handdator

Visa fullständig version : Få en Cooper S R53 att dra 0.6 liter / mil



rogeraberg
2008-07-31, 01:36
Min flickvän håller på och tar körkort och tycker inte att jag kör enligt boken (hehe) så innan semester började jag köra lite som man ska och även testa lite olika eco-driving-tekniker. Dessa har jag haft några mil att roa mig med under resan till Kroatien också och har hittat några saker som jag märker gör stor skillnad. Som lägst uppmätt kom jag på en tur från Split nedåt kusten en natt då jag slutade på 0.6 liter milen. Jag har ju en cab så den ska dra lite mer än andra Cooper S så jag är lite stolt ;)

Lägst kom jag nog dock när vi hade väääääldigt dåligt med soppa i Danmark och det var långt till macken. Då var jag sällan över 0.4 hehe. Men då gick det inte fort.

I vilket fall som helst, de största bovarna är acceleration på fel ställen, fel fart och bromsen. Den senare ska användas så lite som möjligt.

- Går det nerför och det behövs bromsas lite grann, motorbromsa. Motorbromsa för övrigt så mycket det går, då drar bilen garanterat 0.0 och det är ju trevligt.

- Var uppmärksam framåt, kommer det tex en rondell så gasa inte in i den utan släpp gasen i tid så att du har rätt hastighet in i rondellen. Rätt hastighet är alltid så hög som det går utan att ta risker. Kommer det en lägre hastighet framåt, skit i att dra på.

- Accelerera inte i uppförsbackar om det verkligen inte behövs. Behövs det så gör det snabbt. Använd nedåtlut att få upp farten. På motorväg så försöker jag alltid att hålla samma förbrukning upp som ner, det gör att man tappar fart upp och får fart ner. Om man istället trycker på upp och släpper ner så tappar man mer soppa än man vinner.

- 60-70-80 känns som ultimata hastigheten för Minin. Saktare drar mer, snabbare drar mer. 200 km/h drar mest ;)

- Håll samma hastighet som alla andra. Varje gång men parerar för en bil framför förlorar man soppa. Är du inte ensam, kör som alla andra.

- Ha soppamätaren framför nosen på färddatorn. Man märker rätt snabbt när man gör fel :)

- Lyssna! Lyssnar man på motorn så hör man efter ett tag när den drar soppa.

- Så hög växel så snart du kan, alltid. Upp i rätt hastighet och sedan i med femman över 40, sexan över 60. Alltid. På 70-väg betyder det 1:an, 2:an, 6:an.

Kommer säkert på fler tricks, har ni tips så kommentera gärna!

Luc!fear
2008-07-31, 08:17
På motorväg så försöker jag alltid att hålla samma förbrukning upp som ner, det gör att man tappar fart upp och får fart ner. Om man istället trycker på upp och släpper ner så tappar man mer soppa än man vinner.
Har sagt detta till min fru, borde ha konstant-gas-hållare istället för konstant-fart-hållare...(om det inte är för mycket andra fordon förståss)
Trevlig tråd...bra initiativ, tack.

RobertH
2008-07-31, 10:22
http://www.vv.se/templates/page3____12775.aspx

Bayerleiner
2008-07-31, 13:21
Jag har också praktiserat denna körstil ett tag för att försöka komma ner i den uppgivna förbrukningen men trots ett extremt mjukt körsätt är det praktiskt taget omöjligt! Landsväg ska bilen dra 0,36 och det har jag lyckats med på E20 mellan Strängnäs och Göteborg, även om den hoppade upp till 0,37 på den korta sträckan från E20 till min lägenhet. Stadskörning på 0,49 går också bra, men det är OMÖJLIGT att nå 0,41 blandad körning. Det bästa jag har lyckats med är 0,43, men då var det c:a 70% landsväg så det kanske inte är så blandad körning.

Dessutom är dessa siffror enligt färddatorn vilket inte alls överrensstämmer med verkligheten. Bilen drar c:a 0,04 liter mer än vad färddatorn säger.

Gäller detta med färddatorn alla bilar eller är det bara min som visar för mycket?

Johan W
2008-07-31, 14:25
Jag har också praktiserat denna körstil ett tag för att försöka komma ner i den uppgivna förbrukningen men trots ett extremt mjukt körsätt är det praktiskt taget omöjligt! Landsväg ska bilen dra 0,36 och det har jag lyckats med på E20 mellan Strängnäs och Göteborg, även om den hoppade upp till 0,37 på den korta sträckan från E20 till min lägenhet. Stadskörning på 0,49 går också bra, men det är OMÖJLIGT att nå 0,41 blandad körning. Det bästa jag har lyckats med är 0,43, men då var det c:a 70% landsväg så det kanske inte är så blandad körning.

Dessutom är dessa siffror enligt färddatorn vilket inte alls överrensstämmer med verkligheten. Bilen drar c:a 0,04 liter mer än vad färddatorn säger.

Gäller detta med färddatorn alla bilar eller är det bara min som visar för mycket?


Här kommer en förklaring varför det nästan är omöjligt att komma ner i fabriksuppgiven förbrukning på dieslar i Sverige...

"
Energifattigare diesel i SverigeDieselmotorn blir snålare om man tankar i övriga Europa. Vår miljöklass 1-diesel är energifattigare, det visar tester gjorda av tidningen Teknikens Värld.
Anledningen är en lägre kolhalt i den svenska dieseln, vilket indirekt visar sig i lägre densitet. I jämförelse med tysk diesel håller till exempel Shells City diesel en densitet på cirka 815 gram per liter. Den tyska närmare 845 gram per liter.
Teknikens Värld körde en Opel Astra 1,7 CDTi i testbänk där man noterade en genomsnittsförbrukning på 0,64 liter per mil med den svenska miljöklass 1-dieseln. Med vanligt tyskt bränsle minskade genomsnittsförbrukningen till 0,6 liter per mil. Med den finare tyska dieselsorten Aral Ultimate Diesel landade förbrukningen på 0,55 liter milen. Den svenska dieseln har dock betydligt lägre halter av svavel och aromater än övrig europeiska
"

Rausner
2008-07-31, 16:40
Ju mer soppa bilen drar desto roligare har man ;) Å fuck att hoppa över växlar, jävla skrot är det, finns växeln där så ska den användas också :P

Edit: Bra tips annars för alla kvinnor i trafiken ;)

Hobbe
2008-07-31, 16:47
Att undvika bromsen gäller väl alltid oavsett syftet ? :)
200 km/h drar inte mest bränsle - 250 km/ h drar mer. Så det så :D

powernap
2008-07-31, 19:27
Att undvika bromsen gäller väl alltid oavsett syftet ? :)
200 km/h drar inte mest bränsle - 250 km/ h drar mer. Så det så :D

tycker att hela vägen upp till mätarslut drar mest bränsle...men det är ju knappast det som tråden handlar om

min erfarenhet är att eco-driving funkar sådär, om man har en bil dom vår, dvs körglädje utöver det vanliga så är det extremt få som "orkar" köra riktig eco-driving en hel tank för att få ett mätbart värde....bilvärldens tråkigaste tank!! men att därimellan köra efter mätare mm kan vara uppfriskande, jag och eva åkte till lund förra helgen, var lite stressigt dit (skåneträffen skedde söndagen den 27) och vi var sena till grillfesten på lördag eftermiddag, då ska man kanske inte säga vad snittförbrukningen på mätare blev i denna tråden ( :soffa: 1,28 i 14 mil) men däremot på väg hem, när man fått gasa av sig på christians bakgård o vägar som inte finns...så körde jag tillbaka till lund o hämtade eva, för färd hemåt....farthållare på planmark, släppa uppför, o öka nedför, samma 14 mil, 0,68 i en "nästan original" R53.....det går om man vill, inte alltid man vill dock :handen:

Limited Edition
2008-07-31, 21:46
Jag ska berätta en liten rolig sak som utspelade sig i mitten på 90-talet. En ganska stor körskola i Malmö köpte in en ny flotta bilar och samtliga var femväxlade. Ägaren till bilskolan tyckte att femmans växel var onödig och ville inte lära sina elever att köra en femväxlad bil. (de utbytta bilarna var 4 växlade) Han tyckte heltenkelt att det var en onödig växel då där inte fanns kraft i den. Han lät plombera femmans växel i alla bilar och bytte ut växelspakarna till de som visade 4 växlar + back.

Som jag sagt länge. När mina föräldrar tog körkort sa lärarna "dra bilen i alla växlar, det är därför bilen har 4-5 växlar och inte bara 3" och idag stirrar man sig blint på det och slutar nästan att använda vissa växlar. Jag tycker att man tappar halva känslan i körningen då.

Men sen kan man ju också gå till överdrift som ägaren till bilskolan gjorde ;)

rogeraberg
2008-07-31, 23:06
Ju mer soppa bilen drar desto roligare har man ;) Å fuck att hoppa över växlar, jävla skrot är det, finns växeln där så ska den användas också :P

Edit: Bra tips annars för alla kvinnor i trafiken ;)

Tufft sagt. Verkligen.

rogeraberg
2008-07-31, 23:10
http://www.vv.se/templates/page3____12775.aspx

När vi var på en ö utanför kroatien så ringlade sig vägarna upp och ner, extremt stora höjdskillnader. En bit fick vi en buss framför oss. Rätt risig och så, men det gick inte att köra om utan att dö.

Efter 10 minuter frågar jag flickvännen om hon sett honom bromsa. Det hade hon inte. Inte jag heller. Vi trodde att bromsljusen var trasiga, men 2-3 minuter senare lös de. Han var mästare på motorbromsning den mannen. Kudos :)

Rausner
2008-08-02, 14:45
Tufft sagt. Verkligen.Inte direkt - ville inte verka tuff heller. Är bara så trött på allt trams och snack om ecodriving hit och värnande av miljön dit. Jag har hellre roligt bakom ratten och låter det kosta några kronor mer. Köper man en S så ska alla växlar och varvtal användas - annars kunde man lika bra köpt sig en ONE eller vanlig Cooper.

Ace
2008-08-03, 07:52
När vi var på en ö utanför kroatien så ringlade sig vägarna upp och ner, extremt stora höjdskillnader. En bit fick vi en buss framför oss. Rätt risig och så, men det gick inte att köra om utan att dö.

Efter 10 minuter frågar jag flickvännen om hon sett honom bromsa. Det hade hon inte. Inte jag heller. Vi trodde att bromsljusen var trasiga, men 2-3 minuter senare lös de. Han var mästare på motorbromsning den mannen. Kudos :)

Om jag inte minns helt fel från en "bussresa till franska alperna"* så har busschaffören en spak vid ratten som han drar i lite då och då (typ motorbroms) Annars hade bromsarna på en buss tagit slut efter en resa.

*20 år och inte helt nykter :handen: :woot: :handen: