handdator

Visa fullständig version : Mini Cooper D beställd



MartinGBG
2008-05-06, 08:57
Nu har jag beställt min nya bil.
Hade bestämt mig för en Mini Cooper S i färgen Pepper White som fanns inne i bilhallen, dock blev den såld dagen innan jag hade bestämt mig.

Lade då istället in en beställning på en ny Mini Cooper Diesel.

Färgen blev Mellow Yellow med svarta stripes och svart tak.

Med tanke på att det blev en såpass tråkig bil rent motormässigt så ville jag kompensera det genom att välja till rejält med utrustning:

* Chili-paketet
* Xenon-lampor
* Flame-spoke fälg
* Sport-button
* Regnsensor
* Multifunktionsratt med inbyggd farthållare
* Svart antracit-tak
* Elektrisk taklucka
* Radio Boost
* HiFi-högtalarsystem
* Svart pianolist
* Tonade rutor
* Vita blinkersglas
* Automatisk klimatanläggning
* Mittarmstöd

Blev en del annat smått som jag inte kommer ihåg nu med, men jag tror den kan bli riktigt schysst faktiskt!

Vad har ni för erfarenhet just när det gäller att leva med Dieseln? Är den för slö eller duger den?

KPKalle
2008-05-06, 09:03
Congrats that sounds nice :cool: I hear nothing but good about the Cooper D. When will it be delivered?

Fredrik
2008-05-06, 09:27
Spännande väntan.
Det är ju några medlemmar som kör Cooper D, både i vanliga varianten samt Clubman, av dem kan du nog få svar på dina frågor.

Bergen
2008-05-06, 09:30
Hej, jag kan inte säga annat än att jag är helnöjd med min Diesel.:woot: Jag ler varenda dag , i alla fall när det skall till att tankas.;) .Nej, skämt o sido Det är en mycket bra bil kan jag säga. Det finns mycket vrid i botten, men jag saknar varven ibland. Den drar ändå fint iväg när man ska göra en omkörning .:handen: Hur som helst är Cooprarna grymma. Jag har just satt på sommardäcken och den är så grymt direktstyrd att jag blev förvånad häromdagen. Jag tyckte att den styrde fortare än jag kunde tänka, rentav innan jag hann tänka att jag skulle styra undan och det är snabbt det.:steering: Dessutom drar den bara mindre och mindre och nu är jag nere på 0.43 i blandad körning. Jag har bara gott att säga om dessa dieslar. Det är förresten min första diesel, kanske därav att jag saknar varven litegrann. Man kör ju en diesel på ett lite annorlunda sätt än en bensinare. Jag tror att du kommer att bli helnöjd i alla fall.:p PS. Det går ju att chippa om man ser att den inte räcker till. Jag vet inte om någon här har hunnit prova på det ännu, men om inte annat så kommer det nog snart något om det här i forumet. Grattis till köpet förresten.

Ashra
2008-05-06, 09:43
Grattis till bilvalet!

MartinGBG
2008-05-06, 11:54
Har provkört den en del men dock inte tagit ut den på motorväg.
Hoppas den är behaglig att köra i höga hastigheter även fast det är en såpass svag motor.

Den skall levereras i slutet på maj / början på juni är det sagt.

Får hoppas jag får sålt min nuvarande bil tills dess bara!

Bayerleiner
2008-05-06, 13:20
Grattis till bilköpet! Jag kan bara instämma i Bergens kommentar. Det är grymt bra vridmoment, men man saknar varven. Det gäller att vara aktiv med växelspaken.

Inga problem alls att köra motorväg, den känns riktigt pigg upp till 140-150 i alla fall. Jag har kört 400 mil med min och är nere på 0,45 blandad körning. Landsväg har jag lyckats landa på 0,39.

Snyggt med gul-svart!

Luc!fear
2008-05-06, 20:41
Jag testa en ny Dielsel hos förenade bil i malmö innan jag köpte min MCS JCW.
Jag var positivt överaskad av draget i den bilen.
(Var även ute på motorvägen)
Grattis till ditt val, du kommer säkert att bli nöjd.

FEED ME
2008-05-08, 01:09
Nu har jag beställt min nya bil.
Hade bestämt mig för en Mini Cooper S i färgen Pepper White som fanns inne i bilhallen, dock blev den såld dagen innan jag hade bestämt mig.

Lade då istället in en beställning på en ny Mini Cooper Diesel.

Färgen blev Mellow Yellow med svarta stripes och svart tak.

Med tanke på att det blev en såpass tråkig bil rent motormässigt så ville jag kompensera det genom att välja till rejält med utrustning:

* Chili-paketet
* Xenon-lampor
* Flame-spoke fälg
* Sport-button
* Regnsensor
* Multifunktionsratt med inbyggd farthållare
* Svart antracit-tak
* Elektrisk taklucka
* Radio Boost
* HiFi-högtalarsystem
* Svart pianolist
* Tonade rutor
* Vita blinkersglas
* Automatisk klimatanläggning
* Mittarmstöd

Blev en del annat smått som jag inte kommer ihåg nu med, men jag tror den kan bli riktigt schysst faktiskt!

Vad har ni för erfarenhet just när det gäller att leva med Dieseln? Är den för slö eller duger den?


Var du tvungen att härma mig precis?!? :mad:
Jaja, det blir väl kul för Clabbe (http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=5416) att få en tvilling... ;)

Jag är ju dieselbög sedan länge och älskar dieselmotorernas gång och deras härliga vridmoment. Trivs superbra med min bil, men har beställt tid för att chippa den hos MotorNord den 21 maj. Sedan ska den ge 130+ hk och 280+ Nm. Ska bli spännande att känna skillnaden. Jag har tidigare chippat en BMW 330xd hos MotorNord och den gick suveränt bra efteråt!

Min bil har bara gått 200 mil ännu. Efter lite fler mil så brukar ju både bränsleförbrukningen sjunka och de känns piggare också. Själv har jag inte kommit ner i utlovade 0,41 l/mil blandad körning ännu, trots att jag kört ganska snålt. Däremot är det inga problem att köra under halvlitern. Men som sagt så bör bränsleförbrukningen sjunka när den gått lite längre. Vad har ni andra för erfarenheter av detta? Hur långt har ni andra kört som har Cooper D? Har ni märkt att förbrukningen har sjunkit efter hand?

Bergen
2008-05-08, 08:47
Ja, den verkar sjunka efter hand. Ja, förbrukningen alltså.;) . I början låg den på 0.47 de första 200 milen. Sedan har den sjunkit undan för undan, för att nu efter 850 mil ligga på 0.43 l blandad körning.:) Tiden får väl utvisa om den sjunker något mer, men min förhoppning är att den kryper under 0.40 i blandad, då blir jag riktigt nöjd och gla som när man äter kexchoklad. :D . Det skall bli riktigt intressant att se hur det går med chipstrimningen. Du måste berätta sedan. Den kommer säkert att gå som ett "skott".:handen: . Skall även bli intressant att höra hur förbrukningen blir efter chipstrimningen .

andreass
2008-05-08, 12:03
Verkar vara en fin bil som du beställt. Skall låna en nu över helgen och troligtvis beställa en i nästa vecka. Jag vill ha en "clubman-brun" Cooper, men får väl antagligen nöja mig med en röd med svart tak. Blir nog kanonkul! :)

Fredrik
2008-05-08, 12:24
Verkar vara en fin bil som du beställt. Skall låna en nu över helgen och troligtvis beställa en i nästa vecka. Jag vill ha en "clubman-brun" Cooper, men får väl antagligen nöja mig med en röd med svart tak. Blir nog kanonkul! :)

Hot Choccolate är fin på Clubman, men vill du ha ett mellanting mellan den och Chilli Red, välj Nightfire Red (vinröd) - en sober och elegant färg.
Något att fundera på kanske :)

MartinGBG
2008-05-14, 12:42
Har faktiskt avbokat min Cooper Diesel.

Hittade en annan bil som verkade lite mer kul.

Mini Cooper S tillverkad 2007-03

Mellow Yellow
Svarta bonnet-stripes
Chili-paketet
Carbon Black skinnklädsel
Web-spoke fälgar
Sport-chassi
Uppvärmda vindrutespolare
Sportläderratt med multifunktion
Larm
Comfort Access
Colour line Yellow
Sport button
Elektrisk taklucka
Regnsensor
Xenon
Automatisk klimatanläggning
Belysningspaket
HiFi-paket
TV-funktion
Navigation System Professional
Vita blinkersglas
"Siktpaket"
Aut. avbländbar innerbackspegel
Färddator

Bilen har gått 600mil.

Får bilen nästa vecka och tror jag kommer bli helnöjd!

powernap
2008-05-14, 12:44
GRATTIS.....bättre leveranstid oxo ;-)

Rasmus
2008-05-14, 14:16
Nice, Martin! Jag tycker du har valt helt rätt bil ;)

HF-Björn
2008-05-14, 15:06
nice! Vad gick den på? mycket godis i den :D

Rasmus
2008-05-14, 15:18
nice! Vad gick den på? mycket godis i den :D

Min gissning är att det är den här:
http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?cid=3055227&look=novation/new

Fast miltalet stämmer iofs inte överens...?

FEED ME
2008-05-14, 22:39
Jaja, rätt färg i alla fall! ;)
Ser ut att vara en riktigt fin bil!