handdator

Visa fullständig version : Mini - kvalitet eller?



Racer800
2008-08-08, 18:12
Hej, som nybliven glad Mini-ägare, en begagnad låg-milare, har jag med intresse läst problemen som ventilerats här på teknikforumet. Eftersom jag tidigare kört mest japanskt, och vant mig vid en hög kvalitetsnivå på t ex elektroniken, blir jag lite fundersam över en del av problemen som Mini-ägare tydligen kan drabbas av på rätt nya bilar.

Min fråga till forumet är: Vilken är er uppfattning om Minis byggkvalitet? Är den i BMW-klass?

Det förväntade i alla fall jag mig ...

Hobbe
2008-08-08, 21:56
Hade MINI:n monteras på BMW:s produktionslinor i Tyskland så hade möjligen kvalitén varit i BMW-klass, men nu monteras allt i Oxford, England, och som BMW:s produktionslina i Spartanburg, USA så tycker jag inte Oxford håller tysk BMW-klass.
Kvalitén blev dock bättre med åren, och i dag anses MINI:n ha ett hyfsat gott rykte.

Första årsmodellerna 2001-2003 led av diverse "barnsjukdomar", men nu har du en 2005:a, vilket är i slutet av R50/52/53:ans produktlivscykel, så det borde inte finnas några okända/inte fixade problem kvar att bekymra sig över.

Fredrik
2008-08-09, 08:44
Hade MINI:n monteras på BMW:s produktionslinor i Tyskland så hade möjligen kvalitén varit i BMW-klass, men nu monteras allt i Oxford, England, och som BMW:s produktionslina i Spartanburg, USA så tycker jag inte Oxford håller tysk BMW-klass.
Kvalitén blev dock bättre med åren, och i dag anses MINI:n ha ett hyfsat gott rykte.

Första årsmodellerna 2001-2003 led av diverse "barnsjukdomar", men nu har du en 2005:a, vilket är i slutet av R50/52/53:ans produktlivscykel, så det borde inte finnas några okända/inte fixade problem kvar att bekymra sig över.

R56 har ju givetvis förbättrats ytterligare efter R53`s produktion upphörde ;)

Ace
2008-08-09, 08:49
Hade MINI:n monteras på BMW:s produktionslinor i Tyskland så hade möjligen kvalitén varit i BMW-klass, men nu monteras allt i Oxford, England, och som BMW:s produktionslina i Spartanburg, USA så tycker jag inte Oxford håller tysk BMW-klass.
Kvalitén blev dock bättre med åren, och i dag anses MINI:n ha ett hyfsat gott rykte.

Första årsmodellerna 2001-2003 led av diverse "barnsjukdomar", men nu har du en 2005:a, vilket är i slutet av R50/52/53:ans produktlivscykel, så det borde inte finnas några okända/inte fixade problem kvar att bekymra sig över.

Har alla MINI byggts i Oxford? "GP"-n är inte byggd där va?

Rasmus
2008-08-09, 08:55
R56 har ju givetvis förbättrats ytterligare efter R53`s produktion upphörde ;)

Det har den, men den är ändå inte "solid" som en BMW. Det är lite plastigare och skramligare i MINI:n. Men bortser man från interiören, reglagen och rattarna som är lite plastig, så tycker jag absolut att det är nära till t.ex BMW 1-serie och i viss mån även 3-serie.

Luc!fear
2008-08-09, 12:15
R56 har ju givetvis förbättrats ytterligare efter R53`s produktion upphörde ;)
Är det din personliga uppfattning att din R56:a är av högre kvalite' än din förra R53:a?

Fredrik
2008-08-09, 14:01
Är det din personliga uppfattning att din R56:a är av högre kvalite' än din förra R53:a?

Jag hade en Cooper förut ( =R50) men svar ja, jag tycker nog att skruvarna sitter lite stadigare i R56 än vad de gjorde i min R50. Det är ju ingen Audi där allt är som ett kassaskåp (med tanke på vad Rasmus skriver), men jag upplever en förbättring i byggkvalitet R56/R53/R50 till R56:ans favör.

En sådan enkel detalj som handtaget till framstolarnas fällning tycker jag är en avsevärd förbättring också, så visst finns det en hel del saker de förbättrat.

Racer800
2008-08-09, 14:12
OK, sen förstår jag ju att Cooper S gärna körs hårdare än vanliga Coopern, och man plockar väl inte på JCW-grejer för att söndagsåka, I guess ... Själv puttrar jag fram i en automat. Fast jag har ju inte så bråttom.

Fredrik
2008-08-09, 14:26
OK, sen förstår jag ju att Cooper S gärna körs hårdare än vanliga Coopern, och man plockar väl inte på JCW-grejer för att söndagsåka, I guess ... Själv puttrar jag fram i en automat. Fast jag har ju inte så bråttom.

Danne, huvudsaken är att du kör MINI ;)

Fredrik
2008-08-09, 14:29
Har alla MINI byggts i Oxford? "GP"-n är inte byggd där va?

GP byggdes i Italien - karosserna levererades lackade och klara från England, sedan skedde ihopmonteringen i Italien. Hobbe eller Paul får svara på exakt var, men jag tror det var Bertone i Turin eller möjligtvis någon annan känd karossskräddare som skötte detta.
Har jag fel så bortse från denna post ;)

Hobbe
2008-08-09, 15:30
GP:n monterades av Bertone i Italien, men nu är ju GP:n inte någon "vardags-MINI".
Självklart är kvalitén superb vad det gäller GP:n....:)

Racer800
2008-08-09, 18:04
Danne, huvudsaken är att du kör MINI ;)

Jag vet ... Och jag njuter varenda meter bakom ratten ... Längesen jag hade en bil som jag vill köra bara för körningens skull.

Fredrik
2008-08-09, 19:17
Jag vet ... Och jag njuter varenda meter bakom ratten ... Längesen jag hade en bil som jag vill köra bara för körningens skull.


Du bekräftar med detta inlägg att du är en sann MINIst :buttrock: 8)

Zagato1
2008-08-10, 10:42
GP:n monterades av Bertone i Italien, men nu är ju GP:n inte någon "vardags-MINI".
Självklart är kvalitén superb vad det gäller GP:n....:)

Klart att kvaliteten på GP:n är superb - den är ju monterad hos Bertone i Italien ;)

/Johan

Fredrik
2008-08-10, 19:30
Klart att kvaliteten på GP:n är superb - den är ju monterad hos Bertone i Italien ;)

/Johan

...and the battle continues - vad blir Hobbes kommentar :woot:

Ace
2008-08-10, 20:16
GP:n monterades av Bertone i Italien, men nu är ju GP:n inte någon "vardags-MINI".
Självklart är kvalitén superb vad det gäller GP:n....:)

Min fråga var mer vad våra andras bilar är byggda? Är alla "vanliga" MINI byggda i Oxford eller har MINI monteringslinor på fler fabriker där dom även bygger BMW?

Fredrik
2008-08-11, 06:42
Min fråga var mer vad våra andras bilar är byggda? Är alla "vanliga" MINI byggda i Oxford eller har MINI monteringslinor på fler fabriker där dom även bygger BMW?

MINI byggs enbart i Oxford vad jag vet - KPKalle kan ju säkert informera om detta - Karl, do your thing ;)

Mackan
2008-08-11, 14:50
Hej, som nybliven glad Mini-ägare, en begagnad låg-milare, har jag med intresse läst problemen som ventilerats här på teknikforumet. Eftersom jag tidigare kört mest japanskt, och vant mig vid en hög kvalitetsnivå på t ex elektroniken, blir jag lite fundersam över en del av problemen som Mini-ägare tydligen kan drabbas av på rätt nya bilar.

Min fråga till forumet är: Vilken är er uppfattning om Minis byggkvalitet? Är den i BMW-klass?

Det förväntade i alla fall jag mig ...

Jag tycker inte MINIn håller Bmw klass. Dock är inte känsla av kvalitet och
kvalitet riktigt samma sak. En kassaskåps-Audi går sönder förr eller senare,
trots kvalitetskänslan. En Bmw känns mer solid än MINI men jag är inte
övertygad om att den ger fler problemfria mil.
Men en MINI köper man med hjärta och inte med hjärna. Vem bryr sig om
plastig interiör och kontrollampor som fått frispel , när man garvar läppen av
sig varje gång man kör bilen. :D

MS//

powernap
2008-08-11, 14:54
Vem bryr sig om plastig interiör och kontrollampor som fått frispel , när man garvar läppen av sig varje gång man kör bilen. :D

MS//

så sant som det är skrivet......

rogeraberg
2008-08-11, 19:52
En Mini Cooper kostar 171 000 kr i grundpris och en tredörrars BMW 116 kostar 202 000 kr. Jag räknar faktiskt inte med riktigt samma kvalitet i Minin men jag tycker att plastigheten är riktigt pinsam faktiskt.

Fredrik
2008-08-11, 20:53
Jag tycker inte MINIn håller Bmw klass. Dock är inte känsla av kvalitet och
kvalitet riktigt samma sak. En kassaskåps-Audi går sönder förr eller senare,
trots kvalitetskänslan. En Bmw känns mer solid än MINI men jag är inte
övertygad om att den ger fler problemfria mil.
Men en MINI köper man med hjärta och inte med hjärna. Vem bryr sig om
plastig interiör och kontrollampor som fått frispel , när man garvar läppen av
sig varje gång man kör bilen. :D

MS//

:buttrock: :buttrock: :buttrock: 8)

ola
2008-08-11, 21:17
Jag tycker inte MINIn håller Bmw klass. Dock är inte känsla av kvalitet och
kvalitet riktigt samma sak. En kassaskåps-Audi går sönder förr eller senare,
trots kvalitetskänslan. En Bmw känns mer solid än MINI men jag är inte
övertygad om att den ger fler problemfria mil.
Men en MINI köper man med hjärta och inte med hjärna. Vem bryr sig om
plastig interiör och kontrollampor som fått frispel , när man garvar läppen av
sig varje gång man kör bilen. :D

MS//

helt rätt, särskilt om kassaskåpsaudin .. jag köpte 2000 en ny audi för 600.000 , 4 år senare hade jag lagt ner 300.000 på reparationer... bla rasad automatlåda, rasad motor, två turbos, åtskilliga luftmassemätare, rasad insprutninspump, generator, rost, startmotor, databoxar mm mm och då är inga servicar, utslitna däck osv medräknade.. JÄVLA TYSKA SKITBIL ..
räknar jag min MINIs repkostnader under samma tidsrymd så ligger de på 0 kr.... Brittania rules :buttrock:
då tar jag hellre att bilen inte "känns" som ett kassaskåp...

fireon
2008-08-18, 23:11
helt rätt, särskilt om kassaskåpsaudin .. jag köpte 2000 en ny audi för 600.000 , 4 år senare hade jag lagt ner 300.000 på reparationer... bla rasad automatlåda, rasad motor, två turbos, åtskilliga luftmassemätare, rasad insprutninspump, generator, rost, startmotor, databoxar mm mm och då är inga servicar, utslitna däck osv medräknade.. JÄVLA TYSKA SKITBIL ..
räknar jag min MINIs repkostnader under samma tidsrymd så ligger de på 0 kr.... Brittania rules :buttrock:
då tar jag hellre att bilen inte "känns" som ett kassaskåp...

Precis vad jag har upplevt med Audi bilar! Har varit (är) bilförsäljare och det är mycket strul på Audi, känns som att dem är bättre nu efter 2005-2006, men det är kanske för tidigt att säga. Men vi hade mycket konstiga fel på de Audi bilar som vi har sålt...
BMW tycker jag är riktigt bra...knappt aldrig något strul, speciellt så länge bilarna används.
Mercedes är helt otroligt bra i driftsäkerhet med motorer och växellådor, dock så har det varit trist med rosten på dem, men det är ju idag ett gammalt problem! Mercedes är idag en grymt bra bil...

hade lätt valt en BMW eller Merca framför en Audi!

Men det får vänta tills man behöver en större bil och även då så känns det som att man kommer vilja ha en MINI i garaget!!

PS. det här om plastig inredning...tycker att det är konstigt att vissa tycker den är plastig. min uppfattning är att MINIns inredning känns mycket mer gedigen än vilken annan småbil som helst!

MINI rules!

Luc!fear
2013-05-06, 09:08
Nu ligger MINI bättre till igen enligt ny undersökning i Automotorsport (http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130502/tyskarna-overtygar-i-felstatistiken?utm_source=Nyhetsbrev&utm_medium=email&utm_content=6686167&utm_campaign=2013-05-06)...
http://bilder3.egmont.se/cache/62/6206/6206e5d4e0b56938353f7a656a01e0d0c2ed9476