handdator

Visa fullständig version : azka: Mini Cooper S R56



MartinGBG
2008-07-10, 09:36
Hej allihopa,

Tänkte att det kanske var på sin plats med en liten presentation här. Har ju faktiskt varit medlem ett tag nu :)

Martin heter jag och är bosatt i härliga Göteborg.
Jobbar lite extra som hallvärd på BMW Group Göteborg, vilket har delvis med mitt intresse för Mini Cooper att göra

Har tidigare haft en BMW och nu senast en Mazda RX-8.

Men har nu istället köpt mig en riktigt trevlig liten Cooper.
Bilen hade gått 600 mil när jag lade vantarna på den för lite drygt 2 månader sedan, och den har nu gått närmare 1.500mil.
Detta har väl delvis att göra med att jag tog den lilla gula ner till Spanien efter att jag haft den en vecka :) Detta la cirka 600 mil på mätarn direkt.

Bilen är i färgen Mellow Yellow, med svart tak och svarta backspeglar och har utrustning enligt följande:

* Chili-paket
* Uppvärmda vindrutespolare
* Sportläderratt med multifunktion
* Svarta bonnetstripes på motorhuv
* Siktpaket
* "Lights-package"
* Aut. avbländbar innerbackspegel
* Förvaringspaket
* Sport-chassi
* Regnsensor
* Larm
* Colour Line Yellow
* Velour-mattor
* Xenon-lampor
* Färddator
* Vita blinkers
* Automatisk Air-condition
* Sport-knapp
* Elektrisk glastaklucka
* Navigation Professional
* TV-funktion
* HiFi-Professional
* Comfort-access
* Läderklädsel "Punch"

Fälgar: Web Spoke 17tum

Utrustning som jag monterat på i efterhand:
* "Shack" innerbackspegel (Vit-svart-rutig)
* "Shack" ventilhattar

Jag är extremt nöjd med bilen änsålänge. Känns som det är mycket mer kvalité i den jämfört med RX-8an.

Det enda som jag önskar vore lite bättre, var att den kändes lite mer gedigen när man kör över gupp och håligheter. Känns som om det skramlar lite här och där och det gillar jag inte.

Hoppas kunna uppdatera med lite bilder inom kort!

MartinGBG
2008-07-10, 09:37
Och förresten, beställde för cirka en timma sedan JCW Stage 1 Tuning Kit till bilen :) Cirka en veckas leveranstid och sedan blir det åka av! (Hoppas jag)

powernap
2008-07-10, 09:38
:D

välkommen.....då får vi hoppas lite bilder smyger sig in här oxo....gärna före, under tiden och efter monteringen...

MartinGBG
2008-07-15, 17:36
Nu står bilen inne på BMW Group Göteborg´s verkstad och väntar på att få lite roligheter monterat :) Förhoppningsvis kommer det vara klart innan helgen.

powernap
2008-07-15, 17:39
ser spännande ut.....liknar lite leveranser man fått själv....gissar på avgas :confused:

Bronto
2008-07-15, 17:58
Trevligt med JCW :) Vore kul att se lite bilder på den snart. Vi kanske kan göra en liten jämförelse någon gång för att se vad de där extra hästarna gör hihi.

MartinGBG
2008-07-15, 18:11
Trevligt med JCW :) Vore kul att se lite bilder på den snart. Vi kanske kan göra en liten jämförelse någon gång för att se vad de där extra hästarna gör hihi.

Du skall väl med ut och köra på lördag? :o

Bronto
2008-07-15, 21:10
Du skall väl med ut och köra på lördag? :o

Är tveksam till att jag hinner tillbaka, skall nog segla tom lördag tyvärr. Men det kommer väl flera :)

MartinGBG
2008-07-15, 21:13
Är tveksam till att jag hinner tillbaka, skall nog segla tom lördag tyvärr. Men det kommer väl flera :)

Japp :)

Det ryktas ju eventuellt om söndag också, fast då nere i Halmstad.

powernap
2008-07-17, 15:23
Japp :)

Det ryktas ju eventuellt om söndag också, fast då nere i Halmstad.

ja varmt välkomna till halmstad, se separat tråd för detta....

MartinGBG
2008-07-19, 17:49
Lite bilder på gulingen när den är i verkstan:

Av med det gamla:
http://img184.imageshack.us/img184/3028/img0005no4.jpg

På med det nya:
http://img261.imageshack.us/img261/2659/img0006lo3.jpg

Upphissad:
http://img525.imageshack.us/img525/2598/img0007cn5.jpg

Tydligen skulle denna vara jobbig att montera:
http://img339.imageshack.us/img339/4371/img0008tl6.jpg

http://img292.imageshack.us/img292/445/img0009ni5.jpg

Rasmus
2008-07-19, 18:08
Nice! Nya avgassystemet ser bra ut. Fina pipor! :D
Ren bil har du också. Jag har grymt dåligt samvete för hur skitig min är, både utvändigt och invändigt.

Ska bli kul att höra hur du upplever bilen efter att du pimpat den. Let us know! :)

powernap
2008-07-19, 20:02
fick du nåt nytt datum av skruvarna?? när är den klar??

Tito
2008-07-20, 09:45
Ser gymt snygg ut, synd att man inte fick se den i helgen bara

MartinGBG
2008-07-20, 10:07
fick du nåt nytt datum av skruvarna?? när är den klar??

Bör vara klar imorgon!

Skall bli riktigt spännande och känna skillnaden.
För jag hoppas verkligen jag känner skillnad :)

Men jag känner ändå på mig att jag kommer vilja ha mer ljud.. kanske blir ett annat cat-back avgassystem så småningom.

Ace
2008-07-21, 12:49
Det lär inte vara svårsålt om du vill byta cat-back. JCW Cat-back är väl dyrare än tex. Milltek?

MartinGBG
2008-07-26, 19:34
Mmm! Har kört en 30 mil nu med JCW monterat och är verkligen nöjd!

Såhär borde Mini Cooper S vara ifrån fabrik!

Den drar hela vägen upp till varvstoppet på ett helt annat sätt, och gasresponsen är mycket bättre.

Gällande ljudet så är det lite mörkare, dovare och elakare.
Den låter råare efter varje gång man kör, så jag antar att man bränner bort lite dämpning i den :)

Dock så vill jag att den skall låta lite till, men jag kommer ge den ett par hundra mil så får vi se om ljudet förändras, annars så blir det att sätta på ett annat cat-back :)

Men i det stora hela är jag jättenöjd med JCW!

Bronto
2008-07-26, 20:25
Mmm! Har kört en 30 mil nu med JCW monterat och är verkligen nöjd!

Såhär borde Mini Cooper S vara ifrån fabrik!

Den drar hela vägen upp till varvstoppet på ett helt annat sätt, och gasresponsen är mycket bättre.

Gällande ljudet så är det lite mörkare, dovare och elakare.
Den låter råare efter varje gång man kör, så jag antar att man bränner bort lite dämpning i den :)

Dock så vill jag att den skall låta lite till, men jag kommer ge den ett par hundra mil så får vi se om ljudet förändras, annars så blir det att sätta på ett annat cat-back :)

Men i det stora hela är jag jättenöjd med JCW!

Kul att höra att allt gick bra med operationen! :)
Var i gbg bor du? Jag finns söder om och kör rätt ofta in till stan, kanske vore sugen på att göra en liten jämförelse i dagarna + en photoshoot?

Rasmus
2008-07-26, 21:14
Vad gick JCW-kittet på inkl. montering?

MartinGBG
2008-07-27, 08:47
Jag tror att JCW-kittet ligger på runt 17.000 ut till kund, montering vet jag inte ännu vad det kostade. Har inte fått räkningen ännu.

MartinGBG
2008-07-27, 08:49
Kul att höra att allt gick bra med operationen! :)
Var i gbg bor du? Jag finns söder om och kör rätt ofta in till stan, kanske vore sugen på att göra en liten jämförelse i dagarna + en photoshoot?

Bor delvis i Partille, och delvis i Eriksberg.. det hade varit trevligt!

Eller så ber vi ace666 styra upp en skön träff i det fina vädret.. behöver ju inte vara så jättemånga utan bara ett par stycken som åker lite o käkar något gott.

Bronto
2008-07-27, 12:01
Bor delvis i Partille, och delvis i Eriksberg.. det hade varit trevligt!

Eller så ber vi ace666 styra upp en skön träff i det fina vädret.. behöver ju inte vara så jättemånga utan bara ett par stycken som åker lite o käkar något gott.

Okej, bor söder om stan i Kullavik.

Det låter ju ännu bättre, vad säger du Ace?

powernap
2008-07-27, 18:16
säger sällan nej till en träff....3 träffar på 8 dagar hittills från förra lördagen :-)

Christian
2008-07-28, 10:39
säger sällan nej till en träff....3 träffar på 8 dagar hittills från förra lördagen :-)

Nått slags rekord tror jag!!:woot: :cool: :rolleyes: ;)

Bronto
2008-07-28, 12:55
Azka: körde du förbi Bergakungens bio igår kl 12 på kvällen? När jag kom ut från filmen såg jag en mellow yellow R56 förbi farandes och lät ganska gott :) Hann dock inte se om det var en 'S' eller vanlig cooper..

MartinGBG
2008-07-28, 13:02
Azka: körde du förbi Bergakungens bio igår kl 12 på kvällen? När jag kom ut från filmen såg jag en mellow yellow R56 förbi farandes och lät ganska gott :) Hann dock inte se om det var en 'S' eller vanlig cooper..

Det var jag :) Var på Sex and the city med tjejen..

Bronto
2008-07-28, 13:14
Det var jag :) Var på Sex and the city med tjejen..

Haha, kan ju inte finnas alltför många mellow yellow r56or i stan tänkte jag :) (spottade iofs en vanlig cooper på avenyn sen i MY hehe)
Såg Narnia med en polare, var helt okej, men den första var softare. Var S&TC någonting att ha?

MartinGBG
2008-07-28, 13:26
Haha, kan ju inte finnas alltför många mellow yellow r56or i stan tänkte jag :) (spottade iofs en vanlig cooper på avenyn sen i MY hehe)
Såg Narnia med en polare, var helt okej, men den första var softare. Var S&TC någonting att ha?

Helt klart bättre än vad jag trott :)

Den var faktiskt riktigt kul.. fast det var inte många killar i salongen :p

powernap
2008-08-08, 13:37
bilder på den färdiga skapelsen???

MartinGBG
2008-08-08, 17:06
bilder på den färdiga skapelsen???

Jag har ingen schysst digitalkamera (plus att jag inte orkat tvätta bilen på nån vecka eller två) :P

Men jag skall styra upp lite schyssta bilder, och om inte annat får du ju se den på träffen!

powernap
2008-08-08, 19:41
Jag har ingen schysst digitalkamera (plus att jag inte orkat tvätta bilen på nån vecka eller två) :P

Men jag skall styra upp lite schyssta bilder, och om inte annat får du ju se den på träffen!

ja där lär det fotas....

MartinGBG
2008-08-08, 19:56
Jag kan visserligen bjuda på dessa två bilderna på interiören:

http://img294.imageshack.us/img294/1133/dsc00468ab7.jpg
http://img50.imageshack.us/img50/1070/dsc00467ql7.jpg

JockeO
2008-08-08, 23:36
Jag kan visserligen bjuda på dessa två bilderna på interiören:

http://img294.imageshack.us/img294/1133/dsc00468ab7.jpg


Du bör lämna in bilen och få Navin utbytt. sån där dålig skärpa i displayen bör gå att få åtgärdad på nybilsgarantin. ;)




Gillar skarpt ditt val av färg på bilen.

/M v h, JockeO

Ace
2008-08-09, 08:40
Det var jag :) Var på Sex and the city med tjejen..

Manligt! Själv släpade jag med frugan på "The Dark Knights" men hon tyckte den var bra.
Jaså det är mitt jobb att styra upp träffar:)

Denna helgen funkar lite då jag är på fantastiska Way Out West i Slottskogen, kanske världens bästa musikfestival om man är över 25år. Såg Grinderman och Okkervil River igår som var jättebra + sista Broder Daniel-spelningen någonsin. Vemod!
Så idag blir det Lil´Kim, N.E.R.D. Kelis, Håkan mm mm

Men ni kan bestämma något så ser jag om det funkar för mig. Man behöver ju inte alltid vara 16-20 bilar!

Ace
2008-08-09, 08:43
Jag har ingen schysst digitalkamera (plus att jag inte orkat tvätta bilen på nån vecka eller två) :P

Men jag skall styra upp lite schyssta bilder, och om inte annat får du ju se den på träffen!

Tvätta bilen på TopWash Backa Bergögata. Kostar 200kr och dom fixar den skinande ren helt utan svampar på 10 minuter! Helt makalöst! Det är Drop-In.

powernap
2008-08-09, 19:32
Tvätta bilen på TopWash Backa Bergögata. Kostar 200kr och dom fixar den skinande ren helt utan svampar på 10 minuter! Helt makalöst! Det är Drop-In.

nå....dyker du upp i halmstad den 31? du o azka kan ju samKÖRA.....

MartinGBG
2008-08-09, 20:31
Tvätta bilen på TopWash Backa Bergögata. Kostar 200kr och dom fixar den skinande ren helt utan svampar på 10 minuter! Helt makalöst! Det är Drop-In.

Jasså? Har faktiskt letat efter något liknande.
Mjuk biltvätt känns inte helt skonsamt, även fast det skall vara det.

Skall ta och prova den tvätten så småningom.. kanske innan träffen? =)

Rasmus
2008-08-09, 21:21
Tvätta bilen på TopWash Backa Bergögata. Kostar 200kr och dom fixar den skinande ren helt utan svampar på 10 minuter! Helt makalöst! Det är Drop-In.

Hur gör dom utan svampar?

MartinGBG
2008-08-15, 10:17
Blev extremt sugen på att beställa hem dessa 17" fälgarna.

Hur tror ni att dom skulle passa på min gula bil? =)
Ge mig lite feedback!

Pris: 660$ för fyra fälgar exkl. frakt

http://www.altaminiperformance.com/shared/images/products/423/1026_large.jpg

Ace
2008-08-15, 10:33
Där har du dom! Helt klockrena! Kan inte misslyckas med dom.
Var det inte ett väldigt bra pris?
Vilken site hittade du dom på?

P.S Finns dom med ljusblå kant? :)

MartinGBG
2008-08-15, 10:38
Hittade dessa på Alta Mini Performance (http://www.altaminiperformance.com/products/show/423/KONIG-DAYLITE-17-) i USA.

Har mailat nu och skall kolla vad frakten går på till Sverige, samt om jag behöver något tillbehör för att få det att funka med däcktrycks-sensor m.m.

Är fruktansvärt sugen =) Men antagligen får det bli efter vinterperioden isåfall..