handdator

Visa fullständig version : FEED ME: Mini Cooper D Clubman - R55



FEED ME
2008-04-17, 00:50
Namn (Ägare): Erik
Namn (bil): Clabbe
Stad: Ekerö (Stockholm)

Modell: Mini Cooper D Clubman -08

Färg: Mellow Yellow / Svart tak
Klädsel: Tyg/läder Ray carbon svart

Fälgar: 17" Nightspoke R106
Däck: Yokohama A048 215/45-17

Längsta utrustningslistan på klubben(??):
"Chili-paket"
Mini Sportchassi
Avtagbart drag
Uppvärmda vindrutespolare
Sportläderratt med multifunktion
Svarta bonnetstripes på motorhuv
Chrome line exteriör
"Siktpaket"
Elektrisk glastaklucka
"Bagageutrymmespaket"
Tonade sidorutor bak samt bakruta
Velourmattor
Aut. avbländbar innerbackspegel
Armstöd fram
Sportstolar
"Förvaringspaket"
Colour Line Mellow Yellow
Anthracit innertak
Interiörfärg Piano Black
Sportknapp
Park Distance Control
Regnsensor
Xenonljus
ACC / Klimatautomatik
Färddator
"Belysningspaket"
Navigationspaket Professional (GPS)
Röststyrning
HiFi Högtalarsystem
Bluetooth-mobil & USB-anslutning för iPod
Individual vita blinkesglas

FEED ME
2008-04-17, 00:59
Så var det då ÄNTLIGEN dags! Ska bara sova några timmar först. Sedan är det dags att åka till BMW och hämta Clabbe! Den som väntar på något gott, väntar inte för länge... Jag beställde honom redan i oktober, och bad om att få vänta med leveransen till april, för att jag skulle slippa skita ner honom i snösaltslasket det första jag gör... Så hade jag beställt leveranstid i början på förra veckan, men då visade väderprognosen på snöslask igen. Jag tänkte att om jag har väntat ett halvår, så kan jag ju lika gärna vänta en vecka till... Så jag ringde och sa att jag avvaktar med att hämta ut honom. Men nu när väderprognosen ser lovande ut, så är det äntligen dags!

Jag längtar verkligen! Och sedan blir det lång jungfruresa med en gång. Först till Kinnekulle på fredag och sedan till Halmstad på lördag...
Men innan dess ska jag hinna styla till honom lite, så att man ser att han är min! Bilder kommer snart...

Rasmus
2008-04-17, 07:14
Så var det då ÄNTLIGEN dags! Ska bara sova några timmar först. Sedan är det dags att åka till BMW och hämta Clabbe! Den som väntar på något gott, väntar inte för länge... Jag beställde honom redan i oktober, och bad om att få vänta med leveransen till april, för att jag skulle slippa skita ner honom i snösaltslasket det första jag gör... Så hade jag beställt leveranstid i början på förra veckan, men då visade väderprognosen på snöslask igen. Jag tänkte att om jag har väntat ett halvår, så kan jag ju lika gärna vänta en vecka till... Så jag ringde och sa att jag avvaktar med att hämta ut honom. Men nu när väderprognosen ser lovande ut, så är det äntligen dags!

Jag längtar verkligen! Och sedan blir det lång jungfruresa med en gång. Först till Kinnekulle på fredag och sedan till Halmstad på lördag...
Men innan dess ska jag hinna styla till honom lite, så att man ser att han är min! Bilder kommer snart...
Vilken känsla! Hoppas du blir nöjd. Och grattis till en fin bil!

RobertH
2008-04-17, 07:32
Kul!

Vad har du för mods planerade på en enda dag?

Freddo
2008-04-17, 12:12
Längsta utrustningslistan på klubben(??):
"Chili-paket"
Mini Sportchassi
Avtagbart drag
Uppvärmda vindrutespolare
Sportläderratt med multifunktion
Svarta bonnetstripes på motorhuv
Chrome line exteriör
"Siktpaket"
Elektrisk glastaklucka
"Bagageutrymmespaket"
Tonade sidorutor bak samt bakruta
Velourmattor
Aut. avbländbar innerbackspegel
Armstöd fram
Sportstolar
"Förvaringspaket"
Colour Line Mellow Yellow
Anthracit innertak
Interiörfärg Piano Black
Sportknapp
Park Distance Control
Regnsensor
Xenonljus
ACC / Klimatautomatik
Färddator
"Belysningspaket"
Navigationspaket Professional (GPS)
Röststyrning
HiFi Högtalarsystem
Bluetooth-mobil & USB-anslutning för iPod
Individual vita blinkesglas

Åh fy faen.. skaplig spec. Får man fråga vad priset landade? Lär väl vara ett listpris en bit över 300000:- :D

FEED ME
2008-04-18, 00:23
Kul!

Vad har du för mods planerade på en enda dag?

Lite klistermärken är ju aldrig fel...

http://www.grc.as/images/rsgallery/display/clabbe_uppifran.jpg.jpg

:D

FEED ME
2008-04-18, 00:24
Åh fy faen.. skaplig spec. Får man fråga vad priset landade? Lär väl vara ett listpris en bit över 300000:- :D

Bra gissning! ;)

FEED ME
2008-04-18, 20:11
Då har Clabbe varit på sin första Track Day idag. Det blev ett besök på Kinnekulle, tillsammans med RingRunners of Sweden. Clabbe kände sig lite blyg i sällskapet som bestod av Porschar och Ferrarisar av de värre modellerna. (Porsche 997 GT2, 997 GT3 RS, 997 turbo, 997 GT3, 996 GT2 etc, Ferrari 430, 360 CS etc.) Men efter att han hämtat mod ett tag i depån och fått lite uppmuntrande kommentarer från de förbipasserande, så vågade han sig ut på banan. På raksträckorna så visslade förstås de snabbare bilarna förbi i full fart, men på den kurviga baksidan av banan så trivdes Clabbe som fisken i vattnet! Jag hade riktigt roligt bakom ratten och Clabbe styrde in väldigt direkt precis dit jag ville ha honom. Jag har kört alla möjliga fina bilar, men ett så neutralt uppförande har jag nog aldrig tidigare upplevt. Ingen tendens till vare sig under- eller överstyrning och jag behövde inte ens stänga av ESP-systemet, för det behövde aldrig gripa in! Otroligt imponerande!

http://www.grc.as/images/rsgallery/display/clabbe_kinnekulle640.jpg.jpg

På vägen tillbaka spanade vi in tranor vid Hornborgasjön!

http://www.grc.as/images/rsgallery/display/clabbe_hornborgarsjon640.jpg.jpg

Hobbe
2008-04-18, 20:14
Den absolut bästa takdekalen Erik :banana:

Kul också att du uppskattar MINI:ns förträffliga egenskaper :cool:

powernap
2008-04-18, 20:38
ÖVERLÄGSEN TAKDEKAL......

ska bli skoj o spana in den imorgon LIVE

W2k
2008-04-21, 11:33
Grym utrustningslista. Men allt det och ingen skinnklädsel? Jag hade lätt offrat navigationen för Loungelädret (vilket jag också gjorde på min bil) .. men men .. smaken är som baken antar jag. ;)

FEED ME
2008-04-21, 17:56
Grym utrustningslista. Men allt det och ingen skinnklädsel? Jag hade lätt offrat navigationen för Loungelädret (vilket jag också gjorde på min bil) .. men men .. smaken är som baken antar jag. ;)

Som sagt, smaken är som baken!
Min bak föredrar att sitta på tyg, eftersom:
1, Skinn blir iskallt på vintern
2, Skinn blir stekhett på sommaren
3, Skinn gör att man sitter och glider fram och tillbaka i kurvorna...

Navigationen är ju det klart bästa med hela bilen. Hela interiören får en ny dimension med den stora skärmen mitt i hastighetsmätaren (som löper på utsidan) - rena paradiset för en prylälskare som jag! Jag sitter och roar mig med att bläddra mellan karta, telefon och iPod-styrning mest hela tiden! Och grafiken på skärmen är den klart ballaste som jag sett hittills.

FEED ME
2008-04-21, 18:08
Vilken underbar första helg för Clabbe! Nu har han rullat drygt 140 mil på mindre än en vecka och hunnit med stor släktträff i Halmstad, bland drygt 20 andra Minisar. Jättekul event, och extra roligt att få köra ifrån några S- och Works-bilar i konbanan... Clabbe ser fram emot nya konbaneträffar och framför allt det stora klubbmästerskapet på Lunda flygfält. Tills dess så ska han ha fått lite extra vitaminer under motorhuven också...

Det underbara vårvädret har förstås förstärkt upplevelsen ytterligare, men hittills är jag 100% nöjd med mitt köp! Vilken underbart fin bil. Förutom de uppenbara fördelarna så sitter man ju väldigt komfortabelt även på långresor. Nästan lite väl komfortabelt, för min smak. Men jag har lovat mig själv att inte spåra ur (igen) och slänga dit race-chassi och grejer. Clabbe ska ju dock vara bruksbil och förutom ett trim-chip, så ska han få vara standard...

Hobbe
2008-04-23, 09:10
Men jag har lovat mig själv att inte spåra ur (igen) och slänga dit race-chassi och grejer. Clabbe ska ju dock vara bruksbil och förutom ett trim-chip, så ska han få vara standard...

Visst, det är vad vi alla tror och hoppas som nybliven MINI-ägare ;)

Helan
2008-04-23, 09:49
Clabbe är Snygg! Gillar verkligen takdekalen!

Helan

JohanH
2008-04-23, 12:33
Som sagt, smaken är som baken!
Min bak föredrar att sitta på tyg, eftersom:
1, Skinn blir iskallt på vintern
2, Skinn blir stekhett på sommaren
3, Skinn gör att man sitter och glider fram och tillbaka i kurvorna...


Kan inte hålla med mer. Det finns en sak till:
4. Skinn klistrar fast sig i benen när man kör eller åker i shorts.

Ses på Lunda - då är förhoppningsvis Affe (vår MCS BRG) inte bara sänkt utan också presenterad på forumet med bilder å allt. Han har ju redan träffat sina kompisar några gånger.

/Johan

FEED ME
2008-05-22, 01:03
Nu har Clabbe rullat 400 mil. Det har vi firat genom att ge honom en injicering av extra vitaminer under motorhuven. Har idag varit hos MotorNord i Sundsvall och chippat honom! Kollade upp flera olika alternativ, men valet föll på MotorNord eftersom jag har bra erfarenheter av dem sedan tidigare. De chippade bl.a. även min tidigare BMW 330xd med mycket gott resultat.

Frågan är dock om resultatet av denna chippning inte är det mest spektakulära. Enligt deras blygsamma siffror så ska chippningen ge 130 hk (orginal 110 hk) och 280 Nm (orginal 260 Nm med overboost). Jag har dock väldigt svårt att tro att dessa siffror kan stämma. Det känns snarare som 160 hk -minst!

Jag har med driftbox (http://www.grc.as/index.php?option=com_content&task=view&id=73&Itemid=86) mätt upp diverse olika accelerationsintervall. T.ex. för 0-100 samt 80-120 så kapade jag drygt 2 sek efter chippningen!! (Mätningarna är gjorda på exakt samma ställe före och efter och med flera mätningar i varje intervall.)

Rent känslomässigt så känns det som en helt annan bil. Den drar helt ursinnigt. Från stillastående så måste man hålla igen för att inte spinna loss, och i högre hastigheter så avverkas omkörningarna på ett kick! Nu äntligen så motsvarar effekten bättre det helt fantastiska chassit.

Supernöjd, är ordet!

Nu ser vi bara fram emot konbanan på Lunda till helgen!

powernap
2008-05-22, 07:02
håller en liten tumme för att dieselkombin kommer att avverka en o annan blingvist :-)

heja erik, flåt, CLABBE

Bergen
2008-05-22, 08:24
Nu har Clabbe rullat 400 mil. Det har vi firat genom att ge honom en injicering av extra vitaminer under motorhuven. Har idag varit hos MotorNord i Sundsvall och chippat honom! Kollade upp flera olika alternativ, men valet föll på MotorNord eftersom jag har bra erfarenheter av dem sedan tidigare. De chippade bl.a. även min tidigare BMW 330xd med mycket gott resultat.

Frågan är dock om resultatet av denna chippning inte är det mest spektakulära. Enligt deras blygsamma siffror så ska chippningen ge 130 hk (orginal 110 hk) och 280 Nm (orginal 260 Nm med overboost). Jag har dock väldigt svårt att tro att dessa siffror kan stämma. Det känns snarare som 160 hk -minst!

Jag har med driftbox (http://www.grc.as/index.php?option=com_content&task=view&id=73&Itemid=86) mätt upp diverse olika accelerationsintervall. T.ex. för 0-100 samt 80-120 så kapade jag drygt 2 sek efter chippningen!! (Mätningarna är gjorda på exakt samma ställe före och efter och med flera mätningar i varje intervall.)

Rent känslomässigt så känns det som en helt annan bil. Den drar helt ursinnigt. Från stillastående så måste man hålla igen för att inte spinna loss, och i högre hastigheter så avverkas omkörningarna på ett kick! Nu äntligen så motsvarar effekten bättre det helt fantastiska chassit.

Supernöjd, är ordet!

Nu ser vi bara fram emot konbanan på Lunda till helgen!

Allvarligt. Blev det så stor skillnad. 2 SEKUNDER!! Alltså, nu blev jag riktigt sugen. Trimchip här kommer jag. Vad kostar det på Motor Nord, då? Jag chippade min 840:a där för ett par år sedan, också det med ett bra resultat. Hur verkar bränsleförbrukningen bli , då? Givetvis så vill man ju "blyfota" mer när den går bättre, men verkar den bli mycket törstigare? Jag har bara väntat på att någon ska "chippa" dieseln, så man får höra hur den går. Det här är ju riktigt bra alltså.

FEED ME
2008-05-22, 09:19
Allvarligt. Blev det så stor skillnad. 2 SEKUNDER!! Alltså, nu blev jag riktigt sugen. Trimchip här kommer jag. Vad kostar det på Motor Nord, då? Jag chippade min 840:a där för ett par år sedan, också det med ett bra resultat. Hur verkar bränsleförbrukningen bli , då? Givetvis så vill man ju "blyfota" mer när den går bättre, men verkar den bli mycket törstigare? Jag har bara väntat på att någon ska "chippa" dieseln, så man får höra hur den går. Det här är ju riktigt bra alltså.

Bränsleförbrukningen glömde jag bort att kommentera... Generellt sett när man chippar en bil så ökar ju förbrukningen när man håller gasen i botten, samt att förbrukningen kan minska något vid jämn/lugn körning.
På vägen till Sundsvall (innan chipningen) drog Clabbe 0,61 l/mil med ganska högt tempo från Stockholm. På vägen tillbaka (efter chippningen) så hade förbrukningen sjunkit till 0,58 l/mil (totalt) trots att vi då höll ännu högre tempo...

När jag nollade mätaren och körde lite lugnt i Stockholm när jag kom hem, så låg förbrukningen där den brukar: runt 0,46 l/mil.

Priset för chippningen: Knappt 7000 kr

Bronto
2008-05-22, 09:24
Grattis till en otroligt lyckad chippning Erik! Fler hästar (än förutspått!) och lägre bensinförbrukning är inte dumt :)

Bergen
2008-05-22, 12:29
Ja, det är ju fantastiskt bra.:D . Detta är ju bara ett måste alltså. Med lägre förbrukning också.:p . Kan ju inte bli bättre.:woot: .

HF-Björn
2008-05-22, 12:52
Skulle nog påstå att Classe inte har någon bensinförbrukning alls! :rolleyes: :)

Grattis till en otroligt lyckad chippning Erik! Fler hästar (än förutspått!) och lägre bensinförbrukning är inte dumt :)

KIT
2008-05-23, 16:47
Kan de chippa bensinare också?

FEED ME
2008-05-26, 12:09
Kan de chippa bensinare också?

Ja, enligt MotorNords hemsida:

Cooper S 1.6L 175hk (R56)
2006 onwards
Engine type : Turbocharged Petrol
Engine size : 1598 cm3
Cylinders : 4


Original hk : 172
Original nm : 240
Effektökning : 22Hk
Vridökning : 29Nm

Pris: 6950:-

W2k
2008-05-26, 12:47
Nu är jag grymt sugen på ett trimchip...

Åkte du hela vägen till Sundsvall för din trimning? Kollar jag på deras hemsida hänvisar ju de till sina återförsäljare, som verkar finnas lite varstans, bl a Stockholm.

http://www.motornord.se/Gismo/Bildarkiv/org/256/bromskurvor/cooper%20d%20r56.jpg

:woot:

FEED ME
2008-05-26, 13:06
Nu är jag grymt sugen på ett trimchip...

Åkte du hela vägen till Sundsvall för din trimning? Kollar jag på deras hemsida hänvisar ju de till sina återförsäljare, som verkar finnas lite varstans, bl a Stockholm.


Ja, jag åkte till Sundsvall. Litar mer på dem än någon halvtaskig (??) återförsäljare...

Om man vet hur man gör, så kan man ju själv plocka bort elektronikboxen och skicka upp den till Sundsvall, så programmerar de om den och skickar tillbaka den till dig.

Men eftersom jag själv har tummen mitt i handen, så tycker jag det känns bättre att göra det på plats så att de även kan kontrollera så att allt fungerar när det är klart...

Dessutom är det ju alltid kul att få köra lite! :)

W2k
2008-05-26, 13:12
Som jag förstår det består väl själva trimningen bara av att man kopplar in en sladd och trycker på en knapp, själva mjukvaran kommer ju från Superchips! Men då vet jag, tack iaf.

Tror inte jag orkar åka hela vägen till Sundsvall, ger nog återförsäljaren i Stockholm en visit när det blir dags.

MINA
2008-05-26, 13:32
Så farligt är det väl inte !
"Du saknar ju 40 mil på mätarn ".
Välkommen på ett besök !
Tack för trevlig samvaro i helgen :D

HF-Björn
2008-05-26, 13:37
Ser BMW vid service att den är chip trimmad? eller gömmer sig programvaran? Vill inte riskera min motorgaranti.

FEED ME
2008-05-26, 14:11
Ser BMW vid service att den är chip trimmad? eller gömmer sig programvaran? Vill inte riskera min motorgaranti.

De kan se den om de specifikt letar efter den. Men normalt sett inte.

Om garantin gäller är mycket upp till handläggaren. Har man tur och får en förnuftig person så är det antagligen inga problem. Råkar man ut för en tuff paragrafryttare så kanske man får problem...

FEED ME
2008-06-04, 14:32
Då har Clabbe fått göra premiär som dragbil också... Vilket gick helt utan problem. Vattenskotern som skulle hem till Stockholm efter vinterförvaringen hos föräldrarna i Småland, kändes helt plötsligt mycket större -jämfört med när jag brukar dra den efter folkabussen... Men det kändes knappt att man hade ca 500 kg på släp - Clabbe kändes helt oberörd av den extra lasten... Förbrukningen stannade också på måttliga 0,53 l/mil enligt färddatorn, trots att det gick i dryga 100 km/h större delen av vägen...

På tal om förbrukning och färddator, så har jag noterat att den är en ganska stor glädjemätare. Förra gången jag tankade så nollställde jag färddatorn samtidigt som jag tankade och även nollställde trippmätaren. När det var dags för att tanka nästa gång så visade färddatorn på en genomsnittlig förbrukning på 0,53 l/mil. Enkel matematik baserad på 30,74 liter diesel till 48,08 mil ger dock en verklig förbrukning på 0,64 l/mil. Det är ju en ganska stor skillnad...
Är det några fler som har testat om färddatorerna verkligen visar rätt?

Bayerleiner
2008-06-04, 14:41
Jag har nollställt mätaren varje gång jag tankat och kollat verklig förbrukning med resultatet att verklig förbrukning alltid ligger en bit (~10%) över vad färddatorn säger. Det har dock blivit lite mindre skillnad de senaste tankningarna, så det kanske blir bättre med tiden... bilen har gått 600 mil nu.

Jag kan kolla exakt vad skillnaden är när jag kommer hem sedan.

Freddo
2008-06-04, 15:12
Då har Clabbe fått göra premiär som dragbil också... Vilket gick helt utan problem. Vattenskotern som skulle hem till Stockholm efter vinterförvaringen hos föräldrarna i Småland, kändes helt plötsligt mycket större -jämfört med när jag brukar dra den efter folkabussen... Men det kändes knappt att man hade ca 500 kg på släp - Clabbe kändes helt oberörd av den extra lasten... Förbrukningen stannade också på måttliga 0,53 l/mil enligt färddatorn, trots att det gick i dryga 100 km/h större delen av vägen...

På tal om förbrukning och färddator, så har jag noterat att den är en ganska stor glädjemätare. Förra gången jag tankade så nollställde jag färddatorn samtidigt som jag tankade och även nollställde trippmätaren. När det var dags för att tanka nästa gång så visade färddatorn på en genomsnittlig förbrukning på 0,53 l/mil. Enkel matematik baserad på 30,74 liter diesel till 48,08 mil ger dock en verklig förbrukning på 0,64 l/mil. Det är ju en ganska stor skillnad...
Är det några fler som har testat om färddatorerna verkligen visar rätt?

Va är det för Sea-Doo du har? gsx?

Själv kör jag Sea-doo 3d, men ska väl byta den nu.

HF-Björn
2008-06-04, 20:04
Som du säger Erik, min riktiga vs. färdator är ca 1dl mer!

FEED ME
2008-06-04, 21:40
Va är det för Sea-Doo du har? gsx?

Själv kör jag Sea-doo 3d, men ska väl byta den nu.

En GTX Limited Supercharged, med 185 hk.
Den går fint. Nästan lika bra som Coopern! :)

FEED ME
2008-06-04, 21:42
Som du säger Erik, min riktiga vs. färdator är ca 1dl mer!

Vad brukar du ha för förbrukning då? Riktig respektive mätare?

brn2rn
2008-06-09, 08:51
Sen finns ju Aros Auto i Västerås som fått god renomée på Autopower.
Dit är det ju inte så långt från Stockholm.

Min fråga är väl mest:
Chippa med Superchips +20hk eller Boxa med Promotech +30hk?????

Vad tycker ni som vet?

FEED ME
2008-06-11, 23:07
Sen finns ju Aros Auto i Västerås som fått god renomée på Autopower.
Dit är det ju inte så långt från Stockholm.

Min fråga är väl mest:
Chippa med Superchips +20hk eller Boxa med Promotech +30hk?????

Vad tycker ni som vet?

Jag känner inte till just Aros Auto eller Promotech.

Däremot har jag testat flera olika typer av boxar och flera olika typer av chip.

All min erfarenhet säger att chippen ger klart bättre effekt och att de ger mindre problem med olika fel.

Vad tillverkarna skriver i sina reklamblad är kanske en helt annan sak. Jag har skrivit det här flera gånger redan, men upprepar mig igen:

Jämförelse mellan min Mini Cooper D och min flickväns Peugeot 207 HDI GT. Båda dessa bilar har exakt samma motor på 1,6 l och 110 hk. (Peugeot tillverkar ju motorerna åt Mini, liksom åt Volvo, Ford m.fl.)

Min Mini har chip från MotorNord som enligt tillverkaren ska ge 130 hk. Mätningar med Driftbox visade att jag kapade tiden 0-100 samt 80-120 med ca 2 sek efter chipningen. Vilket ger att det verkliga hk-antalet säkert är närmare 150 än 130. Bilen upplevs väldigt mycket piggare.

Maries Peugeot har effektbox från Ferrita som enligt tillverkaren ska ge 140 hk. Mätningar med Driftbox visade att tiden från 0-100 samt 80-120 kapades med ca 0,5 sek. Rent känslomässigt har jag väldigt svårt att känna någon skillnad över huvudet taget med respektive utan box. Jag gissar att det verkliga hk-antalet ligger runt 120 hk.

Så vad kan vi lära av detta? Jo, att det förekommer väldigt mycket glädjesiffror på marknaden. Folk lovar väldigt mycket, men håller väldigt lite.

Sedan är det väl upp till dig om du litar mer på en säljande hemsida från tillverkaren, eller på mig som är helt opartisk och som har erfarenhet av att ha kört och trimmat olika dieselbilar i 15 år...

Som jag ser det är den enda fördelen med en box att man enklare kan ta bort den. Om någon tittar ordentligt så kan han antagligen ändå se att det har skarvats in sladdar till boxen.
Och ett trimchip går ju fortfarande att återställa igen till orginal, om man nu skulle vilja det.
Så inte ens detta säljargument ger jag egentligen särskilt mycket för. Däremot så kan man ju ta bort boxen från en bil och flytta över den till en annan med samma motor, om man nu skulle vilja det. Det går ju inte om man har programmerat om chippet.

FEED ME
2008-06-11, 23:29
Får väl även passa på att fortsätta denna "blogg" med att berätta om Clabbes äventyr på Miniträffen i Gislaved förra veckan - på nationaldagen.

En väldigt trevlig dag som samlade 13 (tror jag) Mini-bilar vid en liten Mini-bana(!) i skogen bredvid den stora däcksfabriken... Banan var inte mer än dryga 700 meter lång och bredden var en styv Mini-bredd, vilket gjorde att spårval var lite överkurs. Avåkningszonerna bestod mestadels av tallar, men hade man lite tur (liksom Powernap!) så träffade man bara en ungbjörk... :cool:

Men inte desto mindre så var det riktigt kul att köra, bara man höll sig i skinnet och behöll bilen på banan. Clabbe gjorde inga utflykter i terrängen, utan försvarade istället dieselkombins färger genom att köra snabbare än alla andra bilar förutom en: Karl-Ernst, som är en ganska van racingchaufför med en väldigt fint preppad Cooper S lirade lite i en klass för sig själv, runt två sekunder snabbare än Clabbe, som sedan var tätt följd av diverse Works-bilar och vanliga S-modeller.

I konbanan som avslutade dagen så var Clabbe bara en halv sekund långsammare än Karl-Ernst och delade andraplatsen med Powernap, som körde in i målfållan på hundradelen exakt samma tid...

Dagen erbjöd även ett accelerationstest med Driftbox för att se 0-100 km/h. I denna gren fick dock Clabbe se sig besegrad av samtliga S-bilar med ganska god marginal. Clabbe behövde en hel sekund längre tid på sig denna dag jämfört med när jag sist mätte honom efter att han blivit chippad. Jag tror att orsakerna är tre: Dels att denna dag erbjöd extrem värme och sol med +28 grader. Och värme är som alla vet av ondo när det gäller effekt -i synnerhet för turbobilar. Dessutom var teststräckan lite lätt i uppförsbacke och Clabbe hade fortfarande full tank.

Men å andra sidan så blir ju prestationen ännu desto större att vara snabbare på banan, trots att de andra bilarna var klart accelerationssnabbare... Men i banan så har ju dieseln stor fördel av sitt stora vridmoment och jag kunde köra hela banan på treans växel och fortfarande vara på gränsen till att spinna loss hela tiden i kurvorna...

Så Clabbe och jag är mycket nöjda med dagen ändå.
Grillning och trevligt sällskap förhöjde förstås stämningen ytterligare!

RobertH
2008-06-12, 09:57
Låter riktigt schysst! Jag tror att du har fått många att tänka om när det gäller oljebrännare...

powernap
2008-06-12, 17:08
jepp måste helt klart erkänna att diesel med chip o R-däck med en erik bakom ratten e bra svår att åka ifrån :woot:

förutom rattlåsrally, men vem hade anat annat.....

MiniS
2008-06-13, 17:46
Du var inte på knutstorp idag och brännde ? :)

powernap
2008-06-13, 17:47
JOOOO......klart jag var ;-)

fast idag var det min S framför eriks D som gällde....trots eriks R-däck o mina gatdäck..... :buttrock:

FEED ME
2008-06-27, 13:35
Jo, jag måste nog trimma lite till om jag ska kunna slå Powernap på Knutstorp... :blink:

Idag så får Clabbe semester. Den ska han tillbringa i garaget - tre veckor i rad. Han har ju hunnit rulla 950 mil redan, så han kan behöva pusta ut en stund i lugn och ro. För sedan i augusti så får han jobba för fullt igen, när vi ska ner till Österrike och vända. Samt, vilket vi båda längtat efter, ska ta några rundor på legendariska Nürburgring på hemvägen!

Vad ska då jag göra medan Clabbe har semester? Jo, jag tar båten till Polen idag för att köra racingbana och festa tillsammans med ett glatt gäng (http://www.gt-polonia.com/)! Det blir fjärde året i rad på den trevliga polska banan Tor Poznan.
Därefter fortsätter jag ner till Nürburgring och tänkte bli kvar där fram till GRC's sommartrip den 20 juli. Så det ska förhoppningsvis hinnas avverkas ganska så många rundor! Förutom att jag tar datorn med mig för att jobba lite om dagarna också...

Ha en bra sommar, allihop! :cool:

Rasmus
2008-06-27, 17:02
Vad ska då jag göra medan Clabbe har semester? Jo, jag tar båten till Polen idag för att köra racingbana och festa tillsammans med ett glatt gäng (http://www.gt-polonia.com/)! Det blir fjärde året i rad på den trevliga polska banan Tor Poznan.
Se upp för Robban som är där och bränner däck i en GT3:a!
Hoppas ni får det grymt kul i Polen och att Clabbe inte känner sig alltför ensam i garaget.

RobertH
2008-06-28, 23:48
Sist jag såg Erik så stod han i baren med tom blick och någon form av 80-talstechnorymt i höfterna. Hoppas han piggar på sig och är startklar kl.11 i morgon bara!

FEED ME
2008-06-30, 17:44
Sist jag såg Erik så stod han i baren med tom blick och någon form av 80-talstechnorymt i höfterna. Hoppas han piggar på sig och är startklar kl.11 i morgon bara!

Hehe... :cool:

Det blir ju lite tunga kvällar här i Polen i detta festglada gäng... Men framåt eftermiddagen så piggnar man ju till så att man kan sätta lite nya varvrekord!

Kul att det faktiskt är med en Mini GP här i gänget som annars enbart består av Lamborghinisar, Ferrarisar och Porschar, samt några Corvetter och Viprar. Extra kul att GP'n är bland de snabbaste på banan!
Stod bland annat i depån och tog tid på en trimmad Porsche 996 GT2. Första varvet när han körde förbi så hade han Minin strax bakom sig, och nästa varv så kom Minin förbi före... :o

Limited Edition
2008-06-30, 18:05
Hehe... :cool:

Det blir ju lite tunga kvällar här i Polen i detta festglada gäng... Men framåt eftermiddagen så piggnar man ju till så att man kan sätta lite nya varvrekord!

Kul att det faktiskt är med en Mini GP här i gänget som annars enbart består av Lamborghinisar, Ferrarisar och Porschar, samt några Corvetter och Viprar. Extra kul att GP'n är bland de snabbaste på banan!
Stod bland annat i depån och tog tid på en trimmad Porsche 996 GT2. Första varvet när han körde förbi så hade han Minin strax bakom sig, och nästa varv så kom Minin förbi före... :o

ha ha ha så ska dom tas

JohanH
2008-07-01, 10:47
Vem kör Minin?

FEED ME
2008-07-02, 18:16
Vem kör Minin?

Jag kommer inte ihåg vad han heter, men han har köpt bilen av Häggenäs Auto (http://www.haggenas-auto.se/). Jag har i alla fall pratat med honom och sagt åt honom att registrera sig på forumet! En snabb förare och en snabb bil!

BTW: Nu har jag provkört både helt nya Lamborghini Gallardo LP560-4 samt Ferrari 430 Scuderia. Mycket trevliga bilar att piska runt på racingbanan! :rolleyes:

Rasmus
2008-07-02, 23:12
BTW: Nu har jag provkört både helt nya Lamborghini Gallardo LP560-4 samt Ferrari 430 Scuderia. Mycket trevliga bilar att piska runt på racingbanan! :rolleyes:
Din egen Lambo går väl inte av för hackor den heller? :)

Särås
2008-07-03, 12:02
Din egen Lambo går väl inte av för hackor den heller? :)

Helt ok raggar bil, men inte snabbare än 16 år gamla Porsche 964 RS /"bubblor" i orginal utförande... ;) (7,49 vs 7,59 btg)
Var bara tvungen att mobba Erik.. :twisted:
Men måste säga att Erik redan gjort en sak man aldrig ska göra, det vill säga monterat en Nordslinga på en bil som inte kört på Ringen... Ajabaja!
Hört att det ska föra enorm otur med sig, kanske det du gjorde med Lambon tidigare oxå Erik?
Så skulle pilla bort dekalen med Ringen tills Du kört där... :D
Men annars så måste jag säga att Du förvånar mig ibland min vän...
Men jag gissar att jag gör det fr Dig oxå ibland! ;)
Puss & kram

Särås
2008-07-03, 12:05
BTW: Nu har jag provkört både helt nya Lamborghini Gallardo LP560-4 samt Ferrari 430 Scuderia. Mycket trevliga bilar att piska runt på racingbanan! :rolleyes:

Piska? Men Din körstil borde det betyda att bilarna behöver nya bromsar samt att Du hittat en stor snöhög mitt på banan! :p

Sedan måste vi ta ett snack om det där med gula bilar, gult är fult Erik!
Hur länge är Du kvar med Lambon på Ringen?
Är Du kvar till DTM helgen?
Tony och Lundback kommer troligen ner från nästa vecka eller liknande och jag kommer tillbaka till DTM helgen...

Puss & kram

Hobbe
2008-07-03, 12:49
Kul att Erik lockar fler gamla rävar från bankörningsträsket in på "the golden MINI path" :)

Särås
2008-07-03, 13:05
Kul att Erik lockar fler gamla rävar från bankörningsträsket in på "the golden MINI path" :)

Måste erkänna att jag inte reggade mig på grund av Erik...
Jag registrerade mig å grund av att jag var intresserad av att köpa en Mini S själv som bruksbil... :)
Så ville lära mig lite mer om dom innan jag började shoppa! :)
Men sedan hittade jag Erik så vart bara tvungen att mobba honom lite... :D
mvh Jimmy

FEED ME
2008-07-08, 20:04
Måste erkänna att jag inte reggade mig på grund av Erik...
Jag registrerade mig å grund av att jag var intresserad av att köpa en Mini S själv som bruksbil... :)
Så ville lära mig lite mer om dom innan jag började shoppa! :)
Men sedan hittade jag Erik så vart bara tvungen att mobba honom lite... :D
mvh Jimmy

Du ska då alltid härmas...
OK, då får vi väl se om din S blir snabbare än min D då... ;)
Välkommen till klubben!

Vad tror du att en Cooper kan köra runt nordslingan BTG på?
Jag hävdar att det är föraren/ägaren som berättigar till att sätta dit ringen-dekalen -oavsett om bilen varit där ännu...
För Clabbes del, så ska han bli av med oskulden i augusti, då vi ska åka ner till Tyskland igen!
Denna gång kommer jag att stanna här nere till den 20 juli. Därefter blir det Spa och sedan tillbaka till Sverige...

Välkommen att hälsa på!

Så kan du få åka med ett varv på 7.48... :D

Kvällshälsningar från Pistenklause!

Särås
2008-07-09, 00:39
Eller så blir det en Lupo igen, fan kan inte sluta gilla dom bilarna Erik...
Jag tror att Coopern kan köra fort beroende på vilken modell och motor det siter i den nämnda Coopern!
En S med rätt chassie kan nog köra turist körning på runt 8,20-830 tider!
Men det kräver lite chassie och bromsar samt lite mer efekt!
Iaf om det ska vara på ett turist varv, det med mig som förrare ska jag säga... Men Din Cooper Clubman D kanske kan köra på runt 9+ minuter?
Vilket är helt ok, inte många turister kör så mycket snabbare än så iaf så! :)
Så Du stanar bara till den 20? Inte till DTM helgen?
Jag kommer ju ner den 24 hade vart skit kul att lekt lite tillsamans då Erik... :(
MEn kanske kan komma ner en snabbis till Dig om Du hämtar mig på Hahn! :)
Jag anser som sagt inte att Ringen dekalen går med förraren, den går med bilen och förraren i en gemenskap relation!
Så säljer man bilen så tar man bort dekalen, lika så har man inte vart där tillsamans så ska man inte sätta på dekal!
Får väll se om Ditt egenade med Coopern blir lika mycket strul som med Lambon! ;)
Då kommer jag ha ett facit på min vidskepelse! :p
Puss Erik!
mvh Jimmy

Hobbe
2008-07-09, 01:08
Jag anser som sagt inte att Ringen dekalen går med förraren, den går med bilen och förraren i en gemenskap relation!


:happy:

Hoppas att se både Särås och Erik tampandes i var sin MINI tillsammans med övriga på banan nästa säsong.

Det där med gula bilar finns det fler som skriver under på, men det måste ju alltid finnas ett undantag som bekräftar regeln.

:D

R53 MINI Cooper S Works (200hk), 8:55 min.
R53 MINI Cooper S Works GP (218 hk), 8:42 min.
Huruvida dessa varvtider var BTG, eller Sport-Auto-varv förtäljer inte historien.
Den samlade expertisen lutar åt Sport-Auto.

Särås
2008-07-09, 15:08
R53 MINI Cooper S Works (200hk), 8:55 min.
R53 MINI Cooper S Works GP (218 hk), 8:42 min.
Huruvida dessa varvtider var BTG, eller Sport-Auto-varv förtäljer inte historien.
Den samlade expertisen lutar åt Sport-Auto.

Helt övertygad att det inte är BTG... :)
mvh

FEED ME
2008-07-11, 13:06
:happy:

Hoppas att se både Särås och Erik tampandes i var sin MINI tillsammans med övriga på banan nästa säsong.

Det där med gula bilar finns det fler som skriver under på, men det måste ju alltid finnas ett undantag som bekräftar regeln.

:D

R53 MINI Cooper S Works (200hk), 8:55 min.
R53 MINI Cooper S Works GP (218 hk), 8:42 min.
Huruvida dessa varvtider var BTG, eller Sport-Auto-varv förtäljer inte historien.
Den samlade expertisen lutar åt Sport-Auto.

Gula bilar är snyggast. Så är det bara...

De där tiderna måste ju vara hela varvet. 8.55 BTG måste jag ju kunna slå även med Clabbe...?? Den som lever får se! :rolleyes:

FEED ME
2008-07-11, 13:13
Eller så blir det en Lupo igen, fan kan inte sluta gilla dom bilarna Erik...
Jag tror att Coopern kan köra fort beroende på vilken modell och motor det siter i den nämnda Coopern!
En S med rätt chassie kan nog köra turist körning på runt 8,20-830 tider!
Men det kräver lite chassie och bromsar samt lite mer efekt!
Iaf om det ska vara på ett turist varv, det med mig som förrare ska jag säga... Men Din Cooper Clubman D kanske kan köra på runt 9+ minuter?
Vilket är helt ok, inte många turister kör så mycket snabbare än så iaf så! :)
Så Du stanar bara till den 20? Inte till DTM helgen?
Jag kommer ju ner den 24 hade vart skit kul att lekt lite tillsamans då Erik... :(
MEn kanske kan komma ner en snabbis till Dig om Du hämtar mig på Hahn! :)
Jag anser som sagt inte att Ringen dekalen går med förraren, den går med bilen och förraren i en gemenskap relation!
Så säljer man bilen så tar man bort dekalen, lika så har man inte vart där tillsamans så ska man inte sätta på dekal!
Får väll se om Ditt egenade med Coopern blir lika mycket strul som med Lambon! ;)
Då kommer jag ha ett facit på min vidskepelse! :p
Puss Erik!
mvh Jimmy


Din gamla Lupo var ju riktigt kul att köra. Men den kommer inte upp i Mini-klass! Jag tycker Minin är bland de körgladaste bilar som jag kört -och jag har ju ändå kört en hel del...

Jag måste åka hem efter Spa den 21 juli. Blir bara hemma en dryg vecka och sedan åker jag på semester med flickvännen. Vi ska till Österrike och tänkte ta några varv på NR också på vägen tillbaka...

Så det blir ju ca 2,5 veckor här nere för mig denna gång. Synd bara att det är så förbannat dåligt väder. Har regnat mer eller mindre varenda dag denna veckan! Och då blir det ju inga varvrekord! :(

Kom ner hit nästa helg vett'ja! Så kan du ju passa på att rasta höfläkten på Spa också!

FEED ME
2008-07-15, 14:19
Så verkar då äntligen vädret ha vänt här nere vid Nürburgring...
I söndags var det torrt och fint, vilket även innebär väldigt mycket trafik vid banan. Igår, måndag, var det fortfarande fint väder och lite mindre trafik. Det måste varit någon typ av Mini-träff också, för det var en väldig massa Mini-bilar från bl.a. England och Holland. Jag pratade även med en nybliven svensk Mini-ägare som var på besök för första gången i "Die Grüne Hölle"... Hoppas att han ger sig tillkänna här på forumet också!

Bifogar lite nytagna bilder...

powernap
2008-07-15, 17:01
Så verkar då äntligen vädret ha vänt här nere vid Nürburgring...
I söndags var det torrt och fint, vilket även innebär väldigt mycket trafik vid banan. Igår, måndag, var det fortfarande fint väder och lite mindre trafik. Det måste varit någon typ av Mini-träff också, för det var en väldig massa Mini-bilar från bl.a. England och Holland. Jag pratade även med en nybliven svensk Mini-ägare som var på besök för första gången i "Die Grüne Hölle"... Hoppas att han ger sig tillkänna här på forumet också!

Bifogar lite nytagna bilder...

lappade du inte honom/henne??

Christian
2008-07-15, 18:20
XXU 610 den bilen har jag sett här nere i Skåneland!

taskmört
2008-07-16, 18:39
Så verkar då äntligen vädret ha vänt här nere vid Nürburgring...
I söndags var det torrt och fint, vilket även innebär väldigt mycket trafik vid banan. Igår, måndag, var det fortfarande fint väder och lite mindre trafik. Det måste varit någon typ av Mini-träff också, för det var en väldig massa Mini-bilar från bl.a. England och Holland. Jag pratade även med en nybliven svensk Mini-ägare som var på besök för första gången i "Die Grüne Hölle"... Hoppas att han ger sig tillkänna här på forumet också!

Bifogar lite nytagna bilder...

*lån av avatar*
Den där Gula platta saken ( ;) ) har jag möt och sett några gånger

Ashra
2008-07-16, 20:14
bjuckar du på en tur i den gula saken nån dag =P

powernap
2008-07-17, 15:22
bjuckar du på en tur i den gula saken nån dag =P

får man plats 2 personer i den gula låga??

FEED ME
2008-07-18, 21:09
bjuckar du på en tur i den gula saken nån dag =P

Visst kan ni få åka med i Clabbe någon gång om ni vill! :o

Limited Edition
2008-07-18, 22:01
Visst kan ni få åka med i Clabbe någon gång om ni vill! :o

haha nu blir dom ledsna ;)

Särås
2008-07-19, 01:00
Visst kan ni få åka med i Clabbe någon gång om ni vill! :o

Det kan ju vara den enda som fungerar, Eriks bilar brukar ju nämligen gå sönder... På ett konstigt sett... ;)
mvh

FEED ME
2008-07-27, 23:17
Det kan ju vara den enda som fungerar, Eriks bilar brukar ju nämligen gå sönder... På ett konstigt sett... ;)
mvh

Ja. Något elakt måste jag väl ha gjort i något tidigare liv...

Nürburgring-resan avslutades med att Lambon tappade ut all motorolja på banan. Rassel-Rassel-Stopp!
Så nu står den hos Lamborghini Düsseldorf för diagnos. Har ännu inte fått något besked. Så det kan lika gärna vara en trasig slang till en helt trasig motor. Men med tanke på min vanliga tur så antar jag att hela motorn behöver bytas...

Så det blev inte sådär väldigt mycket körning. Av 2,5 veckor på Nürburgring så var det tre dagar som det inte regnade! :mad: :(
Får hoppas på bättre tur när jag kommer ner till Ringen igen i mitten på Augusti med Clabbe!

Limited Edition
2008-07-27, 23:36
Ja. Något elakt måste jag väl ha gjort i något tidigare liv...

Nürburgring-resan avslutades med att Lambon tappade ut all motorolja på banan. Rassel-Rassel-Stopp!
Så nu står den hos Lamborghini Düsseldorf för diagnos. Har ännu inte fått något besked. Så det kan lika gärna vara en trasig slang till en helt trasig motor. Men med tanke på min vanliga tur så antar jag att hela motorn behöver bytas...

Så det blev inte sådär väldigt mycket körning. Av 2,5 veckor på Nürburgring så var det tre dagar som det inte regnade! :mad: :(
Får hoppas på bättre tur när jag kommer ner till Ringen igen i mitten på Augusti med Clabbe!

bor du i närheten då och bara kör och kör och kör om dagarna? :P

andreass
2008-07-28, 10:43
Ja. Något elakt måste jag väl ha gjort i något tidigare liv...

Nürburgring-resan avslutades med att Lambon tappade ut all motorolja på banan. Rassel-Rassel-Stopp!
Så nu står den hos Lamborghini Düsseldorf för diagnos. Har ännu inte fått något besked. Så det kan lika gärna vara en trasig slang till en helt trasig motor. Men med tanke på min vanliga tur så antar jag att hela motorn behöver bytas...

Så det blev inte sådär väldigt mycket körning. Av 2,5 veckor på Nürburgring så var det tre dagar som det inte regnade! :mad: :(
Får hoppas på bättre tur när jag kommer ner till Ringen igen i mitten på Augusti med Clabbe!

Har du ngn slags garanti som täcker Erik?

FEED ME
2008-09-02, 16:58
Har du ngn slags garanti som täcker Erik?

Det HOPPAS jag.
För nu har jag i alla fall fått reda på att hela motorn måste bytas till en ny. (Vilket för övrigt ligger i samma kostnadsklass som en helt ny fullutrustad Mini John Cooper Works...) :woot:

FEED ME
2008-09-02, 17:15
Och så var man tillbaka igen efter semesterresan till Tyskland och Österrike. 610 mil blev det, vilket gör att mätaren nu står på totalt 1750 mil... Bilen har gått hur bra som helst, sånär som att "klubbdörren" vid två tillfällen har vägrat att öppna sig. Det får bli en översyn av det när den snart ska in på verkstad för första servicen.

Bifogar lite bilder:
1, 225 km/h i en nedförsbacke på Autobahn...
2, Slingriga vägar uppför Gross Glockner i Österrike
3, Utsikt Gross Glockner
4, Utsikt Gross Glockner
5, Besök hos Mini München (BMW-huset i bakgrunden)
6, Jag shoppade lite kläder hos Mini München
7, Utsikt över vinodlingarna i Moseldalen i Tyskland
8, Utsikt över Wolfgangsee i Österrike
9, Brünnchen vid Nürburgring!
10, MINIster från Ukraina vid Nürburgring!
11, Tittut bland Österrikiska bergen...

Och så en liten film från Nürburgring:
YouTube - Mini Cooper D Clubman at Nürburgring (http://www.youtube.com/watch?v=O7gy0ciCUzg)

Chassiet är riktigt fnt, men man skulle ha drygt 100 hk till i uppförsbackarna på Nürburgring...

Hobbe
2008-09-02, 17:41
Kul att du har blivit riktigt MINIfierad Erik :D

Limited Edition
2008-09-02, 19:01
Ser riktigt fint ut du! :)

Fredrik
2008-09-02, 20:09
Det HOPPAS jag.
För nu har jag i alla fall fått reda på att hela motorn måste bytas till en ny. (Vilket för övrigt ligger i samma kostnadsklass som en helt ny fullutrustad Mini John Cooper Works...) :woot:

Erik, visst är Lambon cool men tycker du inte det är bättre att passa på att skaffa en Clubman JCW istället så har du både en D och en JCW. Det är ju ett lysande tillfälle :banana:

Ace
2008-09-09, 17:42
Hur kan FEED ME-skyltarna byta bil så där? Helt personliga och inte bilbundna eller?

FEED ME
2008-09-09, 18:38
Hur kan FEED ME-skyltarna byta bil så där? Helt personliga och inte bilbundna eller?

Var har du sett skyltarna nu?

Alla personliga nummerskyltar är just "personliga" d.v.s. knutna till ägarens personummer. Om ägaren har flera bilar så är det bara att ringa till Vägverket och säga "Nu vill jag har skylten på Lambon" och veckan efter så ringer man och säger "Nu vill jag ha skylten på Ferrarin"... o.s.v. :D

RobertH
2008-09-09, 18:41
Räcker det att ringa in och få det gjort direkt? Jag har en massa blanketter och grejor som ska skickas in här, men har ingen lust att vänta på att deras kvarnar ska mala i flera veckor...

FEED ME
2008-09-09, 21:09
Räcker det att ringa in och få det gjort direkt? Jag har en massa blanketter och grejor som ska skickas in här, men har ingen lust att vänta på att deras kvarnar ska mala i flera veckor...

Om du redan har en personlig skylt sedan tidigare, så är det bara och ringa och säga vilken bil du vill ha den på. Det går på 30 sek.

Om du däremot ska ansöka om en ny skylt, så är det lite pappersarbete först...

RobertH
2008-09-09, 21:13
Jag har ju en skylt sen innan, så tack för tipset!

Ace
2008-09-10, 15:33
Var har du sett skyltarna nu?

Alla personliga nummerskyltar är just "personliga" d.v.s. knutna till ägarens personummer. Om ägaren har flera bilar så är det bara att ringa till Vägverket och säga "Nu vill jag har skylten på Lambon" och veckan efter så ringer man och säger "Nu vill jag ha skylten på Ferrarin"... o.s.v. :D

Såg bara att Clabbe saknade skyltarna på någon bild.

powernap
2008-09-10, 15:34
Såg bara att Clabbe saknade skyltarna på någon bild.

pssst ace...man får inte köra utan skyltar på allmän väg

FEED ME
2008-09-10, 17:54
Såg bara att Clabbe saknade skyltarna på någon bild.

FEED ME-skyltarna sitter normalt sett på Lambon.
Men ibland sätter jag dit dem på Clabbe när han ska vara extra fin... :)

FEED ME
2008-09-30, 15:18
Nu har Clabbe varit på service för första gången. Kundmottagaren på BMW Solna tittade lite konstigt på mig och sa "Men de där bilarna brukar gå minst 2500 mil innan det är dags för service", när jag kom in för att boka service när den hade gått 1700 mil. Serviceindikatorn som säger till när det är dags för service, beräknar serviceintervallen baserat på hur mycket bränsle som har gått åt. Så ju snålare man kör, desto längre kan man alltså även vänta med service.

Jag förklarade mig med "Jo, men jag har kört lite bana med bilen", varpå mannen vid kundmottagningen lätt motvilligt bokade in en tid åt Clabbe.

Eftersom jag hade en del klagomål som jag ville få åtgärdade när bilen ändå var på service, så fick den vara kvar på verkstaden från onsdag till måndag. På torsdagen var jag förbi för att hämta lite saker som jag glömt i bilen, och fick då prata lite med mekanikern som höll på att skruva med bilen. Han tog fram bromsbeläggen fram, som han precis hade bytt och undrade vad jag hade gjort med dem. Han sa att de luktade "tåg" och att han aldrig tidigare har sett ett par belägg som nästan helt har pulveriserats...

Det måste vara några måndagsexemplar, tycker jag -det borde ju bytas på garantin?!? Jag har ju bara använt bilen till att köra fram och tillbaka från jobbet. (Sedan att jag jobbar med att hyra racingbanor, hör väl inte hit...?)

Ytterligare punkter som behövde åtgärdas är:

Problem med "club-dörren" som ibland inte ville öppna sig (särskilt när det regnar)


Problem med höger fönsterruta, som ibland "studsar tillbaka" när man ska hissa upp den, och som inte alltid öppnar så mycket som den ska när man öppnar dörren, och stänger motsvarande när man stänger dörren


Metallbiten som ska vikas åt sidan i tankröret när man tankar bilen, har vid ett tillfälle fastnat så att det inte går att föra in tankpistolen. Det tog då en halvtimma att stå och försöka droppa dieseln vid sidan av metallbiten, och fylla tanken extremt långsamt.


Det knakar i panelerna inne i bilen, i synnerhet på låga varvtal. Ursprunget lokaliserat till plastpanelen med brytarna och läslamporna som sitter bakom innerbackspegeln i taket.


Det högt placerade bromsljuset bak, har fått in väldigt mycket fukt och kondens


Några delar för att lösa ovanstående problem saknades fortfarande, varför jag var tvungen att beställa en ny servicetid om en vecka, för att åtgärda de sista punkterna.

Men frånsett dessa små problem, är jag ändå väldigt nöjd och glad över Clabbe fortfarande! (Funderar till och med på att skaffa en lillebror till honom...)

FEED ME
2008-09-30, 15:39
Förra helgen var Clabbe och jag på Mantorp Park och körde track day med Auto Motor & Sport. Inför detta event hade jag fått införskaffa nya R-däck till honom. De gamla var helt och hållet blankslitna efter ca 1800 mil.

Dagen började med regnig och blöt bana, men torkade upp under dagen så att eftermiddagen blev helt torr. Det var många riktigt fina bilar på plats. På den alltför långa raksträckan blev vi omkörda av de flesta. Men roligt nog så var vi ikapp bilarna igen några svängar längre bort. Låg bl.a. och stresade en Porsche 997 Carrera 4S genom hela Paris-kurvan tätt bakom tills han körde över curbsen och ut på gräset. Porsche vs. Mini: 0 - 1 :)

På eftermiddagen låg jag och körde jämna varvtider på 1.45,X hela tiden. Som bäst blev det 1.45,5 med en sluthastighet på rakan på 156 km/h (GPS-hastighet).

Som jämförelse så körde jag med Lambon som bäst på 1.27,9 med en sluthastighet på 232 km/h.

En kanske mer relevant jämförelse är att jag kört en helt orginal Peugeot 207 RC (med precis samma motor som en Mini Cooper S R56) på 1.41,1 med sluthastighet på 178 km/h.

HF-Björn
2008-10-01, 10:35
Kul att få lite tider från Clabbe! 4s långsammare än RC är ju inte så pjåkigt :)

powernap
2008-10-01, 10:50
berörde clabbes framfart i annan tråd......

Kongo
2008-10-01, 21:15
Nu har Clabbe varit på service för första gången. Kundmottagaren på BMW Solna tittade lite konstigt på mig och sa "Men de där bilarna brukar gå minst 2500 mil innan det är dags för service", när jag kom in för att boka service när den hade gått 1700 mil. Serviceindikatorn som säger till när det är dags för service, beräknar serviceintervallen baserat på hur mycket bränsle som har gått åt. Så ju snålare man kör, desto längre kan man alltså även vänta med service.




Har du nån specialdiesel? eller har det blivit ändrat efter någon produktionsmånad? För på min är det som det ska vara på dieslarna, 2000 mil mellan servicarna. Är bara bensinarna som ska ha konditionsbaserad service (2500 liter bensin)!?

17 okt är det dags för mig, men jag valde bilcentralen för att:
* De påstog inte att jag har konditionsbaserad service
* Bilcentralen var billigare
* Solna påstog att NMCS-kortet gav 5% (det är väl 10%? skulle få det på bilcentralen i alla fall)

Verkar var ett gäng ufon som jobbar på serviceavdelning på solna ;) eller så är jag ufot :D



Förövrigt såg jag clabbe parkerad vid brommaplan i tisdags morse, som vanligt ren och fin :mad:

FEED ME
2008-10-01, 21:26
Har du nån specialdiesel? eller har det blivit ändrat efter någon produktionsmånad? För på min är det som det ska vara på dieslarna, 2000 mil mellan servicarna. Är bara bensinarna som ska ha konditionsbaserad service (2500 liter bensin)!?

17 okt är det dags för mig, men jag valde bilcentralen för att:
* De påstog inte att jag har konditionsbaserad service
* Bilcentralen var billigare
* Solna påstog att NMCS-kortet gav 5% (det är väl 10%? skulle få det på bilcentralen i alla fall)

Verkar var ett gäng ufon som jobbar på serviceavdelning på solna ;) eller så är jag ufot :D



Förövrigt såg jag clabbe parkerad vid brommaplan i tisdags morse, som vanligt ren och fin :mad:

Hmmm. Min serviceindikator började i alla fall lysa vid ca 1700 mil.

Jag valde BMW Solna eftersom jag köpte bilen där och för att jag känner lite folk där och hade andra ärenden dit ändå.

Har man rabatt på servicen via NMCS-medlemskapet?? Det har jag missat totalt!

Clabbe är ju ovanligt skitig just nu. Skulle vilja putsa upp honom lite, men i det här regnvädret är det ju ingen idé...

MINI Jens
2008-10-02, 09:34
BMW/MINI Stockholm i Solna ger 10% i rabatt på service till klubbmedlemmar mot uppvisande av medlemskort, kundmottagningen är (igen) informerade om detta.

Fredrik
2008-10-02, 09:36
BMW/MINI Stockholm i Solna ger 10% i rabatt på service till klubbmedlemmar mot uppvisande av medlemskort, kundmottagningen är (igen) informerade om detta.

Bra Jensa, tack för extra påtryckning :D

powernap
2008-10-02, 09:59
har aldrig haft något problem hos bendtbil med -10%......

Kongo
2008-10-02, 19:37
BMW/MINI Stockholm i Solna ger 10% i rabatt på service till klubbmedlemmar mot uppvisande av medlemskort, kundmottagningen är (igen) informerade om detta.

Du som säljer mini kan väl berätta hur det ligger till med servicarna:confused:

FEED ME
2008-10-08, 22:38
I lördags var Clabbe på Gelleråsen och körde. Han tyckte det var jätteroligt att träffa massa nya kompisar. Bl.a. såg han en Hatch som hade jättefina kläder från JCW och Challenge-dekaler. Han undrade om inte han också kunde få likadana kläder, men blev lite ledsen när jag berättade att det inte finns några riktigt fina till stora Minisar som han. Jag fick trösta lite och förklara att jag tycker om honom som han är!

När han fick komma ut på banan och köra så blev han riktigt glad igen. Första passet körde vi i den långsamma gruppen, men efter att vi hade kört om alla andra bilar i regnvädret, så ville vi ha nya utmaningar.
Följaktligen ställde vi upp i snabba gruppen på andra passet. Då hade det börjat torka upp på banan så smått. På alla ställena utom på raksträckan kunde vi hålla tempot uppe, men när raksträckan kom så blev vi omkörda ett antal gånger. Men det var kul i alla fall.

Husse Erik hade en riktigt kul dag också. Först Linda Bengtzing på kvällen innan. Sedan Pucko och kanelbullar på dagen och god middag på kvällen i trevligt sällskap av två NMCS'are samt mina gamla Audi Club Sport-kompisar (som inte alltid är helt diskreta)...

Vi längtar redan till nästa träff!

FEED ME
2008-10-08, 22:50
På kvällen efter Gelleråsen så fick Clabbe, Palle, Lisa och jag köra vidare ner mot Skåne. Många mil i riktigt ösregn och storm. Vissa delar av E6'an såg ut som en gräsmatta, med alla nerblåsta löv och grenar... Ner till Göteborg så testade jag baksätet i Clabbe. Vilket kungligt utrymme! Jag skulle ju kunna ha hög hatt och styltor på mig och fortfarande få plats. Där satt jag och sov riktigt gott!

Från Göteborg fick jag själv köra ner till Erikslund, där vi sov över. Tur att Clabbe hade nya R-däck som klarade av att vada genom vattenmassorna. Kl. 3 var vi framme på hotellet. Red Bull och choklad är en annan bra uppfinning!

Kl. 7 var det uppstigning. Snabb hotellfrukost och sedan vidare mot Knutstorp för att ta emot gästerna på GRC's Track Day -årets sista. Dessvärre inte lika många bilar som vanligt. Men vi som var där hade riktigt kul -det är verkligen bra halkövning att köra bana i regn. Och regnade och blåste gjorde det med besked hela dagen. Att stå flaggvakt var inte en lika stor hit, kan jag säga...

Jag passade på att köra några varv med Clabbe också. När vi hade kört ikapp och förbi den danska Cooper S som var med, så tyckte vi att det fick vara nog för den dagen och övergick till depåjobb istället...

Tillbaka till Stockholm på kvällen. Väl investerade 150 mil denna helg. Nu har Clabbe rullat över 2000 mil totalt, sedan i april då han föddes.

FEED ME
2008-10-08, 22:56
I det nya numret av Auto Motor & Sport (nr. 21), som damp ner i brevlådan idag, är Clabbe med på bild. Spana in sidan 110... Tycker han gör sig bra på bilden. Man kan även skymta kartan på taket...
Miljöbilsrace!

Spana även in min kompis Fredriks bil på sidan 107. Bra reklampelare för Elgiganten! :)

Fredrik
2008-10-09, 08:26
Husse Erik hade en riktigt kul dag också. Först Linda Bengtzing på kvällen innan. Sedan Pucko och kanelbullar på dagen och god middag på kvällen i trevligt sällskap av två NMCS'are samt mina gamla Audi Club Sport-kompisar (som inte alltid är helt diskreta)...

Haha, den sista kommentaren inom parentes var "the understatement of the year" - jag säger bara "ABSINTH" :D

Ace
2008-10-09, 08:35
Jag har ett filmklipp från kvällen när en viss dam är uppe på bordet och skall bli fotad av sin man. Törs jag lägga upp den på sidan? Vem var damen ifråga? Är hennes man farlig? Han kanske inte vill se sin fru i det skicket? :)

powernap
2008-10-09, 08:49
lägg in filmen i mobilen o mmsa till de som var med från nmcs ;-)

en anledning till att vara betalande medlem och aktiv på träffar :hihi:

edit: tror inte hennes man är så farlig :woot:

Ace
2008-10-09, 09:01
lägg in filmen i mobilen o mmsa till de som var med från nmcs ;-)

en anledning till att vara betalande medlem och aktiv på träffar :hihi:

edit: tror inte hennes man är så farlig :woot:

Den är så lång så den inte får plats.

Andersson
2008-10-20, 23:39
Inte riktigt rätt ställe men om jag inte är helt fel ute så noterade jag clabbes något motorstarkare bror på tappströmsbron i mötande körfält runt 22:30 idag. ville egentligen bara ge lite beröm till en fin bil, framförallt LJUDET :woot:

FEED ME
2008-10-21, 10:46
Inte riktigt rätt ställe men om jag inte är helt fel ute så noterade jag clabbes något motorstarkare bror på tappströmsbron i mötande körfält runt 22:30 idag. ville egentligen bara ge lite beröm till en fin bil, framförallt LJUDET :woot:

Ahh, du menar min flickvän: Lambolina! :D
Jo, hon har en röst som överröstar det mesta! En fantastisk sångare! Dessutom är hon jäkligt snygg. Har precis varit och lämnat in henne för översyn hos Von Braun i Arlandastad...

Kongo
2008-11-29, 21:13
Har du fått på vinterfälgarna? Vill se bilder hur det blir :)

Andersson
2008-11-30, 12:57
Idag fick jag nöjet att ligga bakom och därmed kunna studera en mycket snygg MINI mellan brommaplan-tappström. Du verkade inte haja vem det var som vinkade (vilket jag förstår) men nu har jag givit mig till känna :wink:

FEED ME
2008-11-30, 16:37
Har du fått på vinterfälgarna? Vill se bilder hur det blir :)

Nej, vilken jäkla strulfirma. Det är nu tre veckor sedan jag beställde vinterhjulen, och jag har fortfarande inte fått dem. Har suttit i telefonkö i flera tillfällen och väntat i en timma, men ändå inte fått tag i någon. Har skickat flera email och i bästa fall får man svar några dagar senare med nya undanflykter plus att de inte svarar på alla mina frågor. Börjar bli riktigt jäkla förbannad på dem!

Förra veckan kom jag inte iväg hemifrån, när det var snö på Ekerö. Jag har två riktigt stora backar precis vid mitt bostadsområde. Och eftersom jag bor på en udde ute i vattnet så finns det inga alternativa vägar. När det kom snö så kom jag halvvägs upp för den största backen -sedan var det ingen chans att komma längre med R-däcken. Och när jag sedan fick backa tillbaka ner och skulle ta mig upp för den andra backen för att komma tillbaka hem till mig -då kom jag inte upp för den heller. Så Clabbe fick stå parkerad i några dagar längs gatan i kvarteret nedanför där jag bor. För jag kunde vare sig komma hem eller bort. Fick vänta till snön hade smält innan jag kunde hämta hem honom igen... :mad: :(

FEED ME
2008-11-30, 16:41
Idag fick jag nöjet att ligga bakom och därmed kunna studera en mycket snygg MINI mellan brommaplan-tappström. Du verkade inte haja vem det var som vinkade (vilket jag förstår) men nu har jag givit mig till känna :wink:

Jodå, när du väl kom upp bredvid, så förstod jag att det var du. Men jag kanske hade lite lång betänketid innan jag hajade... :)

Kongo
2008-11-30, 17:26
Nej, vilken jäkla strulfirma. Det är nu tre veckor sedan jag beställde vinterhjulen, och jag har fortfarande inte fått dem. Har suttit i telefonkö i flera tillfällen och väntat i en timma, men ändå inte fått tag i någon. Har skickat flera email och i bästa fall får man svar några dagar senare med nya undanflykter plus att de inte svarar på alla mina frågor. Börjar bli riktigt jäkla förbannad på dem!

Förra veckan kom jag inte iväg hemifrån, när det var snö på Ekerö. Jag har två riktigt stora backar precis vid mitt bostadsområde. Och eftersom jag bor på en udde ute i vattnet så finns det inga alternativa vägar. När det kom snö så kom jag halvvägs upp för den största backen -sedan var det ingen chans att komma längre med R-däcken. Och när jag sedan fick backa tillbaka ner och skulle ta mig upp för den andra backen för att komma tillbaka hem till mig -då kom jag inte upp för den heller. Så Clabbe fick stå parkerad i några dagar längs gatan i kvarteret nedanför där jag bor. För jag kunde vare sig komma hem eller bort. Fick vänta till snön hade smält innan jag kunde hämta hem honom igen... :mad: :(

Ajdå tråkigt att höra, men det kanske inte är meningen att du ska ha dedär fälgarna ;)

FEED ME
2008-12-13, 13:49
Efter exakt fem veckor(!!), så fick jag igår ÄNTLIGEN Clabbes nya vinterhjul levererade! Riktigt fina faktiskt, måste jag säga...

MEN,

1: De idioterna på däcksfirman har skickat två navkapslar (eller vad det heter, de små grejerna som man ska täcka hålet i mittten med...) med rätt dimension och två stycken med fel dimension. De felaktiga har ca 5-6 mm för stor diameter, och kan omöjligtvis få plats i hålet... :( :mad:

2: Jag kan inte få loss sommarhjulen! De vanliga bultarna är inga problem att lossa, men låsbultarna behöver ju någon sorts nyckel/adapter och hur jag än försöker så bara kuggar den runt och bultarna lossnar inte... :( :mad:

Så nu får jag först vänta på att jag får nya kapslar, och sedan får jag ta hjälp av någon däcksverkstad och hoppas att de har bättre möjlighet att lossa sommarbultarna...

:???: :???:

andreass
2008-12-13, 13:52
Efter exakt fem veckor(!!), så fick jag igår ÄNTLIGEN Clabbes nya vinterhjul levererade! Riktigt fina faktiskt, måste jag säga...

MEN,

1: De idioterna på däcksfirman har skickat två navkapslar (eller vad det heter, de små grejerna som man ska täcka hålet i mittten med...) med rätt dimension och två stycken med fel dimension. De felaktiga har ca 5-6 mm för stor diameter, och kan omöjligtvis få plats i hålet... :( :mad:

2: Jag kan inte få loss sommarhjulen! De vanliga bultarna är inga problem att lossa, men låsbultarna behöver ju någon sorts nyckel/adapter och hur jag än försöker så bara kuggar den runt och bultarna lossnar inte... :( :mad:

Så nu får jag först vänta på att jag får nya kapslar, och sedan får jag ta hjälp av någon däcksverkstad och hoppas att de har bättre möjlighet att lossa sommarbultarna...

:???: :???:

Använder du inte hylsan i bagaget??

FEED ME
2008-12-13, 14:03
Använder du inte hylsan i bagaget??

Jodå, men jag får den inte att greppa!
Jag trycker dit hylsan för hand så att den verkar sitta OK, men när jag sedan tar i med spärrskaftet så hoppar hylsan av, även om jag försöker trycka in den allt vad jag kan med ena handen...

De som monterade sommarhjulen måste ha dragit åt dem alldeles för hårt...

Christian
2008-12-14, 08:43
Eller så har bultarna smält fast efter allt bankörande... ;)

andreass
2008-12-14, 10:41
Jodå, men jag får den inte att greppa!
Jag trycker dit hylsan för hand så att den verkar sitta OK, men när jag sedan tar i med spärrskaftet så hoppar hylsan av, även om jag försöker trycka in den allt vad jag kan med ena handen...

De som monterade sommarhjulen måste ha dragit åt dem alldeles för hårt...

Det låter ju helt befängt mtp att du får loss resten. Har du ingen kraft i armen pojk? ;)

dvorak
2008-12-15, 12:03
Jo tack, däckfirmor brukar vara bra på att dra dit hjulbultar med alldeles för högt moment.

Själv drar jag bara för hand. Det är helt hopplöst när de fastnat pga för hårt dragning.

FEED ME
2008-12-16, 14:32
Idag körde jag till en däckfirma i förhoppning om att de galant skulle kunna montera bort sommarhjulen och ersätta dem med vinterhjulen...

Men inte. Inte heller de lyckades få bort någon av låsmuttrarna, trots att de var flera som försökte med diverse olika hjälpmedel. De konstaterade att min hylsa för låsmuttrarna hade blivit sned och vind och att den inte gick att använda...

Åkte då vidare till BMW Solna för att se om det går att få tag i en ny hylsa. Det visar sig att de har ett kit med en av varje av de olika modeller som finns. MINI Jens var snäll och lovade att lösa så att de kunde ta in min bil på verkstaden med en gång och montera bort de fastnade muttrarna.

Men inte. Efter mycket möda och stort besvär så hade de lyckats få bort tre av fyra. Men när de skulle försöka få bort den fjärde så gick deras hylsa sönder också...

Så nu står Clabbe kvar på verkstaden och väntar på att de ska borra bort den fjärde trilskande muttern...

Stackaren. Jag som inte gillar när tandläkaren plockar fram sin lilla borr. Och här snackar vi stora borren...

:blink:

RobertH
2008-12-16, 15:13
Läser du inte alla trådar på forumet? ;)

http://www.coopersweden.se/showpost.php?p=75567&postcount=2

FEED ME
2008-12-16, 15:23
Läser du inte alla trådar på forumet? ;)

http://www.coopersweden.se/showpost.php?p=75567&postcount=2

Nej, det har jag inte tid till!
Fast jag vet inte om det hade hjälpt i detta fallet?

Men det bekräftar ju min teori om att de där låsbultarna är skit. MINI Jens berättade också att jag inte var den första som hade kommit in med samma problem...

Christian
2008-12-16, 15:29
Och just nu är MINI Jens här och läser/kollar läget.

Han köpte jag min bil av...:D

Freddo
2008-12-16, 15:58
Välkommen i klubben. Fattar inte hur man kan komma på en sån idiotisk konstruktion..

Emely&Robert
2008-12-18, 23:38
Jag har förstått att det finns god Miniverksamhet ute på ön. Min kära flickvän kommer använda Minin som pendlarbil ut dit så om ni ser en CR/W R56, kom ihåg att blinka ordentligt ;-)

FEED ME
2008-12-20, 00:31
Dagens rekommendation: Köp INTE något från Nordendäck.se

Fem veckors leveranstid
Skickar två navkåpor i rätt storlek och två som inte passar
Skickar med bultar som inte passar till bilen
Skickar med navringar i fel dimension som orsakar vibrationer


Dessutom tog det en hel vecka att få nya navkåpor med posten.

Dessutom så har låsbultarna till sommarhjulen "gift sig" med bilen och måste svetsas/borras bort på verkstad

När jag åker till en däcksverkstad och beställer nya navringar i rätt dimension så lyckas de faktiskt leverera till dagen efter så att jag skulle hinna montera dem innan jag ska köra 100 mil fram och tillbaka till Småland till jul. Men tror du att de skickar i rätt dimension? Nej då, inte heller...

Räddningen blev Intera, som fick svarva till ett par nya navringar som passade...

Så det tog väl i runda svängar två hela arbetsdagar att byta från sommardäck till vinterdäck, förutom de fem veckornas väntetid på själva leveransen.

Helt sanslöst!

Men nu sitter i alla fall de nya vinterhjulen på plats. Och det blev riktigt snyggt, skulle jag vilja säga. Nu längtar jag bara efter snön!

Emely&Robert
2008-12-20, 11:17
Snyggt! Det är helt klart något GP över de där fälgarna i fyrbult.

powernap
2008-12-20, 11:41
sorry erik...jag gillade inte dom fälgarna....kanske för att det är vintersulor på dom

arcamone
2008-12-20, 19:52
sorry erik...jag gillade inte dom fälgarna....kanske för att det är vintersulor på dom

Klart du inte gör powernap, du kör ju inte på vintern! :p

Snygga fälgar Erik, har inte sätt den varianten tidigare.

Sladda lugnt!
/David

FEED ME
2008-12-21, 00:31
sorry erik...jag gillade inte dom fälgarna....kanske för att det är vintersulor på dom

Smaken är som baken. Jag tycker de blev riktigt fina när de väl kom på plats.

Men hur menar du att däcken påverkar utseendet på fälgen??

Fast egentligen så är ju utseendet oviktigt. Allt handlar ju om vem som är snabbast! :o

FEED ME
2008-12-21, 00:32
Snyggt! Det är helt klart något GP över de där fälgarna i fyrbult.

Exakt. Det var min första tanke också...

Andersson
2008-12-21, 00:48
Måste säga att det blev riktigt snyggt, var lite tveksam när jag först såg fälgarna på bild, men när de sen kom på bilen blev det en helt annan femma! :)

JockeO
2008-12-21, 11:08
Men hur menar du att däcken påverkar utseendet på fälgen??



Han menar nog att på det där fotot ser de alldeles för smala ut, i och med att det är vinterdäck monterat. ;-)

/M v h, JockeO

powernap
2008-12-21, 11:11
Han menar nog att på det där fotot ser de alldeles för smala ut, i och med att det är vinterdäck monterat. ;-)

/M v h, JockeO

stämmer

FEED ME
2009-01-11, 00:11
Han menar nog att på det där fotot ser de alldeles för smala ut, i och med att det är vinterdäck monterat. ;-)

/M v h, JockeO

Nu har jag funderat på detta i några veckor, men fattar fortfarande inte vad ni menar... Hur kan ni se hur smala/breda däcken är när ni ser dem från sidan?? Däcken har för övrigt 205 i bredd, vilket är detsamma som original sommardäck...

:?:

FEED ME
2009-01-11, 00:13
Igår hände något ganska märkligt när jag startade bilen. Den pep till och meddelade "SET TIME" i displayen. Och klockan visade bara --:-- fram tills dess att jag ställde in rätt tid. Dessutom hade trippmätaren nollställt sig själv...
Någon som varit med om samma fenomen?

powernap
2009-01-11, 08:23
har elsystemet drabbats av vinterinfluensan?

dvorak
2009-01-11, 12:15
Så går det när man försöker förtränga Minins engelska arv ;)

Go Lucas!! :D

FEED ME
2009-01-22, 19:47
Nu har det hänt fyra gånger att när jag startat bilen, så har den tappat minnet för klockan och trippmätaren. Ibland så kommer det upp något meddelande "Increased battery discharge" eller något liknande plus en symbol som ser ut som en liten bil som står på två uppochnervända L...??

Men det är inte det värsta. För i förrgår när jag skulle hämta bilen på kvällen, efter att den stått parkerad längst med en gata under dagen, så såg jag på långt håll att backspegeln på förardörren var invikt. Började ana oråd. När jag kom fram så ser jag att någon kört på bilen så att den blivit inbucklad på förardörren, framskärmen och motorhuven! :mad:
Jävla tur att de inte hade gett sig till känna genom att skriva någon lapp eller liknande. För då hade jag nog #¤&%@*%¤¤

Man blir bara så förbannat trött. När jag redan jobbar 16h per dag och har svåra problem med att få tiden att räcka till. Nu ska jag hinna med att kontakta försäkringsbolag, besiktiga skadan på en kontrollstation, lämna in bilen på verkstad, köra någon sketen jävla pisshyrbil och sedan åka och hämta bilen på verkstad igen. Sedan ska det bokas tid för ny stripning av bilen (dekalerna som jag satt dit försvinner förstås om de ska reparera dörren) och så ska man åka fram och tillbaka till reklamfirman samt sitta där och vänta.

Allt som allt säkert två arbetsdagar som försvinner - bara för att det är någon jävla idiot som inte kan köra bil...

Och dessutom ska jag tills vidare åka runt och skämmas i en bucklig bil, vilket gör att jag inte har någon lust att köra över huvudet taget. Och därför ställer in mina planerade helgaktiviteter framöver.

*sur och förbannad*

powernap
2009-01-22, 20:29
*suckar uppgivet o skakar på skallen*

Wazp
2009-01-22, 20:31
verkar ju inte vara en sån "oj jag märkte inte att det tog i " med dem skadorna. dem måste ju ha märkt Finns inge värre än folk som inte vågar stå för de dem gjort :mad:

Andersson
2009-01-22, 21:19
Tråkigt värre, lider med dig, hoppas det löser sig så smidigt som möjligt.

Nordquist
2009-01-22, 21:37
Helt sjukt att folk kan göra så utan att tillkännage sig. För så mycket skada det verka ha blivit kan det ju inte bara hänt utan att de har märkt det! :banghead:

Ace
2009-01-23, 10:13
Lider med dig. Har haft väldigt tur med sådant under mina år som bilägare men man vet ju att den dagen närmar sig. Grrrrr!

dvorak
2009-01-23, 13:08
Helt kass med människor som inte vågar stå för vad de gjort

Fick i somras en skada där någon troligtvis cyklat in i bilen. Ena baklampan sprack plus en massa repor på kofångaren. Vad är problemet med dessa människor????

Lycka till med att få bilen i bra skick igen!

Emely&Robert
2009-01-23, 13:24
Helt kass med människor som inte vågar stå för vad de gjort


Nu var det enligt uppgift tur att personen i fråga in givit sig till känna... ;)



Fick i somras en skada där någon troligtvis cyklat in i bilen. Ena baklampan sprack plus en massa repor på kofångaren. Vad är problemet med dessa människor????


Cyklister är i grunden skumma människor.

Kongo
2009-01-23, 17:38
Usch fyfan :mad:

Hoppas lite medlidande hjälper!

thoren
2009-01-30, 09:04
http://www.blocket.se/vi/20043838.htm?ca=11_s

blev du sugen på något nytt från hallen? :)

FEED ME
2009-01-30, 10:47
http://www.blocket.se/vi/20043838.htm?ca=11_s

blev du sugen på något nytt från hallen? :)

Det är bara att lägga ett bud! Jag kan ta Mini i inbyte!
För i år blir det Mini för hela slanten...

FEED ME
2009-01-30, 11:05
Det är bara att lägga ett bud! Jag kan ta Mini i inbyte!
För i år blir det Mini för hela slanten...

Relaterad film:
YouTube - HD: Ford Mustang Shelby GT500 tuned (600 HP) vs Lamborghini Gallardo SE 50-300 km/h (http://se.youtube.com/watch?v=n0VpUEUvu1E)

dvorak
2009-01-30, 12:11
Bra tryck i Shelbyn där! Imponerad med tanke på vad en sådan kostar jämfört med Lambon (nu vet jag iof inte vad han har gjort med den utöver standard).

OT: SVT Cobrarna 2003-04 är ju grymma, kompressormatade V8:or med DOHC samt smidda kolvar och stakar. Tål galet mycket boost. De har ju även (håll i er), individuell upphängning bak så de går att köra bana med dem också. Varför tog Ford bort detta på nästa Cobra?

Tråkigt att göra sig av med bilen?

FEED ME
2009-02-19, 19:12
I förra veckan fick jag tillbaka Clabbe från sjukhuset. Nu är karossen len som en babyrumpa igen! Fast jag måste göra om stripningen på sidorna, eftersom den förstås försvann från framdörren... Ser jäkligt fånigt ut med "KOHAMA-reklam" på vänstersidan. Fast jag hade iofs ändå tänkt byta bort den mot AutoLife-reklam...

Något som är desto mer irriterande är att de har nollställt styrboxen, så att mitt trim-chip försvann! Nu känns Clabbe nästan olidligt trött. Så gammal är han ju inte ännu. Måste skicka upp honom till gymet i Sundsvall för att få upp farten igen! Jäkla piss bara att man ska behöva åka ytterligare 80 mil extra plus en övernattning för att få ordning på honom igen... Jag har inte tid för sådant!

Sedan har ena bakdörren fastnat också. Den högra dörren fungerar bra att öppna, men den vänstra sitter kvar omöjlig att få upp. Var och visade upp den hos BMW Solna idag och de har beställt reservdelar så att jag ska få den fixad på tisdag i nästa vecka...

Kongo
2009-02-19, 19:49
Får du någon ersättning från de (bmw Solna?) för chippet eller vet de inte att den var chippad?

powernap
2009-02-19, 20:14
KOHAMA kanske kan tänka sig att betala halva däcksetet?

*dom har väl inte rört taket väl????*

FEED ME
2009-02-19, 22:25
Får du någon ersättning från de (bmw Solna?) för chippet eller vet de inte att den var chippad?

Jag hoppas att de inte debiterar något extra hos Motornord för att lägga tillbaka chippet igen...

Men det går ju 1,5 dag plus 80 mil att ta sig fram och tillbaka till Sundsvall, så det blir ju jäkligt dyrt ändå...

FEED ME
2009-02-19, 22:26
KOHAMA kanske kan tänka sig att betala halva däcksetet?

*dom har väl inte rört taket väl????*

Haha, jo vi får väl se det...

Hela Nürburgring är kvar i alla fall!

FEED ME
2009-06-14, 18:23
Nu har Clabbe blivit ompysslad på 4000-milaservice, med korrigering av allehanda fönsterrelaterade fel...

Dessutom har jag varit hos V-tech och fyllt på med fler hästar. Nu känns han pigg och glad igen, som på den gamla goda tiden... Efter fyra månader av originaleffekt. V-tech's RTS-box kan helt klart rekommenderas. Effekten blir densamma som hos MotoNord, men man kan utföra trimningen själv utan att behöva åka iväg någonstans för att få det gjort... Dessutom kan man läsa av och nollställa eventuella felkoder med samma box...

Jag håller på att förhandla mig till lite AutoLife-rabatt, så säg till mig om ni är intresserade av fler hästar, så fixar jag bra pris...

Sedan var Clabbe och jag och körde konbana på Lunda igår. Det var också kul, trots regnet...

Lite mer information, samt bilder finns på AutoLife (http://www.autolife.se/clabbe)...

Kongo
2009-06-14, 19:32
Dessutom kan man läsa av och nollställa eventuella felkoder med samma box...

Jag håller på att förhandla mig till lite AutoLife-rabatt, så säg till mig om ni är intresserade av fler hästar, så fixar jag bra pris...


Nu blev det ännu mer intressant, skulle vara bra att ha när garantin går ut så man slipper åka iväg för att få felkoder avlästa. Efter några gånger lär den väl till och med betalt sig

FEED ME
2009-07-30, 13:53
Idag har jag tömt facket med kvitton från alla tankningar...

Kan konstatera att 0,41 l/mil är svårt att få till...
Samt att färddatorn ljuger!

Läs mer på Clabbes blogg (http://www.autolife.se/page/632/blogs/)...

Andersson
2009-07-30, 16:09
Idag har jag tömt facket med kvitton från alla tankningar...

Kan konstatera att 0,41 l/mil är svårt att få till...
Samt att färddatorn ljuger!

Läs mer på Clabbes blogg (http://www.autolife.se/page/632/blogs/)...

Utan att ha allt på papper kan jag inte göra annat än att hålla med.

Att köra på 0,41 blandad är iaf för mig helt omöjligt. Jag har snart kört 1000 mil med min bil och färddatorn ligger på 0,59. Gissar att verkligheten kanske är runt 0,65. Jag är dock inte speciellt missnöjd med det.

I motorvägstempo plus moms måste bilen ha luftmotstånd som ett kylskåp för då går det åt mycket diesel...

powernap
2009-07-30, 17:48
I motorvägstempo plus moms måste bilen ha luftmotstånd som ett kylskåp för då går det åt mycket diesel...

det är väl ingen nyhet att minin är en aerodynamisk katastrof, det är ju det som gör den så charmig......

HF-Björn
2009-07-30, 21:01
Jag upplevde också den faktiska förbrukningen mellan 0.6-0.7l/mil. kan också tillägga att 175 original hjulen va det ca 0.1l/mil mindre förbrukning.

Andersson
2009-08-02, 23:18
det är väl ingen nyhet att minin är en aerodynamisk katastrof, det är ju det som gör den så charmig......


Nej absolut ingen nyhet, Påpekade bara att det verkligen märks av på förbrukningen i lite högre farter.

Nu tillbaka till Eriks bil. :)

FEED ME
2009-08-19, 23:39
Äntligen har Clabbe fått nya sulor... De gamla räckte NÄSTAN hela vägen till däcksverkstaden...

Mer info och bilder... (http://www.autolife.se/clabbe)

dvorak
2009-08-20, 08:19
Oj.... Tur att man inte såg corden :)

FEED ME
2010-01-20, 23:57
Nu får Clabbe vila i varmt garage en månad eller två.
4WD-abstinensen blev för stor, så i helgen blev det ett litet impulsköp av en Audi Quattro... Snövit (http://www.autolife.se/page/39310/), får hon heta!

Helt makalöst underbart vad kul det är att vara ute och leka i snön med drivning på alla fyra hjul! Nu ser jag fram emot en veckas semester till Jokkmokk och Funäsdalen, då de riktiga rallydubbdäcken åker på! :)

RobertH
2010-01-21, 10:34
Men den är ju vit? Var det inte du som gjorde världens utläggning om hur gamla vita 80-talsbilar var mindre värda än andra bilar och att det var den fulaste färgen i världen och gult var den snyggaste och ökade värdet på vilken Lada Niva som helst bla bla bla bla bla??

Hobbe
2010-01-21, 11:17
Inga uppgraderingar på gång?
Inte ens ett nytt klistermärke? :)

FEED ME
2010-01-21, 19:14
Men den är ju vit? Var det inte du som gjorde världens utläggning om hur gamla vita 80-talsbilar var mindre värda än andra bilar och att det var den fulaste färgen i världen och gult var den snyggaste och ökade värdet på vilken Lada Niva som helst bla bla bla bla bla??

Jo, det stämmer. Det är onekligen lite pinsamt att åka runt med en vit bil. Enda trösten är att den knappt syns ändå i snön...

Tillgången på Audi A3 med TDI/170-motorn och Quattro är minst sagt begränsad. Jag hittade bara en enda till salu i Sverige, och den var olyckligtvis i vit färg. Men eftersom jag bara ska ha den i en månad eller två (tills snön smälter) så får jag väl härda ut...

FEED ME
2010-01-21, 19:15
Inga uppgraderingar på gång?
Inte ens ett nytt klistermärke? :)

Om du syftar på Audin så har jag redan både trimmat den (dagen efter jag köpte den) och satt på NR-dekal (i bilhallen när jag hämtade ut den)!
:cool:

RobertH
2010-01-21, 22:37
Jo, det stämmer. Det är onekligen lite pinsamt att åka runt med en vit bil. Enda trösten är att den knappt syns ändå i snön...

Tillgången på Audi A3 med TDI/170-motorn och Quattro är minst sagt begränsad. Jag hittade bara en enda till salu i Sverige, och den var olyckligtvis i vit färg. Men eftersom jag bara ska ha den i en månad eller två (tills snön smälter) så får jag väl härda ut...

Haha okej! :D

FEED ME
2010-04-06, 22:45
Snön försvinner och våren är här. Snövit (min Audi Quattro vinterbil) är såld. Så nu har jag hämtat hem Clabbe igen. Vet inte om han eller jag blev gladast. Men det känns jäkligt bra i alla fall att ha honom tillbaka. Har ju inte träffat honom på nästan tre månader, så det känns lite som att ha köpt en ny bil...

FEED ME
2010-08-09, 18:52
Senaste nytt: Clabbe söker ny kärleksfull husse/matte

Jag har nu haft Clabbe i ca 2,5 år, vilket är väldigt länge för mig... Jag älskar fortfarande hans glada uppsyn och oslagbara charm. MEN tiderna förändras och även behoven. I mitt fall så har jag blivit för gammal och bekväm. Clabbe är helt enkelt alltför sportig för att vara vardagsbil. Jag har redan två andra busbilar. Johnny när jag ska åka bana och Bosse när jag ska åka och ragga brudar på sta'n... :rolleyes: Som vardagsbil vill jag ha något som bara är bekvämt och komfortabelt. Något med automatlåda (dubbelkoppling) och 4WD är absoluta krav. Samt diesel, naturligtvis. Storleken har ingen betydelse.

Mini Countryman hade varit ett alternativ, men släpps dessvärre till en början bara med 1.6-dieseln som kommer att vara alltför klen till den lite större bilen. Hade den kommit med 2.0-diesel så hade jag varit nära att slå till, men tydligen så låter den vänta på sig och jag börjar få lite dåligt tålamod. Jag vill ha något nytt innan denna vintern kommer...

Så därför har jag beställt en... ...ja gissa vad!

Detta innebär att Clabbe letar efter en ny husse/matte. Gärna någon som är medlem i Mini-klubben och som kan fortsätta att vårda honom ömt med den kärlek han förtjänar...

Lämplig prisnivå torde vara ca 199.990 kr. Han har rullat drygt 6000 mil. Övrig info hittar du här:
http://www.autolife.se/clabbe

Hobbe
2010-08-09, 19:04
Är en DKW beställd?
Själv åkte jag i en bekväm A5 under helgen.

Kongo
2010-08-09, 19:23
Jag röstar på Skoda Yeti... :D

Hagatorpet
2010-08-09, 19:29
Det var attan vad alla blivit hemlighetsfulla :mad:

Ace
2010-08-09, 19:51
Har MaryJay kanske köpt Clabbe? :)

MaryJay
2010-08-09, 20:50
Jag vet, jag vet, jag vet vad Erik har beställt för bil!! :D

Björn P
2010-08-09, 21:52
Jag vet, jag vet, jag vet vad Erik har beställt för bil!! :D

Jag med. :D

MrCooper
2010-08-09, 22:00
Det var attan vad alla blivit hemlighetsfulla :mad:

Ja, det var det värsta. Trodde att detta va en sajt där man skulle dela med sig... :rolleyes:

Hagatorpet
2010-08-09, 23:25
Ja, det var det värsta. Trodde att detta va en sajt där man skulle dela med sig... :rolleyes:

hadde jag varit mer data kunnig så skulle vi starta ett eget forum :mad:

FEED ME
2010-08-10, 00:30
hadde jag varit mer data kunnig så skulle vi starta ett eget forum :mad:

Ni är välkomna till AutoLife.se
Där finns bl.a. information om vad för bil jag har köpt.

Men jag kan ge en ledtråd. Hon ska heta Yosse. Och hon är grön (!) med beige alcantara-klädsel...

Rasmus
2010-08-10, 02:31
Ni är välkomna till AutoLife.se
Där finns bl.a. information om vad för bil jag har köpt.
Autolife.se är ju ett under av ologisk struktur. Direktlänka om du vill att folk ska hitta informationen.

Eller så är det bara jag som inte kan "det där med data" ;)

powernap
2010-08-10, 07:14
Eller så är det bara jag som inte kan "det där med data" ;)

förmodligen :woot: ;-)

FEED ME
2010-08-10, 20:49
Autolife.se är ju ett under av ologisk struktur. Direktlänka om du vill att folk ska hitta informationen.

Eller så är det bara jag som inte kan "det där med data" ;)

AutoLife kan säkert verka lite förvirrande i början, eftersom det finns väldigt många olika sektioner och funktioner som är sammanknutna. Och vi har byggt vår egen plattform, istället för att nyttja vanlig standard...

Så det tar en stund att hitta logiken. Men jag lovar - den finns där! Det tar bara en liten stund att vänja sig...

Och när du väl har vant dig - då finns det massvis med smarta funktioner att njuta av...

Hagatorpet
2010-08-10, 21:42
måste erkänna att jag har en del problem med att hitta på Autolife.se också
men du har haft och har en del fina bilar, fast jag hittade inte heller den nya :(

ola
2010-08-11, 08:16
e det den här? http://www.autolife.se/page/38147/

Hagatorpet
2010-08-11, 09:15
Riktigt fin, Men det är ju ingen Mini :o

MaryJay
2010-08-11, 14:43
Ni har ju feeeeeel!! :P

MartinGBG
2010-08-11, 14:47
Det är ju såklart en Skoda Yeti :)

RobertH
2010-08-11, 20:02
Det gissade Andersson på idag också. Skoda it is!

Andersson
2010-08-11, 20:46
Det är ju såklart en Skoda Yeti :)

Haha, precis som Robban skrev så var det min gissning tidigare idag!

Kongo
2010-08-12, 14:37
Jag röstar på Skoda Yeti... :D


Det är ju såklart en Skoda Yeti :)


Det gissade Andersson på idag också. Skoda it is!


Haha, precis som Robban skrev så var det min gissning tidigare idag!

Ni är liiite efter men det ska ju tydligen vara fel :(

powernap
2010-08-12, 14:43
det kanske är en skoda ;-) :woot:

Hagatorpet
2010-08-12, 17:51
det kanske är en skoda ;-) :woot:

Yeti? :D

FEED ME
2010-08-13, 00:32
Ni är inne på rätt spår!

Svaret, samt vägen fram till svaret, hittar ni här:
http://www.autolife.se/page/36077/

FEED ME
2010-10-18, 23:16
Imorgon ska jag lämna Clabbe på service hos Mini Solna (6000 mil + moms). Kl. 7! Mitt på jä**a natten... Hur ska detta gå? Bäst att ställa dubbla väckarklockor och förbereda frukosten i förväg... Det är ju ungefär så dags som jag brukar gå och lägga mig...

Jag får motivera mig själv genom att tänka på att jag bokat provkörning av Countryman samtidigt... Ska bli kul att se hur den känns!

Haugthon
2010-10-19, 06:58
Hehe

S all4.....;)

MrCooper
2010-10-19, 07:01
Det är ju ungefär så dags som jag brukar gå och lägga mig...

Jag får motivera mig själv genom att tänka på att jag bokat provkörning av Countryman samtidigt... Ska bli kul att se hur den känns!

Du får väl vara uppe lite längre än vanligt då ;)

Återkom med rapport om Countrymanen!

FEED ME
2010-10-19, 23:13
Jag lyckades komma upp i tid! Fantastiskt! Helt otroligt att det finns andra människor som också är uppe mitt på natten. Till och med så många att det var långa köer fram till Brommaplan...

När jag var ute och gasade med Countryman i väntan på att Clabbe skulle bli klar, så ringde det en doktor från Mini-sjukhuset och berättade att de hade hittat en skada på Clabbe. En klaff till oljetråget höll inte tätt, vilket orsakade en inre blödning. Det ville sig inte bättre än att hela oljetråget var tvunget att transplanteras. De trodde dock att de skulle kunna få tag på ett nytt tråg som passar, så att han skulle kunna komma hem redan under eftermiddagen.

Så jag gasade vidare med Countrymannen. En Cooper S med automatlåda och 4WD hade jag fått tag på. Den kändes väl som man kan förvänta sig. Som en vanlig Mini - fast större! Lite mer mogen, lite mer sofistikerad. Man åker bekvämt och tittar ner på de flesta andra familjebilar. Väghållningen är riktigt underhållande på känt Mini-vis. Men bensinturbo och automatlåda är inte rätt drivlina. Jag fattar inte hur folk kan stå ut med att köra bensinare till vardags. Det blir ett jäkla varvande innan det händer något och den stackars automatlådan får jobba för fullt för att hålla tempot uppe. Väljer man att köra i det manuella läget så känns lådan OK, men kör man helt automatiskt så rycker det och känns allmänt olustigt om man ska köra lite inspirerat. Paddlar på ratten finns som fungerar OK, men det är ju ändå fel sorts paddlar. Rätt ska vara en plus-paddel till höger och en minus-paddel till vänster. Som alla riktiga sportbilar har. Här kan man istället växla både upp och ner på båda sidor genom att föra paddeln framåt eller bakåt. Inte lika bra. Sedan den stora frågan: Varför i hel***e visar inte displayen vilken växel som ligger i när man kör i automatläget??? Det är ju som att köra med ögonbindel på sig... Värdelöst. Så summeringen blir det jag gissade redan i förväg. För att Countryman ska komma till sin rätt måste det in en större dieselmotor under huven. Och Mini ska inte ha automatlåda. Åtminstone inte förrän BMW kommer ikapp 2000-talet och skaffar en riktig dubbelkopplingslåda á la DSG. (Som Skoda har...!) Men när dessa problem är åtgärdade så blir Countryman en riktig kanonbil!

Tillbaka hos Mini Solna fick jag en pratstund med Erik B. Sedan ringde de från sjukstugan igen. Nu hade de konstaterat att Clabbes skador var så pass svåra att kurera att han var tvungen att sova över i Solna. Själv hade jag ju räknat med att han skulle bli klar under dagen och hade ingen alternativ transport att ta mig till kontor eller hem. (Sa någon buss? Hahaha. Kul skämt...) Men som en räddare i nöden kom Erik B springandes med nyckeln till sin egen tjänstebil... Så nu kör jag omkring i regnet med en liten röd topless krabat med ett S på bakluckan. Tack Erik! Vi syns imorgon när Clabbe förhoppningsvis är kry och glad igen...

yonasu
2010-10-19, 23:22
Det är tamefan service!

Men jag håller med angående s-automaten, den väntade till 6000+ varv innan den behagades växla. Jag vet inte om jag är gammalmodig men måste man vaska en motor varje gång man ska riva loss lite på ett rödljuse? Kändes galet när jag prova'n iaf...

FEED ME
2010-10-21, 23:59
Nu är Clabbe tillbaka hemma igen. 7500 kr fattigare blev man efter verkstadsbesöket. Trots att jag nyttjade min rabattkupong med 20% rabatt. Nu får det bli knäckebröd och vatten resten av månaden... :(

Men det får väl vara värt några kronor att jag kunde åka Mini Cab nercabbat runt stan igår kväll. Med +3 grader på yttertemperaturmätaren var det ändå ganska behagligt i lägre hastigheter när man flåsade på varmluft för fullt från klimatanläggningen. En och annan medtrafikant tittade dock lite konstigt på mig...

Sedan känns det skönt att kunna överlämna Clabbe i nyservat och gott skick till hans nye husse som ska komma upp med tåget och hämta honom på lördag...
Detta innebär ju, förutom några sorgsna tårar i ögonen, att Clabbe inte kan vara med på 08-träffen på onsdag. Vi får se om jag orkar åka till Alx verkstad och hämta Johnny, eller om jag får parkera en bit bort med min tillförordnade bruksbil Bosse...

MrCooper
2010-10-22, 08:20
Fick du någon utförligare rapport om som kan ha orsakat glappet?

FEED ME
2010-10-24, 15:03
Fick du någon utförligare rapport om som kan ha orsakat glappet?

Nej, fick bara en faktura... :(

FEED ME
2010-10-24, 15:16
Efter 2,5 år och 6500 mil har nu Clabbe lämnat mig i sorg och saknad... Igår vinkade jag hej då och såg Clabbe lämna min garageuppfart för sista gången...

Men det känns i alla fall bra att han har blivit överlämnad till någon som jag tror kommer att ta bra hand om honom. Grattis Marcus (Dragon) till köpet! Hoppas att vi ses på någon Mini-träff framöver...

http://www.autolife.se/_Pages/53648/Image[2].jpg
I fotot från vänster till höger: Dragon, Clabbe, Bang.

dvorak
2010-10-24, 18:46
Haha, sålde du den med alla dekalerna på? :D

MrCooper
2010-10-24, 19:23
Haha, sålde du den med alla dekalerna på? :D

Det första som slog mig med när jag såg bilden :D

FEED ME
2010-10-24, 20:11
Haha, sålde du den med alla dekalerna på? :D

Självklart!
Dekalerna höjer ju värdet minst 5000 kr! :)

powernap
2010-10-24, 20:13
Självklart!
Dekalerna höjer ju värdet minst 5000 kr! :)

ja då får mina oxo sitta kvar ;-)

Dragon
2010-10-25, 09:33
Det är coolt med dekaler :cool:

MaryJay
2010-10-25, 10:24
Hoppas Clabbe kommer att trivas i sin nya familj! (Det är jag övertygad om)

Vad kul att han stannar kvar i klubben och får träffa sina Mini-polare i fortsättningen också! :D

Och ja, dekaler är frääänt! ;)

Erik Börnstedt
2010-10-25, 10:39
Fan detta blir ju skit bra Marcus och Erik!
Jag såg ju Clabbe här i förra veckan på jobbet.
Och nu till helgen skall jag hem till Trollhättan, kanske man får se den igen på andra gator :)

MVH Erik

Stiffe
2010-10-25, 16:48
Ser jag rätt Erik, har du favoritfärgen på huset också? :eek:

/ S


Efter 2,5 år och 6500 mil har nu Clabbe lämnat mig i sorg och saknad... Igår vinkade jag hej då och såg Clabbe lämna min garageuppfart för sista gången...

Men det känns i alla fall bra att han har blivit överlämnad till någon som jag tror kommer att ta bra hand om honom. Grattis Marcus (Dragon) till köpet! Hoppas att vi ses på någon Mini-träff framöver...

http://www.autolife.se/_Pages/53648/Image[2].jpg
I fotot från vänster till höger: Dragon, Clabbe, Bang.

FEED ME
2010-10-25, 23:03
Ser jag rätt Erik, har du favoritfärgen på huset också? :eek:

/ S

Självklart! Funderar på att måla om de vita knutarna till svarta också...

FEED ME
2010-10-25, 23:05
ja då får mina oxo sitta kvar ;-)

Ska du sälja din??
Kanske köpa en riktig Mini - med turbo...?

powernap
2010-10-26, 09:21
Ska du sälja din??
Kanske köpa en riktig Mini - med turbo...?

OT....jepp den är tillsalu till rätt person :woot:

nåt nytt kanske redan står i garaget o väntar på 2011 ;-)

back to topic