hur många hästar? Vilka övriga modifieringar?

Det är alltså inte den nya John Cooper Works med 211 hk -den har väl inte kommit till Sverige ännu?

ola
2008-09-02, 09:52
Vad innebär "JCW stage 2" i praktiken? Hur många hästar? Vilka övriga modifieringar?

Det är alltså inte den nya John Cooper Works med 211 hk -den har väl inte kommit till Sverige ännu?

jo det är den nya fabriks John Cooper Works med 211 hk..

motorn är i princip samma som Challengemotorn..

- Maximum power of 155kw (211 bhp) at 6000 rpm, and 260 Nm of torque (280 with overboost. This is achieved by means of a new, uprated turbocharger, larger-bore exhaust and a sportier ECU map. 0-100 km/h time is down to 6.5 seconds (6.8 in the case of the Clubman). Fuel consumption and emissions are also up, however, compared to the 192 bhp kit which has no change compared to the standard 175 bhp Cooper S.

- Electronic limited slip differential (EDLC - Electronic Differential Lock Control). This is infinitely variable between 0% and 50%, as opposed to the permanent 30% of the optional LSD fitted to the R56 MINI Cooper S.

- DTC (Dynamic Traction Control) as fitted as standard on all BMW models nowadays. The MINI John Cooper Works is the first variant of the new MINI to come with DTC which, to date, is not available even as an option on other variants. The main difference between DTC and the extant DSC is the ability to "remap" the parameters for the traction and stability control systems, to allow a sportier drive while still employing these systems at the last minute, without fully deactivating them.

+annan växellåda + större bromsar med 4-kolvsok+ annat luftintag+ lättare fälgar+annan koppling.. vet ej om det är något med chassit oxå..

KPKalle
2008-09-02, 09:55
:cool:

So did you order one Ola? :woot:

Fredrik
2008-09-02, 10:05
Den bilen du körde Ola är Jens (som jobbar som MINI/BMW-säjare i Solna) egen tjänstebil, jag tror jag ska hälsa på honom en dag rätt snart :mrgreen: ;)

powernap
2008-09-02, 10:08
jenseman vill kanske ta en liten tur runt sverige :drool:

ola
2008-09-02, 10:11
:cool:

So did you order one Ola? :woot:

;) we´ll have to see...

Marcus
2008-09-02, 12:15
För alla som är nyfikna på JCW Steg 2 så kommer bilen till Gelleråsen den 4e okt.

Förutom att man kan få åka en riktig Challengebil på banan :)

FEED ME
2008-09-03, 22:04
Idag har jag också varit och provkört en R56 John Cooper Works (211 hk).

Den gick väldigt bra! Riktigt fint ljud ur avgassystemet för att vara en orginalbil. Men mest imponerad blev jag över diffspärren. Trots att det var blöta vägar så fanns det grepp hela tiden. Även med fullgas genom tighta svängar så matade den på riktigt duktigt. Och bromsarna kändes riktigt bra också. Inte utan att man blev lite sugen...

KIT
2008-09-03, 22:30
ok, då är det väl bara att någon av er erkänner vem det var som nästan smällde med en taxi på e18 strax innan solna. Jag var för övrigt den som i den vita x3 framför och lyckades se taxins fantastiska manöver mitt framför minin....vore kul att jämföra min mot den för att se skillnaden.......

Fredrik
2008-09-04, 07:03
Jag drog till Solna igår och tog ut den för en kortare provtur också, och jag kan bara instämma med Ola och Erik!
Den är grymt läcker, avgasljudet när man varvar upp och sedan dumpventilens (eller vad det kallas) ljud när man släpper gasen skapar en känsla av att man sitter i något extra, för att inte tala om bromsarna - ujujuj :D

Jag har haft förmånen att köra Paul´s GP, och detta är nog något man nästan kan likställa med den vad gäller körningen.
GP är ju fortfarande mer unik tack vare att den bara finns i 2000 ex, men bortsett från det var detta också en hårresande upplevelse.

Det enda problemet för mig är hur jag ska motivera hemma att jag måste ha en sådan best, jag tar nog och rullar vidare i min standard R56 S ett tag till så får vi se när det är dags för MINIbyte nästa gång vad som händer ;)

Har ni inte testat den ännu, ta och packa er iväg till närmsta MINI-handlare och provkör en snarast, men jag varnar er, risken är stor att det kommer och trilla in en hög beställningar då jag misstänker att en del MINIster kommer att bli sugna på denna racer 8)

powernap
2008-09-04, 07:29
ska ringa bendtbil o höra om dom har den hos sig....

ska ändå få en lånebil när jag oljebyter :drool: hehehe :cool:

ola
2008-09-04, 09:33
Jag drog till Solna igår och tog ut den för en kortare provtur också, och jag kan bara instämma med Ola och Erik!
Den är grymt läcker, avgasljudet när man varvar upp och sedan dumpventilens (eller vad det kallas) ljud när man släpper gasen skapar en känsla av att man sitter i något extra, för att inte tala om bromsarna - ujujuj :D

Jag har haft förmånen att köra Paul´s GP, och detta är nog något man nästan kan likställa med den vad gäller körningen.
GP är ju fortfarande mer unik tack vare att den bara finns i 2000 ex, men bortsett från det var detta också en hårresande upplevelse.

Det enda problemet för mig är hur jag ska motivera hemma att jag måste ha en sådan best, jag tar nog och rullar vidare i min standard R56 ett tag till så får vi se när det är dags för MINIbyte nästa gång vad som händer ;)

Har ni inte testat den ännu, ta och packa er iväg till närmsta MINI-handlare och provkör en snarast, men jag varnar er, risken är stor att det kommer och trilla in en hög beställningar då jag misstänker att en del MINIster kommer att bli sugna på denna racer 8)

JCW stage 2 är ox unik , hörde på mini2.com att den endast kommer att säljas i 454 ex i Storbrittanien.. visst GP:n såldes i 2000 ex i hela världen - men det här verkar också bli någon form av Ltd edition- eller har nån hört något annat?

kan berätta att den enda JCW:n som fanns att köpa direkt hos solna såldes för 363.000 igår... FAN...

ola
2008-09-04, 09:35
ok, då är det väl bara att någon av er erkänner vem det var som nästan smällde med en taxi på e18 strax innan solna. Jag var för övrigt den som i den vita x3 framför och lyckades se taxins fantastiska manöver mitt framför minin....vore kul att jämföra min mot den för att se skillnaden.......

jag var aldrig ute på e18... jag lekte på småvägarna kring polishögskolan..:D

Fredrik
2008-09-04, 09:51
jag var aldrig ute på e18... jag lekte på småvägarna kring polishögskolan..:D


Samma här, testkörde mitt i rusningstrafik :(
Som tur är finns det några korta körvänliga MINI-sträckor i krokarna i närheten, som dessutom innehåller en tunnel under E4 vid Järva Krog (gamla vägen förbi stallet) där man kunde lyssna på LJUDET, ner med rutorna och upp med panoramataket :D

ola
2008-09-04, 09:59
Samma här, testkörde mitt i rusningstrafik :(
Som tur är finns det några korta körvänliga MINI-sträckor i krokarna i närheten, som dessutom innehåller en tunnel under E4 vid Järva Krog (gamla vägen förbi stallet) där man kunde lyssna på LJUDET :D

ja den gillar vi :-) fullt ös i den rondellen utanför audi - vråla genom tunneln- 10 meter senare 90 grader vänster - och fullt pådrag i uppförsbacken med svag högersväng.. är det den du menar ?? den gjorde jag 3 gånger :handen:

Fredrik
2008-09-04, 10:00
ja den gillar vi :-) fullt ös i den rondellen utanför audi - vråla genom tunneln- 10 meter senare 90 grader vänster - och fullt pådrag i uppförsbacken med svag högersväng.. är det den du menar ?? den gjorde jag 3 gånger :handen:

Haha, och jag gjorde det två gånger, försökte hålla avstånd till framförvarande och sedan: "noeggsunderthepedalhere" :handen:

powernap
2008-09-04, 10:14
era buskörare....

Fredrik
2008-09-04, 10:16
era buskörare....


Jag testade bara accelerationen och sedan släppte gasen för att lyssna på dumpventilsljudet (eftersom ingen rättat mig ännu bestämmer jag mig för att kalla den det), jag buskörde inte :blink:

powernap
2008-09-04, 10:17
jag buskörde inte :blink:

har oxo hört att tomten faktiskt finns ;-)

MartinGBG
2008-09-04, 15:50
Men grabbar, ni varvade väl inte mer än vad som är rekommenderat för inkörning enligt manualen? ;)

Fredrik
2008-09-04, 15:56
Men grabbar, ni varvade väl inte mer än vad som är rekommenderat för inkörning enligt manualen? ;)

:blink: :mrgreen:

Fredrik
2008-09-12, 08:51
För er som vill ha en fin modell av JCW R56 finns denna att tillgå i skala 1:18 hos din lokala MINIhandlare:
https://shop.bmwgroup.com/is-bin/intershop.static/WFS/Store-MINIShop-Site/-/en_GB/images/p/80430419909-B.jpg

powernap
2008-09-12, 08:51
:blink: :mrgreen:

men fredrik då, var det ett erkännande?

max 3500 varv de första 750 milen.....

Fredrik
2008-09-12, 08:55
Jag tyckte det stod 751 mil på mätaren när jag körde den :)

powernap
2008-09-12, 08:57
ja men då är det lugnt...gasa på :drive:

Fredrik
2008-09-12, 09:00
Värt att notera är att jag var femte person att testa detta ex som Jens har som sin tjänstebil. Både Erik och Ola hade kört den innan mig, och vad de tyckte finns att läsa tidigare i denna tråd.

ola
2008-09-12, 09:13
JCW stage 2 är ox unik , hörde på mini2.com att den endast kommer att säljas i 454 ex i Storbrittanien.. visst GP:n såldes i 2000 ex i hela världen - men det här verkar också bli någon form av Ltd edition- eller har nån hört något annat?

kan berätta att den enda JCW:n som fanns att köpa direkt hos solna såldes för 363.000 igår... FAN...

430 st Clubman JCW ska tillverkas 2009, så det blir verkligen Ltd edition :cool:

Ace
2008-09-29, 16:07
Provkörde BMW Group Göteborgs Demobil igår. Oj vad den gick men oj vad ful den var. Återkommer med fakta!

Freddo
2008-09-29, 17:08
Oj vad den gick men oj vad ful den var.

?? ful ???

Fredrik
2008-09-29, 17:16
Samma fråga som Freddo - FUL????

Ace
2008-09-29, 18:03
Ful och ful! Åkte med förhoppningen att få köra en MINI Cooper S John Cooper Works 211hk. Altså en sådan som alla biltidningar den senaste tiden haft bilder och reportage om.
Se bild nedan:
http://l.yimg.com/img.autos.yahoo.com/i/articles/mini_cooper_s_john_cooper_works/mini_cooper_jcw_1_x.jpg

Vad jag fick provköra var en MCS JCW 211hk med beställt aeropaket från fabrik! Bilden nedan är på en Cooper men det ser likadant ut förutom utblåset bak. Det aeropaketet tycker jag personligen är jättefult.
Problemet är alltså. Om säljaren bockar i att han vill beställa en JCW och klickar i Aero-paket så får man MINI original Aeropaket från fabrik. Man får heller inte den JCW-spoilern på bagageluckan utan standard Cooper S-spoilern.
Detta tycker jag är lite märkligt då det i alla reklamkampanjer låter som om man lanserat en ny modell. MINI skulle enligt mig personligen lanserat en JCW som har alla dom tillbehören original så hade allt varit lite enklare. Nu är risken att det kommer finnas en massa olika Works-modeller på marknaden.Vad tycker ni andra?
Se bilder:
http://motoringfile.com/pictures/MINI-Aerokit-2.jpg
http://motoringfile.com/pictures/MINI-Aerokit-1.jpg

Björn P
2008-09-29, 18:12
Det där måste ju ha varit en riktigt tråkig felbeställning. När jag botaniserade i frågan tidigare upptäckte jag att det fanns två aerokit, i) ett som återfanns i den ordinarie tillbehörskatalogen och ii) ett som fanns i Workskatalogen. Det är Worksaerokitet man har sett i de flesta reportage, trots att det inte är standard på en JCW stage II.

/Björn P

Ace
2008-09-29, 18:15
Det där måste ju ha varit en riktigt tråkig felbeställning. När jag botaniserade i frågan tidigare upptäckte jag att det fanns två aerokit, i) ett som återfanns i den ordinarie tillbehörskatalogen och ii) ett som fanns i Workskatalogen. Det är Worksaerokitet man har sett i de flesta reportage, trots att det inte är standard på en JCW stage II.

/Björn P

Pratade med säljaren och han bockade i aerokit i tron att den skulle se ut så som på reklambilderna. JCW Aerokit går tydligen inte att få monterat från fabrik enligt honom. Det kostar 17200kr + montering!!! Och JCW bakspoilern kostar 6150kr + montering!

Björn P
2008-09-29, 18:21
För min del blir det inget aerokit alls på min blivande JCW steg II. Cirka 25.000 extra för platsbitar var inget jag prioriterade.

Jag stod och valde mellan en R56 MCS med JCW steg I och en R56 JCW steg II och prisskillnaden däremellan (ca 25.000 med "mina" val) kändes mer motiverbar.

/Björn P

Ace
2008-09-29, 19:45
För min del blir det inget aerokit alls på min blivande JCW steg II. Cirka 25.000 extra för platsbitar var inget jag prioriterade.

Jag stod och valde mellan en R56 MCS med JCW steg I och en R56 JCW steg II och prisskillnaden däremellan (ca 25.000 med "mina" val) kändes mer motiverbar.

/Björn P

Men du är med på vad jag menar. Man får ju en känsla av att en R56 MCS JCW har JCW Aerokit och JCW Bakspoiler som standard när man sr reklamkampanjer och läser tester i olika biltidningar.

ola
2008-09-29, 20:09
det beror ju också på hur pålästa säljarna är , på MINI Stockholm/Solna var de helt på det klara med att aerokitet från fabrik inte ser ut som på reklambilderna..
men visst jag håller med om aerofabrikskitet är asfult, sen är det ju ytterligare konstigt att kitet på bilderna är på en vanlig cooper...

nä, jag ser med spänning framemot eftermarknads Clubman aerokitet som kommer lanseras inom kort..

FEED ME
2008-09-30, 00:56
Den JCW hatch som jag lånade från BMW Sverige nu i helgen hade också det fabriksmonterade aerokitet. Jag tycker inte att det är särskilt snyggt heller. Men det var i alla fall tillräckligt bra för att man kan ragga upp några fina tjejer med bilen! :D

http://www.grc.as/images/rsgallery/display/superstage_jcw_flickor.jpg.jpg

Här kan ni jämföra bakdelarna på BMW's pressbil med fabriksmoterat aerokit, samt KIT's eftermonterade JCW areokit -som jag tycker är mycket snyggare!

http://www.grc.as/images/rsgallery/display/superstage1.jpg.jpg

Enligt min offert så är bruttopriset för "JCW aerodynamikpaket för bil med PDC inkl. diffusor i kolfiber" (alltså eftermonterat kit): 28500 kr...

Fredrik
2008-09-30, 07:04
Jag håller med om att det bakifrån inte var speciellt snyggt, då är ju det JCW-kitet man vill ha som sitter på KIT´s bil mycket snyggare.

Däremot är det förbaskat snyggt med lackade skärmar som jag har på min R56 S, och det verkar ju tilldra sig intresse :hehe: :
http://www.grc.as/images/rsgallery/display/superstage_jcw_flickor.jpg.jpg

Björn P
2008-09-30, 07:57
Men du är med på vad jag menar. Man får ju en känsla av att en R56 MCS JCW har JCW Aerokit och JCW Bakspoiler som standard när man sr reklamkampanjer och läser tester i olika biltidningar.

Absolut!

ola
2008-09-30, 08:01
Men du är med på vad jag menar. Man får ju en känsla av att en R56 MCS JCW har JCW Aerokit och JCW Bakspoiler som standard när man sr reklamkampanjer och läser tester i olika biltidningar.

du menar väl R56 MJCW... ;-)

powernap
2008-09-30, 08:07
Däremot är det förbaskat snyggt med lackade skärmar som jag har på min R56 S, och det verkar ju tilldra sig intresse :hehe: :
http://www.grc.as/images/rsgallery/display/superstage_jcw_flickor.jpg.jpg

bilar o snygga brudar hör ihop.....vem e hon i mitten :woot:

Fredrik
2008-09-30, 08:12
bilar o snygga brudar hör ihop.....vem e hon i mitten :woot:

Skäggiga damen :???:

Neje, de´e´ju Erik ju!

powernap
2008-09-30, 08:26
Neje, de´e´ju Erik ju!

visste jag väl, tänkte bara vara lite kulig....

erik har by the way, varit co-driver i min nästan original mcs på knutan :handen: den sköt på bra tyckte han :hihi:

Fredrik
2008-09-30, 08:35
visste jag väl, tänkte bara vara lite kulig....

erik har by the way, varit co-driver i min nästan original mcs på knutan :handen: den sköt på bra tyckte han :hihi:

Gick den som ett skott?

powernap
2008-09-30, 08:36
Gick den som ett skott?

du får fråga erik....eller åka med på gelleråsen :buttrock:

FEED ME
2008-09-30, 09:44
Gick den som ett skott?

Jodå, den gick bra helt klart. Nästan lika bra som en diesel! :p

Men jag måste säga att nya JCW'n med 211 hk går riktigt fint också. Riktigt kul att busa med. R-däck och race-chassi så har vi en vinnare...

Fredrik
2008-09-30, 09:55
Jodå, den gick bra helt klart. Nästan lika bra som en diesel! :p

Men jag måste säga att nya JCW'n med 211 hk går riktigt fint också. Riktigt kul att busa med. R-däck och race-chassi så har vi en vinnare...

Usch, skriv inte så, det känns som att jag måste ha en jag med, och med tanke på att familjen inte vill äta blodpudding sju dagar i veckan mot som idag fem så tror jag nog att jag får hoppa denna gång :(

Såg förresten att herrn skrev något om "sin offert", en till MINI på G?

powernap
2008-09-30, 10:08
Jodå, den gick bra helt klart. Nästan lika bra som en diesel! :p



måste faktiskt säga det....eriks dieselkombi går förb-nat bra....men det är det redan många GP-WORKS-KELLENERS som vet.....

Freddo
2008-09-30, 10:26
Den JCW hatch som jag lånade från BMW Sverige nu i helgen hade också det fabriksmonterade aerokitet. Jag tycker inte att det är särskilt snyggt heller. Men det var i alla fall tillräckligt bra för att man kan ragga upp några fina tjejer med bilen! :D

http://www.grc.as/images/rsgallery/display/superstage_jcw_flickor.jpg.jpg

Här kan ni jämföra bakdelarna på BMW's pressbil med fabriksmoterat aerokit, samt KIT's eftermonterade JCW areokit -som jag tycker är mycket snyggare!

http://www.grc.as/images/rsgallery/display/superstage1.jpg.jpg

Enligt min offert så är bruttopriset för "JCW aerodynamikpaket för bil med PDC inkl. diffusor i kolfiber" (alltså eftermonterat kit): 28500 kr...

När man lackerat skärmbreddarna så ser fabriks aerokitet bra mycke bättre ut.. dock inte bra.
Förstår inte hur en sån designmiss kan få komma till produktion.

Då förstår jag dig Ace.. det är fult.
Men otroligt dåligt av en säljare på mini att inte veta om det.. Det har man ju själv vetat om att det var så sen fabriksaerokitet lanserades för över ett år sen!

fireon
2008-09-30, 10:46
hon till vänster i bilden var riktigt fin för övrigt! ;)

Ace
2008-09-30, 19:56
du menar väl R56 MJCW... ;-)

Det är ju en Cooper S eller? Men om du vill att jag skriver MJCW så är det helt ok. :)

Ace
2008-09-30, 20:01
När man lackerat skärmbreddarna så ser fabriks aerokitet bra mycke bättre ut.. dock inte bra.
Förstår inte hur en sån designmiss kan få komma till produktion.

Då förstår jag dig Ace.. det är fult.
Men otroligt dåligt av en säljare på mini att inte veta om det.. Det har man ju själv vetat om att det var så sen fabriksaerokitet lanserades för över ett år sen!

Eftermonterat! Det går alltså inte att få JCW Aerokitet från fabrik! Märkligt. Dom skall ju ändå skruva dit originalprylarna! Det blir ju bara dubbeljobb! Och dyrt!

ola
2008-10-01, 06:29
Det är ju en Cooper S eller? Men om du vill att jag skriver MJCW så är det helt ok. :)

det e ju faktiskt ingen MCS.. enligt BMW/MINI så listas "huvudmodellerna" som
MINI One
MINI Cooper
MINI Cooper S
MINI John Cooper Works

sen om man ska förkorta den MJCW vet jag inte.
:)

HF-Björn
2008-10-01, 07:47
När man specar JWC på den amerikanska sidan så kan man få JWC paketet från fabrik!? hummm skiljer sig USA och Europa?

MINI Jens
2008-10-01, 16:13
Faktiskt skiljer sig det fabriksmonterade aerokitet mellan R-56 och R-55.
R-56 får lackerade skärmkanter sedan juli-produktion men inte R-55an som får svarta som original...
JCW aerokit eftermonteras alltid..

Ace
2008-10-01, 16:21
Faktiskt skiljer sig det fabriksmonterade aerokitet mellan R-56 och R-55.
R-56 får lackerade skärmkanter sedan juli-produktion men inte R-55an som får svarta som original...
JCW aerokit eftermonteras alltid..

Jag undrar varför man erbjuder det fabriksmonterade Aerokitet från fabrik överhuvudtaget? Varför är inte JCW Aerokit monterat original på ALLA MINI John Cooper Works R56. Lägg på det på priset! Det är ju så vi alla vill att en JCW skall se ut. Eller? (R55 har ju ännu inte fått något JCW Aerokit, det blir till att nöja sig med fronten isf)

MINI Jens
2008-10-01, 16:35
Bra fråga, har inget svar att ge.. Antar att det handlar om kostnader alltsammans.. Clubman har inget JCW aerokit att eftermontera ännu, men det kommer troligen..

ola
2008-10-02, 11:19
Det är ju en Cooper S eller? Men om du vill att jag skriver MJCW så är det helt ok. :)

framgår bla här i prislistan... :)