handdator

Visa fullständig version : Chippa eller boxa en D?



brn2rn
2008-06-11, 16:43
Precis.
Vad tycker ni?
Och då bryr jag mig inte om att det är lättare att ta ur en box, utan frågar istället vilket som blir bäst drag helt enkelt.

Superchips via Motornord eller box från Promotech till en D-08.

Mvh.

andreass
2008-06-11, 18:56
Precis.
Vad tycker ni?
Och då bryr jag mig inte om att det är lättare att ta ur en box, utan frågar istället vilket som blir bäst drag helt enkelt.

Superchips via Motornord eller box från Promotech till en D-08.

Mvh.

Jag kommer åka med trim från Vtech. Återkommer med variant och resultat lite senare..:cool:

Ashra
2008-06-11, 19:09
Feed me har nog en del rekomendationer han har ju fixat sin

brn2rn
2008-06-11, 22:13
Jodå, Feed Mes chipning har jag läst om, det var den som gjorde mig mer sugen på chip än box!

Vtech?
Vad vara det? Och var?

Kan ju bli spännande detta.

FEED ME
2008-06-11, 23:12
Precis.
Vad tycker ni?
Och då bryr jag mig inte om att det är lättare att ta ur en box, utan frågar istället vilket som blir bäst drag helt enkelt.

Superchips via Motornord eller box från Promotech till en D-08.

Mvh.

Jag har svarat ganska utförligt i Clabbes tråd (http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=5416).

Förhoppningsvis för sista gången. Det känns som om man har satt tangentbordet på repeat ibland... :blink:

brn2rn
2008-06-12, 08:31
Jo med tanke på dina ord i den tråden så känns väl chipning bäst.
I alla fall om man skall se till hur lyriskt du beskriver skillnaden.
Har aldrig hört någon boxnisse låta så glad!

JaNoS
2008-08-24, 21:41
En fundering kring bränsleförbrukningen och chippning.
Fungerar verkligen färddatorns angivelse överhuvudtaget efter trimmning? Skulle ju inte förvåna mig om det ligger någon sorts mappningstabell bakom. I vilket fall med trimbox torde det vara svårt att veta hur mycket bränsle den ger om boxen plussat på lite extra mot var motorstyrningen egentligen tror den ställer ut..?

loop
2008-09-09, 18:48
Detta kanske är en vettig Box
http://www.dieselkraft.nu/DetailedView.aspx?ItemID=842&product_type_id=32

tjalle
2008-09-19, 08:07
Intressant fundering från JaNoS.
Detta är ett litet problem för iallafall en av våra biltillverkare i västsverige, inte att bränsleförbrukningen inte stämmer utan lite ytterligare komplikationer som kan uppstå.

Dieselbilar med lite självaktning är i dagsläget utrustade med ett partikelfilter som rent tekniskt "samlar partiklar" tills det når en viss fyllnadsgrad. När filtret är fullt så bränns partiklarna bort (kallas regenerering) och kan på så sätt användas igen.
Här är det lite problematiskt då man med hjälp av motorstyrsystemet beräknar mängden sot i filtret, boxade bilar bilar sotar mer (mer diesel -> mer effekt -> mer rök). Motorstyrsystemet blir således lurat av boxen och regenererar inte filtret när det borde.

Detta har i några fall lett till spräckta :eek: partikelfällor eller lysande Check Engine lampor (felkoder). Ett överfullt filter med felkod (sitter även en trycksensor som mäter backpressure över filtret för att ha koll på processen) regenereras inte automatiskt av motorstyr utan måste åtgärdas på verkstad.

Mvh/
Tjalle

HF-Björn
2008-09-19, 08:52
Så en chippad bil tar hänsyn till mängden sot i patickelfiltret? imed att datorn får korrekt mängd bränsle att mäta på?

FEED ME
2008-09-19, 10:13
Så en chippad bil tar hänsyn till mängden sot i patickelfiltret? imed att datorn får korrekt mängd bränsle att mäta på?

Exakt.

tjalle
2008-09-19, 18:22
Så en chippad bil tar hänsyn till mängden sot i patickelfiltret? imed att datorn får korrekt mängd bränsle att mäta på?

Ärligt talat så har jag ingen aning (vet inte ens om Mini D har ett partikelfilter - gjorde ett inlägg för att upplysa om generella problem som kan uppstå).
Man får nog fråga efter garanti även på partikelfiltret hos dom som chippar bilen, allt beror på hur dom som chippat bilen har löst trimmningen rent programvarutekniskt.

Det beror också på hur regenereringen är realiserad från början, man kan beräkna och/eller mäta mottrycket i filtret. Är det enbart en tryckmätning så borde det fungera även med en "boxad" lösning

Mvh/
Tjalle