handdator

Visa fullständig version : Polisen fokuserar på hastigheten vecka 17



TheEngineer
2008-04-22, 07:54
Då var man av med körkortet... :(

Har semester denna vecka och såg fram emot en veckas skojiga småutflykter med bilen för att uträtta olika ärenden man aldrig hinner med annars. Igår svänger jag som vanligt upp på E4 norrut från Norrtull och susar fram tills jag ser en MC polis starta på påfarten vid Frösundavik.

Inser naturligtvis att det gått för fort och att det är 70 på denna del av motorvägen. Han kryssar fram till mig pekar och visar att jag ska följa efter. Sagt och gjort. 109 km/h på 70-väg. Körkortet omhändertaget och jag slår i taket vad gäller bötesbeloppet. 4000 kr. Suck.

MC-polisen var väldigt saklig och trevlig. Nu har jag 24 timmar kvar av mina 48 timmars frist innan jag inte får köra mer... Länstyrelsen handlägger körkortsåterkallelsen och det lutar åt två månader om man inte har särskilda skäl. Jag valde att inte erkänna på plats och därför kommer åklagaren att hantera ärendet med boten.

Har nån varit med om nåt liknande? Vad ska man tänka på i den juridiska hanteringen och i kontakten med Länsstyrelsen?

Lätta på gasen därute!

KPKalle
2008-04-22, 07:57
That's bad news Magnus :( I bet the police were nice - they probably get a bonus :mad: Anyway I hope you get your licence back quickly.

Fredrik
2008-04-22, 08:00
Satans trist, Magnus :(
Hoppas det löser sig för dig - har tyvärr inte några tips om detta då jag (ännu?) inte varit med om det, kanske JohanH har några idéer (med tanke på hans yrkesval alltså, inte att han varit med om det).

Sedan kan man ju tycka att polisen kanske skulle spana på mer saker som kan tyckas vara lite allvarligare än om man kör några km/h för fort (på större vägar som E4) som rödljuskörningar i stan, underlåtelse att stanna vid obevakade övergångsställen o.d. :mad:

Ashra
2008-04-22, 08:12
aj aj inte kul =( åkte självförbi 2st poliskontroller igår på väg till jobbet så lärde mig snabbt att det var dags att köra en Pianovecka. Som sagt ma JohanH han kanske kan ge dig lite tips.

ola
2008-04-22, 08:18
trist! mitt råd är att inte fresta lyckan med att köra ändå.. jag gjorde det för ett par år sedan så jag fick 12 månaders påbackning på de månaderna jag initialt blev av med kortet, det blev en trist period med skjutsande av ungar till dagis på moppe osv.

Rasmus
2008-04-22, 10:39
Vad tråkigt, Magnus! Hoppas det löser sig till det bästa för dig. Uppdatera gärna tråden så vi vet hur det går till med åklagare, böter, tidsfrist osv. Kan nog vara lärorikt för många av oss.

Jag hade helt missat detta med polisvecka 17. Tack för påminnelsen!

Marcus
2008-04-22, 11:12
Tips till alla andra:

Ha alltid legg istället för körkort med er!
Erkänn aldrig , skriv aldrig på något.
Ökar chanserna att klara sig, om inte annat så räddar man kortet för sommaren. (Tar oftast minst 3månader innan man kommer till rättegång).

W2k
2008-04-22, 11:55
Ha alltid legg istället för körkort med er!
Erkänn aldrig , skriv aldrig på något.
Ökar chanserna att klara sig, om inte annat så räddar man kortet för sommaren. (Tar oftast minst 3månader innan man kommer till rättegång).
Med risk för att reta upp folk .. ge fan i att göra så här. Har ni kört för fort, ta ert j-a ansvar och lös det så snabbt och smidigt som möjligt, även om det svider. Har man gjort bort sig så har man, men rättssystemet har tillräckligt med jobb utan att folk gör sitt bästa för att sabba det.

Och ja, även jag kör för fort ibland (rätt ofta).

Finns det tveksamheter ska man självklart utnyttja sin rätt till en rättvis prövning .. men det gör det högst sällan. Man VET ju själv om man har kört for fort eller inte.

Marcus
2008-04-22, 12:26
Du får ju göra det om du vill. Jag klagar inte på att du rättar dig efter systemet och inte ifrågasätter hastighetsbegränsningarna.

Till alla som inte håller med vägverket är detta ett bra tips på hur ni får fortsätta köra medans det är säsong.

W2k
2008-04-22, 12:58
Du får ju göra det om du vill. Jag klagar inte på att du rättar dig efter systemet och inte ifrågasätter hastighetsbegränsningarna.
Jag ifrågasätter visst hastighetsbegränsningarna. Som sagt så kör jag inte helt sällan för fort, jag också. Men jag inser också att hastighetsbegränsningarna har stöd i lag och att poliser, åklagare etc bara gör sina jobb när de försöker upprätthålla dem. Att därför onödigtvis försvåra för dem ser jag ingen poäng med, faktum att jag anser det vara ett oförsvarligt slöseri med skattemedel och samhällsgemensamma resurser.

Vill man ha ändrade hastighetsgränser är det enda acceptabla sättet att verka för det genom legitima demokratiska kanaler. Civil olydnad är också en OK metod, men det förutsätter också att man tar sitt straff.

Marcus
2008-04-22, 13:42
Som sagt, för alla som inte vill bli av med kortet under sommaren så går det att skjuta på detta tills efter säsongen med följande metod.
Detta är rent informativt.

Hurvida det är rätt eller fel är en åsiktsdiskussion/politik och kan tas via PM eller offtopic. Vi tycker säkert olika i den frågan allihop.

Jag respekterar W2ks inställning och tycker inte att den är fel.

Team Decoy
2008-04-22, 14:06
Vilken tur att det var vecka 16 i lördags! Inte bara jag körde lite över 160 km/tim från Västerhaninge mot Farsta efter vår träff, Södertörn Run. Förutom en Cooper S framför (inga namn) var det en mc och några pigga svennebilar. Bilen har stått sedan dess, cyklar till jobbet nu. Kanske får fortsätta med det månaden ut, tills gasfoten lugnat sig....

Green Meanie
2008-04-22, 15:08
Trist som fan, särskilt när vädret börjar bli just. My condolences!

Ingen undran då värför det finns fler polis på vägen. Har lite kul på väg till jobbet ibland på Söderbyvägen/Dalarövägen. Möte en på motsatt holl imorse när jag hade, 15 sek tidigare, precis kört om en bil och höll på bromsar innan 90 graders kurvan till stop skylt. Had blivit av med lappen jag med. Det är för tok roligt att köra en "S".

Curtan
2008-04-22, 17:11
Kör för fort gör vi väl alla ibland, dock finns regelverket av en väldigt viktig orsak. Som privatpersoner tycker vi naturligtvis att vi är grymma på att köra bil, ur allmänhetens synvinkel, dvs. ur den lagstiftande församlingens, är vi några i högen, och ibland smäller vi, med potentiellt allvarliga konsekvenser till följd.
Om man vill köra som en ***** finns banor för ändamålet, annars får man väl dra konsekvenserna av sitt handlande. 2800 kronor kostade Sune mig för en månad sedan. Definivt inget att säga om; jag borde veta bättre.

Sammanfattningsvis tycker jag att polisen utför ett bra arbete, och att de dssutom alltid är väldigt trevliga att ha med att göra. Avslutningsvis har poliserna naturligtvis ingen bonus på att plocka fortkörare, det strider mot vårt juridiska systems grundvalar. Däremot kostar det samhället en jäkla massa stålar när människor inte står för vad de gör.

JohanH
2008-04-22, 17:33
Även om jag skulle vilja så är jag verkligen ingen expert på körkortsfrågor. Däremot ska man väl alltid ifrågasätta bevisningen - dvs beviset för att det gått för fort och precis som Marcus säger aldrig erkänna på plats.

Curtan
2008-04-22, 18:13
Även om jag skulle vilja så är jag verkligen ingen expert på körkortsfrågor. Däremot ska man väl alltid ifrågasätta bevisningen - dvs beviset för att det gått för fort och precis som Marcus säger aldrig erkänna på plats.

Detta skall väl nu inte vara en tråd där vi diskuterar frågan på detta vis; jag lider med The engineer och önskar honom all lycka.

Däremot: varför ifrågasätta bevisningen? Man vet väl själv om man kört för fort? har du gjort det: erkänn. om du däremot är oskyldig skall du självfallet bestrida. Så enkelt är det, eller borde vara. hastighetsöverrädelser är till syvende och sist ett brott. Vi kan sitta där i våra små minisar och tycka att vi är görfräcka, samtidigt som vi skakar på huvudet åt andra sociala sammanhang där det är helt ok att dela ut käftsmällar om någon gått över någon informell gräns, eller där det är helt ok att stjäla lite grann från arbetsplatsen.
Det ena brottet är inte bättre än det andra, det är bara det att i vår sociala sfär tycker vi att det är ok att köra för fort. Men var drar vi gränsen? Och var tycker vi att andra skall dra gränsen? Och hur mycket kostar det samhället med alla människor som inte tar ansvar för sina handlingar?
Om vi vill ha ett samhälle baserat på individens frihet, måste vi också kunna bära konsekvenserna och ta vårt ansvar.

MOF
2008-04-22, 18:40
Detta skall väl nu inte vara en tråd där vi diskuterar frågan på detta vis; jag lider med The engineer och önskar honom all lycka.

Däremot: varför ifrågasätta bevisningen? Man vet väl själv om man kört för fort? har du gjort det: erkänn. om du däremot är oskyldig skall du självfallet bestrida. Så enkelt är det, eller borde vara. hastighetsöverrädelser är till syvende och sist ett brott. Vi kan sitta där i våra små minisar och tycka att vi är görfräcka, samtidigt som vi skakar på huvudet åt andra sociala sammanhang där det är helt ok att dela ut käftsmällar om någon gått över någon informell gräns, eller där det är helt ok att stjäla lite grann från arbetsplatsen.
Det ena brottet är inte bättre än det andra, det är bara det att i vår sociala sfär tycker vi att det är ok att köra för fort. Men var drar vi gränsen? Och var tycker vi att andra skall dra gränsen? Och hur mycket kostar det samhället med alla människor som inte tar ansvar för sina handlingar?
Om vi vill ha ett samhälle baserat på individens frihet, måste vi också kunna bära konsekvenserna och ta vårt ansvar.

Hear - hear!
Well spoken - or in this case written.

/M

RobertH
2008-04-22, 18:52
Riktigt tråkigt Magnus!

Om man ska försöka se något positivt i detta så får det väl bli att du hinner sänka en och annan pilsner extra under semestern iaf :(

Rasmus
2008-04-22, 20:43
Riktigt tråkigt Magnus!

Om man ska försöka se något positivt i detta så får det väl bli att du hinner sänka en och annan pilsner extra under semestern iaf :(

... och de 4.000 böteskronorna sparar du in på att slippa tanka bensin till "sommarpris" (dvs en bra bit över dagens literpris).

:D

Rausner
2008-04-22, 21:30
Grymt trisst att höra, hoppas att man klarar sig undan sånt, böter vill jag fanimej inte ha å än mindre bli av med kortet..

Någon mer än jag som tycker att det är komiskt att det "bara" är clubman-ägare som förespråkar lagenligt körsätt? :woot:

Hobbe
2008-04-22, 22:09
Trist och dyrt. Inte kul alls att detta händer när säsongen precis har börjat.
Otur kan alla råka ha emellanåt.
Just E4-sträckan genom Stockholm brukar ha ett betydligt högre tempo än vad skylten anger så större delen av Stockholms befolkning kan bötfällas på studs om polisen ställde sig där med radar under en hel dag.

Gällande efterföljande diskussion:
Själv är jag den typen som står för vad jag gör så:
If you can't afford it - don't do it.
Bankörning är också ett perfekt tillfälle att få öva med högerfoten.

Green Meanie
2008-04-22, 22:27
Agree whole heartedly with Magnus (Curtan) If you drive fast you have to accept that you, one day, might get caught out. If and when it happens you'll just have to bite the bitter apple and take it like a man or, if the case may be, a woman.

Lets all be careful out there chaps and chapesses and have an incident free summer and beyond.

RandyPiper
2008-04-23, 00:06
Grymt trisst att höra, hoppas att man klarar sig undan sånt, böter vill jag fanimej inte ha å än mindre bli av med kortet..

Någon mer än jag som tycker att det är komiskt att det "bara" är clubman-ägare som förespråkar lagenligt körsätt? :woot:

Lite lustigt nu när du säger det, jag förvånades däremot av att alla varit så politiskt korrekta i tråden. Tänkte bajsa ur mig ett antiinlägg tidigare idag men fick aldrig tid till det och nu orkar jag inte längre.

Tillbaka till topic:

Tråkigt magnus, får hoppas du får tillbaka kortet så snart som möjligt.

Den där stäckan brukar jag alltid blåsa på i 120, antar att man bara haft tur,
70 på den sträckan är löjligt lågt satt.

Blir du tvungen att åka kommunalt till kista nu ? trängas på blåa linjen ?:banghead: Lider med dig i såna fall.

W2k
2008-04-23, 06:37
Någon mer än jag som tycker att det är komiskt att det "bara" är clubman-ägare som förespråkar lagenligt körsätt? :woot:
Hörru, jag förspråkar faktiskt inte ett 100% lagligt körsätt. Hastighetsgränserna är för låga generellt sett och man gör helt rätt i att bryta mot dem i många fall (30-vägar utanför skolor är förstås inte ett sådant fall, men alla vet vad jag menar här).

Allt jag säger är att om man åker fast så ska man betala sina böter utan knorr, för att inte onödigtvis slänga grus i maskineriet. Jag säger absolut inte att man alltid ska köra inom hastighetsgränserna.

cabrio
2008-04-23, 07:16
Fler som som gasat för mycket den här veckan

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motorsport/article2330631.ab

Tråkigt att bli av med lappen.

/Lasse

Curtan
2008-04-23, 07:35
Jag inser att vi Clubman-ägare verkar som tråkiga gamla grubbar i kombi...:D
fast det enda vi hävdar är ju faktiskt att om man nu blivit stoppad, så får man väl sona sitt straff.
Sedan lider jag sedan länge av ett tics också, det är gravt irriterande, men jag tutar omkring i min Clubman och inbillar mig att det är ganska klyftiga människor som byggt vår värld, och att det nog kan finnas fler poänger med saker och ting än man kanske vid en första anblick är benägen och tro. Vet inte riktigt vad jag skall göra åt det :s
Nåväl...
Vad gäller Bräcks lilla incident får man intryck av att det inte gick i 150 direkt... Vårdslöshet i trafik på tom motorväg=ganska hög hastighet;)

Rausner
2008-04-23, 08:22
För att göra klart för mig själv: Jag menar inget illa med min lilla notis, det var mest en kul uppmärksammelse!

Jag kör inte direkt lagliga hastigheter men inne i tätbebyggda områden och platser med mycket trafik tar man självklart det lugnare än ute på landsbyggden där det inte finns en människa eller ett hus i sikte!

Hobbe
2008-04-23, 09:05
Flytta storstädernas radarkontroller och vägkameror ut på landsbygden (dvs till Helsingborg och Vinslöv) !
Det gnälls ju över att landsbygden aldrig får något ;)

Freddo
2008-04-23, 10:27
Fy faen va trist..hoppas det löser sig till det bästa.

Själv tycker jag det är sjukt system vi har i sverige, jag menar det är typ lika mycke böter att köra 30km/h för fort på 110 väg som att misshandla någon.. för att inte tala om det värsta som går att göra i kriminell väg i sverige, skattefuska.

Nä tycker att ska dom koncentrera sig på hastighet så gör det då på sträckor där det behövs, 30, 50 och i vissa fall kanske 70 vägar. Men när dom börjar på större vägar och tillochmed europavägarna. Då känns det som att dom bara vill mjölka ut dom pengar som går.
Själv fick jag för någon månad sen hem ett fint litet foto taget på E20 en bit från Skara. 77km/h på 70 väg. Alltså en stor bred väg som lätt skulle kunna ha en 90 gräns. Resultatet 1500:- i böter för 7 fåniga kilometrar..

Tycker det har gått till överdrift med alla kontroller och för att inte tala om alla kameror..

Jag förespråkar ju nu inte fortkörning men vi skulle på bra många vägar kunna ha högre hastighetsgränser och för det skulle knappast skadeantalet öka.. Kanske tvärtom.
Kolla på Danmark, när dom provade 130 på motorvägarna så sjönk istället skadeantalet.. vilket svenska regeringen inte tror på.

Christian
2008-04-24, 17:05
Flytta storstädernas radarkontroller och vägkameror ut på landsbygden (dvs till Helsingborg och Vinslöv) !
Det gnälls ju över att landsbygden aldrig får något ;)

Nu kom vi in på HELT FEL ÄMNE.

Tillbaka till topic nu.

TheEngineer
2008-05-06, 22:25
Fick beskedet idag från Länsstyrelsen. Det blir två månader utan körkort... :(

Läste också på text-tv att 15.000 åkte fast under vecka 17:

"Drygt 15.000 bilister blev rapporterade för fortkörning under polisens så kallade hastighetsvecka i slutet av april."

Limited Edition
2008-05-07, 07:43
Fick beskedet idag från Länsstyrelsen. Det blir två månader utan körkort... :(

Läste också på text-tv att 15.000 åkte fast under vecka 17:

"Drygt 15.000 bilister blev rapporterade för fortkörning under polisens så kallade hastighetsvecka i slutet av april."

Då är du inte ensam iallafall..
Man får beklaga, men du har faktiskt halva juli och augusti kvar och då lär det va som varmast ;)

Rasmus
2008-05-07, 10:04
Fy tusan vad tråkigt! Och inför sommaren och hela köret.
Nåja, nu har du ju i alla fall ett datum att se fram emot!

Hur funkar det sen om du åker dit igen? Får du längre tid utan körkort då? När riskerar man att få körkortet indraget helt och hållet?

Bronto
2008-05-07, 10:11
Fick beskedet idag från Länsstyrelsen. Det blir två månader utan körkort... :(

Läste också på text-tv att 15.000 åkte fast under vecka 17:

"Drygt 15.000 bilister blev rapporterade för fortkörning under polisens så kallade hastighetsvecka i slutet av april."

Blev nog duktigt med klirr i kassan för polisen.
Säger som de andra i tråden att polisen bör bevaka sträckor med 30, 50 och 70 istället för motorvägar och motortrafikleder. Igår hade en kille mejat ner ett övergångsställe med skylt (sånt som är vid små orter mitt i gatan, som en liten i ö med betong för zebrasträcken) ohc hamnat på fel sida vägen. Det är 30km/h som gäller där men han måste blåst på ganska bra för att kunna meja ner hela skylten och sedan fortsätta 30m i motsatt fil! Galet säger jag.

För två månader sen mejade en annan person ner det andra övergångsstället utanför skolan på samma sätt. Visst folk kör riktigt dåligt tycker jag.

Bergen
2008-05-08, 09:00
Ja, det var verkligen tråkigt. Jag lider med dig.

JockeO
2008-05-28, 18:56
Är det någon som har åkt fast för fortkörning av stationär hastighetskamera, som kan upplysa om hur lång tid det tar innan man får brevet hemskickat?


Jag antar att det inte är någon i Sthlmstrakten som är intresserad av att veta var Sveriges absolut lömskast placerade fartkamera sitter...(?)

/M v h, JockeO - Innocent, until proven guilty!

RandyPiper
2008-05-28, 19:23
Är det någon som har åkt fast för fortkörning av stationär hastighetskamera, som kan upplysa om hur lång tid det tar innan man får brevet hemskickat?


Jag antar att det inte är någon i Sthlmstrakten som är intresserad av att veta var Sveriges absolut lömskast placerade fartkamera sitter...(?)

/M v h, JockeO - Innocent, until proven guilty!


jo det kan du ge dig på, ut med språket !

JockeO
2008-05-28, 20:15
Här kommer kamerans placering både i kartform och gps-koordinater.

Den sitter alltså väldigt lömskt.
Dels genom att skåpet är placerat horisontellt.
Skåpet är diskret ljusgrått.
Skåpet är inbyggt i broräcket.
Skåpet är placerat en bit vid sidan av vägbanan och riktat snett inåt vägen.
Skåpet är placerat nära tunnelmynningens överkant och tågens högspänningsledningar, så blixtrandet uppfattas som det vanliga blixtrande då tågen passerar.

Behöver jag säga att det inte existerar någon skyltning om att vägen är hastighetsövervakad. (Är det tillåtet?!)

Vägen är sedan urminnes tider 70-sträcka, men sedan något år sänkt på just denna sträcka till 50.


Det var ca 3-4 veckor sedan jag fick se tre blixtar då jag körde södergående.
Så nu undrar jag som sagt hur länge det kan dröja innan man får se fotot på hallmattan. Eller ännu hellre; blåsa faran över.

/M v h, JockeO

RandyPiper
2008-05-28, 20:19
Lurig placering, som vanligt har det inget med trafiksäkerhet att göra.
De passar på på såna sträckor där hastigheten precis sänkts, bra klirr i statskassan, men inget går tillbaka till vägbyggen eller dylikt.

Har hört att man inte kan förlora körkortet på fartkameror utan bara får böter. Någon annan som vet ?

JockeO
2008-05-28, 20:26
Har hört att man inte kan förlora körkortet på fartkameror utan bara får böter. Någon annan som vet ?

Ja, det är jag ganska säker på att det stämmer.
Så min undran är m a o av mer nyfiken karaktär...

Och så klart kan det vara bra att ha en liten hum om man har 3-4000 kr mer eller mindre att spendera på semesterplanerna.

Det sistnämnda skall alltså INTE tolkas som om jag har kört för fort.
Bara ren nyfikenhet.

/M v h, JockeO

TheEngineer
2008-05-28, 21:48
Här kommer kamerans placering både i kartform och gps-koordinater.

Den sitter alltså väldigt lömskt.
Dels genom att skåpet är placerat horisontellt.
Skåpet är diskret ljusgrått.
Skåpet är inbyggt i broräcket.
Skåpet är placerat en bit vid sidan av vägbanan och riktat snett inåt vägen.
Skåpet är placerat nära tunnelmynningens överkant och tågens högspänningsledningar, så blixtrandet uppfattas som det vanliga blixtrande då tågen passerar.

Behöver jag säga att det inte existerar någon skyltning om att vägen är hastighetsövervakad. (Är det tillåtet?!)

Vägen är sedan urminnes tider 70-sträcka, men sedan något år sänkt på just denna sträcka till 50.


Det var ca 3-4 veckor sedan jag fick se tre blixtar då jag körde södergående.
Så nu undrar jag som sagt hur länge det kan dröja innan man får se fotot på hallmattan. Eller ännu hellre; blåsa faran över.

/M v h, JockeO

Lugn vänner!

Det skåpet är till för att automatiskt fotografera lokens strömavtagare varje gång ett tåg passerar. Slitna strömavtagare är en vanlig orsak till att kontaktledningar rivs ner eftersom ledningen fastnar i strömavtagaren. Kameran kan då förvarna om slitage.

Jag råkar sitta på denna specialkunskap eftersom jag har en kompis som är lokförare och att han berättade just detta när jag fick förmånen att åka med honom i förarhytten på ett dubbeldäckar-tåg mellan Stockholm och Eskilstuna.

:)

/Magnus

JockeO
2008-05-28, 21:57
Lugn vänner!

Det skåpet är till för att automatiskt fotografera lokens strömavtagare varje gång ett tåg passerar. Slitna strömavtagare är en vanlig orsak till att kontaktledningar rivs ner eftersom ledningen fastnar i strömavtagaren. Kameran kan då förvarna om slitage.

Jag råkar sitta på denna specialkunskap eftersom jag har en kompis som är lokförare och att han berättade just detta när jag fick förmånen att åka med honom i förarhytten på ett dubbeldäckar-tåg mellan Stockholm och Eskilstuna.

:)

/Magnus


Phuuu.....


Faktum är att jag lekte med tanken... "Tänk om kameran används för att övervaka tågens hastighet eller liknande"...

Men då jag ett par dagar senare passerade samma ställe, såg att kameran faktiskt är riktad lite snett utåt bilvägen, så slutade jag hoppas.

Jag reagerade faktiskt inte på de tre blixtarna, då jag trodde att det var det passerande tåget som blixtrade, men då jag såg att den gula lampan blinkade på skåpet insåg jag att det var kamerablixtar.

Det var väldigt goda nyheter du kom med!
Inte för att jag på något sätt har kört för fort... mer för att det är kul att lära sig något nytt!


/M v h, JockeO - Proven innocent!