handdator

Visa fullständig version : Elhissar som krånglar



Sebbor
2008-07-26, 22:57
Är det någons elhissar som har krånglat, passagersidans hiss fungerar inte medan förarsidans fungerar lite till och från:confused:

Rasmus
2008-07-27, 08:55
Vet att Robban haft (har?) detta problem på passagerarsidan i sin bil. Får vänta på att han vaknar för ett svar :)

RobertH
2008-07-27, 17:35
Yes, min förarhiss slutade fungera för typ 1 månad sedan. (Ingen McD Drive-in på väldigt länge nu :mad::mad:) Den började fungera i några dagar efter första krånglet, men nu är den helt död.

Det enda jag har lyckats lista ut är att det är ett vanligt fel, men BMW specar inte exakt vad de lagar, förutom att de byter hela elhisspaketet för 5-6000kr.

Så fort min elmek är hemma från semestern så ska bilen in där, och förhoppningsvis kan han klura till en bättre/billigare lösning än att bara byta en massa saker. Återkommer när jag vet mer!

Fredrik
2008-07-27, 17:49
Ingen McD Drive-in på väldigt länge nu :mad::mad:

Aha, så det är därför du är så bra polare med Randy :woot:

Skämt åsido, hoppas det fixar sig, Robban!

RobertH
2008-07-27, 18:02
Randy äter bara på MAX!

Ashra
2008-07-27, 20:18
Randy äter på donken så ljug inte=)

Vore skoj att få reda på vad som spökar med din elhiss. RObban du borde fan reklamera din bil. Du har ju fått det mest bakfylle byggda måndags exemplaret någonsin skådat!

fredrikr
2008-07-27, 21:06
Har samma problem med min mini förar sidans elhiss fungerar ibland lite jobbigt när man står i drive in kön och kan inte få ner rutan :D

RobertH
2008-07-27, 22:37
Randy äter på donken så ljug inte=)

Vore skoj att få reda på vad som spökar med din elhiss. Robban du borde fan reklamera din bil. Du har ju fått det mest bakfylle byggda måndags exemplaret någonsin skådat!

Mina efterforskningar säger att alla MINIs levereras som skräp, men de flesta har turen att få standardfelen fixade på garanti. Randy har t.ex. haft varenda fel som jag haft i stort sett, men första ägaren fixade allt på garantin och sedan dess har det inte varit några problem alls.

Christian
2008-07-28, 10:56
Troligtvis erjar det i änden på kablaget så det är det som ger dig problemet med att det fungerar då och då...

Silikon på kablarna löser ditt problem billigt. En stor klick över "sockerbitarna" mao.

Rausner
2008-07-28, 12:11
Tycker att mina bägge elhissar blir långsammare och långsammare för var dag.. Man kan ju hoppas att bmw tar det på goodwill OM de skulle gå sönder. Med tanke på att det verkar vara ett vanligt problem så..

Luc!fear
2008-07-28, 13:11
Ta av dörrsidor (insidan) smörj alla synliga rörliga detaljer (utan dom som löper direkt emot glaset) med PTFE spraj eller liknande.
Den sitter länge & dunstar ej, är också genomskinlig (transparent).
Sök: PTFE-spray (http://www.google.se/search?num=100&hl=sv&client=firefox-a&channel=s&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&hs=ou6&q=PTFE+spray&btnG=S%C3%B6k&meta=lr%3Dlang_sv)
Lossa alla snabbkontaktdon & spraya kontaktspray i, stoppa tillbaka & dra ur igen några ggr så försvinner ev. kontakt motstånd.
(detta för att få bort oxid på kontakterna)
Sök: Kontaktspray (http://www.google.se/search?num=100&hl=sv&client=firefox-a&channel=s&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&hs=sdR&q=Kontaktspray&btnG=S%C3%B6k&meta=lr%3Dlang_sv) eller Kontakt spray (http://www.google.se/search?num=100&hl=sv&client=firefox-a&channel=s&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&hs=cLm&q=Kontakt+spray+mot+oxid&btnG=S%C3%B6k&meta=lr%3Dlang_sv).
Mvh Dan

RobertH
2008-07-28, 13:49
Tycker att mina bägge elhissar blir långsammare och långsammare för var dag.. Man kan ju hoppas att bmw tar det på goodwill OM de skulle gå sönder. Med tanke på att det verkar vara ett vanligt problem så..

Sist jag försökte åberopa goodwill så blev jag hånskrattad rakt i ansiktet, så jag skulle inte hoppas för mycket om jag var du :(

RobertH
2008-07-28, 14:20
Update: På onsdag har jag tid hos Välling Bilelektriska. Han sa i telefon "Trasig elhiss på en 06:a? Ja du... och så tog dom inte det på goodwill?"

Återkommer när bilen varit där.

Calle08
2008-07-28, 17:36
Har samma problem med min på förarsidan. Var inne på BMW och mycket riktigt så ville de byta elhissmotorn för 5-6 000 kr. Kändes sådär så jag pratade med en mekaniker som jag känner och han gjorde lite efterforskning, och enligt honom så kunde detta problem lösas genom att ge en smäll på insidan av dörren mellan högtalarna. Det var några som prövat detta och enligt honom så försvann problemet helt för somliga medan för andra så var det en temporär lösning. Det känns som att det är värt ett försök, för jag har ingen lust att punga ut 5-6 000 kr, så jag ska lämna in bilen till honom när han är tillbaka från semestern. Förhoppningsvis sparar man en slant.

RobertH
2008-07-28, 17:56
Om min mek löser det här så kan du ju åka dit Calle. Jag ska nämna detta med dörrsparken för honom så kanske han får en idé om var han ska börja. På telefon muttrade han något om glapp i fönsterhissknappen dock.

MiKE
2008-07-28, 22:23
Min är oxå stendöd på förarsidan.
Men.. funkar finfint när det regnar ute. eller är lite kallt o fuktigt i luften.

Det måste vara ärg på kontaktdonen. Brukade ha detta problem på min gamla cittra. lite kontaktsprej, och vips så funkade allt igen.

//MiKE

RobertH
2008-07-28, 23:02
Nu ska vi lösa detta en gång för alla! Det är ju ett väldigt vanligt problem (OBS ej enligt BMW) så nu ska vi ta reda på vad som ligger bakom utan att byta hela dörren för 6000kr.

Christian
2008-07-29, 11:42
Det problemet kommer väl till min 06:a så småningom också...

OT:
Appropå detta med systematiska fel:

Jag fick ju A-stolps listerna utbytta på garanti efter att de hade krackilerat..

Detta har hänt Igen! Nu bara på vänster fram.

Så jag var inne på BMW igår och fick en till V sida, som jag själv ska montera dit när ork finns... Allt på garanti.
(De hittade inget stenskott som orsakat det...)

RobertH
2008-07-29, 19:47
Det problemet kommer väl till min 06:a så småningom också...

OT:
Appropå detta med systematiska fel:

Jag fick ju A-stolps listerna utbytta på garanti efter att de hade krackilerat..

Detta har hänt Igen! Nu bara på vänster fram.

Så jag var inne på BMW igår och fick en till V sida, som jag själv ska montera dit när ork finns... Allt på garanti.
(De hittade inget stenskott som orsakat det...)

Undra om det bara är Solna som är så ovilliga till goodwill då. Fast du hade väl iofs garanti på delarna som du fick utbytta, så det kanske inte vad goodwill trots allt.

Christian
2008-07-29, 20:29
En bil ska väl hålla mer än 2 år???

Eller vad säger BMW ??

Ska inte deras bilar hålla MER än 2 år ??

Svarar de Nej på den frågan så är det samma svar som att de tillverkar skit. ;)

RobertH
2008-07-29, 21:19
Nej en bil SKA läcka olja och kylarvätska, kräva byte av bromsok & skivor fram, ny termostat, nya baklysen, nytt chronopaket, byte av stolskinn, motorfäste, lambdasond, remspännare till multirem, ny elhiss och lite annat under loppet av 2,5 år. Ordet goodwill ingår inte i deras vokabulär. Så fort garantin går ut så är man en stor plånbok som ska mjölkas så mycket det går, gärna till tonerna av ett hånskratt.

Tur att man är rik. :blink:

Christian
2008-07-30, 08:04
Hittade detta när jag surfade rundor....

http://www.minimotors.com/catalog/product.php?productid=19078&cat=76&page=1

RobertH
2008-07-30, 09:35
Intressant!

Jag får domen i eftermiddag som sagt, återkommer!

RobertH
2008-07-30, 15:14
Okej nu ringde meken. Han hade tagit bort dörrsidan och mätt upp. Motorn fick ström och allting, så han testade den gamla beprövade tekniken "banka på den med en hammare". Sen fungerade den tydligen igen och han ska bli 950kr rikare.

Men den där prylen du länkade till Christian är nog intressant om felet uppkommer igen.

Sebbor
2008-07-30, 17:11
Det är tydligen att man ska äga en hammare om man ska ha en Mini :)
Jag ska prova detta på semestern nästa vecka, åter kommer hur det slutar…

RobertH
2008-07-30, 17:15
Han sa att det eventuellt eventuellt kanske kanske går att lösa genom att öppna och stänga dörren hårt som en galning några gånger, men det funkade inte på min bil. Kan ju vara värt ett försök innan du river ner inredningen iaf!

Sebbor
2008-07-30, 17:44
jag går och provar på momangen.. kommer snart

Sebbor
2008-07-30, 17:57
Minin var svår flörtad, stänga dörren hårt nej nej. Men slå från insidan det gjorde susen
Mmm så nu funkar det, men för hur länge det är frågan.
Kanske så ska dörr sidorna av i alla fall för att smörjas in ordentligt.

RobertH
2008-07-30, 18:23
Tror inte att det är en smörjfråga (ge smörj i såna fall ;)
Det är snarare den där elprytteln som Christian länkar till som det är någon form av glappkontakt i. Banka så länge det funkar, sen är det nog till att köra gruppköp på grunkor till alla oss med problem!

loop
2008-07-30, 21:04
Det kan ju vara så att det är kolen i motor som har fastnat och inte ligger mot kolbanan "statorn" och när man ger den en liten smäll så hoppar allt rätt.

fredrikr
2008-07-30, 22:29
Jag testade att slå 3 - 4 gånger vänster om högtalaren och vips så fungerar den igen helt underbart :D

RobertH
2008-07-30, 22:50
Haha, ja vi hittade ju universallösningen iallafall! :D


(Egentligen borde vi ju alla dela på mina 950kr för tipset, eller hur :woot:)

JohanH
2008-07-31, 07:54
Haha, ja vi hittade ju universallösningen iallafall! :D


(Egentligen borde vi ju alla dela på mina 950kr för tipset, eller hur :woot:)

jämrans snåljåp. nöj dig med äran :)

RobertH
2008-07-31, 10:24
jämrans snåljåp. nöj dig med äran :)

Samma dag du sparkar på din bil är du skyldig mig 200 spänn!

Calle08
2008-07-31, 20:15
Där ser man, då hade min mekaniker rätt. Ska ut och pröva detta.

fredrikr
2008-07-31, 21:45
Men det vara ju inte allt för länge satte mig i bilen idag då var den urfunktion igen men efter att ha bankat 2 - 3 gånger så fungerarde den igen :D

MiKE
2008-08-04, 11:40
Ett hårt slag mellan högtalarna :mad: Sen funkade elhissen igen! :woot:

//MiKE

Rausner
2008-08-07, 20:25
Idag la min passagerarruta av. Hjälpte inte att banka heller. Skrotbilar!

Man hör hur motorn klickar.. Jag undrar dock om det kan bero på värmen så att det är någon säkerhetsåtgärd mot att det har klibbat i gummit. För att inte bränna motorn?

ynot
2013-09-14, 07:48
jag har en clubman 08a mina el hissar stannar ej när jag ska dra upp rutorna , rutan åker upp och vänder och åker ner igen ?

vuuken
2013-09-14, 10:17
Hade samma fel på min ynot! Uppdatering av mjukvara löste det!

a40716
2013-09-21, 08:35
Tack för tipset då skall prova detta, så får vi se om den hoppar i
gång.