handdator

Visa fullständig version : Spår känslig



Klas Rombäck
2008-05-23, 07:10
Jag har haft bilar med 17-19" däck men min Cooper är extremt spårkänslig, frugan tycker att det är jätte jobbigt att köra bilen på spåriga vägar.
Körde upp till Stockholm och vi åkte på Essingeleden, det var inte kul att köra i mitten filen för man for vänster, höger mellan linjerna hela tiden.
Är det flera som har det här problemet? för jag funderar på att lämna in bilen och kolla hjul vinklarna annars.

// Klas:cool:

arcamone
2008-05-23, 07:15
Jepp, stämmer med min bils uppförande också. Tror tyvärr inte att det är mycket att göra åt det, snabbstyrd bil och ganska breda däck (har 205-bredd själv) ger dessa reaktioner. Bägge händerna på ratten, då är man likt scouten alltid redo!

/arcamone, som hellre svänger än vinglar

MINA
2008-05-23, 07:37
När jag köpte min bil var den extremt spårkänslig med 205/45 ( slitna däck ) trodde det hade med profil höjden att göra så jag bytte till 50 profil och vips var det problemet borta men tyckte jag tappade på utseende och övriga köregenskaper .
Köpte en uppsättning nya 205/45 och nu går bilen som en dröm kan till och med släppa ratten utan att riskera att köra av vägen .
Kan nog också vara extremt viktigt med rätt tryck i däcken .

Bergen
2008-05-23, 08:42
Ja, våran är extremt spårkänslig. Funderar på om det kan bero på dessa j-la :mad: Run-flat däck (195/55-16) För att med vinterdäcken upplevde jag den inte alls på samma sätt. Den var dessutom TYSTARE med dubbdäcken än med Run-flattarna och det är nog första gången jag har varit med om det:blink: .

KIT
2008-05-23, 08:49
Har mycket med däcktryck och kvalitet på däcken. Om man snålar och inte köper däck av bättre kvalitet så får man nog leva med att det spårar lite mer. Märkte tom skillnad mellan Dunlop Sport Maxx och Michelin Pilot Sport, där Michelin däcken var överlägsna när det gäller spårkänslighet.....

rogeraberg
2008-05-23, 08:55
Har hört mycket om att runflat-däcken är boven i dramat.

Fredrik
2008-05-23, 09:06
Har hört mycket om att runflat-däcken är boven i dramat.

Det stämmer mycket bra, Roger - när man kör på Essingeleden (som Klas Rombäck påpekar) och andra ställen kan man nästan släppa ratten och låta bilen styra själv.
Det borde kallas Spårleden istället för Essingeleden!

Cullin
2008-05-23, 10:13
Har du Run-flat däck så är det säkert det som är problemet. Jag körde tidigare på Run-flat(205/45/17) och bilen var oerhört spårkänslig, släppte jag ratten 2 sekunder så blev man plötsligt en stor trafikfara. Bilen körde dit den ville. Har nu bytat till vanliga trevliga däck och det fungerar 10 gånger bättre. Från att ha varit totalt värdelös på ojämna vägar så är det nu hur lätt och enkelt som helst.

Cullin
2008-05-23, 10:16
Ska tillägga att jag gjorde en hjulinställning veckorna innan jag bytte däck. Det blev ngt bättre och det kan ju vara så att du behöver göra det.

Freddo
2008-05-23, 10:54
Måste erkänna att jag faktiskt snålade på däckköpet när jag bytte på min MCS. Körde då på Nankang 215/35-18 (á 670:- st)
Och dom var riktigt bra, märkte ingen tendens till spårande alls samt att greppet var bättre än många andra däck jag provat.. När det var regn var det kanske inte dom bästa men annars var dom kanon..

Zagato1
2008-05-23, 11:07
Spårkänsligheten beror säkert på runflat däcken. De har en väldigt hård stomme i skuldran vilket leder till spårkänsligheten. Ett gott tips när man väljer däck med låg profil är att titta på skuldrans radie. Ett däck med rundare profil spårar mindre än ett däck med en kantigare profil. I och för sig är jag part i målet då jag arbetar i däckbranschen men min erfarenhet är att dyrare däck inte alltid är bättre än billigare. Ett exempel är våra egna regummerade AGI däck som vi tillverkar på kvalitetsstommar och med gummi utvecklat av oss för skandinaviska förhållanden. En kul detalj är de specialdäck vi precis tagit fram till Scandinavian Raceway. De har köpt ett antal racepreppade Dacia Logan som används för förarutbildningar. Niklas Lovén som till vardags kör Porsche cup bil satte bättre varvtider på banan med våra däck än med de Dunlop R-däck som bilarna levererades med.
Ska själv ut på banan i eftermiddag och köra några varv med en av Dacia bilarna med AGI racing däck.

/Johan

Hobbe
2008-05-23, 14:36
Passar på att också påpeka att största boven vad det gäller spårkänslighet är dessa jäkla dåliga svenska vägar.
Sverige är ett u-land vad det gäller underhållning av vägar.
Visst, snäppet bättre än både Novosibirsk och Sahara, men det glädjer väl ingen svensk ?
Kör med bilarna i tex Tyskland, helst på Autobahn av flera skäl, så kommer ni att uppleva en stor skillnad.
Hela jäkla E4:n mellan Malmö och Uppsala är ett stort skämt.
Enda undantaget är vissa sträckor i djupa Småland, tex mellan Jönköping och Gränna.

RandyPiper
2008-05-23, 15:50
Min är extremt spårig, särskilt med sommarsulorna på som är 225 breda.

Ace
2008-05-23, 18:13
Har också stora problem med spårkänslighet. Det blir inga Run-On-Flat nästa gång även om dom räddat mig vid en punktering nyligen.
Kör med däcktryck 2,7.
Blir den mer eller mindre spårkänslig om man har högt däcktryck?

Rasmus
2008-05-23, 20:11
Blir den mer eller mindre spårkänslig om man har högt däcktryck?
Jag har Run-on-flat och körde förut med 2,8 däcktryck. Sänkte till 2,5 och då blev det mycket bättre!

rogeraberg
2008-05-26, 14:33
Jag har Run-on-flat och körde förut med 2,8 däcktryck. Sänkte till 2,5 och då blev det mycket bättre!

Bra tips, ska kolla mitt tryck. Vad kör ni andra med?

RobertH
2008-05-26, 14:35
Jag kan även rekommendera hjulinställning. Min blev mindre spårig och drar 0,1-0,15l mindre / milen.

Ace
2008-05-26, 18:29
Har precis gjort framvangsinställning efter jag monterade på H&R-sänkningssats. Skall nog släppa ut till 2,5 och se om det hjälper.
Höll nästan på att tappa kontrollen idag efter en hastig acceleration på något spårig och asfaltsreparerad 50-väg! :)

Marcus
2008-05-26, 20:25
Jag tror att du har för mycket luft i däcken.

Sen är ju visserligen många av vägarna i sthlm helt förstörda efter denna vinter. Jag skrapar i på motorvägen innan upplandsväsby avfarten södergående. Då är det rätt djupa spår endå.

Rasmus
2008-05-26, 20:39
Jag tror att du har för mycket luft i däcken.

Sen är ju visserligen många av vägarna i sthlm helt förstörda efter denna vinter. Jag skrapar i på motorvägen innan upplandsväsby avfarten södergående. Då är det rätt djupa spår endå.

Ja, det måste ju vara ett par millimeter innan du skrapar i ;)

Bergen
2008-05-27, 08:24
Passar på att också påpeka att största boven vad det gäller spårkänslighet är dessa jäkla dåliga svenska vägar.
Sverige är ett u-land vad det gäller underhållning av vägar.
Visst, snäppet bättre än både Novosibirsk och Sahara, men det glädjer väl ingen svensk ?
Kör med bilarna i tex Tyskland, helst på Autobahn av flera skäl, så kommer ni att uppleva en stor skillnad.
Hela jäkla E4:n mellan Malmö och Uppsala är ett stort skämt.
Enda undantaget är vissa sträckor i djupa Småland, tex mellan Jönköping och Gränna.

Ja, jag håller med. Efter denna vinter så är vägarna här uppe riktigt, riktigt dåliga. Bara ett exempel: Under ett års tid har man efter vägen till Luleå 2-1 filigt, har man ställt ut koner när det regnar för att det bildas så mycket vatten att det täcker hela ena vägbanan. Den filen som är omkörningsfil dessutom. Utan någon annan varning eller så. Vet man inte om det och kommer körande och har en i filen bredvid är det helt kört. Konerna flyger omkring och det är inte en gång som de står där de ska. Snacka om nollvision.

Bluejeans
2008-06-09, 20:02
Köpte beg. fälgar med 205/45X16.. hade då två dåliga däck fram, spårade ganska mycket, bytte till två nya framdäck, mellanklassdäck och blev som ny bil efter, inga spårproblem längre

/Stefan