handdator

Visa fullständig version : Fröjd att parkera



rogeraberg
2008-05-21, 21:35
Jag gillar att parkera, jag ser det lite som en utmaning att få in den bil jag råkar köra i den ruta man hittar. Jag brukar skryta med den här bilden - observera att bilen inte hade PDC.
http://farm3.static.flickr.com/2325/2182924134_81f72fb999.jpg

Det är en blandad känsla med Minin, man behöver väldigt sällan hålla på och knixa in sig i rutor men samtidigt har sporten försvunnit vilket är lite trist.

Och ibland blir det direkt larvigt, som i dag.
http://farm3.static.flickr.com/2410/2512284544_f03c15bdab.jpg

Fredrik
2008-05-21, 21:39
Underbara bilder Roger - som filmälskare kommer jag (när jag ser den första bilden) att tänka på Austin Powers när han ska vända en liten elbil i en kulvert - två cm fram, två cm bak, två cm fram, två cm bak tills han slutligen kliver av och går :lol:

Marcus
2008-05-21, 21:39
hehehehe :)

Snygg parkering på första bilden.

HF-Björn
2008-05-21, 21:47
:) känner igen det där... har jourbil en vecka i månaden och det är ett helvete med p-plats, kör Volvo V70 då...

Rasmus
2008-05-21, 23:24
Mäktig förstabild!

Själv väljer jag alltid den största p-ficka som går att hitta, så att ingen får för sig att köra in i mig på väg ut/in i parkeringsfickan! :)

Ashra
2008-05-21, 23:29
Jag parkerar alltid så långt bort man kan då står ingen brevid = orörd orepad bil =P

rogeraberg
2008-05-21, 23:29
Jag var sjukt nöjd när jag fick in den kan jag säga! Trevlig bil för övrigt, går som ett skott. Men inte alls lika charmig som en Mini så klart.

MINA
2008-05-22, 06:13
;) Finns ju speciella parkeringar för oss som åker Mini Cooper märkt MC

Helan
2008-05-22, 07:47
faktiskt ganska imponerande på den första bilden!...


....eller är det så att ni åkte dit och parkerade in en annan bil!? va!? ;)

Skojja bara! är ingen parkeringskung själv, behöver aldrig fickparkera där vi bor! :woot:

Helan

arcamone
2008-05-22, 08:31
Mycket snyggt gjort! Å andra sidan ser vi inte hur bilarna såg ut när du väl körde där ifrån, vännarna kanske kallar dig "Bucklan"?

/arcamone

rogeraberg
2008-05-22, 08:37
Haha, Seat Cupran var en pressbil från Seat så jag var rätt noga med att inte buckla till den ;)

Bergen
2008-05-22, 08:39
Jag parkerar alltid så långt bort man kan då står ingen brevid = orörd orepad bil =P

Ja, jag gör likadant, men tyvärr fungerar det inte alltid. Det händer att man när man kommer ut får syn på värsta familjebussen och det är tomt på bilar typ 40 meter åt alla håll, men nog lyckas de ställa sig precis bredvid.:mad:

Rasmus
2008-05-22, 11:12
Haha, Seat Cupran var en pressbil från Seat så jag var rätt noga med att inte buckla till den ;)

Jag såg en vit sådan igår. Den var faktiskt ruggigt snygg och lät rätt murrigt! Jag skämdes nästan lite över min spontana reaktion, det är ju till syvende och sist ändå en Seat :eek:

rogeraberg
2008-05-22, 12:44
R.E: Visst är det en Seat, men med 240 hästar från fabriken. Som med andra bilar i klassen ligger det ett skimmer av pojkräser över den...

Hans-G
2008-05-22, 21:04
Drar mej till minnes en skitsur medtrafikant (eller kanske mer mot-) som när jag tvingats parkera ca 5 cm bakom honom hade jätteproblem att komma ut ur sin lucka. Han hade ca 3 dm tillgodo framåt... :)

Jo, jag är nog rätt fickparkeringsglad också. Alla MINImala ytor är en utmaning... Fast sen jag fick garageplats har jag lagt av mej lite. Och är det trång på bredden på en parkeringsplats avstår jag. Det finns så mycket marodörer som bara slänger upp dörren på platsen intill.

Annars är ju PDC inte direkt nåt bra hjälpmedel när det gäller RIKTIGT tajt fickparkering. Den tjuter ju hela tiden när det är så nära.

Rasmus
2008-05-22, 21:28
Till alla parkeringsfetischter rekommenderar jag en runda i en Smart Car. Det är löjligt!

rogeraberg
2008-05-22, 22:38
Jag rekommenderar en Nissan Pathfinder om man vill öva. Utan backkamera är det verkligen en utmaning. Tror tom att de använda Pathfinders i SM i fickparkering. Ja, det ska finnas en sådan tävling...

Fredrik
2008-05-23, 06:51
...SM i fickparkering. Ja, det ska finnas en sådan tävling...

Roger, vänta och se till konbanans manöverprov nu på söndag ;)

JohanH
2008-05-23, 07:05
Drar mej till minnes en skitsur medtrafikant (eller kanske mer mot-) som när jag tvingats parkera ca 5 cm bakom honom hade jätteproblem att komma ut ur sin lucka. Han hade ca 3 dm tillgodo framåt... :)

Jo, jag är nog rätt fickparkeringsglad också. Alla MINImala ytor är en utmaning... Fast sen jag fick garageplats har jag lagt av mej lite. Och är det trång på bredden på en parkeringsplats avstår jag. Det finns så mycket marodörer som bara slänger upp dörren på platsen intill.

Annars är ju PDC inte direkt nåt bra hjälpmedel när det gäller RIKTIGT tajt fickparkering. Den tjuter ju hela tiden när det är så nära.

Jag gillar att fickparkera - är dock inte lika bra som Roger på det. Det svåraste jag gjort var ironiskt nog på uppkörningen, som ägde rum i mörker i december.

Men - efter att ha blivit påkörd en miljon gånger på Gärdet där jag bodde förut och i Vasastan där vi bor nu så är det väldans skönt att ha garageplats.

/Johan

rogeraberg
2008-05-23, 08:25
Roger, vänta och se till konbanans manöverprov nu på söndag ;)

Om jag inte är sämst så är de som är sämre än mig rätt dåliga ;)

rogeraberg
2008-05-23, 08:26
Jag gillar att fickparkera - är dock inte lika bra som Roger på det. Det svåraste jag gjort var ironiskt nog på uppkörningen, som ägde rum i mörker i december.

Men - efter att ha blivit påkörd en miljon gånger på Gärdet där jag bodde förut och i Vasastan där vi bor nu så är det väldans skönt att ha garageplats.

Du får flytta till mindre snobbiga områden helt enkelt. Upplever inte alls det problemet på Söder faktiskt. Jag letar garage nu främst för att skydda sötnosen mot väder och vind.

Fredrik
2008-05-23, 08:28
Om jag inte är sämst så är de som är sämre än mig rätt dåliga ;)

Haha, med tanke på bilden i början av tråden så ligger du nog rätt bra till för det tjusiga priset "bästa parkeringsmanöverMINIst" :D

RandyPiper
2008-05-23, 14:28
Försök hitta en parkering på tomtebogatan i stockholm, det måste vara Sveriges mest tätparkerade gata, dubbelparkeringar dygnet runt. Man har inte ens en chans att parkera en smart.

Sen har några idioter gått och köpt sig handikapp-platser på gatan där det oftast inte står några utan bara tar upp halva gatan.

Har haft span på en äcklig volvoägare som studsar in och ur bilen och lastar tunga grejer, har även sett han vara ute och jogga. Hur fan kan man ha handikapptillstånd då ?

De andra handikappplatserna brukar det stå dyra blingracers på , lite misstänksamt där med.

Kanske borde muta någon läkare och fuska till sig en plats med, finns ingen moral i samhället längre så då kan man väl lika gärna bete sig som ett svin :mad:


Öhh detta kanske inte handlade så mycket om fickparkering när jag tänker efter, ville bara ventilera ut lite uppdämd frustration.

rogeraberg
2008-05-23, 14:32
Min svärmor fick erbjudande om handikapptillstånd från sin läkare men nobbade för att hon inte tycker att hon behöver det tillräckligt mycket.

DET är moral det.

JohanH
2008-05-23, 14:33
Försök hitta en parkering på tomtebogatan i stockholm, det måste vara Sveriges mest tätparkerade gata, dubbelparkeringar dygnet runt. Man har inte ens en chans att parkera en smart.

Sen har några idioter gått och köpt sig handikapp-platser på gatan där det oftast inte står några utan bara tar upp halva gatan.

Har haft span på en äcklig volvoägare som studsar in och ur bilen och lastar tunga grejer, har även sett han vara ute och jogga. Hur fan kan man ha handikapptillstånd då ?

De andra handikappplatserna brukar det stå dyra blingracers på , lite misstänksamt där med.

Kanske borde muta någon läkare och fuska till sig en plats med, finns ingen moral i samhället längre så då kan man väl lika gärna bete sig som ett svin :mad:


Öhh detta kanske inte handlade så mycket om fickparkering när jag tänker efter, ville bara ventilera ut lite uppdämd frustration.

Jag såg ett handikapptillstånd i en Ferrari 360 ute på Blasieholmen. Maken till handikappvänlig bil kan jag inte tänka mig.

/Johan

Limited Edition
2008-05-23, 14:37
Jag såg ett handikapptillstånd i en Ferrari 360 ute på Blasieholmen. Maken till handikappvänlig bil kan jag inte tänka mig.

/Johan

vad hade du köpt för bil om du hade skelettcancer och ett år kvar att leva?

JohanH
2008-05-23, 14:43
vad hade du köpt för bil om du hade skelettcancer och ett år kvar att leva?

kanske inte en Ferrari - men å andra sidan hade jag nog heller inte parkerat på Hovslagargatan heller...

(för er som inte vet: på Hovslagargatan stod när jag jobbade där var det extrema finanskvarter med snordyra bilar parkerade på gatan)