handdator

Visa fullständig version : MINI Cooper R50 -04



MiKE
2008-04-21, 11:33
Mikael Zancotti, Alias MiKE

Frun ( Sandra ) och jag äger denna fantastiska bil! Ger en hela tiden kickar, trots sin "lilla" motor. :rolleyes:

Motor o Chassi:

Har inte en massa käser, kollner, bollner, krauser, dauser m.m.m. :blink:

Utan en helt vanlig 1.6i med 115Hk under huven.
Sportchassi nr 228 sitter där iallafall. ger en go väghållning! :woot:

Utrustning inne i bilen:
Ja....Se på bilderna! :p Nöjda är vi iallafall.
H/K ljudet är pricken över i !!

Yrke:

Hmmmm.. Vet inte riktigt.... :rolleyes: ;)


//MiKE

Ps. Bilden med S-spoke på, är lite äldre. Ds

arcamone
2008-04-21, 12:13
Håller helt med dig, känns som man får köra lite mer på gränsen när man har mindre motor ute på kurviga vägar = utmaning. Sen skiljer det inte så mkt på konbana heller, har hört att det även beror på personen bakom ratten :) Riktigt snygg inredning du har!

Dags för en avdelning för VVK & T (Våga Vägra Kompressor & Turbo)

/arcamone, väldigt nybliven och nöjd R50-ägare

MiKE
2008-04-21, 12:24
Håller helt med dig, känns som man får köra lite mer på gränsen när man har mindre motor ute på kurviga vägar = utmaning. Sen skiljer det inte så mkt på konbana heller, har hört att det även beror på personen bakom ratten :) Riktigt snygg inredning du har!

Dags för en avdelning för VVK & T (Våga Vägra Kompressor & Turbo)

/arcamone, väldigt nybliven och nöjd R50-ägare

Tack! :D :D

Skönt att höra att jag inte är Ensam här med en helt Original. :woot:

Jag o frun låg bakom en JCW 56:a på träffen i Lördags. På de kurviga vägarna så hängde vi på rätt bra. Ägaren av Worksen, nämnde det efteråt, att HK är inte alltid = snabbast.

Kändes Gött! :handen: :handen:

//MiKE



" Dags för en avdelning för VVK & T (Våga Vägra Kompressor & Turbo) "
Ja, det hade varit bra att ha en sådan del i forumet.

RandyPiper
2008-04-21, 13:02
Tack! :D :D

Skönt att höra att jag inte är Ensam här med en helt Original. :woot:

Jag o frun låg bakom en JCW 56:a på träffen i Lördags. På de kurviga vägarna så hängde vi på rätt bra. Ägaren av Worksen, nämnde det efteråt, att HK är inte alltid = snabbast.
Kändes Gött! :handen: :handen:

//MiKE



" Dags för en avdelning för VVK & T (Våga Vägra Kompressor & Turbo) "
Ja, det hade varit bra att ha en sådan del i forumet.



Om han som ägde worksen var från Vinslöv så tolkar jag det där som en dålig bortföklaring för att täcka bristande körkunskaper.


On Topic:
Snygg kärra och snygga dekaler på sidan av bilderna från träffen att döma.
Där stod det fotograf så varför inte titulera dig som det ?

Christian
2008-04-21, 13:36
OT:
Kan tas bort...:blink:


Bör tilläggas att jag låg sist i ledet som medarrangör.... :wild:

Däremot fick jag släppa på gasen emellanåt då Worksen från Vinslöv nosade på andra bilar.

Jag hade bara två bilar bakom mig en gång,,,Ace666 och Sunday82 pga trafiksäkerhet.

arcamone
2008-04-21, 13:49
Fantastiskt att man har en bil som nästan går snabbare i i kurvor än på rakor. Låg emellan 2 MCS (trimmade saker) på den kurviga vägen, 6000 varv låter och går bra!

Usch, hade du h/k-paketet oxå, då blev jag ännu mera avis. Fast att ha farthållare på en Mini , du kör ju ingen touringbil :p Allvarligt talat så vore det inte helt dumt med en R50-tråd. Med alla våra häftiga modifikationer; luftfilter, chip, vinge (som du redan skaffat ser jag) och annat skojigt. Ordna, någon?

/arcamone, på g med vinge, blinkers och k/n panelfilter


Tack! :D :D

Skönt att höra att jag inte är Ensam här med en helt Original. :woot:

Jag o frun låg bakom en JCW 56:a på träffen i Lördags. På de kurviga vägarna så hängde vi på rätt bra. Ägaren av Worksen, nämnde det efteråt, att HK är inte alltid = snabbast.

Kändes Gött! :handen: :handen:

//MiKE



" Dags för en avdelning för VVK & T (Våga Vägra Kompressor & Turbo) "
Ja, det hade varit bra att ha en sådan del i forumet.

arcamone
2008-05-08, 08:14
Nå, hur går det med luftfilter och annat som jag läst om i andra trådar? Har själv tänkt köpa K&Ns panelfilter för bättre flöde (dock ingen ljudförbättring). Det pratas ju om att öppet sportluftfilter suger in för varm luft i motorn = sämre än originalfilter t.o.m, kanske bara ett bekymmer i varmare länder dock?

Var det en S-vinge du hade på din? Köpt/monterat själv?

Du har väl sett att en shortshift säljes?
http://www.coopersweden.se/showthread.php?p=60818#post60818

/arcamone, utan större moddar på gång

MiKE
2008-05-08, 09:19
Nå, hur går det med luftfilter och annat som jag läst om i andra trådar? Har själv tänkt köpa K&Ns panelfilter för bättre flöde (dock ingen ljudförbättring). Det pratas ju om att öppet sportluftfilter suger in för varm luft i motorn = sämre än originalfilter t.o.m, kanske bara ett bekymmer i varmare länder dock?

Var det en S-vinge du hade på din? Köpt/monterat själv?

Du har väl sett att en shortshift säljes?
http://www.coopersweden.se/showthread.php?p=60818#post60818

/arcamone, utan större moddar på gång

Jag tänkte åka till Autoexperten och prata med snubben själv ang Luftfiltret. Men har inte haft tid.
Ok. för varm luft... det har jag aldrig hört. Bra att veta. Tack.

Mycket man vill göra, men allt kostar. Och, i och med att det är en bil jag har i företaget, så vill frugan inte att vi gör för mycket med den. Risk för att man buskör.... ;)

Vingen satt på när vi köpte bilen. Rätt ny, då tidigare ägare köpte den. Han ägde inte bilen i mer än lite över 1år. Tror det är en "S" vinge. men en original Miniprodukt är det iallafall.
Plus de kromade blinkersgälarna på sidorna. De köpte han oxå till bilen.

Nu kör vi/jag på 50/50 Bensin Etanol. Bilen går som :mad: :p Otoligt men SANT! Etalnolen har 104 oktan och högre syrehalt i. MYCKET bättre bottendrag, och ax. T.o.m. frugan märker av effektökningen. Rejält. Plus att det blir billigare att tanka, trots att den drar mer soppa.

Shortshift:n tror jag att det får vara. Efter Christians inlägg om att det blir trögare att växla så. Tycker spaken är rätt go nu så.
//MiKE

powernap
2008-05-08, 09:44
tog mig friheten att klippa in det här från www.tankaetanol.se

E85 har ett oktantal på 104 RON, det betyder att man kan öka kompressionen utan att motorn “spikar”. Låginblandning av E85 ger högre effekt. Etanol tillför syre bundet i bränslet och därför ökar verkningsgraden. Detta kan ge sig uttryck i piggare bil eller lägre bränsleförbrukning.

arcamone
2008-05-08, 09:45
Nu kör vi/jag på 50/50 Bensin Etanol. Bilen går som :mad: :p Otoligt men SANT! Etalnolen har 104 oktan och högre syrehalt i. MYCKET bättre bottendrag, och ax. T.o.m. frugan märker av effektökningen. Rejält. Plus att det blir billigare att tanka, trots att den drar mer soppa.

Shortshift:n tror jag att det får vara. Efter Christians inlägg om att det blir trögare att växla så. Tycker spaken är rätt go nu så.
//MiKE
Hmm, tänk igenom den höga inblandning av etanol. Etanol är ett torrare bränsle vilket sliter på packningar/gummislangar och riskerar därför att skada motorn. Finns säkert någon här som kan mer om detta än jag. men några procent skall jag allt testa, kör du på 95 oktan på resten då? Rena miljöbilen du har :)

Nä, shortshift verkar inte intressant, tror inte att dessa 0,02 sek som det går snabbare att växla är stället där man skall lägga pengarna.

/arcamone

ola
2008-05-08, 09:46
inte så hemma på det där med etanol , blandra du själv eller är det E85? har du moddat bilen på nåt sätt för att få den att gå på etanol?

Jag tänkte åka till Autoexperten och prata med snubben själv ang Luftfiltret. Men har inte haft tid.
Ok. för varm luft... det har jag aldrig hört. Bra att veta. Tack.

Mycket man vill göra, men allt kostar. Och, i och med att det är en bil jag har i företaget, så vill frugan inte att vi gör för mycket med den. Risk för att man buskör.... ;)

Vingen satt på när vi köpte bilen. Rätt ny, då tidigare ägare köpte den. Han ägde inte bilen i mer än lite över 1år. Tror det är en "S" vinge. men en original Miniprodukt är det iallafall.
Plus de kromade blinkersgälarna på sidorna. De köpte han oxå till bilen.

Nu kör vi/jag på 50/50 Bensin Etanol. Bilen går som :mad: :p Otoligt men SANT! Etalnolen har 104 oktan och högre syrehalt i. MYCKET bättre bottendrag, och ax. T.o.m. frugan märker av effektökningen. Rejält. Plus att det blir billigare att tanka, trots att den drar mer soppa.

Shortshift:n tror jag att det får vara. Efter Christians inlägg om att det blir trögare att växla så. Tycker spaken är rätt go nu så.
//MiKE

MiKE
2008-05-08, 09:51
tog mig friheten att klippa in det här från www.tankaetanol.se

E85 har ett oktantal på 104 RON, det betyder att man kan öka kompressionen utan att motorn “spikar”. Låginblandning av E85 ger högre effekt. Etanol tillför syre bundet i bränslet och därför ökar verkningsgraden. Detta kan ge sig uttryck i piggare bil eller lägre bränsleförbrukning.

Tack Jonas! Jag har inte riktigt läst på ang oktan eller RON. :rolleyes:

powernap
2008-05-08, 09:52
*öppnar en etanoldiskussionstråd under teknik*

sorry för trådkapningen

MiKE
2008-05-08, 09:58
inte så hemma på det där med etanol , blandra du själv eller är det E85? har du moddat bilen på nåt sätt för att få den att gå på etanol?

Jag kör på E85 och 95okt. Låter tändningen vara på så att jag ser på bensinmätaren när den når till mitten. sen bytar jag bara till etanol. 50/50. var liite osäker i början på hur jag skulle lösa det, utan att behöva modda bilen ( vilket det ju finns prylar för ) så då hissade jag ner bilrutan och hängde in i genom hölet och tittade på mätarnålen. :p

Kör du på ren etanol, måste man modda den. Annars så tänder den helt fel vad jag har förstått.

http://www.etanolbil.com/

http://www.tankaetanol.nu/etanolkit.html

http://e85.info.se/

Prova vet jag! Ni pajar inte motorn bara på att köra upp en tank 50/50. En liten effektökningsupplevelse!! :woot:

//MiKE