handdator

Visa fullständig version : Byte av bromskivor och belägg



Limited Edition
2008-04-26, 18:36
Har uppmärksammat att skivorna är ganska slitna på min bil och att det snart är dags att byta dom. Tycker det är lika bra att byta skiten då.
Så min fråga är således: Vad har ni för tips på bromsskivor och belägg?

Pratade med robban om stålomspunna slangar igår och menade på att trycket blev hårdare och att effektev kom snabbare och jag tror på honom men idag sa en polare till mig att de slits typ 10 ggr snabbare och att de inte alls var så effektiva. Vad ska jag tro på?

Christian
2008-04-26, 19:01
Kontakta Per Stacke på PEAN-Sweden.

ersk
2008-04-27, 11:04
Principen är ganska enkel. Stålomspunna slangar vidgar sig inte som vanliga "gummislangar" gör vid högt tryck, varför trycket inte förlorar någon kraft.

Detta gör då att bromsverkan dels kommer snabbare och blir således även starkare, då den inte förlorar någon kraft, vilket i sin tur av naturliga skäl sliter mer på dina belägg.

Allt som gör att din bil bromsar in fortare kommer av naturliga skäl slitas fortare, vare sig det gäller stålomspunna slangar eller slitsade bromsskivor.

Valet är ditt.

Jag ska själv byta bromsbelägg snart och kommer då välja ett par som inte dammar så mycket, vilket kommer spara in på tvätten av mina vita fälgar :)

Limited Edition
2008-04-27, 14:54
Tack för informationen, ska helklart tänka över det. Dock tror jag att min kompis menade att själva slangarna slets snabbare...

mvh


Principen är ganska enkel. Stålomspunna slangar vidgar sig inte som vanliga "gummislangar" gör vid högt tryck, varför trycket inte förlorar någon kraft.

Detta gör då att bromsverkan dels kommer snabbare och blir således även starkare, då den inte förlorar någon kraft, vilket i sin tur av naturliga skäl sliter mer på dina belägg.

Allt som gör att din bil bromsar in fortare kommer av naturliga skäl slitas fortare, vare sig det gäller stålomspunna slangar eller slitsade bromsskivor.

Valet är ditt.

Jag ska själv byta bromsbelägg snart och kommer då välja ett par som inte dammar så mycket, vilket kommer spara in på tvätten av mina vita fälgar :)