handdator

Visa fullständig version : Elhiss krångel



rolfmm
2008-03-28, 20:51
Har fått lite krångel med ena elhissen. Det jo så att när du öpnar dörren går fönstern ner en cm. den här funktionen har sluta verka på förardörren. Jag hadde bilen på verkstad men dom klarade inte fixa det. (När jag fick bilen igen hadde även dom automatiska körljusen sluta funka.... :mad:)

Är det andre som har haft problem med elhissane? Har ny time på verkstaden om 10 dagar. Irriterande när verkstaden ligger 10 mil unna (Autowåx Bil, Karlstad) och hela dagen går bort. :(

JockeO
2008-03-29, 13:44
Här har du lösningen som besparar dig ca 3500:-

http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=3995&highlight=elfel


/M v h, JockeO

rolfmm
2008-03-30, 10:09
Mycket intressant läsning....! :)


Lösningen låg i att då man vrider om startnyckeln till tändningsläge, låta bilens testprogram gå helt klart innan man startar upp motorn. Programmet har gått klart då låg-nivå-bränsle-strecket går från rött till orange vid uppstart... (om man har hyfsat med bränsle vill säga).

Denna startprocedurn funkade inte på min -08 diesel. Jag har ingen startnyckel att vrida på och när jag setter min 'startnyckel' i läget måste jag trycka på startknappen för nått händer..........

Rasmus
2008-03-30, 11:17
Mycket intressant läsning....! :)
Denna startprocedurn funkade inte på min -08 diesel. Jag har ingen startnyckel att vrida på och när jag setter min 'startnyckel' i läget måste jag trycka på startknappen för nått händer..........
Testa trycka på startknappen utan att hålla nere kopplingen, då drar du igång allt i bilen utom motorn. Det borde vara ungefär samma moment som när man vrider startnyckeln till tändnings-läget på äldre bilar.

Charles
2008-11-09, 21:49
Testa trycka på startknappen utan att hålla nere kopplingen, då drar du igång allt i bilen utom motorn. Det borde vara ungefär samma moment som när man vrider startnyckeln till tändnings-läget på äldre bilar.Har precis samma fel på min flångnya bil, har nu passerat 95 mil.
Problemet började med att jag trodde rutan åkt ned av misstag(kommit åt knappen) men upptäckte att den inte gick ned/upp då dörren öppnades/stängdes. Det är förardörrens elhiss som är bekymret. Automatiken fungerar inte heller samt om man håller uppknappen så går rutan ned igen ca 7-8 cm. Man får lirka upp rutan till översta läget. Jag är helt ny ägare till min Clubman Diesel och användare av forumet så ni får ursäkta om inlägget ser konstigt ut!
Mvh C

FEED ME
2008-11-09, 22:07
Har precis samma fel på min flångnya bil, har nu passerat 95 mil.
Problemet började med att jag trodde rutan åkt ned av misstag(kommit åt knappen) men upptäckte att den inte gick ned/upp då dörren öppnades/stängdes. Det är förardörrens elhiss som är bekymret. Automatiken fungerar inte heller samt om man håller uppknappen så går rutan ned igen ca 7-8 cm. Man får lirka upp rutan till översta läget. Jag är helt ny ägare till min Clubman Diesel och användare av forumet så ni får ursäkta om inlägget ser konstigt ut!
Mvh C

Jag har haft precis samma fel på min bil också.
Först var det rutan på passagerardörren som inte ville röra sig upp/ner när man öppnade och stängde bilen. Nu har den börjat fungera igen, men då är det förardörren som fick samma problem istället...

Det här med att rutan på passagerarsidan går ner en dm igen efter att man kört auto-upp har jag också varit med om några gånger...

Jag sa till om detta på senaste servicen, men det verkar inte ha blivit bättre.

Charles
2008-11-10, 20:15
Jag har haft precis samma fel på min bil också.
Först var det rutan på passagerardörren som inte ville röra sig upp/ner när man öppnade och stängde bilen. Nu har den börjat fungera igen, men då är det förardörren som fick samma problem istället...

Det här med att rutan på passagerarsidan går ner en dm igen efter att man kört auto-upp har jag också varit med om några gånger...

Jag sa till om detta på senaste servicen, men det verkar inte ha blivit bättre.
Jag har tid bokad på Torsdag denna vecka, för diagnos och åtgärd!
Återkommer med info om vad service gjorde.
C

Racer800
2008-11-14, 19:12
Riktigt skräp att BMW inte kan fixa ordentliga elhissar på Minin! Elhiss-problem har ju funnits sedan första årsmodellen. Uruselt! Så jäkla svårt borde det inte vara för tyskarna.

PS. Min fulbil är en Mitsubishi Colt -92. Elhissarna har alltid fungerat oklanderligt. Liksom allt annat, förresten.

Bayerleiner
2008-11-27, 08:49
Jag har haft precis samma fel på min bil också.
Först var det rutan på passagerardörren som inte ville röra sig upp/ner när man öppnade och stängde bilen. Nu har den börjat fungera igen, men då är det förardörren som fick samma problem istället...

Det här med att rutan på passagerarsidan går ner en dm igen efter att man kört auto-upp har jag också varit med om några gånger...

Jag sa till om detta på senaste servicen, men det verkar inte ha blivit bättre.

Visst är det så att det finns auto-upp på passagerarsidan också! Passagerarrutan slutade plötsligt åka upp automatiskt de sista centimetrarna när man stänger dörren. Sedan började det fungera igen, men nu fungerar inte auto-upp på den sidan. (Auto-upp = man trycker en gång så åker rutan upp hela vägen automatiskt)

Idag när jag lämnade in bilen hos BMW sa de att den funktionen inte finns på passagerarsidan av säkerhetsskäl. På passagerarsidan ska tydligen bara auto-ned finnas? Stämmer detta? Jag har bestämt för mig att auto-upp fanns när jag köpte bilen...

Bayerleiner
2008-11-27, 09:15
Hmm, jag känner att min fråga blev lite rörig. För att vara tydlig: finns auto-upp på passagerarsidans fönster på era Minis R55, R56?

Definition auto-upp: när rutan är nere räcker det att trycka en gång på knappen så åker den hela vägen upp.

Snabbt svar uppskattas!

Rasmus
2008-11-27, 09:27
Hmm, jag känner att min fråga blev lite rörig. För att vara tydlig: finns auto-upp på passagerarsidans fönster på era Minis R55, R56?
Nej, den funktionen finns inte på R56. Det är enbart förarrutan som åker upp hela vägen med en knapptryckning.

Christian
2008-11-27, 10:03
R.E har rätt.

Samma sak på -06 orna och bakåt....

Bayerleiner
2008-12-01, 16:31
Tack för svaret. Där ser man vad virrig man kan bli!

Både jag och frugan reagerade på att den inte gick upp automatiskt plötsligt...

Bluejeans
2008-12-01, 22:18
Tja.. borde väl höra hemma i min tråd oxå..
http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=6272

Charles
2008-12-03, 21:44
Jag har tid bokad på Torsdag denna vecka, för diagnos och åtgärd!
Återkommer med info om vad service gjorde.
C

Som rubriken visar är jag less på att åka ut och in på verkstan med en ny bil. Köpte en ny bil för att slippa besöka verkstad förutom ordinarie service.
Detta är fjärde besöket för att åtgärda bekymret med elhiss på förarsidan. Elhissen byttes efter undersökning och drygt 1 veckas levtid. Då det inte var fel på den beställdes en ny "huvuddator" som verkstan kallade den. 1 dryg vecka senare kom den hem och byttes igår. Nu är elhissproblemet borta men jag väntar bara på att något annat kommer att rasa! Det här är min andra firmabil och den har varit väldigt dyr dessa dryga 50 mil den gått efter leveransen. Bilen är alltså helt ny! Förutom fel på bilen har bemötandet på serviceverkstan dessutom varit helt galet dåligt. Fick klart för mig vid andra besöket att jag kommer att få betala felsökning själv om de inte hittar något fel....detta upprepades 4 gånger på 1 minut.....plus en massa annan skit jag fick....sorry att man försökte laga bilen på er verktad...vad är garanti och service idag...
C

Christian
2008-12-03, 22:04
Goodwill på en Ny bil borde vara en självklarhet anser jag. (Med NY menar jag: en bil som är nyare än 5 år.)

OM det är något som gått sönder som föraren kunde ha påverkat så är det såklart ingen goodwill.

Saker som är inbyggda fel i bilen från början går ju inte att påverka som bilägare.

Nu hamnade detta lite offtopic, men det är sånt här som är vanligt bonnförnuft.

FEED ME
2008-12-03, 22:34
Nej, den funktionen finns inte på R56. Det är enbart förarrutan som åker upp hela vägen med en knapptryckning.

Jag har BÅDE auto-upp OCH auto-ner på BÅDE höger och vänster sida!

Rasmus
2008-12-03, 22:39
Jag har BÅDE auto-upp OCH auto-ner på BÅDE höger och vänster sida!

VA?!?!? :eek: :eek: :eek:

FEED ME
2008-12-03, 22:49
VA?!?!? :eek: :eek: :eek:

100% säkert!
Och jag vill inte minnas att detta var något som jag betalade extra för, när jag beställde. Om det nu inte ingår i något av alla paketen...

FEED ME
2008-12-03, 22:50
100% säkert!
Och jag vill inte minnas att detta var något som jag betalade extra för, när jag beställde. Om det nu inte ingår i något av alla paketen...

Det kanske är en speciell Clubman-funktion?!?

Rasmus
2008-12-03, 22:56
Det kanske är en speciell Clubman-funktion?!?

Spännande! Hur är det för andra Clubman-ägare på forumet?

PÄRON
2008-12-03, 23:03
Hej jag har inte gjort något inlägg tidigare men jag måste ju börja någon gång. På min R56 Cooper S finns denna funktion på båda sidorutorna.

Emely&Robert
2008-12-03, 23:09
Willkommen nach forumet =)

PÄRON
2008-12-04, 00:21
Danke schön

PÄRON
2008-12-04, 00:29
Sov Gott

JockeO
2008-12-04, 14:46
Jag har BÅDE auto-upp OCH auto-ner på BÅDE höger och vänster sida!

Det är kanske en svartimport från något mindre noggräknat land, med lägre säkerthetskrav, avseende klämrisk för barn etc... ;-)


Skämt å sido.. Jag har läst på NAM-forumet, hur man kan låta få olika konfigurationer av alla elmanövrerade funktioner. T ex det där med att dörrarna automatiskt låser då man kör över en viss hastighet, men inte låser upp förrän man vridit av tändningen...

I vissa länder kan man säkert få BMW/MINI att fixa egna önskemål, i andra får man fixa det på egen hand via icke märkesverkstad/hemmapulare.

Allt är ju i förlängningen bara en massa 1-or och 0-or på rad.

/M v h, JockeO

Bayerleiner
2008-12-05, 22:46
Jag har BÅDE auto-upp OCH auto-ner på BÅDE höger och vänster sida!

Aha, det var väl det jag visste! Jag hade inte fel :D

Hmm hur ska man tackla BMW nu då? De hittade inga felkoder och hävdar bestämt att bilen inte hade auto-upp på passagerarsidan:mad: . Dessutom känns det som om något annat kommer att gå sönder om jag börjar härja med det här...

Charles
2008-12-07, 19:36
Aha, det var väl det jag visste! Jag hade inte fel :D

Hmm hur ska man tackla BMW nu då? De hittade inga felkoder och hävdar bestämt att bilen inte hade auto-upp på passagerarsidan:mad: . Dessutom känns det som om något annat kommer att gå sönder om jag börjar härja med det här...
Det är bara att vara säker på sin sak mot avsedd verkstad, vi ägare verkar ha större kunskap om bilarnas funktioner än serviceverkstäderna med sina icke existerande "felkoder".
På något vis verkar de gömma sig bakom den ursäkten, "hittade inga felkoder" så då verkar inget vara galet....
Det är ingen lätt bil att felsöka på förstås, då man kan ha olika inställningar i bilen beroende vilket "nyckel" som använts vid egen programmering enl instruktionsbok.

Men ge dig inte, är det fel på bilen ska det åtgärdas, och det utan kostnad för ägaren!

Ps. Min bil är nu ok på BÄGGE sidor, dvs fönsterhissarna fungerar som de ska. Autoupp på bägge sidor har jag också!

Rasmus
2008-12-07, 19:44
Det är lite svårt att avgöra vad som är rätt och fel i detta fallet? Verkar som att ni som har auto-up på båda fönstren har modellår 2008 (eller senare). Finns det någon med R56 -07:a som har auto-up?

Wazp
2009-01-28, 10:30
Jag har haft precis samma fel på min bil också.
Först var det rutan på passagerardörren som inte ville röra sig upp/ner när man öppnade och stängde bilen. Nu har den börjat fungera igen, men då är det förardörren som fick samma problem istället...

samma fel på min Men 8/10 ggr som det händer har det räckt med att köra rutan först max ner tills klämskyddet slår i sedan upp i topp max till klämskyddet löser ut. dörren ska va stängd... det brukar funka på min....
men visst ska det inte vara så på en bil som gått 800 mil

Bayerleiner
2009-02-02, 20:56
Hade inne bilen hos BMW Göteborg idag eftersom fönstret på förarsidan slutat gå ner några cm vid öppning och stängning, dessutom studsade det tillbaka när jag stängde det så jag fick sitta och försöka stänga det ett tiotal gånger innan det stannade uppe.
Jag passade även på att säga till dem att det visst ska finnas auto upp på passagerarsidan också... Svaret blev igen "nej det finns inte på din modell".

En mjukvaruuppdatering senare funkar fönstrena som de ska - och jag har auto upp på passagerarsidan!

dvorak
2009-02-11, 17:26
Lite sent här kanske, men min Clubman har också auto-upp på båda sidorna.

Nu har rutorna slutat fungera på både förardörren och passagerardörren. Så sent som igår fungerade passagerarsidan.

Båda rutorna rör sig inte när man öppnar dörrarna. Båda rutorna åker tillbaka 15 cm ner igen när de nått toppen. Idag fick jag försöka i 5 minuter (det är många upp och ner) tills jag kunde stänga dörren. Efter ett visst antal försök slutade elhissen att fungera alls. Fick stäna av bilen i 2 minuter, sen fungerade rutan igen, fast den gick inte att stänga.

Nu sitter jag och läser igenom denna tråd som ockeO postat en gång innan:
MINI COOPER :: North American Motoring - Things You Didn't Know About Your MINI (http://www.northamericanmotoring.com/forums/showthread.php?t=61035)

JockeO
2009-02-11, 17:44
...

Nu sitter jag och läser igenom denna tråd som JockeO postat en gång innan:
http://www.northamericanmotoring.com/forums/showthread.php?t=61035

Ja, den tråden är givande.
Tänk bara på att den avhandlar generation R50/R53...
Tipsa gärna här på forumet om de skapat en liknande tråd för R56/55 i den avdelning som avhandlar nyare generationen.

/M v h, JockeO

Bronto
2009-02-11, 20:19
Det är lite svårt att avgöra vad som är rätt och fel i detta fallet? Verkar som att ni som har auto-up på båda fönstren har modellår 2008 (eller senare). Finns det någon med R56 -07:a som har auto-up?

Jag har bara auto-up på förarsidan vilket stör mig en del. Kan man alltså be BMW göra en mjukvaruuppdatering för att få auto-up på båda sidor eller gäller detta bara för 08 och framåt?

Emely&Robert
2009-02-11, 20:40
Mycket märkligt att man tar bort en så given funktion. Vi har auto up och ner på båda sidorna och kan verkligen inte förstå att man inte skulle ha det på bilarna från 07.

dvorak
2009-02-11, 21:17
Jag hittade en annan liknande tråd som avhandlade R55/R56, men jag hittade inget direkt matnyttigt på de första 3 sidorna. Det jag gjorde var att snabbt browsa igenom samt söka på "window" på varje sida. Gick igenom kanske 20 sidor i den första tråden innan jag fattade att den bara behandlade första gen Mini. :(

Ska se ifall jag hittar något imorgon.

Här är tråden ifall någon känner sig manad:
http://www.northamericanmotoring.com/forums/coupe-talk-2007/93485-things-you-didnt-know-about-your-r56-mini.html

Som sagt är min bil en 08 och jag har auto på båda dörrarna, upp och ner. Låter konstigt att det bara är på ena sidan på R56 efter 07, mycket konstigt.

dvorak
2009-02-13, 17:53
Detta börjar bli MYCKET frustrerande. Jag kan inte stänga fönsterna nu. Jag får hissa så högt det går och förstöka tajma manuellt stopp innan rutan går i toppläget.

Får nog ta och åka in till BMW GBG i dagarna ifall jag inte hittar något om detta i tråden ovan.

Wazp
2009-02-13, 22:19
om du inte har väldigt långt till Bmw så är det nog lättast att bara åka dit och säg fixa.. drygt å sitta skumma igenom massa sidor som säkert slutar med att du åker till Bmw i alla fall

dvorak
2009-02-14, 12:34
Sant, jag får ringa dem på måndag.

Det jobbiga är ju ifall problemet kommer tillbaka snabbt. Ifall man hade hittat ett bra fix själv så hade det sparat mycket frustration framöver

Emely&Robert
2009-02-14, 13:30
Det bästa med att lämna till den som har ansvar för felet är att om tillräckligt många gör det så börjar det kosta mycket pengar och då skärper man sig för att inte förlora pengar.

Charles
2009-04-19, 21:10
Igår gick fönsterhissen sönder på passagerarsidan också! Stoppet upp funkar inte, rutan åker ner igen ca 10 cm då man kör upp rutan. Auto upp funkar inte heller. Man måste "pilla" upp rutan med knappen. Hissen är bytt på förarsidan tidigare efter massa felsökning, tjafs mm.
Jag är skitless på att det ska krångla med bilen. Bilen har just passerat 300 mil men har redan krånglat mer än alla nya bilar jag haft tidigare. Förvisso var det Hondabilar, då vet man att det funkar! Även elfläkten verkar gå alldeles för ofta, rättare sagt hela tiden då motorn fått arbetstemp. Det gör att auto start/stopp inte aktiveras vid rödljus då friläget är i och kopplingen släppts upp. Service säger att inget är fel då det inte finns någon felkod på det.
Skitgrejor!
Ska man verkligen behöva acceptera att bilarna krånglar så mycket?
Även om det är inom garantitid så kostar det alldeles för mycket i tid att felanmäla, felsöka, lämna in och hämta bilen då man upptäckt garantifel.
Har tänkt programmera om boxen istället för chiptrim men drar mig då huvuddatorn kanske byts igen. Den byttes vid förra bekymret med elhissen.

C

Som rubriken visar är jag less på att åka ut och in på verkstan med en ny bil. Köpte en ny bil för att slippa besöka verkstad förutom ordinarie service.
Detta är fjärde besöket för att åtgärda bekymret med elhiss på förarsidan. Elhissen byttes efter undersökning och drygt 1 veckas levtid. Då det inte var fel på den beställdes en ny "huvuddator" som verkstan kallade den. 1 dryg vecka senare kom den hem och byttes igår. Nu är elhissproblemet borta men jag väntar bara på att något annat kommer att rasa! Det här är min andra firmabil och den har varit väldigt dyr dessa dryga 50 mil den gått efter leveransen. Bilen är alltså helt ny! Förutom fel på bilen har bemötandet på serviceverkstan dessutom varit helt galet dåligt. Fick klart för mig vid andra besöket att jag kommer att få betala felsökning själv om de inte hittar något fel....detta upprepades 4 gånger på 1 minut.....plus en massa annan skit jag fick....sorry att man försökte laga bilen på er verktad...vad är garanti och service idag...
C[/QUOTE]

RobertH
2009-04-19, 21:36
Lider med dig Charles. Jag har alldeles för många liknande erfarenheter. Var glad att du har garanti kvar bara, och kräv lånebil vid alla garantireparationer.

Charles
2009-04-19, 22:36
Lider med dig Charles. Jag har alldeles för många liknande erfarenheter. Var glad att du har garanti kvar bara, och kräv lånebil vid alla garantireparationer. Tack för medkänslan! Lånebil? Ha ha ha, ja det kan man nog glömma att få låna när man lämnar in för åtgärd!
Ja jag vet att jag låter sur, för det är jag just nu...
C

RobertH
2009-04-19, 22:39
Jag har alltid fått lånebil när bilen varit inne för garantiåtgärder. Säkert 8-10 gånger totalt. Det borde väl du också få då?

Charles
2009-04-19, 22:41
Jag har alltid fått lånebil när bilen varit inne för garantiåtgärder. Säkert 8-10 gånger totalt. Det borde väl du också få då? Ok, kan det bero på att jag inte har en auktoriserad Miniverkstad?
Men jag ska ta upp det imorgon. Tack!

RobertH
2009-04-19, 22:44
Icke-auktoriserade verkstäder får väl inte utföra garantiarbeten? Inte här i Sthlm iaf?

Charles
2009-04-19, 22:52
Icke-auktoriserade verkstäder får väl inte utföra garantiarbeten? Inte här i Sthlm iaf?
Så kan det vara i stockholm där det finns ett riktigt alternativ, jag har närmaste verkstad i Umeå eller Uppsala. Tror inte verkstaden i Sundsvall kan hjälpa mig heller trots att det bara är 20 mil dit. Då jag pratade med Kneippbadens Bil sade de att det var ok att serva i Östersund. Ringer Kneippbaden i morgon och kollar för säkerhets skull.

RobertH
2009-04-19, 22:55
Okej, hoppas att det går bra!

Nina
2009-04-20, 07:06
…Stoppet upp funkar inte, rutan åker ner igen ca 10 cm då man kör upp rutan. Auto upp funkar inte heller. Man måste "pilla" upp rutan med knappen.

Jag har samma fel. Smått irriterande, man måste släppa knappen vid precis rätt sekund, annars går rutan ner igen. Jag har samma fel på båda dörrarna och jag måste hålla i knappen hela tiden när jag drar upp rutorna, annars stannar de.

Emely&Robert
2009-04-20, 08:02
Har ni provat att nollställa fönsterhissarna? D.v.s. köra ner rutan och hålla kvar knappen 5 sekunder och sedan köra upp den igen och hålla in knappen i 5 sekunder? Eller det kanske inte funkar med tanke på att den åker rätt ner igen?

Nina
2009-04-20, 08:05
Har ni provat att nollställa fönsterhissarna? D.v.s. köra ner rutan och hålla kvar knappen 5 sekunder och sedan köra upp den igen och hålla in knappen i 5 sekunder? Eller det kanske inte funkar med tanke på att den åker rätt ner igen?

Hoppas man inte bränner motorn då?

Emely&Robert
2009-04-20, 08:06
Det får man väl hoppas men det är den metoden BMW säger att man skall använda för att nollställa.

Scitz0
2009-04-20, 08:53
Kan bara tillägga att min förarruta nu även börjat klydda, den går ner ½ eller 1cm när man öppnar precis som den ska men går aldrig upp när man stänger dörren. Öppnar man sen dörren igen ganska fort efter och stänger igen händer inget. Men låter man bilen stå ett tag med rutan nere då ca 1cm och sen öppnar dörren igen så drar den ner rutan ytterliggare en bit. Det enda sätt att få den att gå hela vägen upp är att sätta sig i bilen och stänga dörren och sedan köra den hela vägen upp. Men så fort man måste stiga ur bilen åker den ju ner ca 1cm. Så det är omöjligt att ställa bilen någonstans med rutan hela vägen upp. Jag har för övrigt aldrig märkt att rutan på någon sida skulle gått upp av sig själv genom ett snabbt knapptryck, utan man får snällt hålla den hela tiden.

Jag ska testa metoden för att "reboota" rutans dataprogram, ska annars in till bmw senare idag på ett annat ärende och tänkte då ta upp det.

dvorak
2009-04-20, 08:57
Har ni provat att nollställa fönsterhissarna? D.v.s. köra ner rutan och hålla kvar knappen 5 sekunder och sedan köra upp den igen och hålla in knappen i 5 sekunder? Eller det kanske inte funkar med tanke på att den åker rätt ner igen?

Det blir lite svårt eftersom rutan aldrig är i toppläget. Den åker ner, så läget längst upp går inte att välja. Så är det för mig, provade ditt tips för ett tag sedan. Själv har jag inte orkat åka in till BMW GBG bara för detta, det får fixas på nästa service.

Jag har haft amerikansk bil i flera år innan detta, så detta är bara pittetesser ;)

Scitz0
2009-04-20, 09:07
Jag har haft amerikansk bil i flera år innan detta, så detta är bara pittetesser ;)
HEHE :)

Scitz0
2009-04-20, 11:10
Var lite för snabb i mina kommentarer... auto upp/ner rullningen fungerar faktiskt, iaf på förarsidan, inte destat den andra. Men det andra jag nämnde fungerar inte ;), vilket är det stora felet.

Charles
2009-04-22, 22:05
Okej, hoppas att det går bra!
Har fått besked från lokal icke auktoriserad verkstad att de kolllar med Mini Sverige för besked om service- och garantiåtgärder måste göras hos auktoriserade verkstäder, det kan vara så nu!! Bäst att kolla innan något görs på bilen. Läste i senaste numret Vi bilägare där en erfaren insändare belyste just detta problem med garantiåtgärder och service. Där berättades det att om man byter motoroljefilter till "ej original" och bilens motor havererar så gäller inte motorgarantin. Gulp! Om jag blir hänvisad med mina garantiåtgärder och service till auktoriserad verkstad har jag ca 40-60mil enkel resa......gulp gulp igen!

C

Rasmus
2009-04-22, 22:20
Om jag blir hänvisad med mina garantiåtgärder och service till auktoriserad verkstad har jag ca 40-60mil enkel resa......gulp gulp igen! C

I morgon reser jag i totalt 12 timmar fram och tillbaka för att hämta hem min MINI från auktoriserad verkstad :)

Charles
2009-04-22, 22:32
I morgon reser jag i totalt 12 timmar fram och tillbaka för att hämta hem min MINI från auktoriserad verkstad :)
Hur många gånger per år får du göra den resan? Jag antar att du också har en "normal" Mini med för många garantijobb osv?
Vilken verkstad vänder du dig till?
Jag har inte träffas någon annan Miniist än så jag har fullt med obesvarade frågor...
Har man udda bilmodell är man ensam om svar till alla frågor också, om man inte hittar bra och matnyttiga forum förstås...en eloge till alla er som hjälper oss nybörjare med matnyttiga tips, tack!
C

Rasmus
2009-04-22, 22:41
Hur många gånger per år får du göra den resan? Jag antar att du också har en "normal" Mini med för många garantijobb osv?
Vilken verkstad vänder du dig till?
Jag har inte träffas någon annan Miniist än så jag har fullt med obesvarade frågor...
Har man udda bilmodell är man ensam om svar till alla frågor också, om man inte hittar bra och matnyttiga forum förstås...en eloge till alla er som hjälper oss nybörjare med matnyttiga tips, tack!
C

Jag bor i Visby och lämnar in bilen hos Novation i Uppsala. Finns ju närmare alternativ, t.ex i Sthlm, men Novation är så jäkla bra att jag gärna gärna de extra milen dit istället för att lämna bilen i Sthlm.

Min bil har varit hos Novation 3 ggr med garantijobb. Sen har jag även lämnat in den i Visby innan MINI tog bort den auktoriserad verkstad här.

Scitz0
2009-04-23, 07:32
Min bil har stått i några dagar och i morse upptäckte jag att rutan fungerar igen :p. Sjukt skumt, den sluta helt plötsligt att fungera enligt tidigare inlägg och gick inte på flera dagar. Sen blev jag sjuk så bilen fick stå i kanske 3 dagar och nu fungerar den igen. Är väl bara till att acceptera och köra vidare.

Nina
2009-05-07, 04:55
Hämtade ut min Diesel-Doris i går, den hade också fel på hissarna. Det var en databox som hade gått sönder/fått spel. Nu fungerar de som de ska i båda dörrarna igen. Fast man blev ju en riktig stjärna på att släppa knappen i rätt hundradels sekund så de inte for ner halvvägs igen... Kommer sakna det där.