handdator

Visa fullständig version : R56 S x 1 versus R53 S x 4



Fredrik
2008-05-26, 07:15
Igår efter konbanekörningen på Lunda och en kon-tom flygraka tog jag och fyra andra MINIster och testade acceleration helt inofficiellt.
Min R56 (i stort sett i standardutförande) ställdes i fyra olika omgångar mot de olika R53-bilarna av varierande trim och det gick rätt bra:
R56 S: 3 segrar.
R53 S: 1 seger.

Jag är nöjd :buttrock: :handen: :mrgreen:

powernap
2008-05-26, 10:20
Igår efter konbanekörningen på Lunda och en kon-tom flygraka tog jag och fyra andra MINIster och testade acceleration helt inofficiellt.
Min R56 (i stort sett i standardutförande) ställdes i fyra olika omgångar mot de olika R53-bilarna av varierande trim och det gick rätt bra:
R56 S: 3 segrar.
R53 S: 1 seger.

Jag är nöjd :buttrock: :handen: :mrgreen:

varmt välkommen till gislaved den 6 juni :handen:

Bronto
2008-05-26, 10:28
Niiice! Vad för specs hade den R53an som vann?

Fredrik
2008-05-26, 11:25
Niiice! Vad för specs hade den R53an som vann?

Som en BMW-Sauber ungefär :woot:

Nej, den är nog jämbördig med en GP fast det inte är en GP -
Vi drog två gånger, första gången (när jag faktiskt ledde och skulle spetta i fyran) behagade min lilla växelspaksknopp bara lossna från fästet :blink: - eftersom det gick rätt fort och jag blev förvånad valde jag att avbryta, men då ledde jag som sagt :buttrock:
Vid andra omgången fick min medtävlare bättre fart i starten och jag kom en MINIlängd efter (min front var vid den andres bakstötfångare men med god marginal i sidled).

Darn,det var nära att det blivit 4-0 till mig :mrgreen:

Fredrik
2008-05-26, 11:27
varmt välkommen till gislaved den 6 juni :handen:

Tack Jonas, men jag kan nog bara köra fort rakt fram har jag kommit på :shock: :mrgreen:

Marcus
2008-05-26, 11:41
Slutsats:

Rakt fram

R56 works steg 1 är GARANTERAT snabbare än alla våra remhjulstrimmade R53or/works/GP.

R56 works steg 2 är TROLIGTVIS jämnbördig/snabbare än R53 med bytta kolvar, ny kam ect ect.

Fredrik
2008-05-26, 11:44
Marcus, är inte steg 2 en värre Worksuppgradering än steg 1?

Marcus
2008-05-26, 11:57
Jo, generellt så är bilar som bytt kolvar, kam osv osv mer trimmade än de som bara bytt remhjul och chip. :)

Scitz0
2008-05-26, 13:47
Slutsats:

Rakt fram

R56 works steg 1 är GARANTERAT snabbare än alla våra remhjulstrimmade R53or/works/GP.

R56 works steg 2 är TROLIGTVIS jämnbördig/snabbare än R53 med bytta kolvar, ny kam ect ect.Finns det ett steg 2 av works kittet för R56? :eek: ...eller menar du den fabrikstillverkade worksen som ska komma framöver?

Kan för övrigt nämna att jag drog jämt rakt fram med en Audi A5 3.2 TDI som har 240hk och 500nm, kanske tom lite fortare.

Marcus
2008-05-26, 14:54
Ska det inte gå att eftermontera? Även om det blir dyrt att byta så mycket saker? Jag tyckte att jag hörde nått sånt.

Scitz0
2008-05-26, 15:47
Ska det inte gå att eftermontera? Även om det blir dyrt att byta så mycket saker? Jag tyckte att jag hörde nått sånt.Det är möjligt... tiden får utvisa

Bronto
2008-05-26, 16:01
Ska det inte gå att eftermontera? Även om det blir dyrt att byta så mycket saker? Jag tyckte att jag hörde nått sånt.

Har också hört detta, men det kostar nog en slant. Cylindrar och andra grejer i motorn byts ut för steg 2. Tror att det ska ge runt 220 kusar :)

Ace
2008-05-26, 17:02
211hk var det väl. Eller är det nya uppgifter nu. Steg1 har väl 197hk.

Fredrik
2008-05-26, 17:12
211hk var det väl. Eller är det nya uppgifter nu. Steg1 har väl 197hk.

Jag har också hört de siffror du nämner, Ace.

RandyPiper
2008-05-26, 17:30
Det sjukaste med våra dragrace var väl ändå hur pass liten skillnad det var mellan trimmade icke trimmade. Min bil som är original(163 hk) med undantag för luftfilter och avgas i trim höll ju nästan jämna steg med din...
Gasade till och med förbi så du fick skylla på att växelspaken lossnade ;)

Skulle man ställa upp alla 5 bilar på en rad och köra, fredriks , robbans , marcus, ashras och min så tycker man att de extra 40-50 hk som en en del sitter inne på borde ge mer försprång.

Är det så att alla inte varvade ur ordentligt ?

Ashra
2008-05-26, 17:48
haha körningen när knoppen lossna var fan skoj. Shit vad fredrik blev stäld när han satt med knoppen och spaken rörde sig inte. Har du kollat upp knoppens konstruktion än fredrik så det inte händer igen ?

Klas Rombäck
2008-05-26, 17:53
Det sjukaste med våra dragrace var väl ändå hur pass liten skillnad det var mellan trimmade icke trimmade. Min bil som är original(163 hk) med undantag för luftfilter och avgas i trim höll ju nästan jämna steg med din...
Gasade till och med förbi så du fick skylla på att växelspaken lossnade ;)

Skulle man ställa upp alla 5 bilar på en rad och köra, fredriks , robbans , marcus, ashras och min så tycker man att de extra 40-50 hk som en en del sitter inne på borde ge mer försprång.

Är det så att alla inte varvade ur ordentligt ?

Ursäkta om jag lägger mig i den här tråden men jag stod ett tag och tog tid vid konbanan och vissa la ju bort 1-2 sekunder bara i starten, full gas och iväg ända tills att varv stoppen gick i och sedan i med 2:an, jag tror att den största skillnaden ligger hos förarna och inte bilarna, sedan så har ju däckena en stor betydelse också.

RandyPiper
2008-05-26, 17:59
Ursäkta om jag lägger mig i den här tråden men jag stod ett tag och tog tid vid konbanan och vissa la ju bort 1-2 sekunder bara i starten, full gas och iväg ända tills att varv stoppen gick i och sedan i med 2:an, jag tror att den största skillnaden ligger hos förarna och inte bilarna, sedan så har ju däckena en stor betydelse också.

Du har en poäng , men det här var när alla koner tagits bort från banan så det var bara en raksträcka och vi startade samtidigt. Både från rullande och stillastående.

Bronto
2008-05-26, 18:01
211hk var det väl. Eller är det nya uppgifter nu. Steg1 har väl 197hk.

Jag har hört från olika källor och det verkar variera mellan 210-220hk. Steg ett verkar ligga runt 197hk ja, beroende på hur man mäter det.

Ashra
2008-05-26, 18:02
Självfallet spelar föraren roll. olika personer växlade säkert vid olika varv etc.

Klas Rombäck
2008-05-26, 18:18
Du har en poäng , men det här var när alla koner tagits bort från banan så det var bara en raksträcka och vi startade samtidigt. Både från rullande och stillastående.

Kör man rullande start så har ju inte däckena och start proceduren någon roll men jag tror ev. att en "trimmad" bil kanske går 2-5 tiondelar fortare med samma förare till 100 men större skillnad till 200. Jag har ett exempel där min kompis bytte kammar, avgassystem samt chippade sin Opel GSI 16V medans min var helt standard och jag körde ifrån honom upp till ca 150 men innan han trimmade så gick dom lika, blir inte alltid bättre med trim :D ;) ;)

Rasmus
2008-05-26, 18:23
Kör man rullande start så har ju inte däckena och start proceduren någon roll men jag tror ev. att en "trimmad" bil kanske går 2-5 tiondelar fortare med samma förare till 100 men större skillnad till 200. Jag har ett exempel där min kompis bytte kammar, avgassystem samt chippade sin Opel GSI 16V medans min var helt standard och jag körde ifrån honom upp till ca 150 men innan han trimmade så gick dom lika, blir inte alltid bättre med trim :D ;) ;)

Just i fallet R56 så är det väl efter 100 km/h den största skillnaden ska visa sig, i jämförelse med tidigare modeller?

Fredrik
2008-05-26, 19:21
haha körningen när knoppen lossna var fan skoj. Shit vad fredrik blev stäld när han satt med knoppen och spaken rörde sig inte. Har du kollat upp knoppens konstruktion än fredrik så det inte händer igen ?

Ja, det hände ju två gånger, först i försöksracet mot Randy (när Ashra åkte med mig) och sedan när jag körde mot en annan (sista racet,ledde men fick avbryta :mad: ), men jag har ju kört bilen idag och den känns precis som vanligt i växelspaken, fortsätter det får det kanske bli en garantikoll.

Jocke
2008-05-26, 19:28
Jag har också fått knoppen i handen, på Superstage... Man blir lite lätt överraskad då!

Jocke

RobertH
2008-05-26, 20:27
Ja, det hände ju två gånger, först i försöksracet mot Randy (när Ashra åkte med mig) och sedan när jag körde mot en annan (sista racet,ledde men fick avbryta :mad: ), men jag har ju kört bilen idag och den känns precis som vanligt i växelspaken, fortsätter det får det kanske bli en garantikoll.

http://www.gysinge.nu/Archive/Images/largeimg_gysinge/largeimg_3071/3071-156.jpg

Ashra
2008-05-26, 20:48
hahaha

rogeraberg
2008-05-26, 21:03
Ursäkta om jag lägger mig i den här tråden men jag stod ett tag och tog tid vid konbanan och vissa la ju bort 1-2 sekunder bara i starten, full gas och iväg ända tills att varv stoppen gick i och sedan i med 2:an, jag tror att den största skillnaden ligger hos förarna och inte bilarna, sedan så har ju däckena en stor betydelse också.

Pratar du om mig nu? ;)

Ashra
2008-05-26, 21:11
mina startervar så långt fråm optimal man kan göra en start =P

FEED ME
2008-05-26, 22:51
Synd att vi inte kom på detta lite tidigare. Då hade jag kunnat plugga in en driftbox (http://www.grc.as/index.php?option=com_content&task=view&id=76&Itemid=90) i bilarna och mätt olika accelerationstider. Man kan själv välja vilka hastighetsintervall som man vill mäta. T.ex. 0-100 km/h samt 0-201/402 meter (där föraren gör stor skillnad) eller t.ex. 50-100 eller 80-120 km/h på samma växel (då föraren inte gör någon skillnad).
Mätningen sker helt automatiskt (ingen som behöver trycka på start/stopp) och är väldigt exakt tack vare GPS...

Vi får väl ta det nästa gång vi ses...

Limited Edition
2008-05-27, 06:20
Synd att vi inte kom på detta lite tidigare. Då hade jag kunnat plugga in en driftbox (http://www.grc.as/index.php?option=com_content&task=view&id=76&Itemid=90) i bilarna och mätt olika accelerationstider. Man kan själv välja vilka hastighetsintervall som man vill mäta. T.ex. 0-100 km/h samt 0-201/402 meter (där föraren gör stor skillnad) eller t.ex. 50-100 eller 80-120 km/h på samma växel (då föraren inte gör någon skillnad).
Mätningen sker helt automatiskt (ingen som behöver trycka på start/stopp) och är väldigt exakt tack vare GPS...

Vi får väl ta det nästa gång vi ses...

Det hade varit riktigt roligt!
När har du vägarna förbi Skåne? ;)

Mvh

Fredrik
2008-05-27, 06:51
Synd att vi inte kom på detta lite tidigare. Då hade jag kunnat plugga in en driftbox (http://www.grc.as/index.php?option=com_content&task=view&id=76&Itemid=90) i bilarna och mätt olika accelerationstider. Man kan själv välja vilka hastighetsintervall som man vill mäta. T.ex. 0-100 km/h samt 0-201/402 meter (där föraren gör stor skillnad) eller t.ex. 50-100 eller 80-120 km/h på samma växel (då föraren inte gör någon skillnad).
Mätningen sker helt automatiskt (ingen som behöver trycka på start/stopp) och är väldigt exakt tack vare GPS...

Vi får väl ta det nästa gång vi ses...

Jag tror att många kan vara intresserade av detta - till nästa konbana kan ju de som vill få göra detta för att få lite egna siffror - bra idé, Erik!

Till Robban: tack för tipset, ska ta med en sådan nästa gång :woot:

GT
2008-05-27, 07:20
Paintworx GP

0-58Km 2.089sec 1st gear
58-101.64Km 5,102sec 2nd gear

Bring it on !!!

powernap
2008-05-27, 08:22
Synd att vi inte kom på detta lite tidigare. Då hade jag kunnat plugga in en driftbox (http://www.grc.as/index.php?option=com_content&task=view&id=76&Itemid=90) i bilarna och mätt olika accelerationstider. Man kan själv välja vilka hastighetsintervall som man vill mäta. T.ex. 0-100 km/h samt 0-201/402 meter (där föraren gör stor skillnad) eller t.ex. 50-100 eller 80-120 km/h på samma växel (då föraren inte gör någon skillnad).
Mätningen sker helt automatiskt (ingen som behöver trycka på start/stopp) och är väldigt exakt tack vare GPS...

Vi får väl ta det nästa gång vi ses...

är detta något vi får möjlighet att testa på falken mini track day den sjätte juni??

Fredrik
2008-05-27, 09:21
Vet inte om det har någon betydelse, men min bil var i det närmaste fulltankad vid dessa dragrace- fyllde upp helt på Shell i Uppsala (med V-Power ;) ) och när körningen var avslutad på e.m. var det bara en plupp som släckts i bränslemätaren, och då körde jag sex vändor och min polare Roger två vändor, samt att det är en bit till Lunda från Uppsala.

När jag körde upp på garageuppfarten hemma vid huset så hade två pluppar släckts - det är rätt bra förbrukning så här i soppa-dyrtider :D

FEED ME
2008-05-27, 13:36
Det hade varit riktigt roligt!
När har du vägarna förbi Skåne? ;)

Mvh

13 juni - Ring Knutstorp!
Kommer du?

FEED ME
2008-05-27, 13:37
är detta något vi får möjlighet att testa på falken mini track day den sjätte juni??

Absolut! Jag tar med mig en Driftbox.
Bara det finns tillräckligt med asfalt, så...

ola
2008-08-29, 09:23
Absolut! Jag tar med mig en Driftbox.
Bara det finns tillräckligt med asfalt, så...

kan du plocka med dig en till Malmby? vore kul..