handdator

Visa fullständig version : Högtalare som skorrar



W2k
2008-05-15, 08:31
Nästan så länge jag har ägt min bil (mitten av mars) har jag stört mig lite på ett skorrande från högtalarna bak när man drar på mycket bas. Trodde först att det var något man fick stå ut med - från början var man verkligen tvungen att kräma på för att höra det, men nu har det blivit värre och även rätt lite bastryck räcker för att ett äckligt skorrande skall göra sig hört.

Nu har jag märkt att felet bara förekommer på ena sidan, inte på den andra. Vilket pekar på en trasig eller dåligt monterad högtalare, antagligen från fabrik eftersom felet har funnits "jämt" även om det har blivit värre. Det är höger sida som strular. Vrider jag på balansen så att bara vänster sida spelar hörs inget skorrande även om jag drar upp volymen.

Någon som har haft liknande problem? Jag antar att det bara är att boka tid hos BMW så byter de högtalaren, det måste väl gå på garantin?

Marcus
2008-05-15, 08:34
Det låter ju helt klart som att du antingen har en paj högtalare, eller att den sitter Väldigt löst. :)

Inge kul med missljud på det där sättet, man blir ju förbannad varje gång man sätter på stereon - och åka tyst är inget kul heller. :(

Det ska gå på garantin, även trasiga stereoprylar är ju en del av bilen.

TMBerka
2008-05-15, 09:30
Det kan ju vara något som ligger och vibrerar precis där högtalaren sitter. Men det är ju bara för dig att lämna in bilen så ska det gå på garanti.

Ett tips är att spela in högtalarna när prylarna är nya, dvs att inte kräma på för mycket. Elementen är till en början stela och behöver mjukas upp.

W2k
2008-05-15, 09:47
Tack för råden. Tid bokad på BMW Solna. Mycket trevlig och tillmötesgående kundmottagare, jag fick följande svar på mitt önskemål om datum och tid: "Finns det ingen tid då så får vi väl fixa en!"

TMBerka
2008-05-15, 10:12
Tack för råden. Tid bokad på BMW Solna. Mycket trevlig och tillmötesgående kundmottagare, jag fick följande svar på mitt önskemål om datum och tid: "Finns det ingen tid då så får vi väl fixa en!"

Kul att höra att du fick bra bemötande, Själv har jag inte så bra erfarenheter av BMW Solna, men hoppas att det ordnar sig med din bil.

MVh
Tobbe

W2k
2008-05-15, 10:16
Kul att höra att du fick bra bemötande, Själv har jag inte så bra erfarenheter av BMW Solna, men hoppas att det ordnar sig med din bil.
Jag vet många som har haft dåliga erfarenheter av BMW Solna, skräckhistorierna brukar poppa upp med jämna mellanrum på Autopower. Själv har jag bara haft positiva erfarenheter av dem, så länge jag ägt BMW och/eller MINI. Kommer fortsätta anlita dem, vi får väl se hur länge det goda håller i sig. :cool:

Hobbe
2008-05-15, 11:57
Tack för råden. Tid bokad på BMW Solna. Mycket trevlig och tillmötesgående kundmottagare, jag fick följande svar på mitt önskemål om datum och tid: "Finns det ingen tid då så får vi väl fixa en!"

Det är alltid kul att bemötas så av servicepersonalen :)

Scitz0
2008-05-15, 14:03
Fan vad märkligt... jag har själv upptäckt precis samma på min mcs från mars. Något skorrande från höger sida vid vissa frekvenser... vet ej om det är basen eller någon av de andra högtalarna där fram än, svårt att höra från distans. Sen att man bara hör det ibland alternativt att det gömmer sig i resten av ljudet gör det svårt att felsöka. Har du också Mini HIFI eller vad de kallar det stora ljudsystemet?

Det som gör det svårt är att någon låt kan låta hur bra som helst även fast man vrider upp en del medans andra hör man hur det skorrar redan vid lägre volymer, fast det har väl med att vissa låtar prickar den magiska frekvensen för "skorret".

Får väl hitta någon bra låta att demonstrera för bmw.

W2k
2008-05-15, 14:06
SundaY82: Jepp, "stora" ljudsystemet även här. Dock är det inte så värst svårt för mig att pricka den "magiska frekvensen" för skorret, det räcker med valfri bastung låt. Felet har dock som sagt blivit värre, från början var det långt ifrån alla låtar som gav upphov till det.

Ashra
2008-05-15, 14:23
Som sagt nya högltalare måste spelas in utan att man maxxar ett visst antal timmar. Men något skorrande ska ni defenetivt inte ha. Så de får byta ut elementen bak. borde sitta en 6*9tummare där. Tar det längre än 30 min så skäll ut bmw solna. ! Men som sagt till er med nya bilar. Spela in högtalarna försiktigt.

Scitz0
2008-05-15, 14:53
SundaY82: Jepp, "stora" ljudsystemet även här. Dock är det inte så värst svårt för mig att pricka den "magiska frekvensen" för skorret, det räcker med valfri bastung låt. Felet har dock som sagt blivit värre, från början var det långt ifrån alla låtar som gav upphov till det.Ok, då är jag nog i det "tidiga" stadiet för jag kan bara frambringa det ibland. Jag tycker mer det låter som den lilla högtalaren överst av de två i dörren men inget som är bekräftat. Jag spela för övrigt ganska lugnt de första timmarna så borde inte vara det. Hitta en låt på vägen hem från jobbet precis där jag kan höra skorrandet.

Grappo
2008-05-15, 15:51
Har det så kallade stora ljud systemet i min bil… Riktigt dåliga element får jag säga. Trots en längre inspelning slår högtalarna igenom… Riktigt skit!! Med tanke på vad man fick för dem 5900kr man gav för det så känner man sig smått lurad. Blir förmodligen att byta samtliga element mot DLS…

Någon som har koll på vad som händer när man kopplar ur batteriet ur bilen?

Ashra
2008-05-15, 15:58
Har det så kallade stora ljud systemet i min bil… Riktigt dåliga element får jag säga. Trots en längre inspelning slår högtalarna igenom… Riktigt skit!! Med tanke på vad man fick för dem 5900kr man gav för det så känner man sig smått lurad. Blir förmodligen att byta samtliga element mot DLS…

Någon som har koll på vad som händer när man kopplar ur batteriet ur bilen?

Varför ska du koppla ur batteriet vid högtalarbyte?

Ska själv byta element i min mini kommer inte köra DLS dock funderar på RE audio eller Powerbass. blir 6.5" fram det var ju så pass enkelt på r53:an att ändra. 6x9tummarna bak skiter jag i att byta denna gång. Lägger hellre krutet på framsystemet. sedan en bas som trycker på.

Ace
2008-05-15, 17:07
Jag har H/K systemet och högtalaren i högra dörren har också precis börjag "slå igenom lätt". Spelade Nas senaste "Hip-Hop Is Dead" och det lät väldigt konstigt. Det lätt som knack-ljud. Trodde att H/K systemet klarade en hel del mer än så? Man kan ju inte spela speciellt högt med det för övrigt. Är det någon säkerhetsinställning eller?

Ashra
2008-05-15, 18:13
vet inte vad effekten är i h/k systemet men i boost e det 15 eller 20 watt max från stereon som levereras ut. Så fort lönen dyker up ska nog stereon ut =P

W2k
2008-05-15, 18:50
Jag skulle också kunna tänka mig att byta till bättre ljud, även om jag (bortsett skorrandet) inte tycker att HiFi-paketet jag har är så dåligt. Dock är jag väldigt mån om att allt ser original ut, så att byta själva radiodelen fram kommer inte på fråga. Går det att byta ut grejerna "bakom" utan att offra något av funktionaliteten eller utseendet?

JockeO
2008-05-15, 19:03
...Dock är jag väldigt mån om att allt ser original ut, så att byta själva radiodelen fram kommer inte på fråga. Går det att byta ut grejerna "bakom" utan att offra något av funktionaliteten eller utseendet?

Jag har på något ickesvenskt miniforum läst om två varianter att dölja en dyrare/bättre huvudenhet bakom ett originalutseende av fronten.

Den ena lösningen gick ut på att modifiera den faktiska fronten, så att den så ut som originalfronten.

Den andra var en lösning på en sådan enhet som går in och vänder bort fronten som stöldskydd. Där bidlbehandlades och byggdes helt enkelt en falsk kopia av originalfronten fast något plattare och limmades på bakisdan av den vändande fronten på eftermarknadsstereon. (För att lura tjuvar att det var original och inte en bättre som satt i bilen, sades det.)


Störst sannorlikhet är att du finner lösningarna i text och bilder på North American Motoring -forumet, då jag oftast läser där.

/M v h, JockeO

Ashra
2008-05-15, 19:05
W2k Jag fudnerade på detta att skippa byta stereon. Kom fram till att det var mycket jobbigare. beror ju iof på vad man jagar. Setupen jag tänkte köra innan jag skrotade konceptet var följande:

1st högnivå/lågnivå omvandlare. Detta till för att koppla in en ordentlig bas som skulle ta upp ca halva bagage utrymmet. Ok detta er inte orginal ut men ger ett REJÄLT lyft i musiken

1st omvandlare till RCA för att kunna koppla in ett separat steg för framsystemet.

Sedan nytt framsystem 6,5" istället för 5,25" adapter ringar i dörrarna som moddas med en cirkelsåg (tog ca 1min förra gången)

Sedan Ordentligt ipod interface inte aux kabel utan det dyra kittet. och sedan en Ipod.

Varför skiter jag i detta?
Omvandlarna blir inte lika bra som att ha en bra huvudenhet med lågnivå ut. Hur mycket som skiljer vet jag ej.
Sedan priset:
Framsystem 1990ca
omvandlare 300+300ca
Ipod 1300ca
Ipod interface 1400 ca
Rca kablar 300ca
Slutsteg framsystem 900ca
slutsumma runt ca 6490kr (jag har redan bas och slutsteg till basen därför räknar jag inte med detta)då behåller du orginal utseende det dra lite kablar . DU får nog offra en del av handsfacket för alla omvandlare etc komemr inte få plats bakom stereon.
Fördelar: allt ser orginal ut. Du får garanterat bättre ljud än vad du hade innan. Lägre stöldrisk då det inte syns att du har ändrat något. Ser orginal ut även i dörrar etc.

t.

Nackdelar: många adapters och omvandlare.

Mitt koncept blir nog att byta ut Orginal stereon mot en Mp3cdspelare igen. Har inte riktigt bestämt mig men det lutar åt det rent prismässig. Detta är baserat på en r53 et inte hur r56 har det med utgångar bak på stereon. Från vad jag såg i inredningen i Fredriksbil så ser det sjukt svårt ut att byta ut stereon då den inte har någon form av standard mittkonsol.


Länkar till sakerna som behövs kan ordnas

Grappo
2008-05-19, 18:13
Varför ska du koppla ur batteriet vid högtalarbyte?

Ska själv byta element i min mini kommer inte köra DLS dock funderar på RE audio eller Powerbass. blir 6.5" fram det var ju så pass enkelt på r53:an att ändra. 6x9tummarna bak skiter jag i att byta denna gång. Lägger hellre krutet på framsystemet. sedan en bas som trycker på.

Det blir ett lite nog ett lite större ingrepp i bilen! Behöver därför göra den strömlös... Behöver veta om man måste ressetta en massa service medelande om man tar ut batteriet

Grappo
2008-05-19, 18:15
Ipod interface är det för USB och var köper man det?

Christian
2008-05-19, 22:09
Det blir ett lite nog ett lite större ingrepp i bilen! Behöver därför göra den strömlös... Behöver veta om man måste ressetta en massa service medelande om man tar ut batteriet

Om du tar bort + polen på batteriet så händer det inte mer än att den blir strömlös.....:cool:

Ashra
2008-05-19, 23:37
Ipod interface är det för USB och var köper man det?

finns massa olika ipodinterface. tex på minimania.com

W2k
2008-05-20, 07:39
Tack JockeO och Ashra för all info.

Får man ut något av att ENBART byta högtalarelementen? Dvs lämna förstärkare och radio/CD-del original? Eller är det slöseri med pengar? Jag har som sagt det större HiFi-systemet med 10 högtalare. Är främst ute efter tyngre bas.

Om det är en vettig plan, kan någon rekommendera ett bra och passande kit? :)

Sen vore det också kul att se några bilder på hur det ser ut där man har bytt ut originalstereon fram, jag har nämligen väldigt svårt att få en mental bild av det med tanke på att originalet är så integrerad i mittkonsolen...

Ashra
2008-05-20, 07:51
Tack JockeO och Ashra för all info.

Får man ut något av att ENBART byta högtalarelementen? Dvs lämna förstärkare och radio/CD-del original? Eller är det slöseri med pengar? Jag har som sagt det större HiFi-systemet med 10 högtalare. Är främst ute efter tyngre bas.

Om det är en vettig plan, kan någon rekommendera ett bra och passande kit? :)

Sen vore det också kul att se några bilder på hur det ser ut där man har bytt ut originalstereon fram, jag har nämligen väldigt svårt att få en mental bild av det med tanke på att originalet är så integrerad i mittkonsolen...

Jag byter nog min på fredag. kan dunka upp en bild då. Om du vill ha tyngre bas skulle jag rekommendera en baslåda ca 10-12tum sedan en högnivå till lågnivå omvandlare. då kan du behålla orginal looken.

Tex detta paket:

http://www.carbonize.se/catalog/product_info.php?cPath=43&products_id=366

krävs väldigt liten låda för den här basen

Färdig låda om du inte vill bygga själv:

http://www.carbonize.se/catalog/product_info.php?cPath=3_46&products_id=302


sedan omvandlaren:
http://www.carbonize.se/catalog/product_info.php?cPath=3_37&products_id=198

och ett kabelkitt borde du kunna få på köpet det fick iaf jag när jag köpte mitt slutsteg så det ska inte vara omöjligt.

W2k
2008-05-20, 08:01
Ashra: Tack för länkarna! Men hur funkar inkopplingen rent praktiskt? Signalen måste ju fortfarande komma ifrån någonstans. Måste man dra kabel längs/under golvmattan ända från originalförstärkaren?

Ashra
2008-05-20, 08:12
på baksidan av stereon går massa kablar ut. man hittar dem 2st som går till bakhögtalarna skarvar på 2 nya högtalar kablar där. sedan in i omvandlaren med dem. från omvandlaren dras en RCA kabel bak till steget sedan ström in i steget och sedan ut med lite sladdar från steget till basen. Och jag förbjuder dig att lägga kablarna under golvmatten. Minin är fan den lättaste bilen att dra stereokabel i någonsin (iaf r53:an men resten borde vara lika lätt)

W2k
2008-05-20, 09:04
Vad finns det för bra strömkällor för steget? 12V-uttaget i bagaget kanske? :)

(Hur drar man förresten kablarna snyggt om inte under mattan? Märks det att jag är en smula nybörjare på detta...?)

Ashra
2008-05-20, 09:25
Du drar strömmen från Batteriet. Sitter det fram eller bak i mini cooper d?

Du drar dem Bakom ratten. vidare genom säkringsdosan ner i plastramen som går vid tröskeeln sen vidare i inredningen bak och slutar i lilla lådan bak till vänster där förbandskittet ligger. Jäkligt smidigt faktiskt det behövs bara alla kablar och ca 2 M lång ståltråd som är hållbar och böjlig.

W2k
2008-05-20, 09:47
Batteriet sitter fram, nära vindrutan på höger sida. Strömkablarna är väl rätt tjocka, kan man dra dem samma väg tro, eller stör de ljudsignalen då?

Sen återstår att lista ut var förstärkaren skall monteras .. under bagagerumsgolvet är nog lämpligt.

Ashra
2008-05-20, 10:01
Batteriet sitter fram, nära vindrutan på höger sida. Strömkablarna är väl rätt tjocka, kan man dra dem samma väg tro, eller stör de ljudsignalen då?

Sen återstår att lista ut var förstärkaren skall monteras .. under bagagerumsgolvet är nog lämpligt.

det går at dra kabeln genom "torpedväggen på höger sida om du står framifrån. strömkabeln ska ju vara rätt grov. Jag använder mig av en 16qmm kabel vilket i stereo branchen klassas som väldigt liten.

Samma princip råder nästan här. Börja med att hitta torped väggen (stor gummi kåpa som massa kablar går i mitten av) . Gör ett hål i gummit. (obs var försiktig så du inte gör nå dumt när du försöker göra hålet. Tryck igenom ståltråden. Den borde dyka upp någonstans under ratten. Tejpa fast kabeln i ståltråden. Smörj in tejpen då den kan vara sträv med någonform av fett. sedan dra försiktigt igenom tråden och kabeln. viola då har du kabeln i bilen iaf. sedan är det dra den på samma sätt som Rca kabeln och remote kabeln. Steget kan man ju placera lite som man vill.

Jag ska försöka hinna göra min installation på fredag. Om tid finnes kan jag försöka foto dokumentera det. Annars kan jag beskriva hur jag gjorde på söndag. Om jag lyckas få tid över. Lite rädd över att lådan jag byggde var ju baserad på min Audi tt så den kanske inte får plats i minin. om allt skiter sig kan jag iaf dema hur du ska göra på söndag =P

W2k
2008-05-20, 10:20
Skitbra förklaring. Nu blir jag ju otroligt sugen på en sån där baslåda, måste kolla bagageutrymmets mått om det får plats... :D samt surfa runt en massa på Carbonize och se vad mer för roligheter det finns.

Finns ju förresten en massa andra butiker med dylika prylar också, typ MDS, är Carbonize bättre av nån anledning eller varför valde du att länka just till dem?

Ashra
2008-05-20, 10:32
anledningen till carbonize är följande: Har inga bra erfarenheter av Brl eller mds. Brl Beställde en adapter till min tt den fanns på deras lager skulle ta 3 arbetsdagar. efter 6 dagar gav jag upp beställde den via annan firma på nätet. 4 VECKOR senare ringer de och säger du idag kom din adapter kom upp och hämta. jag förklarade då att det var alldeles för sent. VIlket de köpte efter 4 mins disskution..

Nästa brl historia. Jag hade köpt ett slutsteg på elmia. tar med med speccen på slutsteget upp till Brl. Visar specen och säger jag vill ha en bas som spelar med denna i 2OHM. Inga problem här har vi en sådan. Ett Demo ex av rockford punch. Fan va gött köper den. Kommer hem googlar runt lite men vafan denna bas kan ju inte spela i 2ohm. Ringer upp BRL frågar vafan han tänkte får förklaringen vi tar inte tillbaka demo ex. Tack för den.

Flera andra medlemmar har inte heller någon bra erfarenhet av BRL =P

Då satt jag på Garaget och surfade hittade då Mrcalle som han heter på garaget. Han är en av dem som driver Carbonize. Börjar fråga han hur jag kan lösa detta problem jag har. Då visar han mig lösningar på hur jag kan koppla steget i 4ohm med basen etc visar mig ritningar hur jag ska koppla etc. Han säljer inga av dessa grejjer själv så han fick sitta och googla han också.

Efter 5-6mail säger jag aja skit samma funkar detta steg (Sinus Live a-500) Som du säljer till basen? Det gör den så här kopplar du i detta fall visar lite ritningar och skit. Jag bestämmer mig för att köpa ett sådant. Då säger han skriv detta i medeleande fick en kod av honom så dök det upp ett Helt kabel kitt som en bonus. Beställde på en lördag hade sakerna 11.00 på tisdagen. Har även läst rätt mycket inlägg av honom på garaget. han hjälper alltid folk som har problem med andra märken etc utan att hacka ner på prylar eller försöka pracka på sina egna saker. Därför rekommenderar jag Carbonize varmt. Blev ju en rätt lång historia men men =P

W2k
2008-05-20, 10:37
Låter som en schysst kille. Alltid trevligt med bra säljare! :)

Nu har jag tittat runt lite och är ännu mer förvirrad.

Noterar också att det tycks finnas ett stort utbud av helt färdigbyggda baslådor, men de är förhållandevis klena, typ 150-160 WRMS. Verkar klent iom att kittet du länkade till står som "1500 WRMS (http://www.carbonize.se/catalog/product_info.php?cPath=43&products_id=366)".

Men! Kollar jag på komponenterna separat verkar det inte stämma.

Basen: http://www.carbonize.se/catalog/product_info.php?products_id=332
Stärkaren: http://www.carbonize.se/catalog/product_info.php?products_id=257

Basen står som impedans "2 x 2 ohm" och max effekt "2 x 300 WRMS" så hur funkar det, stärkaren är ju ett monoblock? Ska man brygga ingångarna till basen då, blir det 1 ohm 600 WRMS eller vad? För då är ju paketet egentligen bara på 600 WMRS .. att stärkaren klarar 1500 WRMS i 1 ohm är lagom intressant om man spelar sönder basen då. :)

Nu är detta förvisso fortfarande massvis med effekt, tror jag, jag har ju ingen aning om hur "mycket" 600 WRMS baslåda är i bilstereosammanhang. Men det är ju bra att veta vad man köper också. :)

Ashra
2008-05-20, 10:47
Nu är jag ju långt ifrån en expert på kopplingar i basen men ska försöka. du har 2x talspolar som du kopplar in på olika ställen på steget vilket görs att basen spelas i 1Ohm. Dem är desginade för basar med 2x2Ohms spolar basar

Så du kommer kunna kräma på rätt duktigt. Risken att du spelar sönder basen händer bara på 2 sätt.
1: Så fort du får basen dunkar du på som aldrig förr utan inspelningstid.

2: Du vrider upp GAINEN (En ratt som säger hur mycket kräm som ska in i basen) Till max. Vilket är rätt korkat =P

Angående kitet jag länkade till är som sagt ett rätt kraftigt paket. Som dessutom tar väldigt lite plats vilket alltid uppskattas när vi har rätt småbilar.

W2k
2008-05-20, 11:46
Du kan mer än mig åtminstone, är tacksam för all hjälp!

När det väl blir dags att meka in basen i bilen lär jag försöka ragga upp någon veteran här som vill komma och hjälpa mig i utbyte mot evig tacksamhet och pizza/öl :)

Ashra
2008-05-20, 11:52
Du kan mer än mig åtminstone, är tacksam för all hjälp!

När det väl blir dags att meka in basen i bilen lär jag försöka ragga upp någon veteran här som vill komma och hjälpa mig i utbyte mot evig tacksamhet och pizza/öl :)


Det som återstår är ju hur fan du får ut din stereo samt vilka sladdar som du ska koppla in dig på. borde finnas på nån sprängskiss på sidorna med alla sprängskisser.

Som sagt kan ge en liten demo på hur kablar och skit dras på söndag på lunda.

W2k
2008-05-20, 11:56
Noterar för övrigt att det bara skiljer 200 kr upp till nästa nivå, dvs kombinationen:

http://www.carbonize.se/catalog/product_info.php?cPath=3_46&products_id=303
http://www.carbonize.se/catalog/product_info.php?cPath=43&products_id=365

Har förstås ingen aning om huruvida det passar, men fråga duger; gör det någon som helst skillnad eller gör skillnaden i storlek (10 till 12") bara att man får en otympligare låda att trycka in i skuffen?

W2k
2008-05-20, 16:45
Tack för ditt kloka och relevanta inlägg, bäste RobertH. :rolleyes:

Tittade ner i batteriluckan på bilen nyss och där var jävligt trångt! Hur bär man sig åt för att ansluta ytterligare en grov kabel direkt på batteriet? Det satt redan flera stycken på pluspolen.

Jordning till förstärkaren antar jag att man tar i karossen, eller behöver man dra fram en kabel till minuspolen också?

RobertH
2008-05-20, 16:55
Haha sorry, den där skulle postats i musiktråden. Vilken eminent moderator man är!

W2k
2008-05-20, 18:11
Nu har jag mätt bagageutrymmet (under insynsskyddet) på bilen .. det är något försiktigt räknat 50 cm djupt, 95 cm brett och 37 cm högt. Det skulle alltså gå att få in en 12"-låda av den typ som finns på Carbonize (http://www.carbonize.se/catalog/product_info.php?cPath=3_46&products_id=303), men det skulle bli tajt som en .. ja, ni förstår.

Det kan knappast vara konduktivt för bra ljud om högtalaren pekar rakt in i bakdörrarna med bara någon centimeter tillgodo, så jag satsar på 10"-lådan (http://www.carbonize.se/catalog/product_info.php?cPath=3_46&products_id=302) istället. Den är 30 cm djup, 35 cm bred och 36 cm hög vilket ger lite bättre marginaler.

Ashra
2008-05-20, 19:38
Nu har jag mätt bagageutrymmet (under insynsskyddet) på bilen .. det är något försiktigt räknat 50 cm djupt, 95 cm brett och 37 cm högt. Det skulle alltså gå att få in en 12"-låda av den typ som finns på Carbonize (http://www.carbonize.se/catalog/product_info.php?cPath=3_46&products_id=303), men det skulle bli tajt som en .. ja, ni förstår.

Det kan knappast vara konduktivt för bra ljud om högtalaren pekar rakt in i bakdörrarna med bara någon centimeter tillgodo, så jag satsar på 10"-lådan (http://www.carbonize.se/catalog/product_info.php?cPath=3_46&products_id=302) istället. Den är 30 cm djup, 35 cm bred och 36 cm hög vilket ger lite bättre marginaler.

Jag tror 10" arn komemr spella väldigt bra. i bilen. vi har ju inte stor kupe att fylla ut. samt att det går att kräma på rätt bra med steget och basen från carbonize. 19mm mdf är helt ok i en färdig låda. Jag har 22mm och flera byggare föredrar 19 framför 22 för 22 kan bli för stumt.

W2k
2008-05-20, 20:36
Eftersom detta glidit rätt långt ifrån trådens topic kommer jag starta en ny tråd när jag surfat runt lite mer och samlat kött på benen kring "projekt baslåda". Tack återigen för alla tips. :)

Tillägg: Ny tråd startad. (http://www.coopersweden.se/showthread.php?p=62388)

W2k
2008-05-29, 06:29
Åter till topic: BMW hade bilen i onsdags och körde en test-CD för att bekräfta felet. Mycket riktigt tycks bakre höger högtalare vara paj. Tyvärr fanns den inte i lager så en ny är beställd och jag har fått en ny tid. Mycket trevligt mottagande från personalen för övrigt, dock besviken på att BMW Solna inte automatiskt erbjuder gratis lånebil som BMW-verkstaden jag brukade gå till förr (som dock inte servar MINI, än!)

Pratade också med Niclas på säljsidan och han bekräftade att de skall låta Dialect utrusta en MINI med eftermarknadsljud för 6-7000 kr. Om resultatet blir bra kan det vara en schysst uppgradering till HiFi-paketet för oss ljudnördar. :woot:

JohanH
2008-05-29, 09:21
Min chef - som också är på detta forum - inhandlade en dooper för några veckor sedan och har låtit Dialect installera eftermarknadsljud i den. Han hörde också om paketen.

Men jag undrar lite om dessa paket finns för oss med de sk HIFI-paketet, som ju kanske inte förtjänar det namnet.

MartinGBG
2008-05-29, 09:58
Jag har lite svårt att förstå kritiken emot HiFi-paketet.
Jag har riktigt bra ös i min Cooper som är utrustad med detta.

Det enda jag kunde önska är att dom skulle palla med lite mer när man spelar väldigt hög volym på bastunga låtar (House, Techno o.sv.).

I vissa fall så slår basen igenom lite på just dessa låtarna, men då får man kräma på ganska rejält.

Men jag tycker det är en enormt stor skillnad på HiFi vs. bara Boost och det var absolut värt dom extra pengarna.

Men som sagt, hade gärna sett att man kunde kräma på lite mer i väldigt bastunga låtar.

W2k
2008-05-29, 10:09
Men jag undrar lite om dessa paket finns för oss med de sk HIFI-paketet, som ju kanske inte förtjänar det namnet.
HiFi-paketet är ju åtminstone rejält mycket bättre än standardljudet, och att kalla det för "inte riktigt HiFi men åtminstone bättre än standard" hade nog inte sett så bra ut i MINIs marknadsföring.

Varför skulle det inte gå att uppgradera HiFi-systemet?

azka: Jag har precis samma problem som du, se gärna min baslådetråd (http://www.coopersweden.se/showthread.php?p=62388) för en möjlig lösning :)

W2k
2008-06-26, 07:13
Lyfter tråden igen för att meddela hur det går. BMW hade bilen den 4/6 för att byta den trilskande högtalaren. Så skedde och sedan fungerade allt utmärkt - tills idag. Nu skorrar skiten igen! :banghead:

Ringde BMW Solna nu på morgonen. Denna gång vill de göra en närmare koll än att bara byta ut högtalarelementet (kinaskit...) så jag fick en tid hos en tekniker. Tyvärr först om två veckor, men det är ju sommar.

Undras just om man kan få BMW Solna att rabattera en Dialect-uppgradering av ljudet hellre än att jag kommer tillbaka en gång i månaden med spruckna högtalare? ... :steering:

Ashra
2008-06-27, 22:40
köp riktiga eftermarknads högtalare och sedan rock and roll !