handdator

Visa fullständig version : Köpa Cooper S eller Works



Östen
2008-06-09, 19:18
Verkar finnas mycken kunskap på forumet! Så jag undrar vilka paket eller modeller har diffbroms, xenonljus, antisladd. Vad innehåller de olika paketen? Vad talar för resp emot en vanlig S eller en Works.

Är ute efter en 05 eller 06, alltså den "gamla" karossen o fr f a kompressorn! Annat att se upp med - har kollat trådar på forumet o det verkar som att det mesta är o k!?

Östen

hottast
2008-06-09, 20:28
Works är en trimmad Cooper S. Så skillnaden är väl mest effekt. Sedan en del kosmetiskt.
Paketen är väl chilli / curry, och pepper (snik).Fast jag tror du får svårt att hitta en Cooper S utan den utrustningen. Oftast köps det till bra utrustning på dessa bilar.
Sedan talar väl bränsleekonomin emot works, då den är något törstigare än S:en. Bistert med dyr bensin......

Jag har en Cooper S 2006, som är till salu, för en mycket bra peng.
Fast försök provköra en innan du bestämmer dig. Tycker du att den räcker med 170 hk, så finns min här.

http://www.blocket.se/vi/16608035.htm?ca=15_s

Ha en trevlig dag
Häls Jana

hottast
2008-06-09, 20:30
Verkar finnas mycken kunskap på forumet! Så jag undrar vilka paket eller modeller har diffbroms, xenonljus, antisladd. Vad innehåller de olika paketen? Vad talar för resp emot en vanlig S eller en Works.

Är ute efter en 05 eller 06, alltså den "gamla" karossen o fr f a kompressorn! Annat att se upp med - har kollat trådar på forumet o det verkar som att det mesta är o k!?

Östen

Du vill ha en 2005-2006.
De har den utrustningen du vill ha.

diff
xenon
antisladd

Ashra
2008-06-09, 20:54
05 och frammåt har diff orginal. detta går att eftermontera om man skulle vilja på tidigare bilar än 05.

RobertH
2008-06-09, 21:29
05 och frammåt har diff orginal. detta går att eftermontera om man skulle vilja på tidigare bilar än 05.

På min 06:a var det tillval... kostade ca 1.400kr

Inte heller Xenon var standardutrustning.

Rasmus
2008-06-09, 21:30
På min 06:a var det tillval...

På min 07:a var det också tillval, dock ett gratis tillval!

Marcus
2008-06-09, 22:18
Chili paketet innehåller Xenon och antisladd samt halvskinn.

Diff är alltid tillval.

Sök lite på forumet om works, köpråd eller utrustning, finns en tråd där vi pratar om exakt hur mkt utrustning som finns att välja osv, vanlig och works.

Östen
2008-06-10, 12:25
Jaha då börjar det klarna!
En med chilipaket och tillval diffbroms, är alltså vad jag ska leta efter o en 05 eller 06.

Tackar för hjälpen tills vidare!

Östen

Mr_Varre
2008-06-10, 16:44
Annars finns min att köpa. Riktigt bra utrustad..... Priset går självklart att snacka om

Ashra
2008-06-10, 18:22
OBX diff på ebay 2370kr =)

Mats
2008-06-10, 20:16
Hej, även jag är ny här, är lite nyfiken, hur ser man om bilen är utrustad med diff eller inte? Trodde att det ingick i Chili-paketet 05-06? :confused:

Ashra
2008-06-10, 20:40
hmm säkrast är väl att ta reggnumrmet på bilen ni är intresserade av och om den är svensksåld borde bmw ha någe historik på utrustning.

Peder
2008-06-11, 06:38
"Works" är lite falsk marknadsföring. Undantagslöst (förutom BMW's säljtrix) så är Worksbilar en utpräglad tävlingsbil som är framtagen av fabrikens utvecklings- och tävlingsavdelning och endast framtagen i ett begränsat antal för att kvala in som tävlingsbil i olika kategorier. Några hästar till och lite bättre bromsar är inte "Works" för mig. Titta på "Worksbilar" från Porsche, Jaguar, Aston Martin, Lotus, Ferrari m.fl. - så pratar vi om helt andra saker. En "Works" kostar oftast 10 ggr mer än en standardbil.
Nej - Works i Mini's BMW-värld är nog endast ett säljtrix.

greven
2008-06-11, 08:01
http://www.blocket.se/vi/16564394.htm?ca=13_s

här har du min till salu...

Tycker inte alls den är särskilt törstig, ca 1l/mil.

Marcus
2008-06-17, 11:52
"Works" är lite falsk marknadsföring. Undantagslöst (förutom BMW's säljtrix) så är Worksbilar en utpräglad tävlingsbil som är framtagen av fabrikens utvecklings- och tävlingsavdelning och endast framtagen i ett begränsat antal för att kvala in som tävlingsbil i olika kategorier. Några hästar till och lite bättre bromsar är inte "Works" för mig. Titta på "Worksbilar" från Porsche, Jaguar, Aston Martin, Lotus, Ferrari m.fl. - så pratar vi om helt andra saker. En "Works" kostar oftast 10 ggr mer än en standardbil.
Nej - Works i Mini's BMW-värld är nog endast ett säljtrix.

Jag tycker felet är att man kan köpa delarna separat, works borde varit Aero+Trim+Diff+Bromsar+Väghållning allt i ett.
(Som Mini Cooper S Works Challenge (begränsad serie som inte såldes i sverige, eller GP'n).

Så jätte mycket dyrare är ju inte works varianterna av alla bilar. M3 E46 fanns ju i en speciell GT variant, likaså M3 E36.
Porsche har ju "S" paket till sin Turbo som lägger på ung lika mkt i % på priset som Works gör på mini.

Som sagt, felet är att alla "works" bilar har helt olika worksgrejer och oftast är långt ifrån kompetta, till skillnad från BMW eller Porsche där man aningen har en vanlig eller en GT / S. (CSL kvalar inte riktigt in här tycker jag).

Mackan
2008-07-03, 21:31
Angående diffbroms eller ej , går det inte läsa av utrustningskoder på bilen ?

MS//

Hobbe
2008-07-03, 22:06
(CSL kvalar inte riktigt in här tycker jag).

Nä, CSL:n är mer som GP:n :woot:

Luc!fear
2008-07-04, 09:31
Angående diffbroms eller ej , går det inte läsa av utrustningskoder på bilen ?

MS//
På min 2005:a står det:
2TA limited slip differential
Antar att det är diffen...