handdator

Visa fullständig version : Mini vs Fiat 500



rogeraberg
2008-06-03, 14:53
http://feber.se/article_images/63/85/6/63856.jpg

Jag har lånat en Fiat 500, otroligt söt liten bil som tyvärr har blivit helt skevt prissatt här i Sverige. Inte alls lika rolig att köra som en Mini så klart men trevlig bekantskap.
http://bil.feber.se/art/54004/febergaraget_fiat_500/

Är det någon här som har stått i valet mellan 500 och Mini?

Och är den våran vän eller fiende? ;)

Fredrik
2008-06-03, 14:58
Ordet söt får mig att tänka på en annan kundgrupp än den som MINI inriktar sig på kanske, möjligtvis med undantag för Abarth-modellen som kommer senare ;)
Visst är den skojig, men många tycker ju att den helt saknar det MINI har, främst körglädje :steering:

Vän eller fiende, hmm, beror på - framtiden får utvisa detta :woot:

rogeraberg
2008-06-03, 15:09
Jag tror att andelen Mini-ägare som tycker att deras bilar är söta är större än de som tycker att de är tuffa...

Bronto
2008-06-03, 15:10
Har provkört den 'sportiga' modellen av Fiat 500 med 100hp och den var inte alls så sportig som Minin! Kopplingen är ju så mjuk och sladdrig att jag trodde de var något fel på den :p Testade lite att trycka på på tvåan och trean men det spelade ingen större roll hur mycket gaspådrag man hade, gick inte så fort ändå.

Visst är den lite busig att köra men det är inte heller jämförbart med en Mini. Jag ser den som en direkt konkurrent till Mini Cooper och antar att abarthen ska bli 'S'ens lekkamrat.

Klart att interiören är lite ball och funkig, men det känns att den är billigare byggd (vilket är förväntat) fast använder man den bara i stan och gör kortare turer utanför är den väldigt trevlig. Var väldigt inne på att köpa en sådan förra året när jag letade bil, dock fanns den inte i Sverige vid det tillfället. Miljöbilen (dieseln) är nog det bästa motoralternativet om man ska ha en Fiat 500.

Jag är iallafall grymt nöjd att det blev Mini istället :)

arcamone
2008-06-03, 15:18
Hmm, får mig osökt att tänka på att vi kanske borde ordna en gemensam tur för retrobilar? Tänker främst på Fiat 500 (ingen klubb än?), VW Beetle och kanske PT Cruiser. Den har ju trots allt "samma" motor :D Eller svor jag nu? Hissa eller dissa idén! Kanske rent av är någon som är med i någon klubb för små, excentriska italienska bilar eller dylikt.

/arcamone

JockeO
2008-06-03, 15:19
Jag har lånat en Fiat 500, otroligt söt liten bil som tyvärr har blivit helt skevt prissatt här i Sverige. Inte alls lika rolig att köra som en Mini så klart men trevlig bekantskap.
http://bil.feber.se/art/54004/febergaraget_fiat_500/

Är det någon här som har stått i valet mellan 500 och Mini?

Och är den våran vän eller fiende? ;)

Hmm... Vad menas med "skevt prissatt"? (...frågar en som inte har en aning om pris på 500:an). Är den dyr eller billig i sin klass, i Sverige?

Hos mig får den nog betraktas som en trevlig vän, p g a att det är geniet som designade R53:an år 1998, som lagt slutdesignen på nya Fiat 500. (Frank Stephenson)

Även om jag tycker att karossformen blivit alldeles för anonym och vid snabb anblick live lätt kan tas för en Nissan Micra i de flesta vinklar.

/M v h, JockeO

rogeraberg
2008-06-03, 15:32
Hmm... Vad menas med "skevt prissatt"? (...frågar en som inte har en aning om pris på 500:an). Är den dyr eller billig i sin klass, i Sverige?

Om man tittar på dieslarna så kostar Fiaten 149 000 kronor i grundpris i Sverige, 12 900 euro i Tyskland - alltså 26 000 kr mer i Sverige med ett euro-pris enligt Forex. 26 000 spänn är väldigt mycket i det här sammanhanget.

Mini Cooper D kostar 185 000 kr i Sverige, 19 900 euro i Tyskland - alltså 3000 kr mindre i Sverige än i Tyskland.

Importören (inte Fiat) är känd för att sätta överpriser på bilarna, det är därför vi inte ser några Alfa Romeo 159or på vägarna. En grymt vacker bil men ingen köper den för att den kostar mer än en jämförbar BMW (och har ett andrahandsvärde som absolut inte är som en BMW).

Fredrik
2008-06-03, 15:33
Hmm, får mig osökt att tänka på att vi kanske borde ordna en gemensam tur för retrobilar? Tänker främst på Fiat 500 (ingen klubb än?), VW Beetle och kanske PT Cruiser. Den har ju trots allt "samma" motor :D Eller svor jag nu? Hissa eller dissa idén! Kanske rent av är någon som är med i någon klubb för små, excentriska italienska bilar eller dylikt.


Otroligt, jag hade samma tanke för ett tag sedan, ingen dum idé, Arcamone 8)

Kan du ta som uppgift att kolla upp om det finns speciella klubbar för just de bilar du nämner?

rogeraberg
2008-06-03, 15:33
Hmm, får mig osökt att tänka på att vi kanske borde ordna en gemensam tur för retrobilar? Tänker främst på Fiat 500 (ingen klubb än?), VW Beetle och kanske PT Cruiser. Den har ju trots allt "samma" motor :D Eller svor jag nu? Hissa eller dissa idén! Kanske rent av är någon som är med i någon klubb för små, excentriska italienska bilar eller dylikt.

PT Cruiser och Beetle är inte direkt några skönheter ;)

Fredrik
2008-06-03, 15:34
Jag tror att andelen Mini-ägare som tycker att deras bilar är söta är större än de som tycker att de är tuffa...

:blink:

KPKalle
2008-06-03, 15:42
Tänker främst på Fiat 500 (ingen klubb än?)
http://nf500.com/ run by the same guy who started MINI2 ;)

Green Meanie
2008-06-03, 15:53
Actually owned a Fiat 500 in 1979 that was lhd, imported from Italy. Had a "lawn mower" engine and no real heating but a blast gunning it around Surreys twisty roads.

Hobbe
2008-06-03, 16:04
Hos mig får den nog betraktas som en trevlig vän, p g a att det är geniet som designade R53:an år 1998, som lagt slutdesignen på nya Fiat 500. (Frank Stephenson)



Att Frank har varit involverad framgår tydligt.
Både interiört och exteriört handlar det om närmast "plagiat".

Att sedan FIAT knappast kommer att kunna erbjuda motorer, växellådor etc av samma yppersta kvalité som BMW är också givet.

Bilen kommer främst att hitta köpare bland damer, och vara en fluga som snart blåst förbi typ Beetle.
Sockersöt först, men efter ett tag både sliskig, och dålig för din hälsa.
Enda undantaget blir Italien som gillar just feminina bilar, sockersött, smått, och egentillverkat i landet.

rogeraberg
2008-06-03, 16:31
Att sedan FIAT knappast kommer att kunna erbjuda motorer, växellådor etc av samma yppersta kvalité som BMW är också givet.

Fiat är inte så dåliga som vi vill tro här i Norden.
Och Abarth-versionen kommer nog att kunna bli riktigt rolig!


Bilen kommer främst att hitta köpare bland damer, och vara en fluga som snart blåst förbi typ Beetle.
Sockersöt först, men efter ett tag både sliskig, och dålig för din hälsa.
Enda undantaget blir Italien som gillar just feminina bilar, sockersött, smått, och egentillverkat i landet.

Fiat 500 är redan en succé, inte bara i Italien.
www.teknikensvarld.se (http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080228-fiat-500-tillverkn/index.xml)
Den har knappt kommit till Sverige ännu men ett helt gäng verkar ha importerats redan - bla av Autoropa :D
autoropa.se (http://autoropa.se/?menuID=4802)

Med tanke på prissättningen så tror jag tyvärr att den inte kommer att bli en stor succé här.

Och vad är det med denna övertro på att Mini är värsta machobilen? Minis största marknad tror jag är som andrabil främst med kvinnliga förare och hos "reklamare" - precis som med Fiat 500. Och de som har stannat och kollat på bilen utanför mitt fönster har alla varit män...

FX-Traider
2008-06-03, 16:45
Håller helt med dig. Känns som det finns en aning skev bild här inne om vad för typ av bil en Mini är. Vet iallafall att i STHLM så är Mini i större utsträckning en tjej/shoppingbil än någon typ av machobil. Missförstå mig inte, jag älskar min Mini, men jag är högst medveten om att det inte är nån Porsche heller.

Eller så är det så enkelt att Mini har lyckats skapa en bil som är precis så som varje enskild ägare tycker att den är. Det är stort om något.

rogeraberg
2008-06-03, 17:38
Eller så är det så enkelt att Mini har lyckats skapa en bil som är precis så som varje enskild ägare tycker att den är. Det är stort om något.

Yes! Både Mini och Fiat 500 är riktigt bra där, samma grundmodell kan få väldigt olika skepnader. Svart med rätt fälgar är Fiaten rätt arg.

http://farm3.static.flickr.com/2282/2537043254_346693a64d.jpg

Ok, inte ARG men inte puttenuttig.

Rasmus
2008-06-03, 17:48
Och vad är det med denna övertro på att Mini är värsta machobilen?
Jag tror att man som MINI-förare får en annan bild av bilen än vad de som bara ser bilen har. Vi vet ju att det är ett litet krutpaket som smiskar vägarna rätt gött, men om man lyssnar på vad andra säger när de ser bilen så uppfattas den ju knappast som någon machobil direkt...

Folk ser på våra MINI:s ungefär som vi ser på Fiaten, skulle jag gissa :o

Ace
2008-06-03, 18:02
Jag tror att andelen Mini-ägare som tycker att deras bilar är söta är större än de som tycker att de är tuffa...

Beror nog på kön.
Tycker att det är bra många tjejer som kommer fram och komenterar våra MINI och säger att dom är söta! :(

RandyPiper
2008-06-03, 18:19
Är inte MINI macho ?
Kanske dags att byta till den där begagnade Dodge RAM:en som jag funderat på ett tag nu så alla fattar hur manlig man egentligen är :)

Nä men seriöst, Fiat500 är väl mycket puttinuttigare än MINI:n.

Dessutom är det som någon sa att motor , växellåda och våghållningen på en MINI får en att tro att man kör porsche, så man kanske har lite skev bild av vad andra tycker. Men nån renodlad tjejbil är det absolut inte det tror jag däremot fiaten kommer bli.

JockeO
2008-06-03, 18:42
Yes! Både Mini och Fiat 500 är riktigt bra där, samma grundmodell kan få väldigt olika skepnader. Svart med rätt fälgar är Fiaten rätt arg.

http://farm3.static.flickr.com/2282/2537043254_346693a64d.jpg

Ok, inte ARG men inte puttenuttig.

Det är skillnad på bilstyling och bildesign. Om vi nu pratar utseendet...

Även en Ford Ka kan stå där i hagen och se arg ut... med rätt styling.


Var går gränsen för att kallas "retrodesign"?
Ford Mustang? Ford GT/GT40?

/M v h, JockeO

MINA
2008-06-03, 19:37
PT Cruiser och Beetle är inte direkt några skönheter ;)

Pt cruiser :handen:(finns club) ; Ww beetle :(

Jobbar förövrigt på att en Svart / Mörklila Pt cruiser ska ingå i vagnparken.

rogeraberg
2008-06-03, 20:18
Det är skillnad på bilstyling och bildesign. Om vi nu pratar utseendet...
Även en Ford Ka kan stå där i hagen och se arg ut... med rätt styling.

Den där är original ändå ut i stripen, i teorin så skulle alla 500or kunnat se ut så där från fabrik :)

Peder
2008-06-03, 20:34
Hmm, får mig osökt att tänka på att vi kanske borde ordna en gemensam tur för retrobilar? Tänker främst på Fiat 500 (ingen klubb än?), VW Beetle och kanske PT Cruiser. Den har ju trots allt "samma" motor :D Eller svor jag nu? Hissa eller dissa idén! Kanske rent av är någon som är med i någon klubb för små, excentriska italienska bilar eller dylikt.

/arcamone

Snälla, snälla, snälla - jämför Minin med vilka bilar som helst - MEN INTE PT CRUISER :confused: PT Cruisern är en av de värsta bilar jag bekantat mig med.
mvh,

Fredrik
2008-06-03, 20:37
Den där är original ändå ut i stripen, i teorin så skulle alla 500or kunnat se ut så där från fabrik :)

Och...det är ändå inte en MINI :buttrock:

Jämförelse med Porsche är ju lite extrem, men när det handlar om ren och skär körglädje är det svårt att hitta en ny modern bil med samma typ av körglädje som MINI för den pengen.

Erik (FEED ME) skrev ju samma sak - han har ju en Lambo Gallardo i garaget också och är ju mycket imponerad av MINIn, så att MINI har lyckats med sitt koncept är ju helt klart.

Visst accelererar samt går många bilar mycket fortare, men körglädje kontra pris är oslagbart i MINI, och det gör den till en vinnare :D 8)

KPKalle
2008-06-03, 20:59
Well I don't think the 500 is meant to be competition to the MINI. It's priced much lower and is far more cheaply made (and this is from the NM500 website aswell as talking to Fiat dealers). Sure they've borrowed ideas like offering so many options but that's as far as it goes. Cute car but no competition ;)

Hobbe
2008-06-03, 21:26
Fiat är inte så dåliga som vi vill tro här i Norden.
Och Abarth-versionen kommer nog att kunna bli riktigt rolig!


Mindre dålig är inte samma som bra.
Det är inte någon tysk kvalité på italienska bilar för massorna.
Det finns också bara ett italienskt bilmärke som attraherar andra än italienare, och det är varken FIAT eller Alfa, vilka båda lever i skuggan av andra bilmärken.
Alfa mer oförtjänt än FIAT.



Fiat 500 är redan en succé, inte bara i Italien.
www.teknikensvarld.se (http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080228-fiat-500-tillverkn/index.xml)
Den har knappt kommit till Sverige ännu men ett helt gäng verkar ha importerats redan - bla av Autoropa :D
autoropa.se (http://autoropa.se/?menuID=4802)


Jasså, Autoropa importerar, och det likställs med en succé ? ;)
Som jag skrev innan så uppvisas ett större intresse nu, men precis som för Beetle kommer det intresset snart att försvinna.
Utom i Italien.



Och vad är det med denna övertro på att Mini är värsta machobilen?

Jag har aldrig skrivit att MINI är en machobil.
MINI attraherar båda könen.
Fiat 500 kommer inte att göra det.
Om någon enstaka tillhörande det manliga könet gillar Fiat 500 så innebär det inte att alla kommer att göra det.
FIAT 500 är sockersöt. Sockersöt är bara populärt för stunden.
MINI är söt, men har även maskulina drag.
Det måste finnas mer än bara ett "sött/gulligt" yttre för att attrahera köpare, och dessutom behålla nuvarande ägare.
Speciellt om det manliga könet ska välja bilen.

Retrostuket som numera dessutom inte längre är i ropet har bevisat att i stort sätt enbart en lyckad framgångssaga skapades - MINI.

Att Frank S ligger bakom designen av FIAT 500 är det största pluset.
Det är också orsaken att åtminstone det yttre anses attraktivt för vissa.
Att sedan FIAT står för allt annat borgar bara för att 500 inte blir annat än en kortlivad succé.

Tiden får utvisa vem av pro-FIAT 500/con-FIAT 500 anhängarna som hade rätt, men utan MINI hade inte FIAT ens tänkt tanken.

Luc!fear
2008-06-03, 22:05
Jag har blivit påhoppad många gånger med att: Det är ju en tjejbil, fjollbil, en "riktig" bil skall ha V8:a m.m.
Då tänker jag bara för mig själv: Ni vet inte vad ni missar...men det kan ni ha...
För vet vi vad vi har, vi MINI-ägare...och det kan dom inte ta ifrån oss....;) Sen får folk snacka och tidningar skriva...det skiter vi i eller hur?
PS. själv ger jag inte mycket för 500:an, det är dock en fiat...DS

Litenmentuff
2008-06-08, 18:24
gillar tyvärr inte nya fiat 500 så mycket i verkligheten men på kort blir dom dock riktigt grymma..

ola
2008-06-08, 19:26
Enda undantaget blir Italien som gillar just feminina bilar, sockersött, smått, och egentillverkat i landet.

GP:n byggs väl av italienare på en italiensk fabrik? :blink:

Zagato1
2008-06-08, 19:50
Tänker inte bemöta Hobbes synpunkter även om jag tycker de är diametralt felaktiga. Att påstå att Italienare inte kan bygga bilar får dock inte stå oemotsagt. Den som kan sin bilhistoria vet att det finns både kunnande och kultur söder om alperna. Har tillbringat hela helgen på Scandnavian Raceway och fått bekanta mig med underbara historiska sport och racerbilar från många länder. Satt vid middagen igår och pratade med Johan Helenius som driver Competition Motors (en av Sveriges kunnigaste bilrenoverare). Han och flera andra kunniga och erfarna motorsport människor hyser en stor kärlek och respekt för de sportvagnar (och även mer modesta bilar) som skapats och fortfarande skapas i Italien. Att jag som utpräglad Italofil som äger och ägt både Alfa Romeo, Fiat, Maserati och Ferrari väljer att även äga en Mini Cooper beror enbart på att det är en helt underbar bil som ger samma rena körglädje som vilken Fiat som helst. Denna körglädje får jag inte alls i min egen Audi A6 eller firmans BMW 530D.
Länge leve mångfalden och vidsyntheten då detta kännetecknar ett rörligt intellekt.

/Johan

Rasmus
2008-06-08, 20:06
Tänker inte bemöta Hobbes synpunkter även om jag tycker de är diametralt felaktiga. Att påstå att Italienare inte kan bygga bilar får dock inte stå oemotsagt. Den som kan sin bilhistoria vet att det finns både kunnande och kultur söder om alperna. Har tillbringat hela helgen på Scandnavian Raceway och fått bekanta mig med underbara historiska sport och racerbilar från många länder. Satt vid middagen igår och pratade med Johan Helenius som driver Competition Motors (en av Sveriges kunnigaste bilrenoverare). Han och flera andra kunniga och erfarna motorsport människor hyser en stor kärlek och respekt för de sportvagnar (och även mer modesta bilar) som skapats och fortfarande skapas i Italien. Att jag som utpräglad Italofil som äger och ägt både Alfa Romeo, Fiat, Maserati och Ferrari väljer att även äga en Mini Cooper beror enbart på att det är en helt underbar bil som ger samma rena körglädje som vilken Fiat som helst. Denna körglädje får jag inte alls i min egen Audi A6 eller firmans BMW 530D.
Länge leve mångfalden och vidsyntheten då detta kännetecknar ett rörligt intellekt.

/Johan
Helgens bästa inlägg! :steering:

Fredrik
2008-06-08, 21:46
OT: Kul Johan att du känner Johan Helenius, det gör jag också från tiden jag höll på med Ferrari (dock utan att äga någon). Nu var det några år sedan vi träffades, men det är en jättetrevlig kille - vet du om Claes jobbar kvar hos Johan?

On Topic: För att förtydliga mig lite från tidigare kommentarer är jag bilälskare och gillar många bilar, främst från England, Italien och Tyskland.
Att jag sedan inte har mycket till övers för just Fiat 500 är en sak, men om jag hade möjlighet skulle det nog stå ytterligare en MINI i mitt garage tillsammans med en Ferrari Dino 246 GT, men det finns många bilar som man skulle vilja önska sig av tomten :D

W2k
2008-06-09, 06:51
Fiat 500 är en gullig plastleksak, men ingen konkurrent till MINI. Visst, den som är ute efter en "gullig" bil i första hand och alla andra kvalitéer i andra hand väljer kanske Fiat 500 eftersom den är billigare. Men det är ju så att säga rätt åt honom/henne :)

Det som lockade mig med MINI (körde BMW innan) är den otroliga körglädjen, kompetenta motorer i kombination med en exteriör som är "söt" eller "macho" helt beroende på hur man ser på den. Men som aldrig misslyckas med att sticka ut ur den grå massan.

Dessa egenskaper finns inte hos någon annan bil, åtminstone inte som jag känner till. Smart Roadster kom i närheten, men den görs inte längre och fanns uteslutande med patetiska motorer till ett alldeles för högt pris.

Italienska bilar i allmänhet vet jag inte så mycket om. Fiat och Alfa tycks främst bygga bilar som ingen vill ha, de senare försöker ta ut BMW-priser för sina plastiga vrak (baserat på min högst subjektiva erfarenhet av en provkörning för några år sen) men lyckas inget vidare. Ferrari, Lamborghini, Maserati å andra sidan är alla bilnördars dröm, men till astronomiska priser. Jag tar nog hellre en Porsche...

Bluejeans
2008-06-16, 21:31
Svårt att få en Fiat i huset igen.. närmare omöjligt fast det gått så många år.. Efter min nästan nya Fiat Ritmo.. helt säkert ingen liknelse.. men svårt att tänka på kvalitet och Fiat.. Nix pix.. aldrig mer.. Har aldrig haft så många, underliga och dyra fel... Sorry.. även om den är söt...

Hobbe
2008-06-16, 22:16
Tänker inte bemöta Hobbes synpunkter även om jag tycker de är diametralt felaktiga.


Att tycka olika är en rättighet.
Att inte ens försöka argumentera, eller bemöta argument undergräver den rättigheten.



Att påstå att Italienare inte kan bygga bilar får dock inte stå oemotsagt.


Var har jag skrivit det ?
Jag likställer däremot inte kvalitén på italienska bruksbilar med tyska.
Jag skriver också att Alfa har ett något oförtjänt dåligt rykte.



Att jag som utpräglad Italofil...


Det framgår lika tydligt i din text som det framgår att jag uppskattar tyska bilar främst.



Satt vid middagen igår och pratade med Johan Helenius som driver Competition Motors (en av Sveriges kunnigaste bilrenoverare). Han och flera andra kunniga och erfarna motorsport människor hyser en stor kärlek och respekt för de sportvagnar (och även mer modesta bilar) som skapats och fortfarande skapas i Italien.


Vem hyser inte respekt för riktiga sportvagnar oavsett tillverkningsland ?
Vilka sportvagnar tillverkas i Italien i dag ?
En klassisk Alfa, eller en Ferrari sportvagn oavsett årtal ger fortfarande mig en högre puls.
Moderna italienska sportvagnar begränsas enligt mig till Ferrari enbart.
Lambo är tyskt senast jag tittade.
Övriga tillverkar enbart bruksbilar av sämre kvalité, och med betydligt mindre attraktiva köregenskaper än tyska biltillverkare enligt mig.
Min åsikt är absolut inget du behöver hålla med om, det är säkert omöjligt med tanke på din italienska läggning, men det är fortfarande en åsikt jag har med min tyska läggning.



Denna körglädje får jag inte alls i min egen Audi A6 eller firmans BMW 530D.

Körglädjen i en MINI är inte ifrågasatt. Den är ju tysk...
Att finna körglädje i en familjebil/bruksbil såsom A6 eller BMW 530D, vilka är tillverkade för att frakta någon/något mellan punkt A till B i lagom högt tempo är något lättare än att finna skönheten i en FIAT Ritmo, men att tro att det är dessa bilar som ska ge körglädje, eller att FIAT Ritmo utmärker den italienska designen är naivt.



Länge leve mångfalden och vidsyntheten då detta kännetecknar ett rörligt intellekt.


Att vi svenskar förväntas hålla händer iklädda sockiplast, och manchesterbyxor medan vi sjunger fredssånger med rödnäsan till musiklärare plingandes i triangeln om att alla bilmärken är lika värda , och att MINI såsom en fredsduva skapar fred mellan olika bilmärkesfantaster är en ytterlighet skapad av den politik som har förts sedan skotten i Ådalen.
Vissa bilmärken är bättre än andra. Ett faktum.
Jag sätter en slant på att några av dessa bättre är tyska :D

ola
2008-06-16, 23:03
Jag läste på en bakrute dekal någonstans på en Fiat 500

FIAT ÄGER FERRARI

:cool:

appropå tysk kvalitet..
jag har haft betydligt fler större och dyrare problem med mina tyska bilar än med mina italienska.. så den tyska kvalitén ger jag inte ett jota för.. framförallt Audi är rena smäcket..

Hobbe
2008-06-16, 23:20
Jag läste på en bakrute dekal någonstans på en Fiat 500

FIAT ÄGER FERRARI

:cool:



Fast bara Ferraris "bruksbilstillverkning"...:D

W2k
2008-08-03, 11:51
Jag var hos Stilbil i Sollentuna igår och provade Fiat 500 med "stora" motorn (1,4 100hk). Skrev ett litet blogginlägg om upplevelsen (http://w2k.fz.se/blog/?p=265), med ett öga särskilt på jämförelser med MINI, men också Smart/Aygo/C1/107 som jag tycker ligger närmare 500 i stil. Läs gärna. :)

rogeraberg
2008-08-04, 04:16
Bra review! På minussidan ska också den höga ljudnivån in. I klass med min cab!

Mikael W
2008-08-05, 21:10
Eftersom jag numera kör Mini Cooper D och en Fiat Coupé 20VT LE så måste jag väl uttala mig här... (och så hade jag en Alfa 164 i tio år oxå)

Egentligen finns mkt korsbefruktning mellan FIAT, BMW och Mini Cooper. Chris Bangle, som designade Fiat Coupé, köptes därefter över till BMW och chockade de konservativa BMW-folket med sina djärvt skurna designer. Och Frank Stephenson som designade Minin har som sagt designat Fiat 500. När det gäller 500:an så valde jag mellan den och Minin. Lätt val, Minin var otroligt mkt roligare att köra och, tycker jag, har tuffare design!

Annars är ju ofta italienska bilar förknippade med mycket körglädje och fräck design om än inte alltid bästa kvalitet. Men Fiat är ett av europas mest sålda bilmärken, det är nästan bara här i Sverige som den är ovanlig. Tror nog 500:an kan bli en succé i Europa. Sverige behöver dock en mer engagerad importör.