handdator

Visa fullständig version : Baby Mini



JohanH
2008-08-18, 15:46
Inte så raceorienterat direkt, men ändå väldigt Mini.

Senare i höst går utökas familjen med en ny betydligt mindre av samma sort. Både jag och Helena vill behålla Affe av ett skäl till utöver att vi tycker att det är den bästa bilen för oss: nämligen bevisa för omvärlden att man inte behöver ett mindre lasttåg bara för att man är tre i familjen.

Därför så har vi tillbringat två helger i två olika babybutiker med att provpacka barnvagnar i Affe. Resultatet är förvånande positivt, vi har utan ansträngning hittat 4 olika vagnar som går att packa in med underrede och insats. Dessa är:

1. Crescent M300
2. Brio Joy
3. Teutonia Fun
4. Britax Vigour 4+

Jag är övertygad om att det finns fler, men vi vill ha 4 hjul och hyfsat ordentlig ram. Vi kommer sannolikt att köpa Teutonia-vagnen.

Varför skriver jag då detta? Jo, dels för att berätta vilka vagnar som passar i en R56 men också för att se om någon annan har tips och erfarenheter av att ha en MINI som enda bil när man får spädbarn.

Jag skulle verkligen bli glad för era tips och råd.

Mvh
Johan

loop
2008-08-18, 16:10
Ja det vore kul och se hur det såg ut när ni fick in barnvagnarna.
Ta ett kort nästa gång ni testar.

Jag har en svärmor som inte kan förstå att vi köper en MCS men två barn på 3 och 5,5 år.
Så det vore kul att visa henne en bild på en MCS med barnvag och barnstol i.
Men allt går bara man vill.

Kom ihåg att stor vagn behöver man bara när man skall ut på lång promenad.

JohanH
2008-08-18, 19:32
Vi ska sluttesta Teutonian i helgen. Jag tar med mig iPhonen och plåtar :)

loop
2008-08-18, 19:52
Låter bra.

powernap
2008-08-19, 07:26
Inte så raceorienterat direkt, men ändå väldigt Mini.

Senare i höst går utökas familjen med en ny betydligt mindre av samma sort. Både jag och Helena vill behålla Affe av ett skäl till utöver att vi tycker att det är den bästa bilen för oss: nämligen bevisa för omvärlden att man inte behöver ett mindre lasttåg bara för att man är tre i familjen.

Därför så har vi tillbringat två helger i två olika babybutiker med att provpacka barnvagnar i Affe. Resultatet är förvånande positivt, vi har utan ansträngning hittat 4 olika vagnar som går att packa in med underrede och insats. Dessa är:

1. Crescent M300
2. Brio Joy
3. Teutonia Fun
4. Britax Vigour 4+

Jag är övertygad om att det finns fler, men vi vill ha 4 hjul och hyfsat ordentlig ram. Vi kommer sannolikt att köpa Teutonia-vagnen.

Varför skriver jag då detta? Jo, dels för att berätta vilka vagnar som passar i en R56 men också för att se om någon annan har tips och erfarenheter av att ha en MINI som enda bil när man får spädbarn.

Jag skulle verkligen bli glad för era tips och råd.

Mvh
Johan

hej johan, jag o eva sitter lite i samma båt, tillökning i december, ska bli skoj att se lite bilder från lämpliga vagnar (har inte börjat titta ännu, så jag följer din tråd)

ola
2008-08-19, 07:34
hej johan, jag o eva sitter lite i samma båt, tillökning i december, ska bli skoj att se lite bilder från lämpliga vagnar (har inte börjat titta ännu, så jag följer din tråd)

urban jungle har vi och det funkar , men det är ju bara tre hjul förstås..

powernap
2008-08-19, 07:39
har faktiskt provlastat en polares liggvagn o det gick INTE.....jo det hade gått om bara jag o bebben skulle ut o åka, helfällt baksäte....

JohanH
2008-08-19, 07:49
Jonas,

Först - grattis!! Vi ska ha i november och här i tokholm rekommenderar de en att faktiskt beställa ganska snart.

Sen - åk och prova alla listade vagnar. Vi har nog gjort en del av en urvalsprocess och det blir sannolikt Teutonian (som jag hoppas kunna plåta och lägga ut i helgen), men backup för Britax. I nästan samtliga fall måste man separera underrede och ligginsats. Sen fäller man halva sätet och ställer ligginsatsen där. Underredet fälls sedan ihop. Ett eller båda av bakhjulen tas av och underredet lastas sedan på höjden.

Jag har ju en R56a så det är ju inte säkert att detta fungerar i en R53a. Åk ut och provpacka - det är det enda rådet jag kan ge. De kollar lite konstigt på en eftersom alla babybutiker förutsätter att blivande föräldrar omedelbart köper en mindre lastbil, men det är en del av charmen...:)

/Johan

powernap
2008-08-19, 08:03
ja, grattis själv (glömde bort den delen)

kanske kan strunta i vilken vagn vi väljer eftersom eva är inne på att få ta på en bmw touring, men de gånger jag ska ut o åka vill man ju ändå få in prylarna, så jag kanske ska ta den vagnen vi väljer och sen fälla baksätet o rulla in den bara......

ola
2008-08-19, 08:24
har faktiskt provlastat en polares liggvagn o det gick INTE.....jo det hade gått om bara jag o bebben skulle ut o åka, helfällt baksäte....

halvfällt baksäte och hjulen demonterade och vagnen på högkant så går det..:)

powernap
2008-08-19, 08:30
trådlån, nästan samma ämne:

vilka bilbarnstolar använder ni?
hur säker är airbag-urkopplaren?

Limited Edition
2008-08-19, 08:58
ja, grattis själv (glömde bort den delen)

kanske kan strunta i vilken vagn vi väljer eftersom eva är inne på att få ta på en bmw touring, men de gånger jag ska ut o åka vill man ju ändå få in prylarna, så jag kanske ska ta den vagnen vi väljer och sen fälla baksätet o rulla in den bara......

M5 touring, eeh jatack!:handen:

JohanH
2008-08-19, 09:11
trådlån, nästan samma ämne:

vilka bilbarnstolar använder ni?
hur säker är airbag-urkopplaren?

Många litar inte på elektroniska airbagurkopplare utan vill att airbagen tas ut eller liknande. Såvitt jag förstått finns det ett extremt begränsat antal olyckor där airbagen skall ha varit avstängd och den löst ut ändå. I något fall hade den då varit felkopplad och avsett förarairbagen.

Jag kommer att lita på BMW och Autolivss elektronik i detta avseende. Jag litar beydligt mer på dessa tillverkare än jag litar på medtrafikanter.

Sen tycker jag detta är en legitim utvidgning av tråden.

/Johan

JohanH
2008-08-19, 09:13
ja, grattis själv (glömde bort den delen)

kanske kan strunta i vilken vagn vi väljer eftersom eva är inne på att få ta på en bmw touring, men de gånger jag ska ut o åka vill man ju ändå få in prylarna, så jag kanske ska ta den vagnen vi väljer och sen fälla baksätet o rulla in den bara......

Jag har varken plats, lust eller pengar att ha två bilar (bor i Stockholms innerstad och har ingen lust att utöver bilkostnad hosta upp 1500 kr i garagehyra). Därav experimenterandet med att faktiskt fortsätta ha Affe som första och enda bil trots barn.

Om man ska ut å resa så får man väl skaffa takbox för packning i övrigt.

/Johan

rogeraberg
2008-08-19, 10:32
Inte så raceorienterat direkt, men ändå väldigt Mini.

Senare i höst går utökas familjen med en ny betydligt mindre av samma sort. Både jag och Helena vill behålla Affe av ett skäl till utöver att vi tycker att det är den bästa bilen för oss: nämligen bevisa för omvärlden att man inte behöver ett mindre lasttåg bara för att man är tre i familjen.

Därför så har vi tillbringat två helger i två olika babybutiker med att provpacka barnvagnar i Affe. Resultatet är förvånande positivt, vi har utan ansträngning hittat 4 olika vagnar som går att packa in med underrede och insats. Dessa är:

1. Crescent M300
2. Brio Joy
3. Teutonia Fun
4. Britax Vigour 4+

Jag är övertygad om att det finns fler, men vi vill ha 4 hjul och hyfsat ordentlig ram. Vi kommer sannolikt att köpa Teutonia-vagnen.

Varför skriver jag då detta? Jo, dels för att berätta vilka vagnar som passar i en R56 men också för att se om någon annan har tips och erfarenheter av att ha en MINI som enda bil när man får spädbarn.

Jag skulle verkligen bli glad för era tips och råd.

Vår bugaboo gick in, dock inte hela i bakluckan med sätena uppfällda. Rekommenderar den vagnen varmt, Sid använde den väldigt frekvent tills en bit efter 3. Nu har han blivit lite för stor rent psykiskt, men vi köpte en billig (400 spänn) paraplyvagn när vi var i Kroatien som nu bor på sätet bredvid Sid. Ibland.

Du kan få köpa vår vagn om du vill ;)

JohanH
2008-08-19, 10:37
Vår bugaboo gick in, dock inte hela i bakluckan med sätena uppfällda. Rekommenderar den vagnen varmt, Sid använde den väldigt frekvent tills en bit efter 3. Nu har han blivit lite för stor rent psykiskt, men vi köpte en billig (400 spänn) paraplyvagn när vi var i Kroatien som nu bor på sätet bredvid Sid. Ibland.

Du kan få köpa vår vagn om du vill ;)

Tackar :), dock finns det bestämda åsikter i familjen om att vi ska ha en ny vagn.

/J

powernap
2008-08-19, 10:38
Tackar :), dock finns det bestämda åsikter i familjen om att vi ska ha en ny vagn.

/J

;-) känns igen tycker jag, just nu lutar det åt: http://www.blocket.se/vi/17607518.htm?ca=20_s

rogeraberg
2008-08-19, 10:39
Tackar :), dock finns det bestämda åsikter i familjen om att vi ska ha en ny vagn.

/J

Hehe, varför är jag inte förvånad? Jag kan lugna dig med att det där släpper och att man blir aslycklig till gratis-prylar, trots att de är nerspydda ;)

rogeraberg
2008-08-19, 10:44
;-) känns igen tycker jag, just nu lutar det åt: http://www.blocket.se/vi/17607518.htm?ca=20_s

Ouch vilken SUV! Kan verkligen, verkligen rekommendera en mindre vagn med framdäck som inte är "fasta". Galet mycket lättare att cruisa med på stan, mycket mindre plats i bilen och framförallt så kommer man in överallt i alla affärer (= man slipper lämna sitt barn).

JohanH
2008-08-19, 10:48
Hehe, varför är jag inte förvånad? Jag kan lugna dig med att det där släpper och att man blir aslycklig till gratis-prylar, trots att de är nerspydda ;)

Fast det är det enda vi köper nytt. Allt annat får vi/får vi låna av syskon. Så det känns ok att köpa en vagn faktiskt.

JohanH
2008-08-19, 10:49
;-) känns igen tycker jag, just nu lutar det åt: http://www.blocket.se/vi/17607518.htm?ca=20_s

Glöm den om du vill kunna använda MINIn. Det där är ju en mindre atlantångare.

:)

Bayerleiner
2008-08-19, 13:11
Vi sitter i samma båt, men skall ha tillökning i februari. Och så har vi en rymlig kombi!

Vi har kikat lite på easywalker sky: http://www.easywalker.nl/zwe/sky.html
Det ska vara den minsta vagnen på marknaden ihopfälld. Är det någon som har någon erfarenhet av den?

Vi var hos lillte eskimo igår och provade deras "Vintage". Den gick in utan problem, men vi är lite fundersamma på hur bra det är med kombinerad bilstol och liggdel egentligen? Några åsikter?

powernap
2008-08-19, 13:14
Vi sitter i samma båt, men skall ha tillökning i februari. Och så har vi en rymlig kombi!

Vi har kikat lite på easywalker sky: http://www.easywalker.nl/zwe/sky.html
Det ska vara den minsta vagnen på marknaden ihopfälld. Är det någon som har någon erfarenhet av den?

Vi var hos lillte eskimo igår och provade deras "Vintage". Den gick in utan problem, men vi är lite fundersamma på hur bra det är med kombinerad bilstol och liggdel egentligen? Några åsikter?

grattis till tillökningen :-)
*vi får väl dra igång gissningstrådar (datum/timslag) inför alla nytillkomna mini-sters*

JohanH
2008-08-19, 13:53
Vi sitter i samma båt, men skall ha tillökning i februari. Och så har vi en rymlig kombi!

Vi har kikat lite på easywalker sky: http://www.easywalker.nl/zwe/sky.html
Det ska vara den minsta vagnen på marknaden ihopfälld. Är det någon som har någon erfarenhet av den?

Vi var hos lillte eskimo igår och provade deras "Vintage". Den gick in utan problem, men vi är lite fundersamma på hur bra det är med kombinerad bilstol och liggdel egentligen? Några åsikter?

Den enda invändningen är väl att sittdelen är framåtriktad - enligt Socialstyrelsen skall den vara bakåtriktad i början. Men Urban Jungle är å andra sidan framåtriktad också.

Har du packat in den i bilen?

/Johan

Bayerleiner
2008-08-19, 14:20
Vi har bara testat med chassit, inte barnstolen än så länge. Men chassit var inga som helst problem att få plats med. Och liggdelen fick enkelt plats ovanpå.

Vi började igår att grotta ned oss i det här, och jag märker att det är en hel del att fundera på. Ska bli bra att få era synpunkter här.

JohanH
2008-08-24, 16:38
Hej,

Av olika anledningar fick jag inte till några bilder när vi provpackade Teutonia Fun igår. Sorry för det. Expediten från Babyland var med och vi var lite stressade att göra en del annat så det blev inte av.

Vi har dock beställt en Teutonia Fun. Liggdelen och sittdelen (alltså en i taget) passar väl ställda ovanpå ena halvan av det fällda baksätet och underredet kan ställas, ihopvikt, med ena hjulet avtaget på högkant. Vi provade utan att ta av hjulet när sittdelen packades vilket också fungerade.

Jag tycker ni andra som får möjlighet bör ta bilder. Det vore också kul att höra vad som passar i en R53. Ovanstående gäller endast för en R56.

Lycka till alla

/Johan

Bayerleiner
2008-09-16, 20:36
Vi var och testade lite igår och kom fram till att vi nog ska köpa en Britax Vigour 4+, trots det fruktansvärda namnet. Med hjulen avtagna (enkel manöver) gick den ner i utrymmet under det plana golvet i bagaget, även om den sticker upp lite grand! Sen kan man lägga liggdelen ovanpå och ändå ha plats med bagage utan att fälla sätena. Fantastiskt. Vi slipper nog byta ned oss till en större kombi!

JohanH
2008-09-16, 20:51
Vi var och testade lite igår och kom fram till att vi nog ska köpa en Britax Vigour 4+, trots det fruktansvärda namnet. Med hjulen avtagna (enkel manöver) gick den ner i utrymmet under det plana golvet i bagaget, även om den sticker upp lite grand! Sen kan man lägga liggdelen ovanpå och ändå ha plats med bagage utan att fälla sätena. Fantastiskt. Vi slipper nog byta ned oss till en större kombi!

Jag var lockad av den också - den är ju verkligen prisvärd - men blev "övertalad" :).