handdator

Visa fullständig version : "Originalförsäkring" är tydligen en bra deal



W2k
2008-08-05, 15:48
Fick hem en faktura idag om förnyelse av min "BMW Originalförsäkring" som jag fick på bilen när jag köpte den. Med 1500 mil/år körsträcka, parkering utomhus och försäkran om att ingen under 25 kör bilen skulle de ha 6 140 kr/år för helförsäkring.

Eftersom Originalförsäkringen är ett samarbete mellan BMW och If med lite bättre villkor än Ifs "vanliga" bilförsäkring (högre ersättning, endast märkesverkstäder/originaldelar) så anade jag att priset skulle vara högre än för den vanliga försäkringen. Ringde därför Ifs vanliga kundtjänst och kollade - men de skulle ha över 9 000 kr/år för samma tjänst.

Originalförsäkringen ger alltså inte bara bättre villkor, utan också cirka 33% rabatt(!) För bra för att vara sant? :D

Det visar sig också att medlemsskap i BMW Club Schweden ger ytterligare 10% rabatt på Originalförsäkringen! :cool: Så där gick 614 kr till bort, och plötsligt betalade sig medlemsskapet (som kostar 400 kr/år) också utan vidare...

Hobbe
2008-08-05, 15:51
Dessutom är bilen försäkrad under slalom/bankörning om du är medlem i BMWCS, och kör på BMW-klubbarnas arrangemang ;)

Ashra
2008-08-05, 17:45
Dessutom är bilen försäkrad under slalom/bankörning om du är medlem i BMWCS, och kör på BMW-klubbarnas arrangemang ;)

detta ärväll huvud argumentet om man kör på träffar =)

ola
2008-08-05, 19:37
Fick hem en faktura idag om förnyelse av min "BMW Originalförsäkring" som jag fick på bilen när jag köpte den. Med 1500 mil/år körsträcka, parkering utomhus och försäkran om att ingen under 25 kör bilen skulle de ha 6 140 kr/år för helförsäkring.

Eftersom Originalförsäkringen är ett samarbete mellan BMW och If med lite bättre villkor än Ifs "vanliga" bilförsäkring (högre ersättning, endast märkesverkstäder/originaldelar) så anade jag att priset skulle vara högre än för den vanliga försäkringen. Ringde därför Ifs vanliga kundtjänst och kollade - men de skulle ha över 9 000 kr/år för samma tjänst.

Originalförsäkringen ger alltså inte bara bättre villkor, utan också cirka 33% rabatt(!) För bra för att vara sant? :D

Det visar sig också att medlemsskap i BMW Club Schweden ger ytterligare 10% rabatt på Originalförsäkringen! :cool: Så där gick 614 kr till bort, och plötsligt betalade sig medlemsskapet (som kostar 400 kr/år) också utan vidare...

det är ju strålande!
så då är det bara att slanta in medlemsavgiften på bmwcs plusgiro... tänk om det varit lika enkelt att pröjsa avgiften till NMCS...

Hans-G
2008-08-05, 19:45
Och tänk den dan vi har samma tyngd i NMCS så att vi kan förhandla fram samma rabattvillkor som BMWCS. :roll:

JohanH
2008-08-05, 19:57
det är ju strålande!
så då är det bara att slanta in medlemsavgiften på bmwcs plusgiro... tänk om det varit lika enkelt att pröjsa avgiften till NMCS...

Så PayPal med kontokort är jobbigare än 1. logga in på internetbanken med den jämrans dosan, 2. Skriva in plusgironumret man ju hade på en lapp någonstans, 3. skriva betalningsreferens, 4. skriva summa, 5. posta betalningen, 6. signera betalningen...

Ja, våra världar är allt olika :)

/Johan

W2k
2008-08-05, 20:26
Och tänk den dan vi har samma tyngd i NMCS så att vi kan förhandla fram samma rabattvillkor som BMWCS. :roll:
Då MINI räknas som BMW i det här sammanhanget kan ju NMCS-medlemmar fortfarande dra nytta av erbjudandet genom att vara med i båda föreningarna. BMWCS-medlemsskapet betalar ju sig själv rätt omgående. Men nog vore det prima att få samma förmåner med bara en förening, då givetvis den "rätta"! :cool:

ola
2008-08-05, 20:31
Så PayPal med kontokort är jobbigare än 1. logga in på internetbanken med den jämrans dosan, 2. Skriva in plusgironumret man ju hade på en lapp någonstans, 3. skriva betalningsreferens, 4. skriva summa, 5. posta betalningen, 6. signera betalningen...

Ja, våra världar är allt olika :)

/Johan

skeptisk till paypals säkerhet - råkade ut för bedrägeriförsök där häromåret.., och det är ju faktiskt enklare att pröjsa alla räkningar på samma gång på plusgiro eller bankgiro för firman.... ;)

Misssen
2008-08-05, 21:01
Vi har også lige fået fornyelsen hjem på Clubmanen som er 6 måneder nu, og Original ville have 6700 om året med frie mil, og hos Vesta skulle vi betale 3200, så det kan godt være de er billigere end IF, men ikke nødvendigvis andre selvskaber :)

clayman
2008-08-05, 21:41
Kanske skulle dra igång en poll för att se vad folket här har för olika försäkringsbolag och vad de kostar, hel/halvår, ålder på förare, haft körkort i antal år, modell/årdmodell på mini, vagnskada etc så man kan få en överblick hur det ligger till bland olika bolag då det där är ett helt myller.

Christian
2008-08-05, 22:16
Det finns redan en sån tråd på forumet någonstans.

Bara att söka.

"Den som söker finner"

clayman
2008-08-05, 23:20
Sökte lite, men fanns ingen som va riktigt bra. Och de som fanns va ganska gammla så en uppdaterad hade inte skadat då de skiljer en del fån år till år.