handdator

Visa fullständig version : Slitagevarnare bromsbelägg



Sibbe
2008-04-01, 20:39
Har bytt bromsbelägg men missat slitagevarnarna.

Testade att kortsluta de gamla men bromslampan lyser fortfarande.


Borde de inte vara kortslutna då beläggen är nya? Eller tänker jag fel och att de ska vara avklippta?

Eller är det så att BMW måste kopplas in för att släcka lampan?


Jättetacksam för svar!

Christian
2008-04-01, 22:15
Svag tanke...

Men de skall bytas de också samtidigt som du byter beläggen..


HOBBE kan fylla igen mina ev, missar.

Hobbe
2008-04-01, 22:22
Mina är bortkopplade utan att någon slitagevarnare lyser.
Bortlyfta och fastsatta runt fjäderbenet med plastspänne ("for a rainy day").
Vad jag vet så gjordes inget annat än ovanstående.

Slitagevarnare brukar bytas samtidigt som beläggen.

Sibbe
2008-04-02, 06:46
Tack för svaren. Jag lvill inte använda mig av slitage varnaren.

Min egentliga fråga är hur varnaren fungerar. Och hur man kopplar förbi den.

Är det en liten tråd i varnaren som slits av då beläggen är slitna och strömkretsen bryts?

GT
2008-04-02, 07:02
Tack för svaren. Jag lvill inte använda mig av slitage varnaren.

Min egentliga fråga är hur varnaren fungerar. Och hur man kopplar förbi den.

Är det en liten tråd i varnaren som slits av då beläggen är slitna och strömkretsen bryts?

More like a magnet!

Ace
2008-04-02, 15:42
Mina är bortkopplade utan att någon slitagevarnare lyser.
Bortlyfta och fastsatta runt fjäderbenet med plastspänne ("for a rainy day").
Vad jag vet så gjordes inget annat än ovanstående.

Slitagevarnare brukar bytas samtidigt som beläggen.

Klart att lampan inte lyser då slitagevarnan inte är nedsliten. Det är ju så den fungerar. Plasten slits bort och kablarna får kontakt med varandra. Eller? Jag har monterat dit en ny slitagevarnare efter att jag bytte belägg men lampan lyser ännu. BMW eller någon med diagnosverktyg måste nog släcka den?

Sibbe
2008-04-02, 20:16
Så här ligger det till:

Vill man koppla förbi varnaren ska man bygla dvs koppla ihop ledarna.

Men, lampan slocknar inte direkt iallafall.

Det man måste göra är att slå på tändningen i 30 sek innan man startar bilen.

Sibbe
2008-04-02, 20:19
Tändningen i 30 sek innan du startar gäller alltså även i ditt fall med ny varnare.

Lycka till!

Ace
2008-04-15, 19:04
Tändningen i 30 sek innan du startar gäller alltså även i ditt fall med ny varnare.

Lycka till!

Det skall jag testa! Min lampa har lyst sedan jag bytte belägg får någon månad sedan. Min däckhandlare sa att man kunde plocka bort pluspoolen på batteriet i 20 min. Någon som provat det?

Christian
2008-04-15, 20:28
Det skall jag testa! Min lampa har lyst sedan jag bytte belägg får någon månad sedan. Min däckhandlare sa att man kunde plocka bort pluspoolen på batteriet i 20 min. Någon som provat det?

Flera gånger......


Bilen blir då strömlös. :blink: :woot:

Mini Cooper
2011-02-08, 17:47
Hur får man bort lampan som lyser? Har provat med 30 sec tändning men det fungerar inte... :(

dvorak
2011-02-08, 20:25
Finns bra guide på northamericanmotoring.com

glöm inte att du måste byta själva slitagevarnaren också

MrCooper
2011-02-08, 21:26
Eller så kan man söka på detta forum för dvorak har redan besvarat den frågan:
http://www.miniclub.se/showthread.php?t=9822&highlight=servicelampa

dvorak
2011-02-08, 21:38
Eller så kan man söka på detta forum för dvorak har redan besvarat den frågan:
http://www.miniclub.se/showthread.php?t=9822&highlight=servicelampa
Haha, sedär! Med precis samma svar först som i denna tråden :o :D

Nähh, jag tipsar om northamericanmotoring för att de har bra guider och mycket information där. Det är verkligen inte mycket begärt att folk gör en sökning och försöker lite själva först.

Sen så kan man som behöva lite hjälp, som Noel, och då hjälper jag gärna till :)

MrCooper
2011-02-09, 08:14
Jag tycker dock att det kan vara svårt med terminologin när jag skall söka. Vissa saker är självklart, men jag lyckades inte hitta den tråden. Även försökt hitta hur jag skall få ström när man slår på tändningen i första läget, dvs då stereon går igång men inte lyckats hitta något. Vill ha det till min telefonhållare så att jag får ut musik från telefonen när bilen är avstängd och i tändningen är i läge I.

Marika & David
2011-02-09, 08:31
Jag gjorde om den från northamericanmotoring.com så se inlägget här på forumet nu på Svenska!
http://www.miniclub.se/showthread.php?t=10063

LAH
2011-07-24, 20:14
Jag har åkt på samma problem efter jag bytt bromsbelägg + slitagevarnare fram. Denna guide är ju för R56. Jag försökte söka efter en liknande för R53 men kan inte hitta något. Är det att åka in till BMW för att släcka lampan eller kan man göra det själv? Har provat att slå på tändningen i 30 sekunder osv. Någon som har ett bra tips?

Tack på förhand!!!

Hobbe
2011-07-25, 13:41
Som sagt, jag gjorde inget annat än plockade bort slitagevarnaren från belägget, och fäste denna sedan runt fjäderbenet.
Ingen lampa som lyser.

Ace tipsade ovan om att köpa nya slitagevarnare som inte är utslitna.
Har du gjort detta? Om så är fallet så hade jag åkt till din närmaste BMW/MINI-verkstad, och bett om att få lampan släckt.
Det finns ju förprogrammerade serviceintervaller som behöver "nollas" av behörig när servicen är utförd.