handdator

Visa fullständig version : Bränsleförbrukning för Mini Cooper 1.6 R50



golddigger
2008-05-30, 18:27
Hej!

Har just köpt en Mini Cooper 1.6 och kört några veckor, vid sista takningen mätte ja bränsleförbrukningen och kom till 1,05 l / milen. (48 Liter / 456 km ).

Hur kan en så liten bil, med 1.6 liters motor ta så mycket soppa? Borde inte bränsle förbrukningen ligga på c.a 0,7 l / mil? Är nästa rädd för att bilen har nåt allvarligare tekniskt fel...eller..

Tacksam för svar..

RandyPiper
2008-05-30, 18:44
Hej och välkommen till forumet.

Spontant känns ju det där väldigt högt, min Cooper S ligger ungefär på den förbrukningen. Vet inte exakt vad en vanlig Cooper brukar dra men det kan säkert någon annan på forumet svara på.

Du kanske kör väldigt inspirerat (läs aldrig under 45000 varv) ?

MartinGBG
2008-05-30, 21:11
Det låter onekligen som att något är galet med din bil.
Min Cooper S R56 drar 0.82 i stadskörning, har svårt att se att en vanlig Cooper ska dra såpass mycket mer.

Bronto
2008-05-30, 21:23
Det låter onekligen som att något är galet med din bil.
Min Cooper S R56 drar 0.82 i stadskörning, har svårt att se att en vanlig Cooper ska dra såpass mycket mer.

Det är en stor skillnad i bränsleförbrukning mellan R53 och R56 dock eftersom de har olika motorer. Kompressor har en tendens att vara en del törstigare än turbobilar. Vad jag har hört så snittar R53an ca 0.2-0.3l/mil mer än R56an i blandad körning. De 1300mil jag kört med min är en snittförbrukning på 0.75l/mil vilket inkluderar en del buskörande :)
Men att dra runt 1l/mil i vanlig körning och det inte är en 'S' låter lite konstigt.. Kör du mycket landsväg eller mest småvägar och kortare sträckor?

cabrio
2008-05-30, 22:39
Ligger på 0,7 blandad körning, 0,55 landsväg med vår cooper

/Lasse

golddigger
2008-05-31, 10:01
Tack för svaren...

Tänkte bara tillägga att jag ha kört som mormor de första veckorna, för att testa bränsleförbrukningen. :wheelchair:

Bilen är inte Cooper S model utan helt vanlig Copper Pepper 1.6.....borde kanske tala med verkstan...

MiKE
2008-05-31, 10:02
Ligger oxå på runt 0.55 på 90 väg.
I 130 ( farthållaren på ) så hamnar förbrukningen mellan Halmstad - Göteborg på 078 -082 ca

Brukar bli en 0.75 i blandad körning


//MiKE

Ashra
2008-05-31, 11:03
Hur kör du ? varvar du ur varje växel ? Lägger du dig på så hög växel så fort som möjligt ? många kraftiga accelrationer?

kanske är någe filter som behövs bytas eller liknande.

powernap
2008-05-31, 13:36
vad tankar du för soppa??

golddigger
2008-06-01, 19:10
Jag kör enligt eko-principen varva upp fort och sätt i högsta växel, borde dra minst bränsle då enligt vissa, lägg därtill motorbromsningar vid korsningar o.dyl.

Jag kör med vanlig 95 oktan....

Skall kolla vid bränsleförbrukningen vid nästa tankning, hade nämligen bilen på reparation nyligen och bytte styrservomotorn. ( på garanti ) Kan hända att de råkade nollställa trip-mätarn då och det i sin tur kunde vara förklaringen till att bränsleförbrukningen var så hög vid senaste tankning.

/ Thomas

RobertH
2008-06-01, 19:49
Lite offtopic här, men hur kunde du få garanti på styrservomotorn om bilen är en 03?

Ace
2008-06-01, 20:00
Byte av tändstift och luftfilter hade jag börjat med.
Ersk fick ner sin förbrukning med 2 dl milen efter att bytt stift.
Jag tyckte att min förbrukning minskade en del när jag satte på nytt luftfilter. Någon annan som har märkt det också?

powernap
2008-06-01, 20:30
Jag kör enligt eko-principen varva upp fort och sätt i högsta växel, borde dra minst bränsle då enligt vissa, lägg därtill motorbromsningar vid korsningar o.dyl.

Jag kör med vanlig 95 oktan....

Skall kolla vid bränsleförbrukningen vid nästa tankning, hade nämligen bilen på reparation nyligen och bytte styrservomotorn. ( på garanti ) Kan hända att de råkade nollställa trip-mätarn då och det i sin tur kunde vara förklaringen till att bränsleförbrukningen var så hög vid senaste tankning.

/ Thomas

om dom nollat bilen så har du ju matematiken klar o ingen fara på taket, kör på som du brukar en hel tank o räkna efter det.....

arcamone
2008-06-02, 07:38
Hej!

Har just köpt en Mini Cooper 1.6 och kört några veckor, vid sista takningen mätte ja bränsleförbrukningen och kom till 1,05 l / milen. (48 Liter / 456 km ).

Hur kan en så liten bil, med 1.6 liters motor ta så mycket soppa? Borde inte bränsle förbrukningen ligga på c.a 0,7 l / mil? Är nästa rädd för att bilen har nåt allvarligare tekniskt fel...eller..

Tacksam för svar..
Kan konstatera att min R50 (2004) också ligger högre än vad jag trodde. Mätaren visar dock ca 0,05 för mycket. Min drar från 0.7 till 0.9 l/mil, tycker inte det finns någon stor skillnad mellan bus- och normalkörning. Kör på 95 oktan och har ej bytt/kontrollerat vare sig luftfilter eller tändstift. Psst, håll tråden hemlig då förbrukningen är vårt enda argument mot S-modellen ;)

/arcamone, nyvaxad (bilen alltså...)

rogeraberg
2008-06-02, 10:22
Kan konstatera att min R50 (2004) också ligger högre än vad jag trodde. Mätaren visar dock ca 0,05 för mycket. Min drar från 0.7 till 0.9 l/mil, tycker inte det finns någon stor skillnad mellan bus- och normalkörning. Kör på 95 oktan och har ej bytt/kontrollerat vare sig luftfilter eller tändstift. Psst, håll tråden hemlig då förbrukningen är vårt enda argument mot S-modellen ;)

Just det att det inte är så stor skillnad på bus och obus har förvånat mig. Ska testa att byta tändstift - någon rekommendation eller funkar va f*n som helst?

Hobbe
2008-06-02, 15:16
Cykel rekommenderas om ni behöver minska bränsleförbrukningen ;)

RandyPiper
2008-06-02, 15:55
Cykel rekommenderas om ni behöver minska bränsleförbrukningen ;)

Krävs nog mer energi i form av mat (nyttig sådan) för att driva en människa att cykla eller motionera så det går bort. ;)

golddigger
2008-06-04, 21:20
Okej...Mätarn var troligen nollställd när jag hämtade bilen på verkstaden. Om man skall tro bränsemätarn nu så ser det normalt ut.

Servon kom på "good-will" garanti, d.v.s servon hade lite "oljud" när jag köpte bilen och försäljaren gav ett års garanti på denna. Den höll c.a en vecka...

TACK till New MINI Club Sweden, om jag inte läst om problemen med styrservon hade jag aldrig fäst någon uppmärksamhet på detta när jag köpte bilen.

Nu sparade jag många, många hundralappar...:woot:

powernap
2008-06-13, 21:03
OT: på knutstorp idag nollade jag mätaren innan bankörningen började, lyckades nå 2,73 innan vi skulle köra hem :buttrock: :handen: