handdator

Visa fullständig version : Bränsleförbrukning Cooper D



Mikael W
2008-07-23, 21:33
Undrar vad ni andra får för verklig förbrukning? Min 2007 har inte senaste high-tech som start/stopp, bromskraftåtervinning mm och ska därför ligga ca 4-5cl/mil högre än 2008orna. Plus att jag har 205-sulor.

Kör 14 mil t o r jobbet varje dag, Skaftö-Trollhättan. Har förut jagat SAAB Aeros med gott resultat i min röda italienare. Nu vill jag istället jaga lägsta bränsleförbrukning, särskilt nu på rätt tomma sommarmornar. Idag hamnade jag på 0,41 (innan ett sista fånigt rödljus). Mest landsväg ungefär lika mkt 70-, 90- och 110-väg samt en snutt grusväg och några km stadstrafik (väldigt vetenskapligt det här). Största boven är motorvägen (verkar göra skillnad mellan 110km och 120km) och rödljus vid 70-väg.

SAAB Aeros nu då? Dom jagar jag i rondellerna - teknik fort in+fort igenom = fort ut!

andreass
2008-07-24, 23:45
Min har rullat 350 mil nu. 80km/h 0.36, 100km/h 0.41, 120km/h 0.46 och 130km/h 0.51. Busåka på småvägar, fart mellan 60-150 = 0.60 ungefär.

W2k
2008-07-25, 14:55
Min Clubman ligger på 0.56, men jag kör allt annat än eco-driving. Tung gasfot och mycket bus är det som gäller. Huvudsakligen förort (30-50 km/h) och landsväg (90 km/h). Dock använder jag start/stopp-automatiken. Bilen är helt original.

Mikael W
2008-07-29, 08:29
Andreass: Får ung samma värden som du, så du kan väl få ned dem ca 4-5cl när din är inkörd.
W2k: Dom värdena har jag också lyckats få med tung gasfot, väldigt lågt ändå! Använder farthållaren mkt för att förhindra den tunga gasfoten...

Lyckades komma ned i 0,38 till Trollhättan häromdagen med extremt flyt i trafiken, konsekvent ecodrive och sommarvärme. Men normalt verkar det bli ca 0,44 blandad körning och 0,39 landsväg vilket är vad Mini uppger för 2007 års modell. Så man kan faktiskt köra under Minis uppgivna värden!

roosm
2012-04-23, 16:10
Gammal tråd, men ville bara väcka den efter att jag för första gången kört full tank - > mindre än full tank -> full tank. (Misslyckades med att få full tank första gången innan jag förstått att den klickade så fort man började tanka diesel i den ungefär).

Bilen är för mig ny sen 3 veckor och är en Mini Cooper D 2008. Jag tyckte det var helt otroligt vad lite diesel det gick att tanka efter allt jag hade kört, men såg sen att den rymmer ca 40 liter enligt boken och då stämde det bättre med vad mätaren visade. Räknade lite lätt efter google-maps-sträckor och har kört 54 mil och det gick 24,3 liter diesel i tanken. Då räknar jag ju dessutom bara de metrar jag vet att jag kört, inte allt snurrande på parkeringar och köra någon liten omväg för att åka till en butik eller så (glömde nolla tripmätaren). Förbrukningen landade under 0,45 l / mil och då var iofs 25 mil motorvägsåkning och en hel del 70-väg, men det har också varit en hel del åkning i rusningstrafik och många rödljus som lett till tung gasfot. Det mest imponerande är ju att jag under denna tiden verkligen inte försökt mig på eco-driving... ny bil, ny leksak, jag har självklart testat leksaken... Förbryllad... fantastiskt!

Minid
2012-04-24, 02:22
Ja den drar lite !! En full tank hamnar på 450 spänn ungefär i då tar jag mig 66 mil + - 0 ,
Hur nollar man snittförbrukningen?

MrCooper
2012-04-24, 06:32
Hur nollar man snittförbrukningen?

Håll in knappen som du växlar mellan de olika vyerna i färddatorn, detta görs när snittförbruknigsvyn visas. Efter ett litet tag så är det nollat.

Minid
2012-04-24, 07:21
tack noel!

Dragon
2012-04-24, 08:48
Clabbe ligger på 0.44 konstant, pendlar mellan trollhättan - göteborg varje dag och tankar jag på måndag ena veckan så behöver jag tanka på tisdag nästkommande vecka om jag inte kör något under helgen...håller i regel mellan 70-90km/h (lite stadskörning typ nån km) men har ändå inte lyckats klura ut hur mycket han egentligen drar...glömmer hela tiden att kolla hur långt det är hemifrån till parkeringen i götet men snålt går han iaf :D

Google maps säger: 77,0 km, 1 timme 19 min

Bronto
2012-04-24, 19:06
Kul att läsa att Dieseln verkar leva upp till vad det står på pappret :) Totalt över 3800 mil med min S så fick jag en bladndad förbrukning på 0,75 l/mil, men det inkluderade ju några bankörningar och en hel del buskörning! Pendlade även för det mesta i rusningstrafik så var nöjd på det hela med vad den drog.

Nya dieseln ska ju dra runt 0,5 blandat vad jag förstod, men det ska kul att åka längre i år och se vad man kan få ner förbrukningen till :)