handdator

Visa fullständig version : Behöver jag köra på 98 oktan



loop
2008-08-17, 10:36
Hej

Jag funderar på om jag skall sätta på en 15% pulley i min MCS, men min fundeing är om man då måste gå över till 98oktan eller funkar det men 95 utan att det börjar spika.

Marcus
2008-08-17, 10:54
Du bör gå över. :)

RobertH
2008-08-17, 11:43
Du behöver nog inte gå över så länge du inte mappar/chippar bilen iofs, men det skadar ju inte att byta ändå. Rekommenderar dessutom att du fixa mjukvaran på en gång så att alla variabler justeras efter det ökade laddtrycket.

EDIT: Säg till om du behöver ett avdragarverktyg till pulleyn. Jag har ett här som du kan få extremt billigt alternativt hyra.

loop
2008-08-18, 07:02
Det hela är det att jag har en 15% liggande som jag fick med bilen.
Men jag vill inte behöva gå över till en dyrare bensin, någon som har koll på hur soppaföbrukningen ändras nar man sätter dit en 15%

powernap
2008-08-18, 07:55
Det hela är det att jag har en 15% liggande som jag fick med bilen.
Men jag vill inte behöva gå över till en dyrare bensin, någon som har koll på hur soppaföbrukningen ändras nar man sätter dit en 15%

koll o koll...det blir sjukt mycket roligare att använda högerfoten på gaspedalen :-) så förbrukningen går upp.....dock är det så att under svenssonförhållanden så drar bilen mindre med fetare bensin, så prisskillnanden för de dyra dropparna är knappt märkbar