handdator

Visa fullständig version : Någon som har en liten reg-skylt fram?



rogeraberg
2008-05-12, 13:50
Det hade ju varit otroligt trevligt att ha en liten skylt fram på Minin, men på Vägverkets hemsida står det:
"Du kan inte välja storlek på registreringsskyltarna utan du får den som är avsedd för ditt fordon."
http://www.vv.se/templates/page3____627.aspx

Vet någon här om det är någon som har lyckats få liten reg-plåt fram på sin Mini? Och hur det ser ut...

Bronto
2008-05-12, 14:11
Är väldigt sugen på det med. Ringde och frågade Vägverket men det är inget som man får göra egentligen. Kan beställa en med samma typsnitt och klistra på och sedan ha den vanliga skylten med i bilen. Borde ju fungera.

rogeraberg
2008-05-12, 14:13
Läste på ett Porsche-forum (usch) att det tydligen är olagligt att inte ha en skylt gjord av vägverket. Liten skylt i klisterlappsform hade ju varit det absolut grymmaste men det ger tydligen böter och ombesiktning.

RobertH
2008-05-12, 16:28
Japp, det är helt korrekt. Eller så gör man som en kompis:

Han har två bilar, en med liten regplåt, och en med stor. Han har också personlig skylt på den ena, så han skrev över den personliga skylten till den andra bilen, fixade lite små extraplåtar, och skrev sedan över den. Polisen säger ingenting eftersom det är en utav vägverket tillverkad regplåt som stämmer med bilen i övrigt.

Det är nog enda sättet, förutom om man importerar en bil och ger besiktningsgubbarna ett gäng fikabröd vid registreringen. Har lyckats med det en gång själv, men det är inte lätt.

Hobbe
2008-05-12, 17:34
Om du ser till att få små skyltar på bilen första gången du hämtar ut din nya bil så ska det vara OK.

Bergen
2008-05-12, 18:41
Ja, eller som vi Dieselägare som har typ halva luftintaget borta på grund av skylten. Jag har funderat på att prova att få byta.Men det lär väl vara omöjligt. Jag undrar hur kylningen blir nu under sommaren. Det är väl ingen som har testat ännu. Men jag tycker verkligen inte om att den sitter för mer än halva intaget.;) .

Ashra
2008-05-12, 18:56
disel ägare borde ju kunna hävda att stor skylt inte får plats just av den anledningen att den tcker luftintaget. DU kan ju alltid prova med en besiktnignsman =P

rogeraberg
2008-05-12, 18:59
Japp, det är helt korrekt. Eller så gör man som en kompis:

Han har två bilar, en med liten regplåt, och en med stor. Han har också personlig skylt på den ena, så han skrev över den personliga skylten till den andra bilen, fixade lite små extraplåtar, och skrev sedan över den. Polisen säger ingenting eftersom det är en utav vägverket tillverkad regplåt som stämmer med bilen i övrigt.

Hmm, låter som en plan men frågan är om det är värt 6000 spänn...

RobertH
2008-05-12, 19:33
Ja det är det absolut!

Om man inte gör som HansG och åker runt som en levande legitimation :D

Bergen
2008-05-13, 08:28
disel ägare borde ju kunna hävda att stor skylt inte får plats just av den anledningen att den tcker luftintaget. DU kan ju alltid prova med en besiktnignsman =P

Ja, jag har nog haft mina funderingar på det. Problemet som jag ser det är att det verkar som att skruvarna till hållaren som är nu kommer att hamna utanför om man sätter dit den lilla skylten. Jag kollade igår. Typiskt att sätta den med skruvar i ytterhörnen. Undrar vilken tomte som har gjort det.:mad: . Jag måste se om det finns en lösning på det först, sedan skall jag nog testa om det går. Jag återkommer i ärendet.:cool:

MiKE
2008-05-13, 10:37
http://www.showplate.se/butik/index.php

Inte lagliga plåtar, men......


//MiKE