handdator

Visa fullständig version : temperatur



Bluejeans
2008-07-09, 23:59
Funderar bara på om det är fler som haft problem med att bilen går upp på den röda markeringen på temperaturmätaren när ni stått i kö eller kört långsamt.. Har hänt mig vid ett antal tilfällen nu..
Kan termostaten spöka? Eller något annat? För så här borde det inte varra..
Bilen en vanlig Cooper -05..
Tacksam för tips

//Stefan

Luc!fear
2008-07-10, 07:11
Funderar bara på om det är fler som haft problem med att bilen går upp på den röda markeringen på temperaturmätaren när ni stått i kö eller kört långsamt.. Har hänt mig vid ett antal tilfällen nu..
Kan termostaten spöka? Eller något annat? För så här borde det inte varra..
Bilen en vanlig Cooper -05..
Tacksam för tips

//Stefan
Kolla:
1. Kylarvätskan - kolla glykolhalt/ fyll på (för låg glykolhalt = rostskador på systemet & sämre värmeöverföring)
2. Fläkten - säkring? elfel?
3. Termostaten - Byt
(extra viktigt sommar & vinter tid = För hög temp - För låg temp)

Christian
2008-07-10, 08:30
Läckande expansionskärl ??? ;)

RobertH
2008-07-10, 10:28
Jag har fått byta termostaten (de byter även termostathuset på samma gång om du lämnar till BMW). Gick loss på ca. 2400kr totalt.

Limited Edition
2008-07-10, 10:50
Jag har fått byta termostaten (de byter även termostathuset på samma gång om du lämnar till BMW). Gick loss på ca. 2400kr totalt.

en utav dina been there done that ;)

RobertH
2008-07-10, 14:49
Det finns ett par.. :D

Helan
2008-07-10, 15:01
var sitter termostaten?

helan

Bluejeans
2008-07-10, 23:37
Tack för lite tipsen, kollar alla! Verkligen en go hjälp att vara med i klubben.
Ska börja med att kolla glykolen imorn.. misstänkt ett tag.. har fyllt på lite vatten..
Sen termostaten... borde väl nästan vara garanti.. 3800mil..
Verkar dock försvinna lite kylvätska när jag gasar.. blir lätt så :-) motorväg typ.. var orolig för toppackningen men syns inget i oljan..
Tycker även att kylfläkten går lite väl ofta o länge när jag stängt av.. Är detta ok?
/Stefan

Luc!fear
2008-07-11, 05:50
Tycker även att kylfläkten går lite väl ofta o länge när jag stängt av.. Är detta ok?
/Stefan
Troligen ett följdproblem på att du har för hög temp p.g.a. något tex för lite vätska/ fel blandning. (eller bägge delar)
Kolla som Cristian säger att du inte har läkage på kylvätskesystemet...
Att fläkten går länge visar bara att fläkten är hel...tempgivaren kan väl i o för sig också vara trasig, men tror det är mindre troligt...

Bluejeans
2008-07-11, 20:33
Har fixat glykolhalten nu.. och hittar inga läck.. men känns som det är termostaten som får frispel..
Funkar bra att stå på tomgång o så.. men köra runt i "cruisingtempo".. sakta över fartguppen i stan.. och det är många.. rätt som det är sticker tempen upp... helt utan orsak.. känns som termostaten är nästa projekt.. Frågan är byta själv eller lämna bort..
Köpte Haynes, verkar inte alltför krångligt... Speciellt som du skrev Robert att det går lös på 2400 för ett byte..
Om igen tack för tips och idéer..

powernap
2008-07-11, 20:48
Har fixat glykolhalten nu.. och hittar inga läck.. men känns som det är termostaten som får frispel..
Funkar bra att stå på tomgång o så.. men köra runt i "cruisingtempo".. sakta över fartguppen i stan.. och det är många.. rätt som det är sticker tempen upp... helt utan orsak.. känns som termostaten är nästa projekt.. Frågan är byta själv eller lämna bort..
Köpte Haynes, verkar inte alltför krångligt... Speciellt som du skrev Robert att det går lös på 2400 för ett byte..
Om igen tack för tips och idéer..

kom o tänka på en långsökt problemrisk.....det är inte så att du köpt bilen begagnad? kan den gamla ägaren använt kylarcement eller nåt sånt som har tok-igen-korkat hela systemet? kanske även gjort så att termostaten inte kan röra sig som den ska??

Ashra
2008-07-11, 21:43
Jag fick ju en luftficka i mitt system. Volymen i exp kärlet såg fint ut men när man körde så kom inget vatten ner i systemet så tempen åkte i taket. Lufta systemet kanske kan vara en ide.

Bluejeans
2008-07-20, 13:01
Verkar som felet är löst.. möjligt det varit luft i systemet, nivån i kärlet har vid något tillfälle varit för låg.. har oxå justerat glykolhalten.. Kan det vara så enkelt..