handdator

Visa fullständig version : Intressekoll: Förarlicenskurs - racing - Linköping



powernap
2008-05-12, 20:49
http://www.ostergotlandsbf.se/Kurser/fo_ra_080523.pdf

vilka är sugna, i skrivande stund finns ett 10-tal lediga platser

anmälan går genom MIG via PM

jag ska lämna förhandsbesked imorgon, tisdag 13/5

Bronto
2008-05-13, 17:37
Har du skrivit upp dig Jonas?

Måste man osa idag? Jag får besked om min bil imorgon först, tror inte det är nåt problem man vet ju aldrig.

Hobbe
2008-05-13, 18:20
Dags för Robban att få tummen ur :)

powernap
2008-05-13, 19:27
alla som vill, kan, bör :woot: vara med skriv PM till mig så fort som möjligt...kan nog sträcka anmälningstiden lite till....han lär ringa till mig ikväll (tisdag) o fråga hur många som kommer....

om någon/några fler kommer så är jag med, men jag kör inte dit själv - min grundtanke i alla fall
----------------------
HOBBE, är de 1.450 ett bra pris?
vad gäller för förnyelse, är det en gång per år man ska ta licens?
*orkar inte surfa reda på svaren, tänkte att du som "vårt" orakel sitter säkert inne med en massa bra svar på våra dumma frågor.....
borde vara av intresse för stockholm då det är relativt nära, en annan har 3 timmar enligt eniromaps....

Mackan
2008-05-13, 19:35
alla som vill, kan, bör :woot: vara med skriv PM till mig så fort som möjligt...kan nog sträcka anmälningstiden lite till....han lär ringa till mig ikväll (tisdag) o fråga hur många som kommer....

om någon/några fler kommer så är jag med, men jag kör inte dit själv - min grundtanke i alla fall
----------------------
HOBBE, är de 1.450 ett bra pris?
vad gäller för förnyelse, är det en gång per år man ska ta licens?
*orkar inte surfa reda på svaren, tänkte att du som "vårt" orakel sitter säkert inne med en massa bra svar på våra dumma frågor.....
borde vara av intresse för stockholm då det är relativt nära, en annan har 3 timmar enligt eniromaps....

Jag är tyvärr inget orakel... 1450 verkar rimligt , 1250 för två år sen.
Licensen skall lösas ut var 5e år minst. Tror licensen kostar 450/år
när man löser ut den.
Mkt bra kurs kan jag tillägga , lunch fika osv ingår.
Är det Sviestad eller Mantorp ?

powernap
2008-05-13, 19:39
står i länkat dokument i inlägg #1

är det mycket körning, eller en massa teori o sånt trams??

Mackan
2008-05-13, 19:58
står i länkat dokument i inlägg #1

är det mycket körning, eller en massa teori o sånt trams??

Har inte läst länken , våga vägra pdf...

Mycket teori ,dock inget trams. Ganska mkt fokus på spårval både i teori
och praktik. En del säkerhet , flaggor osv. Genomgång av hela banan
bit för bit. Följa John-körning efter instruktör. Körning med instruktör i
passagerarsätet. Sammantaget mer teori än praktik, men köra hinns ju
med på kommande banträffar heela sommaren och hösten!

Kan nämna att val av bil för licenskurs har INGEN betydelse ,
bara bromsar är i gott skick så går det lika bra i Ford Fiesta
eller Volvo V70. Så att de senaste uppdateringarna på räsern
inte hunnits med kvittar fullständigt och är ingen ursäkt att
utebli ;)

MS//

Hobbe
2008-05-13, 20:14
----------------------
HOBBE, är de 1.450 ett bra pris?
vad gäller för förnyelse, är det en gång per år man ska ta licens?
*orkar inte surfa reda på svaren, tänkte att du som "vårt" orakel sitter säkert inne med en massa bra svar på våra dumma frågor.....
borde vara av intresse för stockholm då det är relativt nära, en annan har 3 timmar enligt eniromaps....

ÖBF:s pris är alltid bra.
Som Mackan skrev, en utmärkt kurs, fika, kaffe, godis, och lunch ingår.
Licensavgiften till Svenska Bilsportsförbundet betalas per år om licensen ska hållas aktiv.
Efter genomgången utbildning måste du skaffa ett medlemskap i en SBF-ansluten klubb, och skicka din licensansökan dit.
Givetvis rekommenderas BMW Sport Club ;)
Vi vill ha fler MINI-galningar !

powernap
2008-05-13, 20:17
mini galningens tron ses som ointagbar :-)

men man kan ju följa i samma fotspår kanske

Hobbe
2008-05-13, 20:25
Det hade bara varit kul.
Mackan, Marcus, Nappen, KIT, GT, Robban (?), och jag.
Frejkan är också med, men tar en paus.
BADaniel härjar där sedan ett tag, men kör BMW just nu.
Även Johan W är med i sin BMW brödbilsdiesel.
Kul om vi samtliga kunde vara med och svänga i samma klubb, och på samma plats :)

powernap
2008-05-13, 20:26
Dags för Robban att få tummen ur :)

vore ju skoj om robban slöt sig till skaran :-)

RobertH
2008-05-13, 23:15
Oj hade missat det här totalt.

Vilka ska åka på det här då?

Marcus
2008-05-13, 23:43
Häng på där Robban, så kan vi åka försäkrat på 1 eller 2 bmw träffar iår... Gelleråsen hade varit kul.

Åker du ner dit så får jag tummen ur arslet och betalar min liscensavgift + sponsoravgiften till Hobbes lördagsgodis.

Hobbe
2008-05-14, 00:27
Varför inte redan på Sturup 7/6 ?
Perfekt bana för MINI:sar.
Dessutom får ni en möjlighet att besöka något mer söderut än Södertälje, dvs den bästa delen av Sverige ;)

Anmäl dig till licensutbildningen Robban så kommer du att upptäcka att världen inte består av enbart krom :D

RobertH
2008-05-14, 07:27
Är det någon mer från Stockholm som ska åka då?

Hobbe
2008-05-14, 09:59
På Sturup ?
Tja, vi kan väl tvinga dit Marcus, Nappen, och KIT också.
KIT gillar ju Sturup med sina gridgirls :D
Dessutom kan vi ju besöka danskarna, och deras träff dagen efter.
Det tar ju bara 30 minuter över bron från Sturup.

Marcus
2008-05-14, 10:29
Hur många MINI människor ska ta liscens där Jonas??

Jag kan eventuellt hänga med ner för sällskap, återkommer. :)

Bronto
2008-05-14, 10:47
Okej, jag vill dit :) Bmw ringer idag men det är nog lugnt.

Jonas: skulle du kunna preliminärboka mig som deltagare?

powernap
2008-05-14, 12:38
:(

bilen på verkstad....klonk klonk klonk lät den stackaren....

undra hur lång tid detta kan ta, dom skulle ringa i eftermiddag
-----------------------------
ontopic

klart att vi kan köra en större grupp ifrån oss, ansvarige skulle ha ringt mig igår, batteriet var visst superdött på min mobil, men han hade inte ringt

ska slå honom en signal när vi VET hur många som kommer
fyll på här nedan, observera att detta är prel. anmälan, det går att betala på plats, men för att vi ska veta att alla får plats så, det finns 16 platser totalt på kursen, vad jag hörde ifrån honom i förrgår så skulle ett 10-tal funnits kvar då.

1. powernap (om bilen kommer ut från verkstan innan nästa fredag)
2.
3.

Bronto
2008-05-14, 13:09
1. powernap (om bilen kommer ut från verkstan innan nästa fredag)
2. bronto
3.


Anmälde mig precis hos honom :)
Det finns ett skönt motell i närheten som ger rabatt för licenskurstagare om det känns för långt att köra tillbaka på kvällen. Jag kommer möjligtvis att ta in där, har ju en bit att köra hem efteråt.

Att tänka på: tunna handskar, bomullskläder och hjälm skall tas med. Hjälmen behövde inte vara godkänd för racing vad jag förstod, var mest för att skydda skallen vilket är vettigt.

Christian
2008-05-14, 15:54
Till Randy: Din cykelhjälm/hockeyhjälm godkänns ej...

powernap
2008-05-14, 15:55
Till Randy: Din cykelhjälm/hockeyhjälm godkänns ej...

inga ridhjälmar heller :soffa:

RandyPiper
2008-05-15, 17:52
inga ridhjälmar heller :soffa:


HAHA lolade IRL åt den :woot:

Bronto
2008-05-15, 19:21
Men vad säger ni gott folk? Kommer jag att få nån Minivän nästa fredag? :)

powernap
2008-05-16, 07:07
jag kommer, o i såfall kan vi ju samköra från lämpligt ställe OM BILEN KOMMER TILLBAKA FRÅN DOKTORN innan dess

Bronto
2008-05-16, 09:17
jag kommer, o i såfall kan vi ju samköra från lämpligt ställe OM BILEN KOMMER TILLBAKA FRÅN DOKTORN innan dess

Ah de låter gott. Får min på onsdag först, de ska byta termostaten bara! Kör en clubman nu :)

powernap
2008-05-16, 09:56
HAHA lolade IRL åt den :woot:

gött o höra pipan

Bronto
2008-05-20, 19:11
Tre dar kvar och har hämtat bilen nu. Märkte att under tidne jag körde Clubmannen så gjorde jag helt rätt val i att investera i en 'S'! Dock kör man billigare med en mindre motor, men jag skulle sakna känslan av acceleration och fart :D Brum

Hobbe
2008-05-20, 21:55
Lycka till nu Bronto och Nappen.
Ni kommer att ha görkul !

Bronto
2008-05-24, 01:23
Kom just hem. Snittförbrukning idag: 2.5l/mil

Det var skoj.

Hobbe
2008-05-24, 02:41
Kom just hem. Snittförbrukning idag: 2.5l/mil

Det var skoj.

Kul !
Hänger du med till Sturup 7/6 nu ?

Bronto
2008-05-24, 10:24
Kul !
Hänger du med till Sturup 7/6 nu ?

Vet itne riktigt, ska ju på bankörningen i Gislaved som anordnas av gänget här. Kan bli lite tajt.

powernap
2008-05-24, 10:26
utförlig rapportering!!!!

Bronto
2008-05-24, 12:16
utförlig rapportering!!!!


I am a driving God!

Så här är en liten sammanfattning av min racing/funktionärlicensdag igår på Linköping motorstadion!
Gick igenom hela ÖstergötlandsBilsportförbunds regelbok, vad som gäller på bana och hur tävlingar går till. Vi var 16 pers, mest gubbar mellan 25-40 och tre andra i min ålder. Parkering bestod av två gamla m3or (e36), racekitad miata, boxster, volvo 245 (lol), peugeout kombi, a6 kombi, superdupertrimmad gammal benz och alfa med bur och grejer. Rätt intressant blandning av bilar ändå och gubbarna med sina kombibilar körde så gott som skiten ur de. :lol: Stackars bilar..

Efter all mysig teori stack vi till banan, åkte på led allihopa och stannade vid varje kurva för att se hur de såg ut. Arrangörerna hade ställt ut konor i kurvorna som skall tangeras för att få en ideal linje. De var rätt bra att ha de som riktmärken inför varje kurva, vissa var lite udda tyckte jag men man märkte väl när de gick lite fort och hela linjen blev kass.

Efter bangenomgång körde halva gruppen några varv med Safety Car och därefter släppte de oss fria. :)
Körde 5-6 varv av blandade resultat beroende på hur ivrig jag blev.Tyckte ett tag att jag var helt grym, men jag kom snabbt ner när jag märkte hur vida kurvor jag började ta hahaha.
När man kör på bana är det verkligen; bromsa i rak linje innan kurvan, växla ner innan du börjar svänga, kör med stödgas igenom kurvan om det behövs, hitta bra linje, börja gasa igen efter apex och ta sikte på utgångsmärke. Sätter man alla de momenten i en bra, snabb följd så går det riktigt fort! Jag kände ibland att jag gasade för mycket i kurvorna så antispinnen tog bort kraften, helst ska man ju rulla igenom kurvor bara.

Vi körde ca 3 heat var och vilade efter 5-6 varv så att föraren och bromsarna fick lugna ner sig. Jag hade med mig en videokamera men det blev aldrig att jag satte upp den vid sidan av banan, hade varit käckt med en polare som filmade vid sidan av. Men det får bli en annan gång.

Efter heaten övade vi starter på rakan precis som på tävling. Först var det stillastående start i två led, jag var främst mot racemiatan och var galet nervös. Antog att alla gav full rulle så jag dumpade kopplingen på 3.5k rpm! Har aldrig gjort en sådan start innan så det spann ganska mycket i början, ända upp till 40km/h sen gasade jag fullt. Tror att jag var lite före mr miata där. Sedan körde vi rullande start med Safety Car från 30km/h. Tack vare att min är så stark från 2k rpm drog jag miatan här med en halv billängd:yahoo: Andra gången försökte han varva upp och dumpa kopplingen men det hjälpte knappt, vet inte om det hade hjälpt mig. Tänkte inte på att göra så.
Nu förstår jag verkligen hur svårt det är att 'launcha' iväg på riktigt.

Själva banan är perfekt för Minis! Max 4m bred (är en gammal MC-bana), korta rakor och mycket svängar. Jag kom max upp i 130 blås på rakan om man fick rätt utgång på kurvan innan. Det sliter ju mindre på bromsarna med om man jämför att köra på Mantorp där man kommer upp i bra hastigheter.

Åker gärna tillbaka till Sviestad igen nu när man började lära sig kurvorna :) Är lite långt med 3tim dit och 3tim hem, men man kanske kan göra en weekend av det med någon polare.

Nu ska jag bara bli medlem i BMW SC, måste vara medlem i nån klubb för att ha licens, skicka in mina papper så får jag hem ett fint kort på posten där det står att jag är grym på att köra. Om jag kör tre tävlingar blir det upphöjt till nationell licens, så det vore självklart kul att göra. Ska se om det finns något som passar mig i närheten :)


Motorsport äger.

Hobbe
2008-05-24, 12:19
Så kul är det ! :D

Ace
2008-05-24, 14:44
Härlig resume! Blir sur på mig själv att jag inte kunde medverka....men det går säker fler tåg?

powernap
2008-05-24, 19:30
djävla drivknutshelvetesfanjävlaskitmekanik....

ska med nästa gång....




bra skrivet.....suuuuugen utav bara helsike....

Bronto
2008-05-24, 23:44
djävla drivknutshelvetesfanjävlaskitmekanik....

ska med nästa gång....




bra skrivet.....suuuuugen utav bara helsike....

Ja det var ju tråkigt att de skulle paja. Men det finns många fler tillfällen!
Anmälde mig till BMW SC idag och skickar in licenspapprena på måndag. :handen:

Bronto
2008-05-24, 23:45
Härlig resume! Blir sur på mig själv att jag inte kunde medverka....men det går säker fler tåg?

Tack :)
Bara att kolla på http://www.sbf.se/ eller www.bmwsc.se för licenstagningar i sommar. Bör komma många fler tillfällen.

powernap
2008-05-25, 12:46
Härlig resume! Blir sur på mig själv att jag inte kunde medverka....men det går säker fler tåg?

ska vi styra upp nåt ace??
är det fler i götet som e på? ersk?

Ace
2008-05-25, 12:59
ska vi styra upp nåt ace??
är det fler i götet som e på? ersk?

Ärsk!?

Han tänker bara på småtjejer och på polisbatonger!

Han skall sälja sin MINI också......den svikaren!

Men visst skulle det vara kul om man var några stycken.

Christian? Grappo Acramone? är ni sugna?

arcamone
2008-05-26, 07:43
Klart man är på, var sååå nära att hänga med nu i fredags men fick inte till ledighet. Klart sugen efter att ha läst på miniusa:s sida om raceteknik (från länk här på forumet). Just denna kurs verkade både bra och billig, har sett att flertalet andra arrangörer tar ca 3000-5000 kr, iofs med lånebil men det är bara en nackdel om man har en så kompetent bil som vi har!

/arcamone

Christian
2008-05-26, 22:19
Jag är på om det inte kostar en förmögenhet, plus att det är i närheten och inte alltför långt iväg..

Knutstorp är lagom..... ;)

Hobbe
2008-05-26, 22:55
Om du vill ta licensen på Knutan får du kontakta Södra Bilsportsförbundet (titta på www.sbf.se (http://www.sbf.se) och leta fram Södra distriktet) alternativt kontakta Hyllinge Motorsällskap.