handdator

Visa fullständig version : Pulleytest av 1320autos.com



Ace
2008-03-29, 08:21
I senaste ModernMINI har 1320autos.com gjort ett pulleytest och jämfört standardpulley emd 15%,17% och 19% pulley.
Bilen som dom testade var en MINI Cooper S -02 (R53) som var utrustad med exhaust manifold och catback och en ny intercooler (standard). Bilen hade gått 47,000 miles (Hur mycket är det?) Det första dom kom fram till var att 19% pulley fungerar dåligt med standardtopp och effektkurvan peakar vid 6000rpm.
Sen skrev dom att skilnaden mellan 15% och 17% mellan 30mph-70mph var 2 tiondelar till 17% pulleyns fördel. Och till det viktigaste! :)

Standardpulley 193.1 bhp 156,1 lb ft
15% pulley 205,6 bhp 166.0 lb ft
17% pulley 209,5 bhp 168,2 lb ft

Någon som har något att invända?

powernap
2008-03-29, 09:15
*kör med -17% o det känns ju bra*

Marcus
2008-03-31, 19:31
Om ni söker lite på 19% skivan så kommer ni snabbt hitta mycket om att 19% utan spridare och rätt programering får bilen att bli seg på låga varv, samt tappa kraft efter 6000rpm.

Med rätt programvara och spridare så blir allt rätt igen.

Måste vara 19% utan rätt grejer de testade.

Här är en referenstråd:
http://www.northamericanmotoring.com/forums/showthread.php?t=35752&page=4&highlight=19%25+GIAC

Och läs detta inlägg för att förstå vad jag menade:
http://www.northamericanmotoring.com/forums/showthread.php?t=35752&page=4&highlight=19%25+GIAC

Här har ni iaf någon som jämför Works vs 19% utan rätt grejer, och sedan med.

Edit:
Sen ifrågasätter en del folk om man behöver nya spridare, men vill man ha GIAC så krävs detta. De har optimerat motorn med 380CC spridare och 19% samt catback.