handdator

Visa fullständig version : Chip trim



Luc!fear
2008-03-13, 18:17
Kan detta vara något att ha?
http://www.minipowerprog.com/

Marcus
2008-03-13, 18:27
Nej säger jag.

Chip är väl OK om man får tag på någon riktigt bra programvara, men annars är mappning A och O.

På en Works så finns det inget annat alternativ än riktig mappning.

Dessutom så ger chippet i sig inte särskilt mkt, det är remhjulet som ger effekten.
Chippet finns där för att finslipa.

Ace
2008-03-13, 20:58
Vad kostar en mappning ungefär?

Mackan
2008-03-13, 22:52
Nej säger jag.

Chip är väl OK om man får tag på någon riktigt bra programvara, men annars är mappning A och O.

På en Works så finns det inget annat alternativ än riktig mappning.

Dessutom så ger chippet i sig inte särskilt mkt, det är remhjulet som ger effekten.
Chippet finns där för att finslipa.

Hmm.. Finns det uppgifter på vad olika pulleys ger i effektökning ?
Kelleners har ju ganska imponerande siffror med "bara" 11 % pulley.

MS//

FEED ME
2008-03-14, 12:31
Det där var ju klart intressant!
Det verkar ju vara samma typ av system som bl.a. BSR säljer, kallat PPC. BSR har en variant till Cooper S, dock ingen till Cooper D (som är intressant för mig).
Iofs har inte de här heller något program till Mini Cooper D, enligt deras hemsida. Bara till dem gamla Mini One D. Men jag har mailat dem och frågat om de har något nytt på G till Cooper D också.

Själv har jag trimmat alla möjliga typer av bilar som jag haft tidigare. Framför allt turbodieslar. Min erfarenhet är att "trimboxar" typ den som KCR säljer, inte alls fungerar bra. Den ger ojämn och tveksamt effekttillskott och kan dessutom få massa andra negativa biverkningar.
Däremot när jag lämnat in bilen hos en professionell trimmare som programmerat om styrchipet, så har jag fått en markant effektökning samtidigt som bilen i övrigt fungerar helt som den ska.

Eftersom dessa boxar som BSR och "Mini Power Prog" använder sig av går in via serviceuttaget och programmerar om chippet, så borde de fungera lika bra som en "riktig" omprogrammering av chippet.
Man jag har inte testat någon sådan här box. Är det någon annan som har?

Minin
2008-03-16, 18:32
Någon som provat Promotechs variant på trimmning?

loop
2008-09-09, 18:58
Någon som testat denna?
http://www.blocket.se/vi/17443195.htm?ca=6_s