handdator

Visa fullständig version : Styrsystem - Mappning



Rausner
2008-07-10, 15:09
Tjenix!

Bara undrar vad det är för styrsystem som sitter i minin original och hur pass om-mappningsbart det är? Går det att mappa om originalet - och isf hur gör man enklast det. Eller måste man köpa något piggybacksprut eller byta sprut helt för att finmappa?

Nöjer mig inte med något random bsrchip utan ska det trimmas så ska det göras ordentligt..

MVH

Erik

andreass
2008-07-10, 15:31
Tjenix!

Bara undrar vad det är för styrsystem som sitter i minin original och hur pass om-mappningsbart det är? Går det att mappa om originalet - och isf hur gör man enklast det. Eller måste man köpa något piggybacksprut eller byta sprut helt för att finmappa?

Nöjer mig inte med något random bsrchip utan ska det trimmas så ska det göras ordentligt..

MVH

Erik

Vad som sitter i MINIn är jag osäker på, men finns det ett eftermarknadssystem av piggy back-typ så kan vi bistå.. www.scram.se

Limited Edition
2008-07-10, 16:01
någon ska visst behålla sin bil ändå.. min bil är ommappad sedan dom satte på avgassystemet och 15 % pulleyn. så det borde gå med orginal..

Rausner
2008-07-10, 18:07
Vad som sitter i MINIn är jag osäker på, men finns det ett eftermarknadssystem av piggy back-typ så kan vi bistå.. www.scram.se

jo utifrån vad jag hittills sett så verkar originalsystemet vara om-mappningsbart men jag undrar mer specifikt. Är inte så insatt i sprut ännu...

Ska kolla upp lite mer noggrannt, och ja Viktor jag behåller bilen då jag inte får ett skit för den nu ändå ...

Rausner
2008-07-12, 11:48
Ingen annan som vet något? Någon som fått sin om-mappad (inte chippad..)

powernap
2008-07-12, 11:59
OT

ska du behålla bilen ändå??? :confused:

Rausner
2008-07-12, 12:13
OT

ska du behålla bilen ändå??? :confused:Japp får ju inte mer än typ 110.000 för den nu ändå. Går inte att sälja bilar i dagens läge..

Ace
2008-07-12, 12:15
jo utifrån vad jag hittills sett så verkar originalsystemet vara om-mappningsbart men jag undrar mer specifikt. Är inte så insatt i sprut ännu...

Ska kolla upp lite mer noggrannt, och ja Viktor jag behåller bilen då jag inte får ett skit för den nu ändå ...

Härligt att du skall behålla bilen....:handen:
Och inte som andra Erik som säljer den för en polisutbildning:woot: :woot: :woot:

Kul att du tog upp det här med mappning....har ännu inte läst något om det på forumet. Någon måste ju ha den kunskapen tycker man. Eller vill alla hålla på sin lilla hemlighet?:rolleyes:

Fredrik
2008-07-12, 13:59
Ett tips om svarsfrekvensen är låg här på vår sida om en fråga - registrera dig på MINI2.com (engelskt forum för nya MINIn), ställ frågan i rätt del och du får garanterat svar.

Rausner
2008-07-12, 14:54
Ett tips om svarsfrekvensen är låg här på vår sida om en fråga - registrera dig på MINI2.com (engelskt forum för nya MINIn), ställ frågan i rätt del och du får garanterat svar.Är reggad där men gillar inte mini2 på något sätt, vet ej varför... Försöker dock luska runder på NAM (amerikanska forumet som är kickazz).. Får ingen klarhet i det :(

Klas Rombäck
2008-07-12, 16:00
Tjenix!

Bara undrar vad det är för styrsystem som sitter i minin original och hur pass om-mappningsbart det är? Går det att mappa om originalet - och isf hur gör man enklast det. Eller måste man köpa något piggybacksprut eller byta sprut helt för att finmappa?

Nöjer mig inte med något random bsrchip utan ska det trimmas så ska det göras ordentligt..

MVH

Erik

Hej Erik!

Jürgen på ItsFun mappade min Cooper, han har "alla" prylar som behövs för att göra en mappning från grunden, även BMWs "stora" dator och programvaror, så prata med honom. www.itsfun.nu
Behöver du nya större spridare så har jag 4st till salu, JCW 380cc spridare.

Mvh/ Klas

Ace
2008-07-13, 15:50
Hej Erik!

Jürgen på ItsFun mappade min Cooper, han har "alla" prylar som behövs för att göra en mappning från grunden, även BMWs "stora" dator och programvaror, så prata med honom. www.itsfun.nu (http://www.itsfun.nu)
Behöver du nya större spridare så har jag 4st till salu, JCW 380cc spridare.

Mvh/ Klas

Vad gör it´sfun mer än att chippa för 9900:-?
Byter dom pulley också? Eller hur får dom ut 197hk?

Vet nån någon annan firma i sverige som trimmar MINI? Eller måste man åka till Lohen eller Kelleners?

Hobbe
2008-07-13, 16:11
Kelleners mappade ECU:n direkt på min Z4.
Likadant med alla MINI:sar som har besökt.
Gamla John Cooper Motorsport gjorde samma på gamla MINI Challenge-bilarna.

Inget piggyback/chip.

Förvänta dig dock ingen större effektökning med enbart en mappning.

Ace
2008-07-13, 17:04
Kelleners mappade ECU:n direkt på min Z4.
Likadant med alla MINI:sar som har besökt.
Gamla John Cooper Motorsport gjorde samma på gamla MINI Challenge-bilarna.

Inget piggyback/chip.

Förvänta dig dock ingen större effektökning med enbart en mappning.


Nä jag misstänkte det.
Superchips Bluefin ger ju endast 8hk till R53.
Man måste byta pulley helt enkelt för att få lite mer flås.

Klas Rombäck
2008-07-13, 18:00
Vad gör it´sfun mer än att chippa för 9900:-?
Byter dom pulley också? Eller hur får dom ut 197hk?

Vet nån någon annan firma i sverige som trimmar MINI? Eller måste man åka till Lohen eller Kelleners?

Jürgen kan mappa din bil efter vad du vill ha, flytta varvstoppen, höja och sänka tändningen, köra med bredbandslambda mm. mm.
Naturligt vis så måste pullyn bytas till 11-19% uppvarvning för att få ut den effekten.

Mvh/ Klas

Rausner
2008-07-14, 12:31
Hade tänkt göra grövre saker än bara pulley sen när det är trimningsdags faktiskt.. Bra mycket mer och ville därför veta om jag behöver köpa eftermarknadssprut eller inte..

Hobbe
2008-07-14, 13:52
Större spridare typ JCW:s 380 cc behövs.

powernap
2008-10-02, 12:44
har ju dessa spridare (tack klas) och gjorde en ommappning av itsfun för 2 veckor sedan, ändrade lite på tändningen och alla variabler som är instoppade togs med.....

dock påpekade man att bilen går lite väl fett med dessa spridare, helt ok under banträffar, men man tyckte jag skulle byta tillbaks till originalpridare när jag gatkör bilen....onödig bränsleförbrukning annars, samt att originalsprut ger tillräckligt om man inte ligger över 235 hästar.....

så var d sagt...har dock på dessa 2 veckor inte märkt någon mätbar skillnad i soppaförbrukningen med jcw-sprut.....så jag behåller nog dom i hela tiden :-)

DrDude
2008-10-02, 19:16
En annan fråga bara när ni snackar mappning!
Hade min motor ute när kopplingen skulle bytas, tycker den é lite seg nu efter det, försvinner mappningen efter motorn åker ut o in eller den ligger kvar i minnet ändå!?

Klas Rombäck
2008-10-03, 15:36
har ju dessa spridare (tack klas) och gjorde en ommappning av itsfun för 2 veckor sedan, ändrade lite på tändningen och alla variabler som är instoppade togs med.....

dock påpekade man att bilen går lite väl fett med dessa spridare, helt ok under banträffar, men man tyckte jag skulle byta tillbaks till originalpridare när jag gatkör bilen....onödig bränsleförbrukning annars, samt att originalsprut ger tillräckligt om man inte ligger över 235 hästar.....

så var d sagt...har dock på dessa 2 veckor inte märkt någon mätbar skillnad i soppaförbrukningen med jcw-sprut.....så jag behåller nog dom i hela tiden :-)

Vad tyckte du om Jürgen då, inte många som slår honom på det här med mappning? Fick du åka med honom något? han kan det här med att köra bil, han och Peggen Andersson körde i samma BMW team förut :handen:

powernap
2008-10-03, 15:38
Vad tyckte du om Jürgen då, inte många som slår honom på det här med mappning? Fick du åka med honom något? han kan det här med att köra bil, han och Peggen Andersson körde i samma BMW team förut :handen:

nix han var inte på plats...jag var i götet o han i tokholm....men ettor o nollor funkar online...pratade dock med honom o förklarade hur jag ville ha det o om detta var möjligt

Nick_H
2008-10-03, 19:06
Tjena Klas!
Hoppas abstinensen efter Coopern inte är allt för svår :D Är supernöjd med bilen, och kan bara instämma att mappningen av Jurgen på It's fun är kanon! Drar snällt och fint från 1000 varv och alltid perfekt kraftutveckling utan några ryck eller konstigheter!

/Nicolas

Nick_H
2008-10-03, 19:10
Lånade din signatur lite...:cool:

Klas Rombäck
2008-10-04, 09:10
Tjena Klas!
Hoppas abstinensen efter Coopern inte är allt för svår :D Är supernöjd med bilen, och kan bara instämma att mappningen av Jurgen på It's fun är kanon! Drar snällt och fint från 1000 varv och alltid perfekt kraftutveckling utan några ryck eller konstigheter!

/Nicolas

Hej Nicolas!

Klart jag saknar bilen, men den är ju i goda händer nu också. Ursäkta att jag svarar i fel ämne.

// Klas

loop
2008-10-26, 06:06
Någon som har testat detta?
http://www.ddmworks.com/mini/cooper_s/r53/engine/unichip.html

Rausner
2009-03-13, 13:58
Drar upp min gamla tråd igen då jag undrar om det fortfarande inte finns någon i sverige som kan mappa originalsprutet?

Hade velat mappa om bilen på e85 när modsen är gjorda..

Ace
2009-03-13, 17:14
Drar upp min gamla tråd igen då jag undrar om det fortfarande inte finns någon i sverige som kan mappa originalsprutet?

Hade velat mappa om bilen på e85 när modsen är gjorda..

E85 hade varit intressant. Karl-Ernst kör med E85 tror jag. Hör med honom.

Luc!fear
2009-03-13, 17:19
Ingen kommentar

powernap
2009-03-13, 17:26
E85 hade varit intressant. Karl-Ernst kör med E85 tror jag. Hör med honom.

jo men han fick ju STORT motorras oxo.......

Ace
2009-03-13, 17:30
jo men han fick ju STORT motorras oxo.......

Ja just det...man glömmer sånt fort. Inget kul!

Ace
2009-03-13, 17:31
http://www.tbracing.se/chip.php

Dom kan...
Han har hjälpt min arbetskamrat med en opel Ascona ! med en volvomotor + lastbilsturbo = över 700hk...till strippen

/Dan

5 papp för att trimma en MINI till 212hk! Det var nästan för billigt för att vara sant. :)

Daniel.S
2009-03-13, 17:35
Någon som har Unichip i sin MCS R53? Har hört delade meningar om det, så man är inte helt övertygad. Mest för att man har en Unichip åf 2mil bort bara som man trots allt funderat lite.

Rausner
2009-03-14, 12:27
jo men han fick ju STORT motorras oxo.......Vad berodde raset på?

Edit: Mest intresserad av mappningssession på bänk..

storm
2009-03-15, 21:55
Är det någon som kan tippsa hur och vart man vänder sig för att få fart på en workman. Tacksam för alla tips.

Luc!fear
2009-03-16, 06:25
Är det någon som kan tippsa hur och vart man vänder sig för att få fart på en workman. Tacksam för alla tips.

workman?
/Dan

powernap
2009-03-16, 06:30
Vad berodde raset på?

Edit: Mest intresserad av mappningssession på bänk..

enligt hörsägen så var det nåt med toppen/ventilerna....men detta drog med sig väldigt mycket, och det enda som är sedan tidigare lär vara blocket, sen blir det nya/rejälare grejer.....


om du har en svag fetish för flerfärgade mappar som ligger utslängda på en bänk är du nog i fel forum :lol: ;-)

Luc!fear
2009-03-16, 06:33
om du har en svag fetish för flerfärgade mappar som ligger utslängda på en bänk är du nog i fel forum :lol: ;-)

:uglyhammer:

ola
2009-03-16, 07:33
Är det någon som kan tippsa hur och vart man vänder sig för att få fart på en workman. Tacksam för alla tips.

Clubman works? eller?

Rausner
2009-03-16, 18:35
enligt hörsägen så var det nåt med toppen/ventilerna....men detta drog med sig väldigt mycket, och det enda som är sedan tidigare lär vara blocket, sen blir det nya/rejälare grejer.....


om du har en svag fetish för flerfärgade mappar som ligger utslängda på en bänk är du nog i fel forum :lol: ;-)Haha seriöst trimmande verkar inte vara minifolkets sak ;)

powernap
2010-05-24, 10:42
Hur har det gått för dig Rausner?

är det enbart SERIÖST väntande eller har det hänt nåt?

Green Meanie
2010-05-30, 14:42
Bänktestade min bil igår hos MECA i Haninge när de hade öppet hus. När bilen var på plats kunde de inte hitta BMW Mini överhuvudtaget i systemet!!!!! Enda var mini morris. :p

De fick köra utan att hämta fabriks info eller vad det är nu de hämta när de bänkar. Första gången, när de inte riktigt visste vad de skulle göra fick jag 800 HK. :eek:

Men efter 4 gången fick jag 182 Whp/302 Wn. Har mailet efter min effekt kurva och poängterat att de bör lägga i BMW Mini.

När jag skulle köra iväg hade nåt weird hänt och jag fick upp massa varningslampor; ABS, Bältessträkare och fler till som jag glömt. Styservern hade också lagt av. Efter man hade kört några meter slocknade de men servon var fort borta. Stängde av motorn och tog ut nyckeln och väntade i en minut. De funkade allt igen som vanligt. ABS problemet kan ha haft att de körde första test med DSC på, men bältessträckare?

http://img.photobucket.com/albums/v213/pinkpantherman/IMG_0048.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v213/pinkpantherman/IMG_0049.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v213/pinkpantherman/IMG_0050.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v213/pinkpantherman/IMG_0051.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v213/pinkpantherman/IMG_0053.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v213/pinkpantherman/howmuch.jpg