handdator

Visa fullständig version : Intressekoll: NMCS med BMW SC/BMW CS Gelleråsen 4-5/10



Fredrik
2008-07-29, 20:44
BMW Sport Club samt BMW Club Schweden har sin säsongsavslutning på Gelleråsen 4 och 5 oktober. NMCS har bjudits in att medverka, och denna gång blir det lite extra för oss MINIster:

- Fredrik Lestrup närvarar och kommer att köra bantaxi med en MINI Challenge, osäkert i skrivandets stund om det blir sponsorbilen som står i Stockholm (R53 Challenge) eller hans tvättäkta racer från Tyskland (R56 Challenge). Vi hoppas på det sistnämnda, men några detaljer ska diskuteras först mellan Fredrik och BMW SC.

- Visning samt demo av JCW steg II, en HB (hatchback) samt en Clubman.
Dessa kommer att köras av Lestrup samt ytterligare en fastställd förare (ingen provkörning m a o).

- Prova-på för dig som inte har licens: 100 kr, detta inkluderar även en biljett till att få åka med i Lestrups Challenge.
- Bankörning licensierade förare och medlemmar i BMWSC: 500 kr.
- Hotell: Enkelrum ca 500-600 kr, dubbelrum ca 800-900 kr.
- Avslutningsfest med middag samt föredrag av Fredrik Lestrup om hans karriär och framtid: 300 kr.

Festen kommer att avhållas på Hotell Karlskoga.
Samtliga priser är preliminära då inget är fastställt ännu.

Hobbe är en av organisatörerna och kommer med mer matnyttig info inom kort. Detta är bara en första intressekoll.

Hobbe
2008-07-30, 04:27
Jag är intresserad :D

Fredrik
2008-08-04, 11:54
Några fler intressenter?
Det är ett tag kvar, men jag ville bara påminna om denna aktivitet :steering:

Hobbe
2008-08-06, 08:10
Lestrup ringde mig i dag, och ville veta hur stort intresset var.
Själv är han supersugen på att komma :woot:

Mackan
2008-08-06, 21:48
Jag räknar med att komma till Gelleråsen . Som vanligt undantaget egen
begravning. ;) Fest och föredrag vet jag inte om jag kommer på , jag
får återkomma i ämnet.

Fredrik , det är kanelbullens dag den 4e. Jag bakar och du fixar Pucko.
Deal ? :D

MS//

Fredrik
2008-08-07, 06:36
Jag räknar med att komma till Gelleråsen . Som vanligt undantaget egen
begravning. ;) Fest och föredrag vet jag inte om jag kommer på , jag
får återkomma i ämnet.

Fredrik , det är kanelbullens dag den 4e. Jag bakar och du fixar Pucko.
Deal ? :D

MS//

:D It´s a deal :happy:

Hobbe
2008-08-07, 13:27
Pucko är ett tvång även på Gelleråsen :)

Kongo
2008-08-07, 17:02
Det här låter kul, är det körning båda dagarna för Provapåfördigsominteharlicens-personer? Och vad innebär prova på? någon som ligger före eller är det fri körning?

Fredrik
2008-08-07, 17:23
Fredrik Lestrup ringde mig idag och sade att chanserna såg goda ut för honom att få upp sin raceMINI (R56) samt att den bilen som står i Stockholm (R53) som ägs av Lestrups sponsorer kommer med, så vi kommer förmodligen att få se TVÅ MINI Challenge på Gelleråsen den 4-5/10 :happy:

Fredrik berättade även för mig att några från hans raceteam (Schubert Motorsport) också kommer att finnas på plats på Gelleråsen vilket gör att fler MINIster borde söka sig dit - vem vet, kanske ett och annat mektips kan komma att delas ut ;)

Fredrik kommer även att köra bantaxi med den nya R56 JCW (Stage II) för intresserade MINIster och BMW-fantaster 8)

Hobbe
2008-08-08, 00:58
Det här låter kul, är det körning båda dagarna för Provapåfördigsominteharlicens-personer? Och vad innebär prova på? någon som ligger före eller är det fri körning?

Under fredagen händer inget.
Under lördagen är det bankörning, tävling, och fest.
Under söndagen gäller hemfärd för trötta festdeltagare.

Prova-På innebär en tillfällig licens som gäller vid ett tillfälle.
Avsikten med denna licens är just att ge den nyfikne en möjlighet att prova. Med prova innebär övervakad bankörning under ett kort tillfälle.
Vill man köra mer så gäller det att skaffa licens (SBF).
En Prova-På licens berättigar alltså inte till bankörning en hel dag eller tillsammans med licensierade (SBF)förare.
Enbart bankörning under lördagen, ett Prova-På körpass (ca 15 minuter teori och 25 minuter praktik).
Vanligtvis ligger kostnaden för ett Prova-På tillfälle på 100-200 kr.

Tävlingstillstånd, polistillstånd, full säkerhet med flaggvakter, ambulans och bärgare.
Föraren är försäkrad via Prova-På licensen.
Bilen är försäkrad om du är medlem i BMW Club Schweden och har Original Försäkring.

Personlig utrustning: Hjälm, körkort, handskar, heltäckande klädsel (gärna av bomull), samt lämpliga skor.

Fredrik
2008-08-08, 06:45
Hobbe, jag kommer att nöja mig med prova på eftersom licens saknas (än så länge), men är det tvång på handskar under det passet också?

Hjälm har jag (köpte KIT´s gamla avlagda när han skaffade sig en integral för att kunna köra Ginetta) och heltäckande klädsel ska jag nog också förhoppningsvis få till :hihi:
Skor: jag har ju Onitsuka Tigers MINI-skor för tusan hakar :banana: 8)

Mackan
2008-08-08, 17:53
Hobbe, jag kommer att nöja mig med prova på eftersom licens saknas (än så länge), men är det tvång på handskar under det passet också?

Hjälm har jag (köpte KIT´s gamla avlagda när han skaffade sig en integral för att kunna köra Ginetta) och heltäckande klädsel ska jag nog också förhoppningsvis få till :hihi:
Skor: jag har ju Onitsuka Tigers MINI-skor för tusan hakar :banana: 8)

För Fredrik och övriga hålls det licenskurs på Sviestad 5e september.
Linköpings motorstadion. Alltså i god tid till Gelleråsen.
http://www.lms.se/web/_pages/index_sektion.asp?NodeId=4&PageId=8&SektId=114

Medlemskap i SBF klubb , Bmwsc fixar Hobbe :D

Handskar tar du bara tunna montörshandskar (eller vad de kallas..)
Finns i t ex bygghandeln , kostar max 50 spänn.

MS//

Fredrik
2008-08-08, 19:07
Handskar tar du bara tunna montörshandskar (eller vad de kallas..)
Finns i t ex bygghandeln , kostar max 50 spänn.


Boxningshandskar då :???:

powernap
2008-08-08, 19:43
Boxningshandskar då :???:

kör du med det fredrik, det lär ju inte gå långsammare för det :lol: :woot:

Fredrik
2008-08-09, 08:42
kör du med det fredrik, det lär ju inte gå långsammare för det :lol: :woot:


Jag ska använda dem för att visa mitt missnöje med DE FÅ som kör om mig :woot:

powernap
2008-08-09, 19:30
Jag ska använda dem för att visa mitt missnöje med DE FÅ som kör om mig :woot:

samma asfalt, så är handsken kastad :buttrock:

Hobbe
2008-08-12, 21:09
Fortfarande enbart tre(!) intresserade.
Det börjar närma sig tidpunkten då det är dags att fatta beslut om vi ska behöva avboka MINI-delen av detta arrangemang, och meddela MINI Sverige, samt Lestrup om beslutet då enbart ett minimalt intresse finns.
Det är inte lönt att lägga energi på någonting som inte uppskattas.

Mackan
2008-08-12, 22:08
Synd att de övriga 845 forum-medlemmarna är upptagna på annat håll.
Själv måste jag bara testa Gelleråsen ! , det är det primära.
Röstar dock inte på övriga aktiviteter innan jag vet säkert att jag kommer
att deltaga. Men intresse finns förstås ! Agendan skall kollas och frågan
dryftas i familjerådet..;)

MS//

Kongo
2008-08-12, 22:59
En dag ska man väl kunna dyka upp, å det blir den dagen jag kan få en tur runt banan av Lestrup

Hobbe
2008-08-12, 23:08
Bra Kongo !
Dagen är lördagen.

Marcus
2008-08-13, 12:04
Hur många platser finns kvar på bankörningen?

Hobbe
2008-08-13, 13:48
Vi har inte ens öppnat anmälan till bankörningen ännu.
Det görs efter Mantorp (7/9).
Svaret på din fråga blir därför "obegränsat med plats" :)

TheEngineer
2008-08-21, 18:56
Jag flyttar den helgen. :(

Helan
2008-08-21, 20:17
Jag vill jag vill! :D men jag vet inte om jag kan! :(

måste undersöka

Helan

Luc!fear
2008-08-22, 07:03
Jag blev "blåst" på min första möjliga bankörning på Gotaland ring då vi "hade" Sverigeträffen.(Banan bokades hela helgen knappt en vecka innan vi skulle dit...)
Visst vill man åka på alla träffar/bankörningar, men det är ofta saker som kommer imellan...Arbete(arbetar som anställd & driver eget företag samtidigt), ekonomin(bra inskomst men oftast större utgifter), hustrun/familjens krav/önskemål m.m.
Är det sen långt bort så blir det inte mindre troligt att man kan "bara dyka upp".
Själv har jag ca: 37 mil dit (75 mil t.o.r.), så tyvärr Hobbe jag avstår nog trots att "intresse finns"
/Dan

Hobbe
2008-08-22, 11:07
37 mil enkel resa är ju bara ett stenkast ;)

JohanH
2008-08-22, 12:25
37 mil enkel resa är ju bara ett stenkast ;)

Precis!!

powernap
2008-08-22, 12:33
det är ju som halmstad-norrköping......baggis ju.....tänk vilket upptagningsområde det helt plötsligt blev till den SPONTANA halmstadträffen den 31 aug.....






:cool:

Fredrik
2008-08-27, 18:00
Det skulle vara önskvärt med fler intresserade för detta evenemang, det kommer att bli en kanonträff - skynda dig och anmäl dig snarast - en viktig anledning: Lestrup is in town 8)

Luc!fear
2008-08-27, 18:30
37 mil enkel resa är ju bara ett stenkast ;)
Kan du kasta så långt platsar du nog i "The world book of records (http://www.guinnessworldrecords.com/)":woot:

Hobbe
2008-08-27, 18:52
Kan du kasta så långt platsar du nog i "The world book of records (http://www.guinnessworldrecords.com/)":woot:

Jag körde 130 mil tor senast till Ring Knutstorp, och 350 mil tor till Nürburgring förra sommaren.
37 mil för mig är en kaffepaus.

Vill man så kan man ;)

Fredrik
2008-08-28, 08:30
Topic guys!

Mackan
2008-08-28, 18:59
Topic guys!

Jag tror minsann någon har Pucko-abstinens.;) Avståndet till träffen måste
väl ändå vara topic.. Gå och skölj strupen med det bruna guldet vetja :woot:

:D :D :D

MS//

Fredrik
2008-08-29, 08:33
...Gå och skölj strupen med det bruna guldet vetja

Ett underbart namn ( :blink: ) på en av världens förnämsta drycker - härligt Mackan :mrgreen:

Hobbe
2008-08-29, 09:58
Seså Mackan och Fredrik: On-topic please !

:)

powernap
2008-09-01, 12:22
så d e bara prova på en kort stund under lördagen?

*svara nu inte att det finns ställen som fixar licensen innan, ska inte ta nån licens förren nästa vår*

Hobbe
2008-09-01, 12:39
Ja, ett körpass Prova-På då resten är till för tävling och licensierade förare.
Den som anmäler sig till Prova-På får också några varv i passagerarstolen bredvid Lestrup :)

Fredrik
2008-09-01, 12:42
För mig räcker det bra med ett körpass prova-på då jag bara gjort detta två gånger tidigare för många år sedan.
Är det även anmälan för prova-på Hobbe, eller är det bara att hasa fram till närmsta funktionär och säga att man vill prova på?

Fredrik
2008-09-01, 12:43
Som sagt, Lestrup kommer och om man kör prova på får man också möjlighet att åka MINI Challenge på banan med honom :buttrock: 8)

Hobbe
2008-09-01, 12:44
MINI:sarna kan anmäla sig här i tråden till mig.
Är det någon som mutar med en stor butelj Pucko så kan det gå att anmäla sig på plats också.

powernap
2008-09-01, 12:55
mm ok......

känns sådär att köra 8 timmar för 20 min på bana o åka jämte.....får överlägga

har förvisso kört på gälleråsen tidigare, en väldigt trevlig bana, passar minin fin-fint...kanske inte lika fint som knutan, men ändå....

Fredrik
2008-09-01, 12:57
Kom igen nu Jonas, kan Hans-G köra till Halmstad kan väl du och några MINIster från de södra landsdelarna köra upp hit, det är ju fest på lördagkväll också :D

powernap
2008-09-01, 13:01
Kom igen nu Jonas, kan Hans-G köra till Halmstad kan väl du och några MINIster från de södra landsdelarna köra upp hit, det är ju fest på lördagkväll också :D

om hans-g kunde så borde ju du o de dina innanför-tullarna oxo kunnat ;-)

Fredrik
2008-09-01, 13:16
om hans-g kunde så borde ju du o de dina innanför-tullarna oxo kunnat ;-)

Men ni hade ju ingen fest på kvällen, dessutom måste jag tvätta mina strumpor från vår Portugal-semester ;)

Topic nu!

powernap
2008-09-01, 13:30
Men ni hade ju ingen fest på kvällen, dessutom måste jag tvätta mina strumpor från vår Portugal-semester ;)

Topic nu!

återgår till topic, smutsiga strumpor-bortförklaringar till trots ;-)

hur är det att köra mini bland deutche kraftwagens? visslar dom om till höger o vänster? "farligt"? kommer prova på-gruppen att ha bandäck? (r-däck), brukar det vara många på banan under prova på?

Marcus
2008-09-01, 13:38
Med r-däck så visslar det inte om några kraftwagens varken på höger eller vänster kan jag säga. (Med undantag, som även kan vara andra MINIs förståss)

Det är på rakan de kör om isåf.

powernap
2008-09-01, 13:45
min frågeställning var kanske inte riktigt sådan.....

Hobbe
2008-09-01, 13:53
Det går alltid städat till på BMWSC:s banträffar, och klubben har ett mycket gott rykte.
Inte alla som får hjälpa till med att arrangera STCC ;)

Tanken med Prova-På är att ge samtliga MINI:sar en rolig erfarenhet, och förhoppningvis väcka ett större racingintresse bland dessa.
Preliminärt erbjuds enbart MINI:sarna Prova-På på Gelleråsen.

Antalet Prova-På ute på banan är reglerat av SBF.
Det brukar normalt bli ca 10-12 Prova-På samtidigt.
Först teori med regler, vett och etikett (ca 15 minuter)
Sedan praktik under ca 20 minuter där instruktören (Lestrup) övervakar, och erbjuder råd och tips.
Vad det gäller däck så går det bra med antingen lagliga gatdäck eller r-däck. Gatdäcken brukar ta slut snabbt, dvs blir överhettade och därmed upplevda som hala, så längre än ca 20 minuter rekommenderas inte med gatdäck.

Dessutom handlar Prova-På om .....just det.... Prova-På ;)
Ha roligt under säkra former.
Vill man tävla så rekommenderas BMW Cup.

Vill MINI:sar bara vara med och uppleva allt utan att köra så går det givetvis bra.
Det går utmärkt att ladda inför festen på kvällen utan att behöva köra på banan.
Fredrik kommer att servera Pucko i champagneglas till törstiga strupar medan ni tittar på underhållningen på banan.

powernap
2008-09-01, 13:58
bra klargörande som alltid hobbe....

mitt intresse är att komma, om vi lyckas skrämma folk ur stugorna så att det BARA BLIR MINISAR på prova på.....shit vad fränt....fram med videokamerorna o filma/fota föreviga.....

PMar dig

Marcus
2008-09-01, 14:08
Sorry, snabbkollar lite för snabbt :) Men jag svarade ju delvis iaf ;)

powernap
2008-09-01, 14:25
Sorry, snabbkollar lite för snabbt :) Men jag svarade ju delvis iaf ;)

;-) självklart....min frågeställning kan ju vara sånt som även andra funderar på