handdator

Visa fullständig version : Förlängning av bakrutan på cab



rogeraberg
2008-06-15, 22:31
Hallå. Jag har ju som ni kanske vet en cab och det blåser på rätt bra i baksätet på den och anledningen är att bakrutan slutar för tidigt och vinden virvlar rätt in i ansiktet på den som sitter i baksätet.

http://farm4.static.flickr.com/3164/2582022056_f02a7b0bcc.jpg

Jag vill ha en förlängning av rutan av plast som man kan sätta på när man har cabbat ner. Se fulskissen ovan.

Resultatet BÖR bli att vinden sticker bakom baksätet = betydligt mindre vind i fejset.

Någon som vet om det finns en liknande produkt? Det är ju en sån genialisk idé ;)

Om det inte finns så måste jag tillverka själv tror jag. Enklast är nog att skära ut en bit plast och böja den så att den får rätt vinkel.
Vart köper man plast? :D

Någon som har förslag på bra fästen mellan rutan och plastbiten? Inte riktigt kommit på vart den ska fästas bäst i ändan, finns en del bra ställen i sufflett-konstuktionen.

Limited Edition
2008-06-15, 22:44
jag hade nog sökt patent på det innan jag skrev det här ;) dock har jag inga tips :/

rogeraberg
2008-06-15, 22:48
Hehe. Men visst borde det fungera?

Christian
2008-06-15, 22:48
Glasmästare har plast till plastrutor.

Tunn plexiglas....

Limited Edition
2008-06-15, 22:50
Hehe. Men visst borde det fungera?

det borde det helt klart gå!

David S
2008-06-15, 22:51
Glasmästare har plast till plastrutor.

Tunn plexiglas....

Herregud, allt du pratar om är ju glasmästare :)

Christian
2008-06-15, 22:56
Vart köper man plast?

Svar: http://www.coopersweden.se/showpost.php?p=65122&postcount=4

rogeraberg
2008-06-15, 23:03
Glasmästare har plast till plastrutor.

Tunn plexiglas....

Riktigt bra idé. Kompis har kontakt med plexiglasfirma, nu ska det utnyttjas hehe. Måste komma på bra fästen också. De måste ju sitta kvar i 130 :)

Limited Edition
2008-06-15, 23:04
silvertejp.. hade annars varit sjukt coolt och dom fälldes utåt som vingar på ett attackplan över 140 km/h :D

David S
2008-06-15, 23:08
Det låter som om du behöver ha rejäla doningar för att få skivorna att sitta fast. Annars kommer det att vobbla ordentligt när du börjar komma upp i fart...och det är ju inte så kul.

rogeraberg
2008-06-15, 23:30
Det låter som om du behöver ha rejäla doningar för att få skivorna att sitta fast. Annars kommer det att vobbla ordentligt när du börjar komma upp i fart...och det är ju inte så kul.

Min plan är att följa den "regel" som bakåt från bakrutan, fästa i bakrutan på något sätt och så i regeln. Borde sitta bra.
http://www.mini2.com/galleries/showphoto.php/photo/405

Ju hårdare material, desto mindre vobbling inbillar jag mig. Planen är att ha samma tjocklek som den vanliga rutan.

David S
2008-06-15, 23:51
Aha ok, men det låter väl som det ska funka.

Luc!fear
2008-06-16, 21:59
Köp inte "vanlig" plexiglas..köp polycabonate
Lite dyrare men tål i princip hur mycket som helst...
http://www.glasmasteri.se/polycabonate.htm
Sök mer info på nätet...

Hobbe
2008-06-16, 22:55
Hjälper det inte om du vevar upp sidorutorna i stället ? :handen:

rogeraberg
2008-06-17, 11:09
Köp inte "vanlig" plexiglas..köp polycabonate
Lite dyrare men tål i princip hur mycket som helst...
http://www.glasmasteri.se/polycabonate.htm
Sök mer info på nätet...

Good to know! Nu måste jag bara hitta fästen :)

Edde
2008-06-17, 11:26
jag tror det blir en krånglig lösning med en förlängd sidoruta! men den är smart dock tror jag mycket av vinden kommer från ovansidan och in över baksätet och sen in mellan framstolarna.... jag sysslar med produktutveckling och har fnulat på några idéer som ska minska vindturbulensen i kupén på minicabben har dock först nu fått lite mer tid över för att satsa på det mera!

just nu har jag som bara tillfällig lösning att, iaf om man inte ska ha en massa passagerare bak,ställa en tunn madrass direkt bakom framsätena eller om man har mycket packning i baksätet så räcker det med... har haft det nu när jag flyttat och då blåser det inget alls =)

skall återkomma när jag kommit fram till bästa lösningen! =)

Limited Edition
2008-06-17, 12:02
jag tror det blir en krånglig lösning med en förlängd sidoruta! men den är smart dock tror jag mycket av vinden kommer från ovansidan och in över baksätet och sen in mellan framstolarna.... jag sysslar med produktutveckling och har fnulat på några idéer som ska minska vindturbulensen i kupén på minicabben har dock först nu fått lite mer tid över för att satsa på det mera!

just nu har jag som bara tillfällig lösning att, iaf om man inte ska ha en massa passagerare bak,ställa en tunn madrass direkt bakom framsätena eller om man har mycket packning i baksätet så räcker det med... har haft det nu när jag flyttat och då blåser det inget alls =)

skall återkomma när jag kommit fram till bästa lösningen! =)

De flesta cabbar från Saab, Audi, Volvo mfl. har ju nät att erbjuda som man spänner fast precis bakom stolarna fram. Men detta hjälper ju enbart de som sitter fram och är inte särskilt lämpat för de där bak... Problemet kvarstår :/

Edde
2008-06-17, 12:09
De flesta cabbar från Saab, Audi, Volvo mfl. har ju nät att erbjuda som man spänner fast precis bakom stolarna fram. Men detta hjälper ju enbart de som sitter fram och är inte särskilt lämpat för de där bak... Problemet kvarstår :/

joo sant men det är det man försöker klura ut att få turbulensen att minska bak oxå! dock vill jag att det ska se snyggt ut oxå och att det ska vara lätt att montera och ta av