handdator

Visa fullständig version : 4 ägare på 4 år?



djungel-Jim
2008-05-12, 19:20
Jag letar med ljus och lykta efter en cooper s och hittade den här idag:
http://www.blocket.se/vi/16348644.htm?ca=11_s

Är det någon här som känner till den? Den verkade prima fram tills dess jag såg att den har haft fyra tidigare ägare och de senaste två har bägge ägt den under mindre än ett år.. Jag hHoppas på att nån här känner till den och säger att den är bra :)

JockeO
2008-05-12, 19:36
Jag känner inte till något om just den bilen du hittat, men jag kan ge ett generellt exempel på hur det kan förhålla sig...

En person med egen firma bestämmer sig för att köpa en ny bil som tjänstebil.
Efter ett par år vill han "köpa loss" bilen och äga den helt privat för att sälja den privat, då han skaffat ny bil igen i firman.

1:a ägaren blir då den BMW-handlare som registrerar den i sverige.
2:a ägaren blir då det finansieringsbolag som handhar leasingen till personens firma.
3:e ägaren blir då personens firma/arbetsgivare.
4:e ägaren blir då personen i och med att han löser ut den då leasingavtalet går ut.

Alla dessa fyra - på pappret - registrerade ägare krävs för att han skall ha kunna vara helt ensam som brukare av bilen från att den var fabriksny.

Tänkbart alternativ är ju egentligen om han är andrebrukare av en bil, med en bilfirma som "ägt" och skött försäljningen mellan de två brukarna.

Eller tre privatpersoner som ägt den på rad.

/M v h, JockeO

Edin
2008-05-12, 19:46
Leta upp en fax i närheten av dig och skicka efter ett fax om ägarinfo på bilen så ser du vilka tider den har varit ägd av vem. Då kan man se och fråga ägaren om hur det ligger till i ägande "cirkusen". Det viktiga sen är ju inte hur många ägare bilen har haft utan skicket.
Dock så tippar jag på att du tänker som så att desto fler ägare desto sämre omvårdnad av bilen, lite som exemplet med kockarna och soppan...

Ashra
2008-05-12, 19:55
Inte så konstigt faktiskt. Jag har haft körkort i 2år och 4 månader har ägt 5st bilar =P Jag skulle iaf ge den chansen genom att åka och kolla på den. Om du är osäker finns det ett gäng glada minister i stockholm som nog kan åka med och hjälpa dig att spana efter fel eller dylikt.

djungel-Jim
2008-05-12, 19:58
Jag har kontrollerat ägarehistoriken och de tre senaste ägarna. Den första (i själva verket den andra) hade bilen från 2004-2006, nästa hade den i ~10 mån och han som nu säljer köpte den själv 2007-05... Om sen jag bara äger bilen i ett år lär den vara helt omöjlig att sälja :D

Tyvärr finns den i Trollhättan vilket gör det rätt besvärligt att åka och titta på den

Marcus
2008-05-12, 20:02
Den såg ju fin ut utrustningsmässigt iaf.

Ashra
2008-05-12, 20:22
Kolla om det inte finns nån minist i närheten som kan reka den åt dig=)

Edin
2008-05-12, 20:42
Tycker som en del andra. Ge den en chans! Själv döljer jag alltid regnumret i mina anonser jag lägger ut så då kan man inte kolla hur många som ger den eller något fult innan man har kontaktat ägaren och på så vis ge den en chans.

rogeraberg
2008-05-12, 22:18
Inte så konstigt faktiskt. Jag har haft körkort i 2år och 4 månader har ägt 5st bilar =P Jag skulle iaf ge den chansen genom att åka och kolla på den.

Hehe, det är ju precis detta man kan vara orolig för, att färska förare har haft bilen i ett år, kört som fan och tröttnat (ie inte orkat sköta om bilen).

När det kommer till bilköp är man ju, precis som försäkringsbolagen, oerhört fördomsfull. Tant = bra, färsk körkort = dåligt.

TMBerka
2008-05-13, 09:48
Hehe, det är ju precis detta man kan vara orolig för, att färska förare har haft bilen i ett år, kört som fan och tröttnat (ie inte orkat sköta om bilen).

När det kommer till bilköp är man ju, precis som försäkringsbolagen, oerhört fördomsfull. Tant = bra, färsk körkort = dåligt.

Tant= dåligt (sliten koppling, repade fälgar, matt i lacken) No fence alla damer!

Edin
2008-05-13, 12:24
Tant= dåligt (sliten koppling, repade fälgar, matt i lacken) No fence alla damer!

AMEN!

Finns inget värre än gamla tanter som lägger upp blen på 4.000 rpm å glider iväg... Jag får gåshud varenda gång grannens dotter (27 år) ska iväg med bilen då hon kör som en kärring och har noll känsla för vart bilens hörn befinner sig. Sämre förare får man leta efter!!!

powernap
2008-05-13, 12:28
känns lite som om tråden gled iväg lite nu kanske

rogeraberg
2008-05-13, 12:30
AMEN!

Finns inget värre än gamla tanter som lägger upp blen på 4.000 rpm å glider iväg... Jag får gåshud varenda gång grannens dotter (27 år) ska iväg med bilen då hon kör som en kärring och har noll känsla för vart bilens hörn befinner sig. Sämre förare får man leta efter!!!

Om fördomarna stämmer (det finns nog krut-tanter också, eller heter det bensin-tanter?) eller inte är egentligen ointressant - det är ju vad man som köpare tänker på och reagerar på som är intressant.

Rasmus
2008-05-13, 12:32
AMEN!

Finns inget värre än gamla tanter som lägger upp blen på 4.000 rpm å glider iväg... Jag får gåshud varenda gång grannens dotter (27 år) ska iväg med bilen då hon kör som en kärring och har noll känsla för vart bilens hörn befinner sig. Sämre förare får man leta efter!!!

Som när det står "tjejkörd" i Blocket-annonser ;)

4 ägare på 4 år kan vara mycket, men det finns ibland en naturlig förklaring. Gör som det tipsas om här ovanför och begär ut ägarhistorik från vv.se så klarnar nog alla frågetecken.

rogeraberg
2008-05-13, 12:58
Så, här kommer svaret på ägarförhållandena. Fyra ägare som sagt, men bara tre som listas, den första från 2004 06 30 så den första är väl BMW får vi anta. Om man lägger ihop postadressen (fördomar, hej hej) och tiden han hade den så har den nog varit leasingbil till en början.

Bilen såldes sedan vidare 2007 01 10 till en snubbe i Johanneshov, sedan 2007 05 18 till han som har den nu. Första ägaren är inget konstigt, varför mellankillen bara hade den i några månader kan ju vara värt att fråga.

Ser rätt cleant ut får jag säga!

Freddo
2008-05-13, 14:59
På min nuvarande bil som är ett år gammal är jag 4e ägaren.
1:a ägaren BMW
2:a ägaren advokatfirma
3:e ägaren BMW igen
4:e jag..

Så man ska inte stirra sig blind på detdär..