handdator

Visa fullständig version : Ny på forumet"Lite frågor ang min bil"



Walle
2008-06-04, 21:56
Tjo.

Har lite frågor ang Min Cooper

1 Skrammel i bakre ljudämparn-insats verkar vara lös-vanligt ?
2 Viner i nått när man vrider på ratten ? skall det låta när man svänger
3 Bubblar i kupén när man har ac på o stänger av bilen-

Första coopern jag har så man vet ju inte riktigt hur den ska låta:blink:

Tacksam för lite svar.

Walle

Ashra
2008-06-04, 23:15
1: med tur har den bara hoppat ur gummiklossen. Otur. Röret har rostat loss från bakre dämparen.

2: Min Viner också när jag svänger. Det är nog servon som arbetar.

3: Här tar jag nog pass. Har inte erfarat detta. Kanske obalans i fläkten eller nån rem som gnisslar lite när den slutar snurra, eller något helt annat så Pass =)

Peder
2008-06-05, 07:08
Hej!
Beroende på hur gammal bilen är - så brukar det mest vanliga vara att en metallbit i ljuddämparen har lossnat/sitter löst (gäller alla bilmären och inte specifikt Mini) eller som Ashra ovan skriver.
Servon låter alltid lite grann. Kontrollera även att hydraulvätskan är upp till rätt nivå. För lite nivå och luft kan göra att det "viner". Gällande AC så kan det bero på kondensorn eller även att du har luft i systemet. Förmodligen det sistnämnda.
Ovantående några gissningar.

Zeb
2008-06-05, 07:22
Jag snor din tråd lite Walle :)

Jag märkte igår att det började vina som fan på passagerarsidan när jag började närma mig 200km/h

Är det en miss i bilens aerodynamik, eller är det nått som släpper in luft på nått konstigt sätt. Tryckfall eller liknande :S
väldigt konstigt tycker jag iallfall.

Nån som har samma "problem"??

powernap
2008-06-05, 07:23
Jag snor din tråd lite Walle :)

Jag märkte igår att det började vina som fan på passagerarsidan när jag började närma mig 200km/h

Är det en miss i bilens aerodynamik, eller är det nått som släpper in luft på nått konstigt sätt. Tryckfall eller liknande :S
väldigt konstigt tycker jag iallfall.

Nån som har samma "problem"??

hissa upp höger ruta :-)

Freddo
2008-06-05, 07:28
hissa upp höger ruta :-)

hehe..ja precis. Eller så kan man väl säga so så att den kanske inte är byggd för att köra i 200km/h.. Viner i många bilar då. :D

u vart det offtopic.

Styrservon har ett vinande i coopern, iaf R50 R53 ingenting att vara orolig för.
Har du AC eller ACC?

Ashra
2008-06-05, 07:34
VInandet kan komma från vindrutetorkarna Jag får ett vinande när jag passerade 180 på min förrra pga torkarna

Christian
2008-06-05, 07:46
VInandet kan komma från vindrutetorkarna Jag får ett vinande när jag passerade 180 på min förrra pga torkarna

Ashra har rätt.


Det Är höger vindruterorkare.

Zeb
2008-06-05, 07:49
VInandet kan komma från vindrutetorkarna Jag får ett vinande när jag passerade 180 på min förrra pga torkarna

AHA! Man skall alltså köpa rejsing torkare! :D

Hobbe
2008-06-05, 08:04
2 Viner i nått när man vrider på ratten ? skall det låta när man svänger


Som tidigare nämnts så kan det vina lite från ratten, men det kan också med tiden utvecklas till ett missljud (gnäll).
Är det mycket "gnäll" från ratten så är det dags att byta ut styrservogivaren.

Christian
2008-06-05, 08:06
Berätta hur sådana ser ut så ska jag se om jag provat sådana...

Är nog inne på 4:e eller 5:e varianten nu...

Dessa är sämst än så länge med tanke på "fart-temat" http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=118034

Detta är bullshit: De sveper betydligt tystare över rutan, mest påtagligt vid högre farter. De har en förbättrad aerodynamik och ett bättre nedåttryck, tack vare den avancerade lågprofilskonstruktionen med inbyggd spoiler, med resultat att torkarbladet inte riskerar lyfta p.g.a. fartvinden.

Christian
2008-06-05, 08:07
Som tidigare nämnts så kan det vina lite från ratten, men det kan också med tiden utvecklas till ett missljud (gnäll).
Är det mycket "gnäll" från ratten så är det dags att byta ut styrservogivaren.



Det som uppdagades vid minusgrader på vintern?? Gnället i rattstången ?

Zeb
2008-06-06, 10:11
Berätta hur sådana ser ut så ska jag se om jag provat sådana...

Är nog inne på 4:e eller 5:e varianten nu...

Dessa är sämst än så länge med tanke på "fart-temat" http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=118034

Detta är bullshit: De sveper betydligt tystare över rutan, mest påtagligt vid högre farter. De har en förbättrad aerodynamik och ett bättre nedåttryck, tack vare den avancerade lågprofilskonstruktionen med inbyggd spoiler, med resultat att torkarbladet inte riskerar lyfta p.g.a. fartvinden.

vet inte hur rejsing torkare ser ut, visste inte ens att det fanns :P
Plocka bort torkarna helt kanske, eller montera en mitt torkare bara :D

Ace
2008-06-13, 08:48
Undvik det mesta från Biltema. Så slipper man bli irriterad i onödan.

Luc!fear
2008-06-13, 10:45
Undvik det mesta från Biltema. Så slipper man bli irriterad i onödan.
Utom oljan...Se tråd: http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=2835&highlight=olja # 21