handdator

Visa fullständig version : Larvig lycka



rogeraberg
2008-06-02, 21:34
Skrev en nyhet om en hållare för iPhone i bilen och tyckte att bilen de installerat den i var ovanligt vacker...
http://mac.feber.se/art/53836/en_iphone_i_bilfnstret/

Rasmus
2008-06-02, 22:16
Skrev en nyhet om en hållare för iPhone i bilen och tyckte att bilen de installerat den i var ovanligt vacker...
http://mac.feber.se/art/53836/en_iphone_i_bilfnstret/

Perfekt! En sån kanske man borde slå till på.

Har du även kollat den där svenska tillverkaren av iPhone-hållare för bilen? Dom hade en hållare som var anpassad för MINI (både R53 och R56 har jag för mig).

W2k
2008-06-03, 06:31
Annars har ju Brodit (http://www.brodit.se/) hållare för bl a iPhone, med eller utan laddning. Brodit-hållarna funkar så att man köper två "halvor"; en bilspecifik del och en telefonspecifik del. Byter man sedan telefon (eller bil) behöver man bara byta halva hållaren.

Jag har en Brodit-hållare till min HTC Touch Cruise och den funkar utmärkt i MINIn. Kan för övrigt rekommendera den telefonen, den spöar skiten ur Apples 3G-handikappade designlur...

Edit: Här är iPhone-hållarna... (http://www.brodit.se/?main=searchbrodit.jsp&showTypeHidden=0&showModell=2ED50650-174F-4EF3-BE91-DE09B377A460&showID=1) och bara för att reta upp eventuella Mac-freaks, här är några bättre telefoner (http://www.htc.com/europe/) ;)

Rasmus
2008-06-03, 08:33
Annars har ju Brodit (http://www.brodit.se/) hållare för bl a iPhone, med eller utan laddning. Brodit-hållarna funkar så att man köper två "halvor"; en bilspecifik del och en telefonspecifik del. Byter man sedan telefon (eller bil) behöver man bara byta halva hållaren.

Just det, det var den jag tänkte på!

Appropå HTC vs. iPhone så slängde jag min HTC i väggen, tillsammans med min SonyEricsson-smartphone, efter att ha testat iPhone. Du kan helt enkelt inte övertyga mig om att den är bättre än iPhone eftersom jag var så missnöjd med den :cool:

rogeraberg
2008-06-03, 08:38
Appropå HTC vs. iPhone så slängde jag min HTC i väggen, tillsammans med min SonyEricsson-smartphone, efter att ha testat iPhone. Du kan helt enkelt inte övertyga mig om att den är bättre än iPhone eftersom jag var så missnöjd med den :cool:

Alla som har HTC och som dissar iPhone har antingen inte fått tag på en iPhone, kan inte ha en för att de är knutna till Tre eller har fått en HTC via jobbet som de är tvingade att använda ;)

Luc!fear
2008-06-03, 08:39
...Appropå HTC vs. iPhone så slängde jag min HTC i väggen... :cool:
Brutalt! (vilken SonyEricssons modell slängde du i väggen)

Rasmus
2008-06-03, 08:43
Brutalt! (vilken SonyEricsson smodell slängde du i väggen)

En M600i.

Den kastade jag bokstavligen talat i väggen eftersom den var obrukbar redan innan den flög i luften. Det är det sämsta skit jag någonsin köpt, buggig som tusan och inga möjligheter till uppdatering av mjukvaran eftersom SE la ner det projektet. Helt sjukt, jag blir nästan irriterad när jag tänker på det!

Rasmus
2008-06-03, 08:43
Alla som har HTC och som dissar iPhone har antingen inte fått tag på en iPhone, kan inte ha en för att de är knutna till Tre eller har fått en HTC via jobbet som de är tvingade att använda ;)

:woot: :woot: :woot: :woot: :woot:

RobertH
2008-06-03, 08:56
En M600i.

Den kastade jag bokstavligen talat i väggen eftersom den var obrukbar redan innan den flög i luften. Det är det sämsta skit jag någonsin köpt, buggig som tusan och inga möjligheter till uppdatering av mjukvaran eftersom SE la ner det projektet. Helt sjukt, jag blir nästan irriterad när jag tänker på det!

Och hur många gånger har din iFån pajat då? :D:D:D

Rasmus
2008-06-03, 09:37
Och hur många gånger har din iFån pajat då? :D:D:D

Det var ju för att jag stoppade i fel ström/spänning i den, så jag brände logikkortet.
Trycker jag i några volt för mycket i din Samsung så ska du nog se att jag kan bränna upp den också :D

W2k
2008-06-03, 10:17
Alla som har HTC och som dissar iPhone har antingen inte fått tag på en iPhone, kan inte ha en för att de är knutna till Tre eller har fått en HTC via jobbet som de är tvingade att använda ;)

Eller något av följande alternativ...:

Finner Apples gränssnitt obrukbara (jag)
Finner iPhone groteskt överprisad (jag igen)
Måste ha en telefon med 3G (låt se nu .. jepp)
Vill gärna ha en telefon med GPS (absolut jag)
Vill ha en telefon jag kan skriva/ladda upp egna program till (diskuterbart)
Måste ha en telefon som synkar kalender osv med jobbet (onekligen)


Shall I go on...? För övrigt har jag Telia som operatör och jobbet låter mig använda vilken telefon jag vill. Kalendersynk är inte ett krav från jobbet, bara otroligt praktiskt.

Vissa av dessa problem påstås lösas med nästa utgåva av iPhone, men inte det första, vilket är det absolut värsta. Hur någon kan finna Apples idéer om användarmiljöer lockande är bortom min fattningsförmåga. Känner mig mer hemma i Linux, som designats av ett gäng källarnördar, eller Windows.

Sen är ju smaken som baken, men min uppfattning är att många som suktar efter iPhone är lyckligt omedvetna om att det har funnits bättre alternativ på marknaden i flera år.

Rasmus
2008-06-03, 23:08
Det är oftast hopplöst att gå in i en sån här diskussion, du har ju redan bestämt dig. Men jag kan inte låta bli att svara på dina påstående ändå :)

Gränssnitt
Gränssnittet är ju det iPhone har fått mest beröm och positiv kritik för. Men det passar ju inte alla, en del vill ha det fyrkantigt och tycker Windows är det mest logiska som finns. Då passar inte iPhone.

Det finns dock i mina och många andras ögon ingen mer användarvänlig telefon/handheld än iPhone. Det är ju på ett sätt revolutionerande att göra en touchskärm som gör att det faktiskt känns som att du tar på objekten du jobbar med. Ditt finger blir en del av telefonen. Det kan man knappast beskylla Apples konkurrenter för. Fast nu jobbar dom ju hårt på att få till det.

Pris
Mycket diskuterbart. Vad kostade din HTC? Den HTC jag hade kostade 6.000 kr. Min SE M600i kostade cirka 5.000 kr när den var ny. Ingen av dessa använde jag i mer än 6 månader. No bang for the bucks! Helt bortkastade pengar!

Ingen vet ju idag vad priset för iPhone blir i Sverige men köper du en iPhone i USA, vilket dom flesta som använder iPhone i Sverige har gjort, så kostar den strax över 2000 kr.

3G
Som sagt var, om några dagar lanseras 3G-modellen.

GPS
Håller med om att det är en killer-funktion, det saknar jag i min iPhone. Får se vad som lanseras om några dagar.

Skriva egna program
Att du ifrågasätter detta gör att jag inte riktigt kan ta dina påstående om iPhone på allvar. Du har bevisligen inte kollat upp möjligheterna för utveckling till iPhone, med iPhone SDK och de miljoner användare som kör tredjepartsprogram. Jag använder själv dagligen diverse applikationer och spel som är utvecklade av hemmapulare och varje dag kollar jag upp nya alternativ. Det finns ett ett par tusen olika alternativ att välja på - direkt i telefonen!

Synkning med kalender
Ja? Min iPhone synkas hela tiden med datorns kalender, adressbok, e-post, film, musik etc. etc.

Som sagt var är smaken som baken, men jag har i alla fall inte sett eller använt något som motsvarar iPhone. Som Robban påpekar här ovanför så brände jag logikkortet i min iPhone för ett tag sedan. Det innebar att jag var tvungen att använda en SonyEricsson-telefon av nyare modell. Det gick en vecka, sedan hade jag köpt en ny iPhone eftersom det var smärtsamt drygt att gå tillbaka till en "traditionell" mobil.

Till och med Robban, som ju tjänar sitt leverbröd på att supporta buggiga Windows-produkter, har börjat snegla mot Apple och iPhone efter att ha pillat på min lur :cool:

Peder
2008-06-04, 06:48
Den här iPhone är den bättre än Cooper S?
När kom den? Och sedan förstår jag inte resonemanget kring Ericsson (dom tillverkar väl inte bilar??!!). En del verkar nöjda med iPhone. Jag var inne på Minis hemsida men jag kunde inte hitta modellen. Är det en diesel eller bensinare. "i" står väl för Injection? Varför heter den också "Phone"?
Tycker det är lite häftigt att man kan koppla upp bilen mot sin egen dator hemma.
Ursäkta alla frågor men jag är ny här på Forumet.
mvh,

W2k
2008-06-04, 07:53
Personliga åsikter kan man, mycket riktigt, inte argumentera om. Därför fokuserar jag på faktapåståendena i ditt inlägg. Att du gillar Apples UI får stå för dig. ;)


Pris Mycket diskuterbart. Vad kostade din HTC? Den HTC jag hade kostade 6.000 kr. Min SE M600i kostade cirka 5.000 kr när den var ny. Ingen av dessa använde jag i mer än 6 månader. No bang for the bucks! Helt bortkastade pengar!
6 000 kronor för en ej operatörslåst telefon är inte så mycket. Men då får man också en betydligt mer kompetent telefon än iPhone, som bara säljs operatörslåst sist jag kollade, så jämförelsen du gör är inte relevant. En EJ operatörslåst HTC Touch (som motsvarar iPhone i spec - ingen 3G, GPS osv) får du för cirka 2400 kr i Sverige. Troligen betydligt billigare om den är subventionerad av en operatör.


3G Som sagt var, om några dagar lanseras 3G-modellen.
Fantastiskt! Bara ett halvt decennium efter alla andra tillverkare. Samma gäller GPS. Medan Apple sliter med att få in grundläggande funktioner i sin telefon kan övriga tillverkare fortsätta öka sitt försprång. Inget i iPhone är nytt eller revolutionerande, annat än för dem som absolut måste ha Apple-loggan på sin telefon.


Skriva egna program Att du ifrågasätter detta ...
Möjligheterna med iPhone SDK är skrattretande (http://news.cnet.com/8301-13739_3-9889159-46.html) och en droppe i havet jämfört med vad man kan göra med en öppen plattform. Jag vet att det också finns sätt att hacka iPhone så att man kan köra egna applikationer på riktigt. Men då förlorar man supporten från Apple, vilket man nog inte vill med tanke på deras obefintliga säkerhetstänkande.


Synkning med kalender Ja? Min iPhone synkas hela tiden med datorns kalender, adressbok, e-post, film, musik etc. etc.
Jag skrev jobbets kalender. Vilket betyder Microsoft Exchange/Outlook. Just det, man måste kunna öppna Office-dokument också.

rogeraberg
2008-06-04, 08:16
Jag skrev jobbets kalender. Vilket betyder Microsoft Exchange/Outlook. Just det, man måste kunna öppna Office-dokument också.

Shit, du låter som en elak it-tekniker för 5 år sedan som vägrade släppa in Macar i nätverket för att det minsann skulle skapa så mycket problem.

Men, it's your loss. Min flickvän är allvarligt kär i två fysiska icke-levande ting - iPhonen och Minin. Själv skulle jag nog hellre vara telefonlös än plågas av en HTC. En telefon som har ett operativ som är så kasst att man har behövt bygga ett skal för det är fail by default.

Åh, nu ven det förbi en kompressor här på fiket. Gotta love the Minis.

W2k
2008-06-04, 08:25
Shit, du låter som en elak it-tekniker för 5 år sedan som vägrade släppa in Macar i nätverket för att det minsann skulle skapa så mycket problem.
Nätverksfascism har jag väldigt lite till övers för, jag tror att folk jobbar bäst när de får välja sin utrustning helt själva. Men jag förväntar mig också (som IT-ansvarig) att den användare som väljer att släpa med sig något exotiskt kan supportera det själv. När jag satt i KTH:s Helpdesk en gång i tiden stod Mac-användarna för oproportionerligt många supportärenden, trots att de var få till antalet. Kanske var det en sån erfarenhet som hade "bränt" din elaka IT-tekniker.


En telefon som har ett operativ som är så kasst att man har behövt bygga ett skal för det är fail by default.
Det skulle kanske ligga något i det om det var sant, men det är komplett trams. HTC:s telefoner har inget "skal" ovanpå operativsystemet. Däremot skickar man med ett antal tilläggsprogram, men bortsett från Opera som webbläsare (istället för IE) på vissa telefoner är det ingen av dem som tar över för Windows Mobile.

Du tänker kanske på SonyEricsson, som använder skalet UIQ ovanpå operativsystemet Symbian. Jag tror att Nokia också använder UIQ på vissa telefoner. Och SonyEricsson har ju pratat om ett eget "skal" ovanpå Windows Mobile till sin X1-telefon som ska komma till hösten, men den har ingen sett ännu.

RobertH
2008-06-04, 08:41
Tråden har spårat iväg alldeles för långt från MINI-temat och får därför husera i off-topic från och med nu. Intressant diskussion för alla oss tekniknördar, så fortsätt hålla en god ton.

RandyPiper
2008-06-05, 18:52
Den här iPhone är den bättre än Cooper S?
När kom den? Och sedan förstår jag inte resonemanget kring Ericsson (dom tillverkar väl inte bilar??!!). En del verkar nöjda med iPhone. Jag var inne på Minis hemsida men jag kunde inte hitta modellen. Är det en diesel eller bensinare. "i" står väl för Injection? Varför heter den också "Phone"?
Tycker det är lite häftigt att man kan koppla upp bilen mot sin egen dator hemma.
Ursäkta alla frågor men jag är ny här på Forumet.
mvh,

Tror det är en husvagn dom pratar om, fast dom menar nog att man kan koppla in datorn i husvagnen.

IPhone uttalas fonetiskt Aj fåne.