handdator

Visa fullständig version : Panoramatak



loop
2008-07-24, 07:04
Är der någon som vet om det går att sätta in ett Panorama tak efteråt, om man nu köper än utan och kommer på att man vil ha det senare??

//Johan

Fredrik
2008-07-24, 07:27
Johan, det går säkert att göra, men frågan är om du inte ska söka en bil som redan har det - tror att kostnaden blir rätt hög för att montera det.

Kontrollera först priset för detta, och sedan tar du och jämför vad en liknande bil med panoramatak skulle kosta så ser du - jag tror absolut du tjänar på att köpa den som redan har det.

loop
2008-07-24, 08:23
Jo det är nog ingen bra ide, bara lite nyfiken om någon gjort det?
Ja det är ju alltid billigare att köpa en med än att lägga till efteråt.

Rausner
2008-07-24, 08:40
Hade det gått så hade jag lätt gjort det. Saknar glaslucka på min. Enda jag behöver som inte "går" att eftermontera.. :(

powernap
2008-07-24, 08:56
hade detta tak i min gamla....min nyvarande valde jag att inte ha glastaket på....

loop
2008-07-24, 09:43
hade detta tak i min gamla....min nyvarande valde jag att inte ha glastaket på....

Varför valde du bort panorma tak?

Fredrik
2008-07-24, 09:55
Hade det gått så hade jag lätt gjort det. Saknar glaslucka på min. Enda jag behöver som inte "går" att eftermontera.. :(

Går det inte?
Jag trodde att det gick, men det kanske det inte gör - måhända taket redan från fabrik måste styvas upp extra för att klara den extra tyngden från glastaket?
Någon med insyn i ämnet?

Hobbe
2008-07-24, 10:16
Allting går med rätt antal kronor i börsen, men det kommer att bli dyrt då detta inte är något officiellt eftermarknadstillbehör som MINI erbjuder.
Räkna med många delar och arbetstimmar.

JockeO
2008-07-24, 10:33
Går det inte?
Jag trodde att det gick, men det kanske det inte gör - måhända taket redan från fabrik måste styvas upp extra för att klara den extra tyngden från glastaket?
Någon med insyn i ämnet?

Jag har läst (och sett DIY-bilder) då någon i USA koverterade taket åt motsatt håll. Han ville m a o ha bort panoramataket, då han kör på bana och ville spara vikt. Hans projekt bestod i att plocka bort all mekanik, plugga igen de öppna takytorna med hemmabyggda skivor av lättviktsmaterial och sedan försluta utsidan med nytt ytskikt på taket. Någon annan undrade då om man inte helt enkelt kunde montera av hela taket från stolparna och byta till ett utan panorama... Någon svarade då att det var väldigt svårt, då det var en del av skyddskonstruktionen.

Kolla på de amerikanska forumen... Det finns säkert någon som satt vinkelslipen i takplåten, byggt om eventuella tvärbalkar och monterat en panoramalucka från någon skrotad mini.... Men frågan är ju varför... När det finns så många fina minis till salu, både med och utan panorama. Bara att välja det man vill ha.

/M v h, JockeO

powernap
2008-07-24, 12:25
Varför valde du bort panorma tak?

pga vikten högt upp....

Rasmus
2008-07-24, 12:54
pga vikten högt upp....

Märker du någon markant skillnad? Mer än placeboeffekten alltså ;)

powernap
2008-07-24, 16:46
Märker du någon markant skillnad? Mer än placeboeffekten alltså ;)

svårt att säga....måste nog åka på bana mot den gamla med samma mods o samma förare o samma däck o samma, samma, samma....

svar NEJ...men matematiken säger att tyngre högre upp ger sämre kurvtagning

Marcus
2008-07-29, 15:15
Det finns ett tygpanorama tak som öppnar taket ännu mer än panorama.

Kommer inte ihåg var jag såg det, men det är ett orginaltillbehör. Går att eftermontera.